Organizacja i zakres działania Państwowej Komisji Etatów.

UCHWAŁA NR 565
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 1954 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania Państwowej Komisji Etatów.

W celu systematycznego prowadzenia prac nad usprawnieniem i udoskonaleniem organizacji aparatu administracyjnego oraz obniżania kosztów administracji Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Do zadań Państwowej Komisji Etatów, zwanej w dalszym ciągu "Komisją", należą sprawy:
1)
opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji aparatu administracyjnego oraz uzgadniania szczegółowej struktury organizacyjnej jednostek administracyjnych w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
2)
etatów osobowych, nomenklatury stanowisk i tabel zaszeregowania;
3)
typowych etatów i norm etatów osobowych;
4)
etatów pojazdów mechanicznych;
5)
czuwania nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej i etatowej;
6)
inne, zlecone przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu lub Prezesa Rady Ministrów.
2.
Osobna uchwała Rady Ministrów ustali szczegółowy zakres działania Komisji oraz zasady współdziałania z innymi organami.
§  2.
1.
Na czele Komisji stoi Prezes powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Prezes kieruje całokształtem prac Komisji i jest odpowiedzialny za jej działalność.
§  3.
1.
Prezesa Komisji zastępują wiceprezesi, powoływani i odwoływani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Prezesa Komisji.
2.
Wiceprezesi kierują pracami Komisji w zakresie ustalonym przez Prezesa Komisji.
§  4.
Prezes Komisji może za zgodą Prezesa Rady Ministrów powołać terenowe organy Komisji.
§  5.
1.
Pracownikom Komisji przysługuje prawo dokonywania kontroli jednostek organizacyjnych w zakresie ustalonym każdorazowo w delegacji służbowej przez Prezesa Komisji.
2.
Prezesowi Komisji przysługuje prawo wydawania zarządzeń pokontrolnych w celu usunięcia stwierdzonych uchybień organizacyjnych i etatowych. O treści wydanych zarządzeń Prezes Komisji obowiązany jest zawiadomić właściwego ministra (kierownika centralnego urzędu).
3.
Prezes Komisji obowiązany jest zawiadamiać Ministra Kontroli Państwowej o stwierdzonym w toku prac Komisji naruszeniu przepisów. W przypadku stwierdzenia poważniejszego naruszenia przepisów Prezes Komisji obowiązany jest ponadto powiadomić Prezesa Rady Ministrów.
4.
Wszystkie organy aparatu administracyjnego obowiązane są na żądanie Komisji udzielać niezbędnych danych i materiałów związanych z wykonywaniem zadań Komisji oraz ułatwiać przeprowadzanie kontroli na miejscu.
§  6.
1.
W Komisji działa Kolegium pod przewodnictwem Prezesa Komisji.
2.
Kolegium nosi nazwę "Kolegium Państwowej Komisji Etatów".
3.
W skład Kolegium Komisji wchodzą: Prezes Komisji jako przewodniczący, wiceprezesi Komisji oraz przedstawiciele Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów. Członków Kolegium mianuje Prezes Rady Ministrów.
4.
Kolegium Komisji:
1)
uchwala roczne plany pracy Komisji i zatwierdza sprawozdania z działalności Komisji;
2)
opiniuje projekty aktów prawnych ustalających wytyczne organizacji aparatu administracyjnego, wzorcowe statuty i wzorcowe struktury organizacyjne;
3)
opiniuje projekty rocznych planów etatów i kontyngentów etatów osobowych;
4)
zatwierdza normy etatów osobowych i typowe etaty osobowe;
5)
uchwala wytyczne do projektów rocznych planów etatów samochodowych i zatwierdza roczne rozdzielniki etatów pojazdów mechanicznych;
6)
opiniuje inne sprawy przekazane przez Prezesa Komisji.
§  7.
Od decyzji Prezesa Komisji bądź Kolegium Komisji przysługuje właściwemu ministrowi (kierownikowi centralnego urzędu) prawo odwołania do Prezesa Rady Ministrów w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji.
§  8.
Organizację wewnętrzną Komisji określi statut organizacyjny nadany przez Radę Ministrów.
§  9.
Tracą moc wszelkie przepisy sprzeczne z niniejszą uchwałą.
§  10.
Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą aparatu podległego Ministrowi Bezpieczeństwa Publicznego i Ministrowi Obrony Narodowej.
§  11.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrowi Finansów, Prezesowi Państwowej Komisji Etatów oraz ministrom.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-81.938

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Organizacja i zakres działania Państwowej Komisji Etatów.
Data aktu: 11/08/1954
Data ogłoszenia: 30/08/1954
Data wejścia w życie: 30/08/1954