Tryb i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych za roboty budowlano-montażowe oraz forma tych faktur.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU MASZYNOWEGO
z dnia 24 czerwca 1954 r.
w sprawie trybu i terminów sporządzania faktur przejściowych i końcowych za roboty budowlano-montażowe oraz formy tych faktur.

Na podstawie §§ 4 i 5 uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawia zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe podległe Ministrowi Przemysłu Maszynowego dokonują rozliczeń za wykonane roboty budowlano-montażowe w oparciu o faktury przejściowe i końcowe wystawiane oddzielnie dla każdego obiektu.
§  2.
Faktury przejściowe powinny być wystawiane według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia w terminie do dnia 24 danego miesiąca za roboty wykonane w pierwszej połowie tegoż miesiąca oraz w terminie do dnia 9 następnego miesiąca za roboty wykonane w drugiej połowie poprzedniego miesiąca.
§  3.
Faktury przejściowe mogą być wystawiane jedynie na kwoty nie przekraczające 95% sumy kosztorysu umownego.
§  4.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych są protokoły stanu robót ustalające procentowe zaawansowanie robót od początku montażu - w oparciu o tabele scalonych elementów opracowane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia - oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysu umownego.
§  5.
1.
Protokoły stanu robót sporządzają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe przy współudziale przedstawiciela zleceniodawcy (inwestora) na formularzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia oddzielnie dla każdego obiektu w terminie do 2 dni od dnia zakończenia danego okresu półmiesięcznego, który ma być objęty protokołem. Szczegółowy termin sporządzania protokołu ustalają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe w porozumieniu ze zleceniodawcą (inwestorem).
2.
Protokół stanu robót powinien być podpisany przez przedstawiciela przedsiębiorstwa budowlano-montażowego oraz przedstawiciela zleceniodawcy (inwestora).
3.
W przypadku niestawienia się przedstawiciela zleceniodawcy (inwestora) w uzgodnionym terminie protokół stanu robót powinien być sporządzony ze wzmianką o nieprzybyciu przedstawiciela zleceniodawcy (inwestora) mimo uprzedniego uzgodnienia terminów.
§  6.
1.
Faktury końcowe wystawiane będą po zakończeniu wszystkich robót przewidzianych umową, a związanych z danym obiektem - zgodnie z kosztorysem umownym i kosztorysami dodatkowymi.
2.
Faktury końcowe powinny być sporządzane według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia w 5 egzemplarzach - w terminie 6-tygodniowym po zakończeniu wszystkich robót związanych z danym obiektem.
3.
Podstawą do wystawiania faktur końcowych są protokoły technicznego odbioru robót.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

FAKTURA PRZEJŚCIOWA Nr .....

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

TABELA SCALONYCH ELEMENTÓW NA ROK ...

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

PROTOKÓŁ STANU ROBÓT NA DZIEŃ .......

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

FAKTURA KOŃCOWA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-62.820

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych za roboty budowlano-montażowe oraz forma tych faktur.
Data aktu: 24/06/1954
Data ogłoszenia: 05/07/1954
Data wejścia w życie: 05/07/1954