Zasady i tryb ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz inne przygotowania umożliwiające rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych.

ZARZĄDZENIE NR 168
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lipca 1954 r.
w sprawie zasad i trybu ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz innych przygotowań umożliwiających rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych.

Brak kosztorysów na wielu budowach uniemożliwia prawidłową organizację, planowanie i rozliczanie robót, utrudnia walkę ze szkodliwą praktyką przefakturowywania robót oraz wpływa na poważne zniekształcenie danych sprawozdawczych z wykonania planu budownictwa. Niezależnie od środków przedsięwziętych dla poprawienia stanu zaopatrzenia budów w kosztorysy, stanowiące prawidłową podstawę rozliczeń" a w szczególności przewidzianych uchwałą nr 302 Prezydium Rządu z dnia 18 maja 1954 r. w sprawie usprawnienia prac w zakresie sporządzania dokumentacji kosztorysowej, zachodzi konieczność niezwłocznego ustalenia dla robót, dla których dotąd brak kosztorysów na budowach, prawidłowych podstaw do rozliczeń i sprawozdawczości przez wprowadzenie specjalnego trybu ustalania cen jednostkowych na roboty, na które nie opracowano kosztorysów.

Na podstawie § 1 ust. 4 uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-57, poz. 722, A-96, poz. 1336 i Nr A-115, poz. 1495 oraz z 1954 r. Nr A-50, poz. 683) oraz § 5 uchwały nr 401 Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1954 r. w sprawie zasad, ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe, na które nie ma opracowanych kosztorysów całkowitych lub częściowych (Monitor Polski Nr A-61, poz. 809) zarządza się, co następuje:

§  1.
W przypadku braku kosztorysów na roboty budowlano-montażowe w odniesieniu do:
1)
noworozpoczynanych obiektów,
2)
noworozpoczynanych robót na obiektach kontynuowanych,
3)
robót dodatkowych, to jest nie przewidzianych w kosztorysie zasadniczym,
4)
robót zamiennych, to jest zastępujących roboty przewidziane w kosztorysie zasadniczym, lub
5)
innych robót na obiektach kontynuowanych, jeżeli istnieje możliwość ich inwentaryzacji,

należy ustalać ceny jednostkowe w trybie następującym.

