Tryb ustalania cen na produkty nietypowe i usługi nietypowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa budownictwa przemysłowego na rzecz przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA PRZEMYSŁOWEGO
z dnia 7 lutego 1955 r.
w sprawie trybu ustalania cen na produkty nietypowe i usługi nietypowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa budownictwa przemysłowego na rzecz przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 30 września 1953 r. w sprawie przekazania właściwym ministrom uprawnień do ustalania cen produktów nietypowych i opłat za nietypowe usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami), wykonywane przez przedsiębiorstwa przemysłu kluczowego i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1311) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu niniejszym użyto określenia "jednostka budownictwa przemysłowego", należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Budownictwa Przemysłowego.
2.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia "centralny zarząd", należy przez to rozumieć centralny zarząd (zarząd) Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego lub jednostkę organizacyjną podległą bezpośrednio Ministrowi Budownictwa Przemysłowego.
3.
Przez użyte w zarządzeniu określenie "dostawca" należy rozumieć przedsiębiorstwo występujące w charakterze zleceniobiorcy i wykonujące produkt (wyrób) nietypowy lub świadczące usługę nietypową na podstawie otrzymanego zamówienia (zlecenia).
4.
Przez użyte w zarządzeniu określenie "odbiorca" należy rozumieć zleceniodawcę, który zamawia (zleca) wykonanie produktu (wyrobu) nietypowego lub świadczenie usługi nietypowej.
§  2.
1.
Za produkty (wyroby) nietypowe uważa się produkty nie objęte obowiązującymi cennikami, których produkcja ma charakter jednostkowy lub małoseryjny i niepowtarzalny, jeżeli przy tym:
1)
dla ich produkcji konieczne jest opracowanie nowych receptur lub nowej technologii albo
2)
produkcja ich wykonywana jest według warunków technicznych określonych indywidualnie przez odbiorcę w zamówieniu.
2.
Za usługi nietypowe uważa się roboty przemysłowe i usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami).
§  3.
1.
Podstawą do ustalania cen produktów lub usług nietypowych jest kalkulacja planowanego kosztu własnego, sporządzona przez dostawcę zgodnie z obowiązującymi w resorcie budownictwa przemysłowego branżowymi zasadami i wzorami kalkulacji.
2.
Kalkulacja powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, a w szczególności na rysunkach, szkicach i wzorach, na podstawie których dostawca ustala ilość i rodzaj potrzebnych materiałów bezpośrednich, rodzaje operacji i czas robocizny bezpośredniej, niezbędnych do wykonania danego produktu nietypowego lub usługi nietypowej. Wyznaczenie ilości i rodzaju materiałów powinno być w miarę możności dokonane w oparciu o obowiązujące normy zużycia materiałowego, a robocizny - w oparciu o normy czasowe obróbki i montażu części w poszczególnych fazach produkcji.
3.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, dostawca ustala planowany koszt własny produktu lub usługi nietypowej, przyjmując:
1)
koszt materiałów bezpośrednich - według cen obowiązujących, przy czym narzut kosztów zakupu należy obliczać w stosunku do wartości materiałów bezpośrednich, wykazanej w kalkulacji;
2)
koszt półfabrykatów własnych, jako element kosztów bezpośrednich - według przeciętnego kosztu wytworzenia w okresach ubiegłych, jeżeli nie zostały ustalone na te półfabrykaty ceny jednolite;
3)
koszt robocizny bezpośredniej (łącznie z obowiązującymi narzutami z tytułu ubezpieczeń społecznych i opłat na rzecz związków zawodowych) - według obowiązującego taryfikatora robót, norm czasu, o których mowa w ust. 2, i obowiązujących stawek płac;
4)
koszty specjalne - według kosztów wytwarzania modeli, narzędzi, sprawdzianów itp., jeśli wytwarzanie odbywa się we własnym zakresie, a w razie konieczności korzystania z obróbki obcej - według ustalonego jej kosztu na podstawie cennika lub uzgodnienia ceny z przedsiębiorstwem dokonującym obróbki, z tym że poszczególne rodzaje kosztów specjalnych należy wykazywać w osobnych pozycjach kalkulacji;
5)
koszty pośrednie (w zakładach przemysłowych - koszty wydziałowe i ogólnozakładowe; w zakładach działających w ramach przedsiębiorstw budowlano-montażowych - koszty administracyjno-gospodarcze i inne koszty ogólne; koszty zbytu) - według procentowych wskaźników przyjętych w planie techniczno-ekonomicznym. Wyliczenie narzutów kosztów wydziałowych przeprowadza się w oparciu o planowane stawki procentowe poszczególnych wydziałów uczestniczących w wykonaniu danego produktu nietypowego lub usługi nietypowej.
