Powołanie Inspekcji Higieny i Jakości Mleka i Mięsa.

UCHWAŁA NR 240
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 maja 1954 r.
w sprawie powołania Inspekcji Higieny i Jakości Mleka i Mięsa.

W celu zabezpieczenia higieny w zakładach podległych Ministrowi Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego oraz usprawnienia dotychczasowej organizacji skupu mleka, podniesienia jakości produktów mleczarskich i zabezpieczenia interesów dostawców mleka, na podstawie art. 5 dekretu z dnia 22 kwietnia 1952 r. o utworzeniu urzędu Ministra Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego (Dz. U. Nr 19, poz. 113) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Tworzy się w Ministerstwie Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego Inspekcję Higieny i Jakości Mleka i Mięsa, zwaną dalej Inspekcją.
§  2.
Zadaniem Inspekcji jest:
1)
zabezpieczenie właściwego wykonywania przepisów sanitarnych i weterynaryjnych w produkcji, składowaniu i transporcie w zakładach resortu przemysłu mięsnego i mleczarskiego,
2)
sprawdzanie rzetelności obliczania jednostek tłuszczowych mleka i masła przyjmowanego przez zlewnie, śmietanczarnie, zakłady mleczarskie i składnice przemysłu mleczarskiego,
3)
przyjmowanie i załatwianie skarg i zażaleń dostawców, które dotyczą odbioru mleka i masła przez jednostki wymienione w pkt 2.
§  3.
Do zakresu działania Inspekcji należy:
1)
bieżąca kontrola przestrzegania przepisów sanitarnych i weterynaryjnych i wykonywania zarządzeń organów służb: sanitarnej i weterynaryjnej oraz przedstawianie kierownictwu zakładu wniosków dotyczących usuwania zauważonych usterek,
2)
bieżąca kontrola sanitarna surowców i materiałów pomocniczych stosowanych w produkcji oraz półwyrobów i wyrobów gotowych,
3)
określanie możliwości zużycia surowców, półwyrobów i wyrobów gotowych nie nadających się do przerobu lub spożycia,
4)
określanie zgodnie z obowiązującymi przepisami potrzeb zakładów w zakresie urządzeń sanitarnych i środków potrzebnych do utrzymania należytego stanu sanitarnego oraz czystości,
5)
opracowywanie do projektów planów gospodarczych, finansowych i inwestycyjnych wniosków dotyczących zagadnień sanitarnych,
6)
czuwanie nad realizacją zatwierdzonych planów na odcinku zagadnień sanitarnych,
7)
czuwanie nad przestrzeganiem wymagań sanitarnych przy projektowaniu, budowie, remoncie lub adaptacji obiektów,
8)
wnioskowanie w ustalaniu norm odzieży ochronnej oraz kontrolowanie jej stosowania,
9)
czuwanie nad przestrzeganiem przez pracowników higieny osobistej,
10)
czuwanie nad przestrzeganiem wstępnych i okresowych badań lekarskich pracowników oraz nad niedopuszczaniem do pracy osób, które w myśl obowiązujących przepisów nie powinny być zatrudnione przy danym rodzaju pracy,
11)
nadzór nad organizowaniem prac porządkowo-sanitarnych oraz prac związanych z utrzymaniem czystości w pomieszczeniach i urządzeniach zakładów produkcyjnych, w magazynach i środkach transportu,
12)
współdziałanie w szkoleniu pracowników w zakresie sanitarnym i weterynaryjnym zgodnie z programem ustalonym w porozumieniu z organami służb sanitarnej i weterynaryjnej,
13)
zgłaszanie organom służb sanitarnej i weterynaryjnej zagadnień, które powinny być uregulowane w drodze wydania odpowiednich przepisów,
14)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego okresowych sprawozdań oraz ocen stanu sanitarnego w zakładach,
15)
sprawdzanie właściwego przyjmowania mleka oraz pobierania prób na punktach skupu i w zakładach mleczarskich,
16)
przeprowadzanie próbnych udojów za zgodą i na żądanie dostawców w przypadkach spornych przy obliczaniu należności za mleko bądź przy dostawach mleka o niskim procencie tłuszczu,
17)
przeprowadzanie prób kontrolnych dostarczonego mleka i masła,
18)
współpraca z właściwymi prezydiami rad narodowych, organizacjami społecznymi, komitetami dostawców i indywidualnymi dostawcami w zakresie organizacji kontroli społecznej punktów skupu, podniesienia jakości i higieny dostarczanego przez gospodarstwa mleka oraz niezwłocznego i właściwego załatwiania skarg i zażaleń,
19)
sprawdzanie dokumentów i ksiąg dla ustalenia rzetelności obliczania jednostek tłuszczowych.
§  4.
Organami Inspekcji są:
1)
Główny Inspektor Higieny i Jakości Mleka i Mięsa,
2)
delegatury Inspekcji.
§  5.
1.
Organy Inspekcji składają kierownictwu zakładu wnioski dotyczące usunięcia stwierdzonych usterek, a w przypadku gdy zwłoka w usunięciu tych usterek grozi niebezpieczeństwem dla zdrowia ludzkiego lub rozszerzeniem się chorób zwierzęcych, wydają doraźne zarządzenia.
2.
W razie stwierdzenia w toku inspekcji naruszenia przepisów lub zasad prawidłowego obliczania jednostek tłuszczowych organy Inspekcji obowiązane są do wydania pisemnych zarządzeń, które są niezwłocznie wykonalne.
§  6.
1.
Minister Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego określi za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesa Państwowej Komisji Etatów szczegółowy zakres działania i organizację wewnętrzną organów Inspekcji.
2.
Minister Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego w porozumieniu z właściwymi ministrami określi szczegółowe uprawnienia i tryb postępowania Inspekcji oraz zasady współpracy z organami służb sanitarnej i weterynaryjnej.
§  7.
Uchwała nie narusza uprawnień służb sanitarnej i weterynaryjnej, a w szczególności uprawnień tych organów w zakresie kontroli zakładów resortu przemysłu mięsnego i mleczarskiego oraz nadzoru nad produkcją przeznaczoną na eksport.
§  8.
Traci moc uchwała nr 457 Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 1953 r. w sprawie powołania Inspekcji Higieny Resortu Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego (Monitor Polski Nr A-62, poz. 755).
§  9.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego oraz właściwym ministrom.
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-48.662

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Powołanie Inspekcji Higieny i Jakości Mleka i Mięsa.
Data aktu: 08/05/1954
Data ogłoszenia: 24/05/1954
Data wejścia w życie: 24/05/1954