Planowanie budżetowe oraz sposób zarachowania obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne w gromadach, miastach nie stanowiących powiatów i osiedlach.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 marca 1955 r.
w sprawie planowania budżetowego oraz sposobu zarachowania obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne w gromadach, miastach nie stanowiących powiatów i osiedlach. 1

W związku z powołaniem gromadzkich rad narodowych oraz ustaleniem uproszczonych zasad planowania, wykonywania i rachunkowości budżetów gromad, na podstawie § 1 ust. i pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 105) zarządza się, z mocą obowiązującą w roku 1955, co następuje:
§  1.
1. 2
Zainteresowane w wykorzystywaniu świadczeń w naturze prezydia gromadzkich rad narodowych, prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów oraz osiedli, wydziały prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych oraz jednostki budżetu centralnego składają do dnia 31 stycznia do wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych w 3 egzemplarzach zapotrzebowanie na świadczenia w naturze według wzoru nr 1, wypełniając kolumny 1 - 6 formularza.
2.
Na podstawie wymiaru świadczeń dokonanego dla całego powiatu oraz otrzymanych zapotrzebowań na świadczenia (ust. 1) wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej w porozumieniu z powiatową komisją planowania gospodarczego sporządza projekt planu zużycia świadczeń w naturze, wypełniając w tym celu kolumny 7 - 10 formularza (wzór nr 1), i przedstawia go prezydium rady narodowej do uchwalenia.
3. 3
Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej w terminie do dnia 15 lutego prześlą uchwalony plan zużycia świadczeń (wzór nr 1) do właściwych prezydiów gromadzkich rad narodowych, rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli oraz do jednostek, które zgłosiły zapotrzebowania na świadczenia w naturze.
§  2.
1.
Wykonane w poszczególnych miesiącach świadczenia powinny być przez inwestora lub wykonawcę zadań budżetowych ujęte w zestawienia wykonanych świadczeń według wzoru nr 2 sporządzanego w trzech egzemplarzach na podstawie odbitek pokwitowań wykonanych świadczeń w naturze, wydanych przez organ przeprowadzający roboty.
2.
Zestawienia wykonanych świadczeń podlegają sprawdzeniu przez prezydium gromadzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta nie stanowiącego powiatu lub osiedla) co do zgodności wykazanej ogólnej sumy równowartości wykonanych świadczeń. Uzgodnienie zestawień powinno nastąpić w ciągu pięciu dni po upływie każdego miesiąca sprawozdawczego.
3.
Jeden egzemplarz zastawienia wykonanych świadczeń wraz z odbitkami pokwitowań wykonanych świadczeń w naturze pozostaje w aktach prezydium gromadzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta nie stanowiącego powiatu lub osiedla), drugi zaś egzemplarz służy za podstawę do księgowego ujęcia przez inwestora lub wykonawcę zadań budżetowych wartości wykonanych świadczeń. W przypadku gdy inwestorem jest prezydium gromadzkiej rady narodowej - księgowe ujęcie nakładów na inwestycje pozalimitowe oraz kosztów wykonanych zadań budżetowych nie jest obowiązujące.
§  3.
1.
Wysokość dokonanych nakładów na inwestycje ze środków otrzymanych w formie efektywnie wykonanych świadczeń (praca, środki przewozowe, materiały oddane do robót) podlega zgłoszeniu przez inwestorów w banku finansującym inwestycje w okresach kwartalnych w ciągu pięciu dni po upływie każdego kwartału. Zgłoszenie świadczeń wykonanych w IV kwartale powinno nastąpić do dnia 31 grudnia. Do zgłoszenia inwestor dołącza egzemplarz zestawień wykonanych świadczeń (wzór nr 2), sprawdzonych przez prezydia gromadzkich rad narodowych (miast nie stanowiących powiatów i osiedli).
2.
W przypadku gdy wysokość dokonanych nakładów wykazana w zgłoszeniu różni się od ogólnej sumy równowartości, świadczeń podanej w zestawieniach wykonanych świadczeń w naturze, inwestor obowiązany jest uzasadnić zachodzącą różnicę.
3.
Banki finansujące inwestycje księgują wartość wykonanych świadczeń wykazaną w zgłoszeniu jako akumulację środków własnych i jako wypłaty. Analogiczne księgowania przeprowadzają u siebie inwestorzy. Świadczenia w naturze wykonane na cele nieinwestycyjne nie podlegają zgłoszeniu do banku.
§  4.
1.
Na podstawie zestawień wykonanych, świadczeń (wzór nr 2) prezydia gromadzkich rad narodowych (miast nie stanowiących powiatów, osiedli) sporządzają na formularzach według wzoru nr 3 zestawienie zbiorcze wykonanych świadczeń i przesyłają je w ciągu dziesięciu dni po upływie kwartału do wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych.
2.
Wydziały finansowe prezydiów powiatowych, rad narodowych sporządzają na formularzu według wzoru nr 3 zbiorcze zestawienie wykonanych świadczeń dla całego powiatu i przesyłają je do wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej przy kwartalnym sprawozdaniu z wykonania zbiorczego budżetu powiatu.
3.
Analogiczny tryb stosują odpowiednio wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  5.
Wpływy w gotówce z tytułu świadczeń w naturze pobrane na terenie poszczególnych gromad, miast nie stanowiących powiatów i osiedli zalicza się na dochody dodatkowych budżetów właściwych rad narodowych z przeznaczeniem na cele przewidziane w dekrecie o obowiązku świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne.
§  6.
Tracą moc:
a)
instrukcja Ministra Finansów z dnia 12 maja 1952 r. w sprawie planowania budżetowego w zakresie środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne, oraz w sprawie wykonywania preliminarzy tych środków (Monitor Polski Nr A-44, poz. 632),
b)
okólnik Ministra Finansów z dnia 13 września 1952 r. w sprawie księgowości w zakresie wykonania szczegółowych preliminarzy środków specjalnych, przeznaczonych na inwestycje pozalimitowe i na cele nieinwestycyjne (Monitor Polski Nr A-32, poz. 1325 i Nr A-96, poz. 1475),
c)
instrukcja Ministra Finansów z dnia 3 listopada 1952 r. w sprawie księgowości wykonania preliminarzy środków specjalnych, akumulowanych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne, oraz sprawozdawczości finansowej tych środków (Dz. Urz. Min. Finansów Nr 19, poz. 59),
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