§  4.
1.
Jeżeli wyrób wykonywany na indywidualne zamówienie różni się od wyrobu objętego obowiązującym cennikiem i określonego wymienionymi w cenniku warunkami technicznymi jedynie jakością surowców, półfabrykatów itp. lub nieznacznymi zmianami w konstrukcji, cenę jego ustala się przez zastosowanie do obowiązującej ceny cennikowej dopłaty lub rabatu.
2.
Dopłatę lub rabat, o których mowa w ust. 1, należy określić na podstawie kalkulacji porównawczej, obejmującej wyłącznie elementy różniące wyrób wymieniony w ust. 1 od wyrobu objętego cennikiem. Kalkulacja ta polega na porównaniu planowanego kosztu własnego różniących się elementów zamówionego wyrobu z kosztem tych elementów, ustalonym dla najbardziej zbliżonego wyrobu podanego w cenniku.
3.
Do kategorii produktów, o których mowa w ust. 1, należy przykładowo zaliczyć między innymi:
1)
wyroby stolarskie, które różnią się od typowych objętych cennikami jakością okucia, podziałem powierzchni obramowanych, klasą jakości drewna itp., oraz stolarkę nie znormalizowaną, którą wycenia się według uwidocznionej w cenniku ceny za 1 m2 lub 1 mb. o zbliżonych wymiarach;
2)
z wyrobów betonowych:
a)
elementy konstrukcyjne, różniące się od artykułów typowych objętych cennikami wymaganą wytrzymałością, zmianą proporcji składników, zewnętrzną obróbką itp.,
b)
elementy izolacyjne - jeżeli różnią się od artykułów typowych objętych cennikiem zmianą składników, wpływających na ich ciężar objętościowy i współczynnik przewodności cieplnej, wymaganym frakcjonowaniem kruszywa, drobnym odchyleniem wymiarów itp.
4.
Przy ustalaniu wysokości rabatów lub dopłat do cen cennikowych na wyroby, o których mowa w ust. 1, należy stosować tryb przewidziany w § 7 nawet wówczas, gdy wartość zamówienia przewyższa ustalone w tym paragrafie granice, a w razie nieosiągnięcia porozumienia - odpowiednio tryb przewidziany dla ustalenia ceny w §§ 8 i 9.
§  5.
1.
Cenę na produkty nietypowe i usługi nietypowe, o których mowa w § 2, ustala się w następujący sposób:
1)
jeżeli wartość zamówienia nie przekracza 100.000 zł, a w przypadku remontu lub produkcji ciężkich maszyn budowlanych, jeżeli wartość zamówienia dotycząca 1 maszyny nie przekracza 150.000 zł - cenę ustala dostawca w uzgodnieniu z odbiorcą; w przypadku nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy dostawcą i odbiorcą cenę ustala centralny zarząd nadzorujący dostawcę w porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca, bądź - gdy odbiorcą jest jednostka budownictwa przemysłowego - w porozumieniu z centralnym zarządem nadzorującym odbiorcę;
2)
jeżeli wartość zamówienia wynosi ponad 100.000 zł, a w przypadku remontu lub produkcji ciężkich maszyn budowlanych, jeżeli wartość zamówienia dotycząca 1 maszyny wynosi ponad 150.000 zł, cenę ustala centralny zarząd nadzorujący dostawcę, w porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca, bądź - gdy odbiorcą jest jednostka budownictwa przemysłowego - w porozumieniu z centralnym zarządem nadzorującym odbiorcę.
2.
W przypadku nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy centralnymi zarządami ceny na produkty i usługi nietypowe, wykonywane lub świadczone pomiędzy jednostkami budownictwa przemysłowego, ustala Departament Kosztorysów i Cen Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego.
3.
Jeżeli odbiorcą nie jest jednostka budownictwa przemysłowego, decyzję o ustaleniu ceny na produkty i usługi nietypowe - w przypadku nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy centralnym zarządem właściwym dla dostawcy a ministerstwem, któremu podlega odbiorca - wydaje Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego (Departament Kosztów i Polityki Cen).
§  6.
