Ustalenie zakresu działania zakładowych punktów dokumentacji oraz zakresu współpracy tych punktów z działowymi ośrodkami dokumentacji naukowo-technicznej w instytutach naukowo-badawczych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 12 sierpnia 1954 r.
w sprawie ustalenia zakresu działania zakładowych punktów dokumentacji oraz zakresu współpracy tych punktów z działowymi ośrodkami dokumentacji naukowo-technicznej w instytutach naukowo-badawczych.

Na podstawie § 2 ust. 2 uchwały nr 697 Prezydium Rządu z dnia 24 września 1953 r. w sprawie rozwoju sieci fachowych bibliotek zakładowych (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1306) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do zakresu działania punktu dokumentacji należy dostarczanie i rozpowszechnianie na terenie zakładu pracy informacji w zakresie dokumentacji naukowo-technicznej, obrazujących osiągnięcia techniki w kraju i za granicą, w celu wykorzystania tych informacji przy wykonywaniu zadań produkcyjnych zakładu pracy.
2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, punkt dokumentacji realizuje w szczególności przez:
1)
założenie, prowadzenie i bieżące uzupełnianie w drodze abonamentów zakładowej kartoteki dokumentacyjnej, dostosowanej tematycznie do zadań produkcyjnych zakładu pracy i będącej podstawą informacji dokumentacyjnej na terenie zakładu pracy;
2)
systematyczne doprowadzanie kart dokumentacyjnych do zainteresowanych komórek organizacyjnych i pracowników zakładu pracy;
3)
prowadzenie na terenie zakładu pracy systematycznej akcji uświadamiającej o potrzebie i celowości korzystania z informacji dokumentacyjnych przez:
a)
organizowanie zebrań w celu omówienia tematów fachowych,
b)
wygłaszanie referatów obrazujących znaczenie wykorzystania informacji dokumentacyjnych dla realizacji zadań produkcyjnych zakładu pracy,
c)
informowanie o najnowszych publikacjach w zakresie dokumentacji naukowo-technicznej, dotyczących działalności zakładu pracy, z podaniem źródła ich uzyskania;
4)
udzielanie na terenie zakładu pracy indywidualnych informacji i porad, ułatwiających poznanie i wykorzystanie wszelkich dostępnych publikacji fachowych, związanych z tematyką produkcyjną zakładu pracy, a w szczególności pomocnych przy rozwiązywaniu zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z realizacją zadań zakładu pracy lub opracowywanych przez poszczególnych pracowników;
5)
podawanie do wiadomości właściwego działowego ośrodka dokumentacji naukowo-technicznej wynalazków, udoskonaleń technicznych i usprawnień dokonanych na terenie zakładu pracy w oparciu o dostarczone informacje dokumentacyjne, a przede wszystkich w oparciu o karty dokumentacyjne, i przyjętych do wykorzystania.
3.
Przy realizowaniu swoich zadań punkt dokumentacji korzysta z dostępnych środków masowej informacji na terenie zakładu pracy, jak filmy, radiowęzły gazetki ścienne, wystawy itp.
§  2.
W realizacji zadań, o których mowa w § 1, punktom dokumentacji powinny udzielać stałej i systematycznej pomocy kluby techniki i racjonalizacji oraz zakładowe komórki Naczelnej Organizacji Technicznej.
§  3.
W wykonywaniu swoich zadań punkty dokumentacji obowiązane są do ścisłej współpracy z działowymi ośrodkami dokumentacji naukowo-technicznej w instytutach naukowo-badawczych oraz z Centralnym Instytutem Dokumentacji Naukowo-Technicznej (CIDNT).
§  4.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych):
1)
określą działowe ośrodki dokumentacji naukowo-technicznej w podległych im instytutach naukowo-badawczych, zobowiązane do współpracy z punktami, dokumentacji poszczególnych zakładów pracy, wytypowanych zgodnie z § 2 ust. 3 uchwały nr 697 Prezydium Rządu z dnia 24 września 1953 r. w sprawie rozwoju sieci fachowych bibliotek zakładowych (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1306);
2)
prześlą do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Techniki) i do CIDNT wykazy zakładów pracy, w których zostały zorganizowane punkty dokumentacji, ze wskazaniem działowych ośrodków dokumentacji naukowo-technicznej, zobowiązanych do współpracy z poszczególnymi punktami dokumentacji.
§  5.
1.
W ramach współpracy z właściwym działowym ośrodkiem dokumentacji naukowo-technicznej punkt dokumentacji:
1)
stosuje się do instrukcji i wskazówek ośrodka dokumentacji w zakresie szkolenia swego personelu oraz prowadzenia informacji i dokumentacji na terenie zakładu pracy;
2)
przekazuje do ośrodka dokumentacji, na podstawie zapotrzebowań zgłoszonych przez zainteresowane komórki organizacyjne zakładu pracy, zamówienia na zestawienia dokumentacyjne, fotokopie i mikrofilmy publikacji, tłumaczenia fachowych publikacji z języków obcych itp.;
3)
składa ośrodkowi dokumentacji kwartalne sprawozdania ze swej działalności w trybie i zakresie ustalonych odrębnymi przepisami.
2.
Właściwy działowy ośrodek dokumentacji naukowo-technicznej:
1)
prowadzi instruktaż i szkolenie personelu punktu dokumentacji w zakresie informacji i obsługi dokumentacyjnej;
2)
udziela pomocy punktowi dokumentacji w zakresie uzupełniania materiałów dokumentacyjnych, zwłaszcza kartoteki dokumentacyjnej, i czuwa nad prawidłowym wykorzystaniem tych materiałów, a w szczególności kart dokumentacyjnych znajdujących się w kartotece punktu dokumentacji;
3)
sporządza i dostarcza punktowi dokumentacji zestawienia dokumentacyjne na poziomie popularnym oraz na poziomie wyższym, dostosowane do tematyki zadań zakładu pracy;
4)
wydaje i dostarcza punktowi dokumentacji okresowe biuletyny informujące o najnowszych książkach i artykułach fachowych z zakresu tematyki dotyczącej zakładu pracy;
5)
organizuje zebrania i pogadanki z pracownikami punktów dokumentacji w celu wymiany doświadczeń;
6)
wykonuje zamawiane przez punkty dokumentacji fotokopie i mikrofilmy publikacji technicznych, tłumaczenia publikacji z języków obcych itp.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-81.940

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie zakresu działania zakładowych punktów dokumentacji oraz zakresu współpracy tych punktów z działowymi ośrodkami dokumentacji naukowo-technicznej w instytutach naukowo-badawczych.
Data aktu: 12/08/1954
Data ogłoszenia: 30/08/1954
Data wejścia w życie: 30/08/1954