Karanie mandatami karnymi za wykroczenia żeglugowe mniejszej wagi na śródlądowych drogach wodnych.

INSTRUKCJA
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 29 grudnia 1953 r.
w sprawie karania mandatami karnymi za wykroczenia żeglugowe mniejszej wagi na śródlądowych drogach wodnych.

Dla zapewnienia należytego wykonania uprawnień nadanych organom administracji żeglugi na śródlądowych drogach wodnych na mocy § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie nadania niektórym organom władzy uprawnień do nakładania i ściągania grzywien w drodze mandatu karnego (Monitor Polski Nr A-9, poz. 84) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Organami upoważnionymi do nakładania i ściągania grzywien w drodze mandatów karnych za wykroczenia żeglugowe mniejszej wagi na śródlądowych drogach wodnych są pracownicy rejonów dróg wodnych posiadający odpowiednie upoważnienie, wydane na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 8 lipca 1952 r. w sprawie określenia przełożonej władzy służbowej uprawnionej do wydawania imiennych upoważnień do nakładania i ściągania grzywien w drodze mandatu karnego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-63, poz. 966 i z 1955 r. Nr 1, poz. 6) według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do instrukcji.
2.
W zależności od warunków lokalnych danej drogi wodnej, nasilenia ruchu żeglugowego i stanowiska pracownika, rejon dróg wodnych wydaje upoważnienie do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego do wysokości 50, 70 i 100 zł.
§  2.
1.
Wykaz wykroczeń mniejszej wagi przeciwko przepisom ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182) i przepisom wydanym na jej podstawie, podlegających karom wymierzonym w drodze mandatów karnych, oraz określenie wysokości grzywien zawiera załącznik nr 2 do instrukcji. Wykaz ten dołącza się do upoważnienia (§ 1).
2.
Nakładanie kar w drodze mandatów karnych za wykroczenia inne niż wymienione w załączniku nr 2 do instrukcji jest niedopuszczalne.
§  3.
Organy administracji żeglugowej nakładają i ściągają grzywny w drodze mandatów karnych w przypadkach:
1)
schwytania sprawcy na gorącym uczynku;
2)
gdy nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy - jeżeli sprawca zgadza się na niezwłoczne uiszczenie grzywny.
§  4.
1.
Mandat karny staje się prawomocny w razie bezzwłocznego uiszczenia grzywny.
2.
Organ nakładający grzywnę w drodze mandatu karnego powinien pouczyć sprawcę o prawie odmowy uiszczenia grzywny.
§  5.
1.
Mandaty karne są bezimienne, ukarany może jednak żądać wymienienia jego nazwiska w mandacie.
2.
Wzór mandatu karnego zawiera załącznik nr 3 do instrukcji. Miejsca wykropkowane w drukach mandatów karnych powinny być wypełnione ołówkiem tuszowym przez organ wymierzający grzywnę.
§  6.
1.
W razie odmowy uiszczenia grzywny organ upoważniony do jej nałożenia, po sprawdzeniu tożsamości osoby winnej wykroczenia, sporządza zawiadomienie według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do instrukcji.
2. 2
Zawiadomienie należy przesłać do rejonu dróg wodnych, który skieruje je do właściwego kolegium przy prezydium gminnej (miejskiej) lub powiatowej (dzielnicowej) rady narodowej.
§  7.
Prowadzenie ewidencji i rozliczanie się z druków mandatów karnych oraz z sum pobranych na podstawie tych mandatów dokonywane jest na podstawie przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 oraz z 1953 r. Nr A-21, poz. 273).
§  8. 3
Nadzór nad wykonywaniem orzecznictwa w zakresie ustalonym w niniejszej instrukcji sprawują rejony dróg wodnych.
§  9. 4
1.
Rejony dróg wodnych składają sprawozdania z orzecznictwa mandatowego właściwym prezydiom powiatowych (dzielnicowych) rad narodowych w terminach wyznaczonych przez te prezydia.
2.
Odpisy sprawozdań, o których mowa w ust. 1, rejony dróg wodnych przesyłają Ministerstwu Żeglugi (Centralnemu Zarządowi Dróg Wodnych Śródlądowych).
§  10.
1.
Postanowienia niniejszej instrukcji nie odnoszą się do członków załóg statków wojskowych i służby bezpieczeństwa publicznego.
2.
W przypadku dopuszczenia się przez te osoby wykroczeń, o których mowa w § 2, organy administracji żeglugowej zawiadamiają o tym władzę przełożoną tych osób.
§  11.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 5

Rejon Dróg Wodnych

...................................................

