Sporządzanie rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 maja 1954 r.
w sprawie sporządzania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953.

Na podstawie § 15 uchwały nr 160 Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1954 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania oraz zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953 (Monitor Polski Nr A-35, poz. 493) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa:
1)
o uchwale bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć uchwałę nr 160 Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1954 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania oraz zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953 (Monitor Polski Nr A-35, poz. 493),
2)
o przepisach o rachunkowości budżetowej - należy przez to rozumieć przepisy o rachunkowości budżetowej, stanowiące załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 i z 1953 r. Nr A-21, poz. 273),
3)
o zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r. - należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r. w sprawie rachunkowości budżetowej w okresie zakończenia i rozpoczęcia roku budżetowego (Monitor Polski Nr A-116, poz. 1504),
4)
o zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r. - należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r. w sprawie zasad i trybu ostatecznego rozliczenia wypłat na inwestycje scentralizowane limitowe 1953 r. inwestorów objętych lub rozliczających się z budżetem Państwa (Monitor Polski Nr A-5, poz. 156).

II.

Sprawozdania naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych.

§  2.
1.
Sporządzone przez naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne na formularzach i w sposób ustalony przepisami o rachunkowości budżetowej sprawozdania z wykonania budżetu centralnego za IV kwartał są łącznie z bilansami zamknięcia i załącznikami do tych bilansów, sporządzonymi w myśl przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r., ostatecznymi w tym zakresie rocznymi sprawozdaniami za rok 1953.
2.
Sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane limitowe za 1953 r., sporządzone na formularzach i w sposób ustalony zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r., są rocznymi sprawozdaniami o wydatkach budżetowych na inwestycje scentralizowane.
§  3.
Oprócz sprawozdań wymienionych w § 2 naczelne organy administracji państwowej sporządzają:
1)
zbiorcze sprawozdawcze bilanse dochodów i wydatków (załącznik nr 1),
2)
sprawozdania z wykonania wskaźników finansowo-ekonomicznych (załącznik nr 2) podległych sobie przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego, a rozliczających się z budżetem centralnym.
§  4.
Na podstawie sporządzonych przez siebie sprawozdań z wykonania budżetu centralnego oraz na podstawie sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r., otrzymanych od wydziałów fachowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi), naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne opracowują:
1)
sprawozdania opisowe do sprawozdania rocznego z wykonania swojej części budżetu centralnego (§11),
2)
szczegółowe uwagi do sprawozdań z wykonania poszczególnych części budżetów terenowych odpowiadających nadzorowanym przez siebie fachowym wydziałom prezydiów rad narodowych.
§  5.
W ustalonym w uchwale terminie dla składania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu centralnego (§5 uchwały) naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne przesyłają Ministerstwu Finansów i Ministerstwu Kontroli Państwowej (Ministerstwu Kontroli Państwowej - w 2 egzemplarzach) tylko sprawozdania wymienione w §§ 3 i 4 niniejszej instrukcji.

III.

Sprawozdania z wykonania budżetów terenowych.