§  2.
1.
W przypadku braku kosztorysów na roboty wymienione w § 1 należy przyjąć przede wszystkim ceny ustalone dla identycznych robót wykonywanych w tych samych warunkach, zawarte w obowiązujących kosztorysach innych obiektów na danym placu budowy.
2.
Jeżeli nie można ustalić cen jednostkowych w sposób podany w ust. 1, zamawiający obowiązany jest powołać zespół do ustalenia cen jednostkowych.
3.
W skład zespołu powinni wejść przedstawiciele zamawiającego i wykonawcy. W przypadku wątpliwości co do danych wyjściowych dla kalkulacji w pracach zespołu powinien brać udział przedstawiciel biura projektów. W przypadku wykonywania robót przez podwykonawcę przy ustalaniu cen jednostkowych dla robót objętych podwykonawstwem powinien uczestniczyć podwykonawca.
4.
Zespół powinien być powołany w zasadzie w takim terminie, aby zamawiający mógł dostarczyć wykonawcy wykaz cen jednostkowych co najmniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia robót przewidzianym w harmonogramie.
5.
W przypadku gdy zachodzi konieczność bezzwłocznego wykonania robót dodatkowych lub zamiennych, dla rozliczenia których brak cen jednostkowych, ceny jednostkowe powinny być ustalone nie później niż w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia tych robót. Niedotrzymanie tego terminu należy traktować jako niedostarczenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie.
6.
Zespół wykonuje czynności związane z ustaleniem cen jednostkowych w ramach obowiązków służbowych. Zamawiający zwraca wykonawcy i biuru projektów ewentualne koszty przejazdów, diet i zakwaterowania ich przedstawicieli.
§  3.
1.
Jeżeli dane wyjściowe dla danej budowy zostały już ustalone zgodnie z obowiązującymi przepisami, są one wiążące dla zespołu.
2.
W przypadku braku danych wyjściowych, o których mowa w ust. 1, zespół ustala te dane przy obowiązkowym udziale przedstawiciela biura projektów opracowującego dokumentację projektowo-kosztorysową dla danej budowy i pod jego kierownictwem. W razie różnicy zdań zamawiającego i wykonawcy decyduje stanowisko przedstawiciela biura projektów.
3.
Dane wyjściowe opracowane w trybie ust. 2 są wiążące dla zamawiającego, wykonawcy i biura projektów.
§  4.
1.
Dla rozliczeń między zamawiającym a wykonawcą przyjmuje się uzgodnione między nimi ceny jednostkowe.
2.
Ceny te powinny również stanowić podstawę dla biura projektów przy sporządzaniu dokumentacji kosztorysowej na objęty nami zakres robót.
3.
W przypadku rozbieżności zdań pomiędzy zamawiającym a wykonawcą lub zgłoszenia zastrzeżeń przez biuro projektów w zakresie ustaleń dotyczących cen jednostkowych ceny te ustalają jednostki nadrzędne zamawiającego i wykonawcy wspólnie z biurem projektów.
4.
Do czasu rozstrzygnięcia przez jednostki nadrzędne rozbieżności w zakresie ustaleń dotyczących cen jednostkowych przyjmuje się tymczasowo jako podstawę rozliczeń ceny zawnioskowane przez biuro projektów. Do czasu zawnioskowania cen jednostkowych przez biuro projektów jako tymczasową podstawę od rozliczeń przyjmuje się ceny proponowane przez wykonawcę robót.
§  5.
1.
Z ustalenia cen jednostkowych należy sporządzić protokół (załącznik) podpisany przez przedstawicieli zamawiającego i wykonawcy. Protokół podpisuje również przedstawiciel biura projektów, o ile brał udział w ustalaniu cen jednostkowych.
2.
Odpis protokołu wraz z wykazem ustalonych cen jednostkowych zamawiający obowiązany jest przedłożyć właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje.
§  6.
1.
Sporządzony na podstawie obmiarów i cen jednostkowych kosztorys wykonawczy zastępuje we właściwym zakresie nie dostarczoną dokumentację kosztorysową.
2.
Przepis ust. 1 nie zwalnia zamawiającego od rygorów i kar umownych za niedostarczenie w terminie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  7.
1.
Ilość robót wykonanych ustalona w oparciu o obmiary i wartość robót, wynikającą z cen jednostkowych, stanowi podstawę do rozliczeń. Obmiarom dla celów rozliczeń podlegają elementy konstrukcyjne, gotowe części elementów konstrukcyjnych lub wykonane jednostki robót jednorodnych lub podzielnych (np. roboty ziemne - wykopy, nasypy itp.), dla których zostały ustalone ceny jednostkowe. Warunki dokonywania obmiarów określają cenniki kosztorysowe.
2.
Tryb dokonywania rozliczeń w oparciu o zasady wynikające z niniejszego zarządzenia ustalają odrębne przepisy.
3.
Zamawiający i wykonawca prowadzący w 1954 r. roboty, które mają być lub są rozliczane w oparciu o ceny jednostkowe, powinni w celu zapewnienia należytej jakości obmiarów, jako podstawy prawidłowych rozliczeń według cen jednostkowych, zapewnić:
1)
przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia książki obmiaru robót,
2)
przygotowanie w razie potrzeby oraz przeszkolenie personelu technicznego wykonującego obmiary oraz
3)
wzmocnienie w razie potrzeby obsady personelu inżynieryjno-technicznego na budowach w stopniu zapewniającym prawidłowe przeprowadzanie obmiarów.
§  8.
1.
Dla ustalenia wartości wykonanych robót, które powinny być rozliczane w oparciu o przepisy niniejszego zarządzenia, nie mogą mieć zastosowania w sprawozdawczości z wykonania planu inwestycyjnego i planu produkcji budowlano-montażowej dokumenty zastępcze, lecz tylko faktury.
2.
Roboty nie wykończone (roboty w toku), nie podlegające rozliczeniu w myśl przepisów niniejszego zarządzenia, ujmuje się w dokumencie zastępczym na podstawie odrębnego obmiaru i zalicza do wartości wykonanej produkcji wyłącznie dla celów sprawozdawczych, a nie dla celów rozliczeń.
3.
Nie wolno ujmować w dokumencie zastępczym wykonanych robót, na które nie ma kosztorysów, kosztorysów częściowych, uzgodnionych cen jednostkowych ani zezwoleń na rozliczanie na podstawie uproszczonych kosztorysów szacunkowych (tabel scalonych elementów budowy), wydanych na podstawie uchwały nr 415 Prezydium Rządu z dnia 7 lipca 1954 r. w sprawie wprowadzenia w 1954 r. prawidłowych podstaw rozliczeń w budownictwie (Monitor Polski Nr A-64, poz. 832).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

PROTOKÓŁ USTALENIA CEN JEDNOSTKOWYCH NA ROBOTY WYKONYWANE PRZEZ

.......................................................................................................................................................

na obiekcie ...................................................................................................................................

objętym tytułem inwestycyjnym nr ..............................................................................................

na rzecz ........................................................................................................................................

(nazwa i adres inwestora)

ustalonych przez zespół w składzie:

1)
przedstawiciel biura projektów*),
2)
" zamawiającego,
3)
" wykonawcy,
4)
" podwykonawcy*).

Załączony wykaz obejmuje następujące roboty:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

5)
ceny objęte wykazem uzgodniono*),
6)
przedstawiciel zamawiającego (wykonawcy)zgłosił sprzeciw co do cen uwidocznionych w pozycji ............*)

W związku z powyższym:

7)
ceny objęte załączonym wykazem jako uzgodnione stanowią podstawę do rozliczeń*),
8)
wobec braku zgody zamawiającego (wykonawcy) na ceny wymienione w pozycjach .................. podstawą do rozliczeń są ceny uwidocznione w wykazie nr 2 według ustaleń biura projektów*),
9)
wobec braku zgody zamawiającego (wykonawcy) na ceny wymienione w pozycjach ....... oraz braku opinii biura projektów tymczasową podstawę do rozliczeń stanowią ceny uwidoczniane w wykazie nr 2*).

............. dnia ........ 195.. r.

.............................................. ..............................................

pieczęć pieczęć

podpis przedstawiciela podpis przedstawiciela

zamawiającego wykonawcy

.................................................

pieczęć

podpis przedstawiciela

biura projektów

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-68.857

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz inne przygotowania umożliwiające rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych.
Data aktu: 10/07/1954
Data ogłoszenia: 21/07/1954
Data wejścia w życie: 01/08/1954