Do decydowania w sprawie ustalania cen, o których mowa w § 5, upoważnia się:
1)
dyrektorów centralnych zarządów, którym podlega dostawca:
a)
w razie nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy dostawcą i odbiorcą (§ 5 ust. 1 pkt 1),
b)
jeżeli wartość zamówienia wynosi ponad 100.000 zł, a w przypadku remontu lub produkcji ciężkich maszyn budowlanych - jeżeli wartość zamówienia dotycząca 1 maszyny wynosi ponad 150.000 zł (§ 5 ust. 1 pkt 2);
2)
dyrektora Departamentu Kosztorysów i Cen Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego - w przypadku nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy centralnymi zarządami (§ 5 ust. 2).
§  7.
1.
Jeżeli wartość zamówienia nie przekracza 100.000 zł, a w przypadku remontu lub produkcji ciężkich maszyn budowlanych - jeżeli wartość zamówienia dotycząca 1 maszyny nie przekracza 150.000 zł - dostawca, po sporządzeniu kalkulacji w sposób określony w § 3 lub § 4, przesyła ją w 2 egzemplarzach do odbiorcy w terminie 14 dni od daty otrzymania zamówienia (zapytania).
2.
Odbiorca obowiązany jest w terminie 10 dni od daty otrzymania kalkulacji zawiadomić dostawcę o przyjęciu proponowanej ceny lub zgłosić w tym terminie zastrzeżenia oraz ewentualne poprawki i uwagi do poszczególnych pozycji kalkulacyjnych.
3.
Niezgłoszenie przez odbiorcę zastrzeżeń w terminie, ustalonym w ust. 2, może być uznane przez dostawcę za przyjęcie proponowanej przez niego ceny,
4.
Zawiadomienie o przyjęciu ceny przez odbiorcę następuje przez zwrócenie dostawcy 1 egzemplarza kalkulacji, podpisanej przez dyrektora i głównego (starszego) księgowego przedsiębiorstwa - odbiorcy.
5.
Po otrzymaniu zastrzeżeń i poprawek, o których mowa w ust. 2, dostawca obowiązany jest w ciągu 8 dni zawiadomić odbiorcę o ich przyjęciu, a w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń i poprawek - skierować w tymże terminie do nadzorującego dostawcę centralnego zarządu akta sprawy wraz z wnioskami i 4 egzemplarzami kalkulacji z prośbą o ustalenie ceny w trybie § 8, zawiadamiając o tym jednocześnie odbiorcę.
§  8.
1.
Jeżeli wartość zamówienia wynosi ponad 100.000 zł, a w przypadku remontu lub produkcji ciężkich maszyn budowlanych - jeżeli wartość zamówienia dotycząca 1 maszyny wynosi ponad 150.000 zł, dostawca obowiązany jest przesłać w terminie 14 dni od daty otrzymania zamówienia 4 egzemplarze sporządzonej kalkulacji wraz z wnioskiem o ustalenie ceny do nadzorującego go centralnego zarządu, przesyłając jednocześnie odbiorcy 1 egzemplarz kalkulacji z prośbą o przesłanie jej ze swoją opinią centralnemu zarządowi bądź ministerstwu, któremu podlega odbiorca.
2.
Odbiorca, o ile ma zastrzeżenia do przesłanej przez dostawcę kalkulacji, powinien w ciągu 10 dni zgłosić je centralnemu zarządowi, któremu podlega.
3.
Centralny zarząd nadzorujący dostawcę, po otrzymaniu materiałów, o których mowa w ust. 1 bądź w § 7 ust. 5, zgłasza w ciągu 10 dni od daty otrzymania tych materiałów do centralnego zarządu nadzorującego odbiorcę albo gdy odbiorcą nie jest jednostka budownictwa przemysłowego - do ministerstwa, któremu podlega odbiorca, wysokość proponowanej ceny wraz z dwoma egzemplarzami kalkulacji i wnioskiem dostawcy, wyznaczając termin 12 dni do zgłoszenia ewentualnych zastrzeżeń i zamieszczając klauzulę, że niezgłoszenie w podanym terminie zastrzeżeń uważane będzie za przyjęcie proponowanej ceny.
4.
Centralny zarząd nadzorujący odbiorcę obowiązany jest w terminie 12 dni od daty otrzymania wniosków, o których mowa w ust. 3, zająć stanowisko w sprawie proponowanej ceny i powiadomić o nim centralny zarząd, któremu podlega dostawca.
5.