§  6.
1.
Sporządzone przez jednostki budżetowe i organy finansowe na formularzach i w sposób ustalony przepisami o rachunkowości budżetowej sprawozdania jednostkowe i zbiorcze z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r. są łącznie z bilansami zamknięcia i załącznikami do tych bilansów, sporządzonymi w myśl przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r., ostatecznymi w tym zakresie rocznymi sprawozdaniami za rok 1953.
2.
Sporządzone przez wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) w wykonaniu przepisów § 101 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) sprawozdania o wynikach dokonanej analizy sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r. stanowią wymagane przepisami § 3 uchwały sprawozdania opisowe do sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za 1953 r.
§  7.
Oprócz sprawozdań wymienionych w § 6 sprawozdania z wykonania budżetów terenowych za 1953 r. obejmują:
1)
roczne sprawozdanie o zmianach zbiorczego budżetu województwa (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) za 1953 r. w zakresie wydatków (załącznik nr 3),
2)
roczne sprawozdanie o zmianach zbiorczego budżetu województwa (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) za 1953 r. w zakresie dochodów (załącznik nr 4),
3)
sprawozdanie o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane limitowe zbiorczego budżetu województwa (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) na 1953 r. według formularza, którego wzór stanowi załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r.,
4)
zbiorcze sprawozdanie finansowe o dochodach i wydatkach przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego powiązanych z budżetami terenowymi oraz jednostek i zadań budżetowych z działu 1 "Gospodarka narodowa" (załącznik nr 5).
§  8.
1.
Sprawozdania, o których mowa w § 7 pkt 1-3, sporządzają wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w § 7 pkt 4, sporządzają wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
§  9.
1.
Sprawozdania o zmianach budżetowych (§7 pkt 1 i 2) należy sporządzić według szczegółowej klasyfikacji budżetowej do rozdziału włącznie.
2.
Sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane zbiorczego budżetu wojewódzkiego (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) wydziały finansowe sporządzają na podstawie zbiorczych sprawozdań, o których mowa w § 18 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r.
3.
Zbiorcze sprawozdania finansowe o dochodach i wydatkach przedsiębiorstw (§7 pkt 4) sporządza się na podstawie sprawozdawczości finansowej ustalonej instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego oraz na podstawie sprawozdawczości budżetowej.
§  10.
1.
W ustalonym w uchwale terminie dla składania rocznych sprawozdań z wykonania budżetów terenowych (§ 9 ust. 1 pkt 3 uchwały) prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) przesyłają Ministerstwu Finansów i Ministerstwu Kontroli Państwowej sprawozdania wymienione w § 7 pkt 1-4 (Ministerstwu Kontroli Państwowej - w 2 egzemplarzach), a więc tylko te sprawozdania, które nie zostały przesłane w terminie ustalonym dla złożenia sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r.
2.
Oprócz sprawozdań o których mowa w ust. 1, prezydia wojewódzkich rad narodowych przesyłają Ministerstwu Finansów kopie sprawozdań z wykonania jednostkowych budżetów wojewódzkich rad narodowych.

IV.

Sprawozdania opisowe do sprawozdań z wykonania budżetu.

§  11.
1.
Sprawozdania opisowe do sprawozdań z wykonania budżetu powinny być sporządzone w układzie odpowiadającym układowi zestawień liczbowych.
2.
Sprawozdania opisowe powinny zawierać omówienia dotyczące:
1)
wykonania zadań planu gospodarczego w powiązaniu z wykonaniem budżetu,
2)
odchyleń od planów rzeczowych i finansowych oraz od obowiązujących norm z podaniem ich przyczyn ze szczególnym podkreśleniem przyczyn ewentualnych pozostałości i przekroczeń kredytów budżetowych,
3)
wykonania zadań w zakresie dochodów budżetowych w poszczególnych rodzajach dochodów z podaniem przyczyn odchyleń od planu,
4)
stanu rozliczeń przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego (przyczyny odchyleń od planów wraz z uzasadnieniem),
5)
stanu dyscypliny finansowo-budżetowej (przypadki naruszenia dyscypliny - zastosowane środki w celu ich zlikwidowania),
6)
stanu rachunkowości,
7)
współpracy z bankami w zakresie wykonywania budżetu,
8)
zastosowanych środków zmierzających do usunięcia uchybień stwierdzonych przy wykonywaniu budżetu,
9)
wniosków i propozycji w sprawie usunięcia istniejących braków i niedociągnięć oraz poprawy działalności finansowej i gospodarczej.
3.
W zakresie przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego sprawozdania opisowe powinny uwzględniać wyniki analizy bilansów przeprowadzonej w myśl uchwały nr 235 Prezydium Rządu z dnia 24 marca 1951 r. w sprawie badania bilansów i sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-28, poz. 362).

V.

Przepis końcowy.

§  12.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

SPRAWOZDAWCZY BILANS DOCHODÓW I WYDATKÓW ZA ROK 1953

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 1

Sprawozdawczy bilans dochodów i wydatków wypełnia się na podstawie sprawozdawczości finansowej przewidzianej właściwymi instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego oraz na podstawie sprawozdawczości budżetowej Ministerstwa Finansów.