Nr ..............

UPOWAŻNIENIE

Na podstawie § 1 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 8 lipca 1952 r. w sprawie określenia przełożonej władzy służbowej uprawnionej do wydawania imiennych upoważnień do nakładania i ściągania grzywien w drodze mandatów karnych (Monitor Polski Nr A-63, poz. 966, z 1955 r. Nr 1, poz. 6 i z 1959 r. Nr 84, poz. 448) Zarząd Okręgowy Dróg Wodnych upoważnia .............................................................

....................................................................................................................................................

(nazwisko, imię i tytuł służbowy)

do nakładania i bezzwłocznego pobierania w drodze mandatów karnych grzywien w wysokości do 100 zł za wykroczenia przeciw przepisom o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych wymienione w załączonym wykazie.

Dyrektor

Pieczęć okrągła

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 6

WYKAZ WYKROCZEŃ MNIEJSZEJ WAGI PRZECIW PRZEPISOM O ŻEGLUDZE I SPŁAWIE NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH I WYSOKOŚĆ GRZYWIEN

Lp. Określenie wykroczenia Wysokość grzywny w złotych
1. Za nadmiernie szybką jazdę na rzece, kanale lub w basenie portowym 70
2. Za wjazd do śluzy bez zezwolenia obsługi śluzy 70
3. Za niezatrzymanie statku przed śluzą w miejscu do tego przeznaczonym 50
4. Za spowodowanie zderzenia obiektów pływających bez poważniejszych następstw (uszkodzenia) 100
5. Za niezgłoszenie służbie wodnej o zaistniałym wypadku żeglugowym (zderzenie obiektów, uszkodzenie budowli wodnych itp.) 70
6. Za nieprzepisowe zestawienie pociągu holowniczego lub przekroczenie ilości holowanych obiektów 100
7. Za uprawianie żeglugi statkiem o zanurzeniu równym lub większym od najmniejszej głębokości tranzytowej dla danej drogi wodnej 70
8. Za uprawianie żeglugi statkiem mającym widoczny przechył (nie dotyczy to statków, które uległy awarii) 50
9. Za nie rozdzielenie pociągu holowniczego na uciążliwym dla żeglugi odcinku drogi wodnej 70
10. Za nie dawanie przepisowych sygnałów dźwiękowych bądź za dawanie sygnałów niewłaściwych 70
11. Za mijanie lub wyprzedzanie się statków w miejscach do tego zakazanych 50-100
12. Za brak kompletnego wyposażenia w przewidziany przepisami dla danego typu statku, promu lub łodzi przewozowej osprzęt: kotwiczny, pokładowy, ratunkowy, sygnałowy i przeciwpożarowy 70-100
13. Za nie utrzymanie we właściwym porządku i miejscu sprzętu kotwicznego, pokładowego, ratunkowego, sygnałowego i przeciwpożarowego 50
14. Za przyjęcie i przewożenie na statku, promie lub łodzi przewozowej większej ilości pasażerów lub ładunku, niż to zostało ustalone dla danego obiektu pływającego 70-100
15. Za brak właściwego oznakowania statku napisami określającymi nazwę, numer rejestracji administracji, port macierzysty, znak wolnej burty, podziałki pomiarowe itp. 50
16. Za brak przepisowego oznakowania statków załadowanych materiałami niebezpiecznymi 70
17. Za brak na obiekcie pływającym dokumentów statkowych przewidzianych przepisami żeglugowymi 70
18. Za uprawianie żeglugi obiektem pływającym z niekompletną załogą 50-100
19. Za nieobecność sternika przy sterze w czasie ruchu obiektu pływającego 50-100
20. Za rzucenie kotwicy i wleczenie w miejscu zakazanym 50- 70
21. Za nie oznaczenie miejsca zgubionej kotwicy lub za nie zameldowanie służbie wodnej o fakcie jej zgubienia 100
22. Za uprawianie żeglugi w porze nocnej bez świateł przewidzianych w przepisach 70
23. Za nie oznaczenie strony wolnego przejazdu podczas zakotwiczenia na postój nocny lub za nie wystawienie świateł sygnałowych w czasie postoju w nocy na szlaku żeglugowym 50
24. Za uszkodzenie znaków żeglugowych na wodzie lub na brzegu 50-100
25. Za zatrzymanie się lub dobijanie do brzegu w miejscach zakazanych 70
26. Za brak obsługi wachtowej (dyżurnej) na obiekcie pływającym w czasie postoju na szlaku żeglugowym 50
27. Za pozostawienie tratwy na drodze wodnej bez dozoru lub za zatarasowanie spławianym drewnem szlaku żeglugowego 100
28. Za wykroczenie przeciwko przepisom sanitarno-porządkowym na drogach wodnych 30-100"

ZAŁĄCZNIK  Nr 3 7

Blankiet nr ...........

