Oddziały ogólno-gospodarcze prezydiów rad narodowych.

UCHWAŁA NR 257
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 maja 1954 r.
w sprawie oddziałów ogólno-gospodarczych prezydiów rad narodowych.

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130 z późniejszymi zmianami) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Dotychczasowe referaty ogólno-gospodarcze prezydiów powiatowych rad narodowych przekształca się na oddziały ogólno-gospodarcze.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  2.
1.
Oddziały ogólno-gospodarcze prezydiów powiatowych rad narodowych przejmują obsługę administracyjną i gospodarczą wydziałów, oddziałów i referatów tych prezydiów.
2.
Prezydia powiatowych rad narodowych zlecą swym oddziałom ogólno-gospodarczym prowadzenie obsługi rachunkowo-kasowej dla tych wydziałów, oddziałów i referatów, które nie mają warunków do samodzielnego wykonywania tych czynności.
§  3.
Zobowiązuje się prezydia wojewódzkich rad narodowych do dopilnowania wykonania przez prezydia powiatowych rad narodowych w terminie do dnia 1 lipca 1954 r. obowiązków wynikających z przepisów § 2.
§  4.
W uchwale Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. - Instrukcja nr 3 w sprawie tworzenia wydziałów i referatów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 655 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 1:
a)
w rubryce "Oddziały" po wyrazach "2. organizacyjny" dodaje się wyrazy "3. ogólno-gospodarczy",
b)
w rubryce "Referaty" skreśla się wyrazy "1. ogólno-gospodarczy" i zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów;
2)
w § 4 dodaje się na końcu wyrazy "z tym, że zamiast oddziałów ogólno-gospodarczych tworzy się referaty ogólno-gospodarcze".
§  5.
W § 2 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 z późniejszymi zmianami) w rubrykach "Wydział" i "Referaty" wprowadza się nowy pkt 14 w brzmieniu:

"14. Oddział Ogólno-Gospodarczy 1. Ogólny

2. Gospodarczy

3. Rachunkowo-Kasowy."

§  6.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów oraz zainteresowanym ministrom.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-49.671

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Oddziały ogólno-gospodarcze prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 08/05/1954
Data ogłoszenia: 27/05/1954
Data wejścia w życie: 27/05/1954