A. Po stronie dochodów wykazać należy w kolumnie 4:

1)
w pozycjach 1-5 - na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - dochody osiągnięte ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług;
2)
w pozycji 6 - na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - zrealizowane zyski brutto ze sprzedaży towarów na innym szczeblu działalności handlowej niż detal oraz dochody ze sprzedaży przetwórstwa i usług osiągnięte przez inne niż detal szczeble i rodzaje działalności handlowej;
3)
w pozycji 7 - wszelkie dochody osiągnięte z tytułu zagranicznego obrotu handlowego przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego;
4)
w pozycji 9 - dochody osiągnięte z gospodarki działów pomocniczych (nieprzemysłowej, pozazakładowej, ubocznej);
5)
w pozycji 10 - sumę zysków nadzwyczajnych i innych wykazanych w rachunkach strat i zysków jednostek objętych sprawozdaniem;
6)
w pozycji 12 - różnicę pomiędzy pozycją 11 strony dochodów powiększoną o sumę pozycji 12 lit. b) strony wydatków a sumą pozycji 11 strony wydatków powiększoną o sumę pozycji 13 i 14 strony dochodów;
7)
w pozycjach 13 i 14 - zarachowany podatek obrotowy, od operacji nietowarowych i gruntowy oraz zarachowane różnice budżetowe dodatnie;
8)
w pozycji 15 - na podstawie danych wykazanych w bilansach - rzeczywistą nadwyżkę środków obrotowych na dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego;
9)
w pozycjach 16 i 16a - na podstawie danych wykazanych w bilansach dochodów i wydatków - planowane w okresie sprawozdawczym zmniejszenie normatywu środków obrotowych i zwiększenie pasywów stałych;
10)
w pozycjach 17 i 19 - na podstawie danych uzupełniających zawartych w bilansach - kwotę rzeczywiście wygospodarowanej (zarachowanej w koszty) amortyzacji;
11)
w pozycji 18 - na podstawie danych zawartych w grupie D bilansów - wysokość poniesionych nakładów inwestycyjnych sfinansowanych ze środków innych niż wygospodarowana amortyzacja i dotacje budżetowe;
12)
w pozycji 20 - zużycie innych środków na sfinansowanie remontów kapitalnych poza amortyzacją i dotacjami budżetowymi;
13)
w pozycji 22 - na podstawie sprawozdawczości budżetowej - nadwyżki gospodarstw pomocniczych prowadzonych zarówno na zasadach uproszczonych, jak i według zasad rozrachunku gospodarczego;
14)
w pozycjach 23 i 24 - na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych - dochody brutto przedsiębiorstw nie zorganizowanych na zasadach rozrachunku gospodarczego oraz inne dochody resortu;
15)
w pozycjach 27-36 - na podstawie sprawozdań o wydatkach budżetowych i wydatkach na inwestycje scentralizowane limitowe za rok 1953 - otrzymane dotacje z budżetu;
16)
w pozycjach 38-40 - niedofinansowanie bądź nadpłatę z budżetu z tytułu strat, wzrostu środków obrotowych, z tytułu niedoboru środków obrotowych itd.

Pozycję niedofinansowania z tytułu niedoboru środków obrotowych na 1.I.1953 r. wypełnia się odejmując od kwoty wykazanej w pozycji 15 strony wydatkowej (Niedobór środków obrotowych na 1 stycznia roku sprawozdawczego) kwotę pozycji 27 strony dochodowej (Dotacje z budżetu na pokrycie niedoboru środków obrotowych).

Niedofinansowanie bądź nadpłatę w zakresie ujemnych różnic budżetowych obliczyć należy przez porównanie pozycji 12 lit. b) strony wydatkowej (Różnice budżetowe ujemne) z pozycją 29 strony dochodowej (Dotacje z budżetu na pokrycie ujemnych różnic budżetowych).

Pozycje "Niedofinansowania z tytułu strat" wypełnia się odejmując od pozycji 12 lit. a) strony wydatkowej (Strata bilansowa), powiększonej o sumę funduszu zakładowego przedsiębiorstw deficytowych, kwotę wypłaconej dotacji na straty.