W przypadku gdy centralny zarząd nadzorujący odbiorcę ma zastrzeżenia do proponowanej ceny, przesyła do centralnego zarządu, któremu podlega dostawca, 1 egzemplarz kalkulacji ze swymi poprawkami i uwagami do poszczególnych pozycji kalkulacyjnych. Niezgłoszenie zastrzeżeń w terminie, o którym mowa w ust. 4, może być uznane przez centralny zarząd nadzorujący dostawcę za przyjęcie proponowanej przez niego ceny.
6.
W przypadku niezgłoszenia zastrzeżeń lub uzgodnienia wysokości ceny zamówionego produktu lub usługi nietypowej centralny zarząd nadzorujący odbiorcę obowiązany jest w terminie, o którym mowa w ust. 4, przesłać po 1 egzemplarzu decyzji o ustaleniu ceny:
1)
centralnemu zarządowi nadzorującemu dostawcę,
2)
dostawcy,
3)
odbiorcy.
7.
W przypadku gdy odbiorcą nie jest jednostka budownictwa przemysłowego, przepisy ust. 4, 5 i 6, wymieniające centralny zarząd nadzorujący odbiorcę, odnoszą się odpowiednio do ministerstwa, któremu podlega odbiorca.
§  9.
1.
W przypadku nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy centralnymi zarządami co do cen produktów lub usług nietypowych wykonywanych lub świadczonych pomiędzy jednostkami budownictwa przemysłowego centralny zarząd nadzorujący dostawcę w terminie 10 dni od daty otrzymania wiadomości o negatywnym stanowisku, zajętym przez centralny zarząd nadzorujący odbiorcę, przesyła akta sprawy wraz z umotywowanym wnioskiem do Departamentu Kosztorysów i Cen Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego.
2.
Jeżeli odbiorcą nie jest jednostka budownictwa przemysłowego, to w przypadku nieosiągnięcia porozumienia co do ceny pomiędzy centralnym zarządem nadzorującym dostawcę a ministerstwem, któremu podlega odbiorca, centralny zarząd nadzorujący dostawcę w terminie 10 dni od daty otrzymania wiadomości o negatywnym stanowisku, zajętym przez ministerstwo, któremu podlega odbiorca, przesyła akta sprawy wraz z umotywowanym wnioskiem do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Kosztów i Polityki Cen).
3.
Centralny zarząd nadzorujący dostawcę obowiązany jest przesłać równocześnie kopie wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, do centralnego zarządu bądź ministerstwa, któremu podlega odbiorca.
§  10.
1.
W przypadku gdy warunki techniczne nie pozwalają na sporządzenie dokładnej kalkulacji (na przykład przy nietypowych, skomplikowanych remontach, demontażach, produkcji prototypów itp.), w umowie należy podać limit należności (cenę orientacyjną).
2.
Limit należności (cenę orientacyjną) ustala dostawca w porozumieniu z odbiorcą na podstawie:
1)
kalkulacji wynikowej podobnych robót lub usług nietypowych, wykonywanych już uprzednio przez dostawcę lub
2)
szacunkowo w oparciu o przesłanki techniczne wynikające z przybliżonej kalkulacji wstępnej.
3.
Limit należności (cenę orientacyjną) ustala dostawca i uzgadnia go z zamawiającym - bez względu na wartość całego zamówienia - w trybie ustalonym w § 7, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia stosuje się tryb przewidziany w §§ 8 i 9.
4.
Ostateczne rozliczenie pomiędzy zamawiającym a dostawcą następuje na podstawie kalkulacji wynikowej, jednak w wysokości nie przekraczającej uzgodnionego limitu.
5.
Za prawidłowość kalkulacji wynikowej odpowiedzialny jest kierownik przedsiębiorstwa - dostawcy. Odbiorca nie zatwierdza kalkulacji wynikowej, ma jednak prawo zgłoszenia zastrzeżeń i uwag do otrzymanej kalkulacji w trybie przewidzianym dla ustalania ceny.
§  11.
Przedsiębiorstwa budownictwa przemysłowego występujące jako odbiorcy produktów lub usług nietypowych, wykonywanych przez przedsiębiorstwa innego resortu, powinny przy uzgadnianiu cen kierować się następującymi zasadami:
1)
wartość zamówienia określającą uprawnienie przedsiębiorstwa do ustalenia ceny oraz terminy, w jakich ma nastąpić uzgodnienie cen, określa zarządzenie ministra, któremu podlega dostawca,
2)
w przypadkach gdy zarządzenie ministra, któremu podlega dostawca, przewiduje uzgodnienie ceny z ministerstwem, któremu podlega odbiorca, uzgodnienie to przeprowadza centralny zarząd budownictwa przemysłowego, któremu podlega odbiorca.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024