Wysokość wynagrodzeń kompozytorskich i zasady zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.

UCHWAŁA Nr 496
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1954 r.
w sprawie wysokości wynagrodzeń kompozytorskich i zasad zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz. 234) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się stawki wynagrodzeń kompozytorskich za zamówione dzieła muzyczne według tabeli stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Kultury i Sztuki uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów może wprowadzać zmiany i uzupełnienia do tabeli wynagrodzeń.
§  3.
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Kultury i Sztuki uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów ustali:
1)
ogólne zasady zawierania umów z kompozytorami przy zamawianiu dzieł muzycznych,
2)
wzory umów typowych zawieranych pomiędzy instytucjami zamawiającymi a kompozytorami.
§  4.
Zleca się wszystkim instytucjom zamawiającym dzieła muzyczne zawarcie z kompozytorami dodatkowych umów co do wysokości i sposobu zapłaty wynagrodzeń w celu przystosowania dotychczasowych umów do przepisów niniejszej uchwały; jednakże pozostają w mocy bez zmiany umowy o wydanie dzieł muzycznych przyjętych przed dniem wejścia w życie uchwały.
§  5.
Uchwała niniejsza dotyczy umów w przypadkach, gdy obie strony mają miejsce zamieszkania w kraju.
§  6.
Wykonanie uchwały porucza się prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, zainteresowanym ministrom i kierownikom centralnych urzędów.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STAWKI HONORARIUM ZA TWÓRCZOŚĆ KOMPOZYTORSKĄ

Obsada i faktura

Forma

1-3 głosy bez fortepianu, organów i harfy - faktura niekameralna 1-3 głosy z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna X

4-9 głosów bez fortepianu, organów i harfy - faktura niekameralna

X

Fortepian, organy lub harfa solo - faktura niekoncertowa

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna

X

Od 9 głosów do małej symfonicznej bez fortepianu, organów lub harfy - faktura niekameralna i niesymfoniczna

X

Mała orkiestra dęta

Od 9 głosów do małej symfonicznej z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna i niesymfoniczna

X

Średnia orkiestra dęta

Mała orkiestra symfoniczna - faktura niesymfoniczna

X

Wielka orkiestra dęta

Wielka symfoniczna - faktura niesymfoniczna

X

1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez - faktura kameralna

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez - faktura kameralna

X

Fortepian, organy lub harfa solo - faktura solowa koncertowa

Od 9 głosów do małej symfonicznej - faktura kameralna lub symfoniczna Mała symfoniczna (w górę od pojedynczego drzewa, 1 trąbki i 2 waltorni) - faktura symfoniczna Wielka symfoniczna (w górę od podwójnego drzewa, 2 trąbek, 4 waltorni, 3 puzonów i tuby) - faktura symfoniczna
a b c d e f g h i j
1. Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym, forma artystycznie nie ustalona Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt Min. Takt
50,- 1,25

75,- 1,90

100,- 2,50

60,- 1,50

90,- 2,25

120,- 3,00

70,- 1,75

105,- 2,60

140,- 3,50

80,- 2,00

120,- 3,00

160,- 4,00

90,- 2,25

135,- 3,40

180,- 4,50

100,- 2,50

150.,- 3,75

200,- 5,-

2. Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym, forma artystycznie nie ustalona 60,- 1,50

90,- 2,25

120,- 3,-

70,- 1,75

105,- 2,60

140,- 3,50

80,- 2,00

120,- 3,00

160,- 4,00

90,- 2,25

135,- 3,40

180,- 4,50

100,- 2,50

150,- 3,75

200,- 5,00

110,- 2,75

165,- 4,10

220,- 5,50

3. Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach ustalonych artystycznie, ilustracja muzyczna swobodna 70,- 1,75

105,- 2,60

140,- 3,50

80,- 2,-

120,- 3,-

160,- 4,-

90,- 2,25

135,- 3,40

180,- 4,50

100,- 2,50

150,- 3,75

200,- 5,00

110,- 2,75

165,- 4,10

220,- 5,50

120,- 3,-

180,- 4,50

240,- 6,-

130,- 3,25

195,- 4,90

260,- 6,50

150,- 3,75

225,- 5,60

300,- 7,50

175,- 4,40

262,50 6,55

350,- 8,75

200,- 5,-

300,- 7,50

400,- 10,-

4. Małe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji (tzw. półsynchron) oraz o charakterze użytkowo-rozrywkowym 85,- 2,10

127,50 3,20.