Niedofinansowanie z tytułu wydatków na administrację, wydatków socjalno-kulturalnych itd. ustala się przez porównanie wydatków wykazanych w pozycjach 22 i 23 strony wydatkowej z wypłaconą na ten cel dotacją.

Nadpłata z budżetu wyniknie, gdy dotacja wypłacona jest wyższa od nakładu na ten cel. Pozycję "Nadpłaty z tytułu wzrostu środków obrotowych" (przy stracie bilansowej) wypełnia się odejmując od pozycji 31 strony dochodowej (Dotacje z budżetu na sfinansowanie wzrostu środków obrotowych) pozycję 16 strony wydatkowej (Wzrost normatywu środków obrotowych) pomniejszonej o zwiększenie pasywów stałych z pozycji 16 lit. a) strony dochodowej. W przypadku osiągnięcia zysku w bilansie pozycję "Nadpłata z tytułu wzrostu środków obrotowych" wylicza się w ten sposób że pozycję 16 pomniejsza się o wzrost pasywów stałych, z tym że otrzymana suma powinna znaleźć pokrycie w zysku, pomniejszonym o wpłaty z zysku do budżetu oraz o odpisy na fundusz zakładowy. W przypadku gdy wzrost normatywów nie może znaleźć pełnego pokrycia w zysku nie pokrytą różnicę porównuje się z ewentualną dotacją. Gdy suma dotacji jest wyższa od nie pokrytej różnicy o której wyżej mowa, zachodzi przypadek nadpłaty; gdy suma dotacji jest niższa lub w ogóle nie wykazano dotacji - występuje niedofinansowanie.

17)
w dziale "Inne pozycje bilansujące" - pozycje z tytułu sum zgłoszonych do refundacji 7 tytułu inwestycji i kapitalnych remontów, które są konieczne dla zbilansowania. Dane o refundacji sum z tytułu inwestycji i kapitalnych remontów wykazane są w danych uzupełniających do bilansu, przy czym sumy do refundacji figurujące po stronie Ma stanowią nadpłatę, po stronie zaś Wn - niedofinansowanie.

Łączne sumy strony dochodów (pozycje: 26+37+38+39+40+41+42+43) powinny równać się stronie wydatków (pozycje 25+36+37+38+39+40+41+42+43+44). Zwroty z budżetu z tytułu nadpłat lat poprzednich obejmują pozycje statystyczne.