Rejon Dróg Wodnych

w ...............................................

MANDAT KARNY

(art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o orzecznictwie karno-administracyjnym - Dz. U. z 1959 r. Nr 15, poz. 79).

Za ..............................................................................................................................................

(wymienić wykroczenia)

nałożono i pobrano grzywnę .............................. zł (słownie .....................................................)

od ..............................................................................................................................................

(wymienić imię i nazwisko tylko na życzenie ukaranego)

Dnia ………….... 195 ... r.

..............................................

(podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

(Wzór zawiadomienia)

………………………..................

Do

Rejonu Dróg Wodnych

w .........................................

W związku z odmową uiszczenia grzywny na podstawie mandatu karnego przez sprawcę przesyła się poniższe zawiadomienie o popełnionym wykroczeniu.

ZAWIADOMIENIE

1. Imię i nazwisko sprawcy czynu, imiona rodziców, miejsce urodzenia
2. Wiek sprawcy czynu, pełnoletni, niepełnoletni (do lat 17). Na podstawie oświadczenia sprawcy czy dokumentu
3. Stan cywilny i stosunki rodzinne (kogo ma na utrzymaniu)
4. Zawód sprawcy czynu
5. Stosunki majątkowe (źródła utrzymania)
6. Miejsce zamieszkania (adres)
7. Opis czynu w streszczeniu (data, miejsce, rodzaj czynu itp.)
8. Naruszony przepis prawny (według liczby porządkowej uwidocznionej w wykazie wykroczeń mniejszej wagi)
9. Imiona i nazwiska świadków oraz miejsce ich zamieszkania
10. Sposób ujawnienia przekroczenia (czy zawiadomienie opiera się na własnym spostrzeżeniu zawiadamiającego, czy też na innych danych, ewentualnie jakich)
11. Dowody rzeczowe
12. Dane dodatkowe

........................ dnia ………........ 195 .. r.

(miejsce i data sporządzenia zawiadomienia)

...........................................................

(imię i nazwisko, stopień służbowy

sporządzającego zawiadomienie)

UWAGA: W rubryce 12 umieszcza się dane o przypuszczalnych dowodach popełnienia wykroczenia, zachowaniu się sprawcy czynu, czy i kto podżegał sprawcę do popełnienia wykroczenia itp.

__________________________________________________________________________

Rejon Dróg Wodnych

w .................................

Nr ................................

Do

Prezydium Powiatowej (Dzielnicowej)

Rady Narodowej

w ......................................................

Powyższe zawiadomienie przesyła się według właściwości.

…................ data …………........ 195 ... r.

pieczęć

.....................................

(podpis)

1 § 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji z dnia 29 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.8) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 września 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 25 września 1959 r. (M.P.59.84.448) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 12 października 1959 r.

2 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji z dnia 29 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.8) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 września 1954 r.
3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 instrukcji z dnia 29 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.8) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 września 1954 r.
4 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 i 5 instrukcji z dnia 29 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.8) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 września 1954 r.
5 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 6 instrukcji z dnia 29 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.8) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 września 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 25 września 1959 r. (M.P.59.84.448) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 12 października 1959 r.

6 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 instrukcji Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 25 września 1959 r. (M.P.59.84.448) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 12 października 1959 r.
7 Załącznik nr 3:

-zmieniony przez § 1 pkt 7 instrukcji z dnia 29 grudnia 1954 r. (M.P.55.1.8) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 1 września 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 instrukcji Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 25 września 1959 r. (M.P.59.84.448) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 12 października 1959 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-5.164

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Karanie mandatami karnymi za wykroczenia żeglugowe mniejszej wagi na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 29/12/1953
Data ogłoszenia: 18/01/1954
Data wejścia w życie: 18/01/1954