170,- 4,25

95,- 2,40

142,50 3,55

190,- 4,75

105,- 2,60 157,50 3,95 210,- 5,25 115,- 2,90

172,50 4,30

230,- 5,75

125,- 3,10

187,50 4,70

250,- 6,25

135,- 3,40

202,50 5,05

270,- 6,75

150,- 3,75

225,- 5,60

300,- 7,50

175,- 4,40

262,50 6,55

350,- 8,75

200,- 5,-

300,- 7,50

400,- 10,-

225,- 5,60

337,50 8,40

450,- 11,25

5. Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie ale rozwiniętych, ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji (tzw. synchron) 100,- 2,50

150,- 3,75

200,- 5,-

110,- 2,75

165,- 4,10

220,- 5,50

120,- 3,-

180,- 4,50

240,- 6,-

130,- 3,25

195,- 4,90

260,- 6,50

140,- 3,50

210,- 4,25

280,- 7,-

150,- 3,75

225,- 5,60

300,- 7,50

162,50 4,05

243,75 6,10

325,- 8,10

190,- 4,75

285,- 7,10

380,- 9,50

220,- 6,50

330,- 8,25

440,- 11,-

250,- 6,25

375,- 9,40

500,- 12,50

6. Większe utwory w wielkich formach ustalonych artystycznie, z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych 160,- 4,-

240,- 6,-

320,- 8,-

175,- 4,40

262,50 6,55

350,- 8,75

205,- s,10

307,50 7,70

410,- 10,25

240,- 6,-

360,- 9,-

480,- 12,-

275,- 6,90

412,50 10,50

550,- 13,75

7. Formy cykliczne (estradowe i sceniczne) z wyjątkiem wielkich form sonatowych 170,- 4,25

255,- 6,40

340,- 8,50

187,50 4,70

281,25 7,05

375,- 9,40

220,- 5,50

330,- 8,25

440,- 11,-

255,- 6,40 382,50 9,55.510,- 12,75 287,50 7,20

431,25 10,80

575,- 14,40

8. Wielkie formy sonatowe 180,- 4,50

270,- 6,75

360,- 9,-

200,- 5,-

300,- 7,50

400,- 10,-

255,- 5,90

352,50 8,80

470,- 11,75

270,- 6,75

405,- 10,10

540,- 13,50

300,- 7,50

450,- 11,25

600,- 15,-

Obliczanie honorarium.

Honorarium za dany utwór oblicza się przez dodanie należności za minutaż i należności za ilość taktów.

Należność za minutaż oblicza się przez pomnożenie czasu trwania utworu przez stawkę za minutę (stawka minutowa należy się za każdą zaczętą minutę).

Należność za ilość taktów oblicza się przez pomnożenie ilości taktów w utworze przez stawkę za jeden takt.

Pieśń masowa.

Za pieśń masową w formie typowej - głos z fortepianem - przysługuje kompozytorowi honorarium ryczałtowe w wysokości: 600,-, 900,-, 1.200,- zł.

Za wszelkie inne układy pieśni masowej - poza jej formą typową - przysługuje kompozytorowi honorarium jak za instrumentację (do 50%).

Ilustracja muzyczna do filmu.

Muzyka do filmów - z wyjątkiem muzyki do fonetyki - objęta jest systemem nagród, ustalonym oddzielnym zarządzeniem Prezesa Centralnego Urzędu Kinematografii:

przy ocenie "celujący" - nagroda wynosi 100% honorarium zasadniczego,

przy ocenie "bardzo dobry" - nagroda wynosi 70% honorarium zasadniczego,

przy ocenie "dobry" - nagroda wynosi 40% honorarium zasadniczego,

przy ocenie "dostateczny" - nagroda nie przysługuje.

Twórcze opracowania.

Za twórcze opracowanie przysługuje 25%-50% (przy małych utworach: 50%-75%) honorarium, przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu tego samego rodzaju. Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od charakteru opracowania i jego wartości artystycznej.

Instrumentacja.

Za instrumentację przysługuje 10%-25% (przy małych utworach: 25%-50%) honorarium, przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu w tej samej instrumentacji.

Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od charakteru instrumentacji i jej wartości artystycznej.

Wyciągi.

Za sporządzenie wyciągu fortepianowego przysługuje 5%-10% honorarium, przypadającego za skomponowanie utworu w jego oryginalnej instrumentacji.

Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od wartości artystycznej wyciągu.

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 57 z dnia 28 lutego 1956 r. (M.P.56.17.246) zmieniającego nin. uchwałę z dniem 5 marca 1956 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-73.891

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wysokość wynagrodzeń kompozytorskich i zasady zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.
Data aktu: 17/07/1954
Data ogłoszenia: 05/08/1954
Data wejścia w życie: 05/08/1954