B. Po stronie wydatków wykazać należy w kolumnie 4:

1)
w pozycjach 1-5 - na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - koszt własny sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług, z tym że koszt własny sprzedanych towarów w detalu i żywieniu zbiorowym, podać należy w rozbiciu na wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu i na koszty handlowe;
2)
w pozycji 6 - koszty działalności handlowej oraz wszelkie inne koszty uzyskania dochodów wykazanych w pozycji 6 strony dochodowej;
3)
w pozycji 7 - koszt własny sprzedanych towarów w zagranicznym obrocie handlowym obejmujący oprócz wartości w cenie zakupu sprzedanych towarów także i koszty działalności handlowej przedsiębiorstw handlu zagranicznego;
4)
w pozycji 9 - koszt osiągnięcia dochodów z gospodarki działów pomocniczych (nieprzemysłowej, pozazakładowej, ubocznej);
5)
w pozycji 10 - sumę strat nadzwyczajnych wykazanych w rachunkach strat i zysków jednostek objętych sprawozdaniem;
6)
w pozycji 12 lit. b) - zarachowane różnice budżetowe ujemne (do pozycji 12 lit. a) odnoszą się odpowiednie wyjaśnienia do pozycji 12 strony dochodów);
7)
w pozycjach 13 i 14 - wysokość dokonanych odpisów według stanu na koniec roku 1953;
8)
w pozycji 15 - na podstawie danych wykazanych w bilansach - rzeczywisty niedobór środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1953 r.;
9)
w pozycjach 16 i 17 - na podstawie danych wykazanych w bilansach dochodów i wydatków - planowany wzrost normatywu środków obrotowych i zmniejszenie pasywów stałych;
10)
w pozycji 18 - kwoty rzeczywiście poniesionych nakładów na inwestycje limitowe scentralizowane, limitowe nie scentralizowane i pozalimitowe;
11)
w pozycji 19 - kwotę rzeczywiście poniesionych nakładów na remonty kapitalne;
12)
w pozycjach 21-23 - dane wynikające ze sprawozdań o wydatkach budżetowych;
13)
w pozycjach 26-32 - efektywnie dokonane w okresie sprawozdawczym wpłaty do budżetu z poszczególnych tytułów, przy czym ostatnie trzy pozycje należy wypełnić na podstawie zestawienia rozliczeń z budżetem;
14)
w pozycjach wolnych 33 i 34 należy wykazać wpłaty z tytułu dochodów wyszczególnionych w pozycjach 22-24 strony dochodowej;
15)
w pozycjach 37-40 - niedopłaty bądź nadpłaty do budżetu z tytułów wyszczególnionych w pozycjach 26-32; powyższe pozycje wypełnia się na podstawie danych uzyskanych w drodze porównania:
a)
jeśli chodzi o podatek obrotowy, podatek od operacji nietowarowych i podatek gruntowy - kwot wykazanych w pozycji 13 strony dochodowej z kwotami wyszczególnionymi w pozycjach 26, 27 i 28 strony wydatkowej,
b)
jeśli chodzi o różnice budżetowe dodatnie - kwoty wykazanej w pozycji 14 strony dochodowej z kwotą z pozycji 29 strony wydatkowej,
c)
jeśli chodzi o wpłaty z zysku - kwot przypadających jako wpłaty z zysku do budżetu (obliczonych według obowiązujących zasad jego podziału) z kwotami wpłat wykazanymi w pozycji 30 strony wydatkowej;
16)
w pozycjach 41-44 - inne pozycje bilansujące, jak np. pozostałości nie wykorzystanych funduszów na inwestycje pozalimitowe oraz funduszów na remonty kapitalne.

Wpłaty do budżetu z tytułu niedopłat za lata poprzednie obejmują pozycje statystyczne.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WSKAŹNIKÓW FINANSOWO-EKONOMICZNYCH ZA 1953 R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 2

Kolumny 4, 6, 8, 10, 12 wypełnia się w oparciu o wskaźniki Narodowego Planu Gospodarczego.

Kolumn 4 i 5 nie wypełnia się w pozycjach 1, 2, 7, 8, 14, 15, 16, 17.

W pozycjach 1, 1a, 1b, 1c podać należy kwotę realizacji w poszczególnych rodzajach produkcji, np. w budownictwie; w pozycji 1 podaje się sprzedaż produkcji podstawowej, w pozycji 1a - sprzedaż produkcji podwykonawców, w pozycji 1b - sprzedaż produkcji pomocniczej itd.

W pozycjach 2, 2a, 2b, 2c podać należy w analogiczny sposób jak wyżej koszt własny sprzedaży poszczególnych rodzajów produkcji.

W pozycji 3 podaje się na podstawie danych zawartych w bilansach jednostek objętych sprawozdaniem ogólną rzeczywistą wartość środków obrotowych podlegających normowaniu według stanu na koniec roku.

W pozycjach 4, 5 i 6 wykazać należy w podstawowych pozycjach najważniejsze kategorie środków obrotowych podlegających normowaniu.

W pozycjach 7, 7a, 7b, 7c oraz 8, 8a, 8b, 8c należy wykazać wartość wytworzonej produkcji w poszczególnych jej rodzajach, stosując w poszczególnych gałęziach gospodarki narodowej odpowiedniki wskaźników obowiązujących dla przemysłu.

Pozycje 9 do 23 należy wypełnić w oparciu o obowiązującą sprawozdawczość przewidzianą instrukcją Głównego Urzędu Statystycznego. Wskaźniki zawarte w pozycjach 14, 15, 16 i 17 powinny być wykazane w tym znaczeniu, w jakim przyjmuje się je do planów operatywnych (plany kwartalno-miesięczne). Należy podać bliższe określenie wskaźnika, np. "wydajność pracy na 1 robotnika grupy przemysłowej".