........................................................................

(nazwa jednostki zgłaszającej zapotrzebowanie) Wzór nr 1.

ZAPOTRZEBOWANIE I PLAN ZUŻYCIA OBOWIĄZKOWYCH ŚWIADCZEŃ W NATURZE

gromada

miasto .................................................................... pow. .............................................................

osiedle

Lp. Określenie przeznaczenia świadczeń Zapotrzebowanie Plan zużycia zatwierdzony przez prezydium powiatowej rady narodowej
ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej równowartość pieniężna w zł ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej równowartość pieniężna w zł
inwestycje limitowe inwestycje pozalimitowe i cele nieinwestycyjne razem inwestycje limitowe inwestycje pozalimtowe i cele nieinwestycyjne razem
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Data i podpis Przewodniczący Prezydium Powiatowej

jednostki zgłaszającej Rady Narodowej,

................................. ............................................................

(podpis)

Data .............................. pieczęć

Wzór nr 2.

..................................................................

(nazwa inwestora lub wykonawcy zadania)

Określenie inwestycji (zadania budżetowego) ..................................................

ZESTAWIENIE WYKONANYCH OBOWIĄZKOWYCH ŚWIADCZEŃ W NATURZE ZA MIESIĄC ........... 195 .... R.

według wydanych kwitów od nr ....... do nr . w gromadzie (mieście, osiedlu) ..............................

powiat .............................................

1. Ilość wykonanych dniówek pracy oraz ilość dostarczanych środków przewozowych i materiałów przeliczona na dniówki pracy niewykwalifikowanej .........................................

2. Równowartość wykonanych świadczeń w naturze w złotych ..............................................

Data ....................... Podpis sporządzającego

..................................................

Sprawdzono w Prezydium Gromadzkiej (Miejskiej, Osiedla) Rady Narodowej

Podpis ...............................

Data ..................................

Wzór nr 3.

Prezydium Gromadzkiej (Miejskiej, Osiedla) Rady Narodowej

w ............................................... pow. ..................................

Wydział Finansowy Prezydium Powiatowej

Rady Narodowej w ...............................................................

Wydział Finansowy Prezydium Wojewódzkiej

Rady Narodowej w ...............................................................

ZESTAWIENIE ZBIORCZE WYKONANYCH ŚWIADCZEŃ W NATURZE

Lp. Nazwa jednostki korzystającej Roczny plan zużycia Wykonanie Uwagi
ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej równowartość w złotych ilość dniówek pracy niewykwalifikowanej równowartość w złotych
1 2 3 4 5 6 7
1 Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej (Miejskiej, Osiedla)
2 Zarząd Rolnictwa
3 Wydział Komunikacji
.............................

.............................

.............................

.............................

Razem

Przewodniczący Prezydium Gromadzkiej (Miejskiej, Osiedla)

Rady Narodowej w ............................................................. ............................

(podpis)

Kierownik Wydziału Finansowego Prezydium Powiatowej

Rady Narodowej (Prezydium Wojewódzkiej Rady .............................

Narodowej) w .................................................................... (podpis)

Data ............................................

1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji z dnia 24 grudnia 1955 r. (M.P.56.2.24) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 stycznia 1956 r.
2 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji z dnia 24 grudnia 1955 r. (M.P.56.2.24) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 stycznia 1956 r.
3 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 instrukcji z dnia 24 grudnia 1955 r. (M.P.56.2.24) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 stycznia 1956 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024