W tych gałęziach gospodarki narodowej, których nie występuje obniżenie kosztów w warunkach porównywalnych, należy podać wskaźnik obniżenia kosztów w warunkach nieporównywalnych w kwocie absolutnej i w %.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ROCZNE SPRAWOZDANIE O ZMIANACH BUDŻETOWYCH ZBIORCZEGO BUDŻETU WOJEWÓDZTWA W ZAKRESIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH ZA 1953 R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 3
1.
W kolumnie 5 sprawozdania o zmianach budżetu zbiorczego wpisuje się kwoty stanowiące sumy części, działów i rozdziałów poszczególnych budżetów jednostkowych wchodzących w skład danego budżetu zbiorczego. Dla budżetu zbiorczego województwa właściwe będą kwoty stanowiące sumę części, działów i rozdziałów budżetów powiatów, miast stanowiących powiaty oraz budżetu jednostkowego wojewódzkiego, nie zaś kwoty wynikające z uchwalonego budżetu zbiorczego województwa; budżet zbiorczy województwa nie obejmuje bowiem zmian wprowadzonych do budżetów jednostkowych poza kwotami budżetu zbiorczego (§14 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. - Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
2.
Do kolumny 6 wpisuje się kwoty budżetów dodatkowych uchwalonych przez rady narodowe w trybie § 18 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
3.
Do kolumn 8 i 11 wpisuje się kwoty przeniesień kredytów, dokonanych na podstawie §§ 85-88 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592). Sumy zwiększeń kredytów z tytułu przeniesień, wykazane w kolumnie 8, powinny się równać sumie zmniejszeń wykazanych w kolumnie 11.
4.
W kolumnie 9 wykazuje się:
a)
kwoty kredytów dodatkowych przyznanych w granicach uprawnień wynikających z uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) z rezerwy budżetu centralnego (§89 uchwały) i w ramach nadwyżki budżetu Państwa (§91 uchwały);
b)
kwoty zwiększeń wydatków w związku z przeniesieniem zadań budżetu centralnego bądź z budżetów innych województw (§ 95 uchwały);
c)
kwoty zwiększeń wydatków na podstawie odrębnych upoważnień Ministerstwa Finansów.
5.
W kolumnie 12 wykazuje się kwoty zmniejszeń wydatków w związku z przeniesieniem zadań na budżety innych województw oraz zmniejszenia dokonane na podstawie odrębnych zarządzeń Ministerstwa Finansów.
6.
W kolumnach 10 i 13 wpisuje się:
a)
kwoty dodatkowych kredytów przyznanych z rezerwy budżetu wojewódzkiego (§ 90 uchwały nr 325) oraz w granicach wygospodarowanych oszczędności w wydatkach budżetów wyższego stopnia (§ 92 ust. 3 uchwały nr 325);
b)
zmiany w kredytach budżetowych wprowadzone na podstawie § 94 oraz na podstawie § 95 uchwały nr 325 w odniesieniu do zmian w obrębie województwa.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

ROCZNE SPRAWOZDANIE O ZMIANACH BUDŻETOWYCH ZBIORCZEGO BUDŻETU WOJEWÓDZTWA W ZAKRESIE DOCHODÓW BUDŻETOWYCH ZA ROK 1953

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 4
1.
Do kolumny 5 sprawozdania o zmianach budżetu zbiorczego wpisuje się kwoty stanowiące sumy części, działów i rozdziałów poszczególnych budżetów jednostkowych, wchodzących w skład danego budżetu zbiorczego. Dla budżetu zbiorczego województwa właściwe będą kwoty stanowiące sumę części, działów i rozdziałów budżetów: powiatów, miast stanowiących powiaty oraz budżetu jednostkowego wojewódzkiego, nie zaś kwoty wynikające z uchwalonego budżetu zbiorczego województwa; budżet zbiorczy województwa nie obejmuje bowiem zmian wprowadzonych do budżetów jednostkowych poza kwotami budżetu zbiorczego (§ 14 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. - Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
2.
Do kolumny 6 wpisuje się kwoty budżetów dodatkowych uchwalonych przez rady narodowe w trybie § 18 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
3.
Kolumny 8 i 9 wyodrębniają zmiany dokonane na podstawie §§ 89, 90, 91, 92 ust. 3, 95 i 96 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 502).

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

ZBIORCZE SPRAWOZDANIE FINANSOWE O DOCHODACH I WYDATKACH PRZEDSIĘBIORSTW NA ROZRACHUNKU GOSPODARCZYM POWIĄZANYCH Z BUDŻETEM TERENOWYM ORAZ JEDNOSTEK I ZADAŃ BUDŻETOWYCH Z DZIAŁU 1 "GOSPODARKA NARODOWA" ZA 1953 ROK

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 5.
1.
Wymienione w sprawozdaniu części budżetowe powinny obejmować dane dotyczące wszystkich rozdziałów występujących w odnośnej części.
2.
W kolumnach 3, 8, 13, 16 i 19 sprawozdania należy podać kwoty według Narodowego Planu Gospodarczego, natomiast w kolumnach 4, 9, 14, 17 i 20 - kwoty według zatwierdzonych na 1953 r. szczegółowych planów techniczno-przemysłowo-finansowych przedsiębiorstw.
3.
W kolumnach 6, 7, 11 i 12 wypełnia się tylko przedziałki przeznaczone dla pozycji IIb 5 i IIIb 8.

W części 4 "Budownictwo", w części 6 "Obrót towarowy" i w części 7 "Gospodarka komunalna", w których występują również jednostki i zadania budżetowe, wypełnia się w odniesieniu do jednostek i zadań budżetowych tylko kolumny 8, 10, 13, 15, 16 i 18, podając w przedziałkach IIb 5 i IIIb 8 kolumn 8, 13 i 16 kwoty wynikające z uchwalonych budżetów wraz z późniejszymi zmianami, w kolumnach zaś 10, 15 i 18 - kasowe wykonanie, na podstawie sprawozdań z wykonania budżetu, przewidzianych przepisami o rachunkowości budżetowej.

I. Wskaźnik działalności.

Pod pozycją 1 należy wykazać na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - dochody osiągnięte ze sprzedaży wyrobów, towarów i materiałów oraz usług.

Pod pozycją 2 wykazuje się koszt własny sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług, z tym że koszt własny towarów sprzedanych, towarów w detalu i żywieniu zbiorowym należy podać w łącznej kwocie bez rozbicia na wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu i na koszty handlowe.

Pod pozycją 4 należy podać tylko wynik działalności pozazakładowej (nadwyżka lub niedobór).

Pod pozycją 5 należy podać sumę kwot pozycji 3 i 4.

Pozycje 8 i 9 wypełnia się na podstawie danych zawartych w obowiązującej sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego.

II. Wpłaty do budżetu:

a) centralnego

Pod pozycją 1 wykazuje się efektywnie dokonane w okresie sprawozdawczym wpłaty do budżetu z tytułu podatków obrotowego, od operacji nietowarowych i gruntowego.

b) terenowego

Pozycję 1 wypełnia się na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych.

Pozycje 2 i 3 wypełnia się na podstawia zestawień rozliczeń z budżetem przewidzianych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego bądź na podstawie sprawozdawczości budżetowej.

Pod pozycją 4 podaje się kwoty faktycznie wpłacone do budżetu.

Pozycję 5 wypełnia się na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych.

III. Dotacje z budżetu:

a) centralnego

Pozycja 1 "Ujemne różnice budżetowe" może wystąpić tylko w przemyśle (państwowy przemysł terenowy materiałów budowlanych).

b) terenowego

Pozycje 1, 2 i 3 wypełnia się na podstawie zestawień rozliczeń z budżetem bądź na podstawie sprawozdawczości budżetowej.

Pozycje 5, 6, 7 i 8 wypełnia się na podstawie sprawozdawczości o wydatkach budżetowych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024