Tryb i terminy sporządzania faktur miesięcznych za roboty budowlano-montażowe przez Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych "Termoizolacja" w Zabrzu oraz forma tych faktur.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 8 lutego 1954 r.
w sprawie trybu i terminów sporządzania faktur miesięcznych za roboty budowlano-montażowe przez Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych "Termoizolacja" w Zabrzu oraz formy tych faktur.

Na podstawie §§ 4 i 5 uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podstawą rozliczeń za wykonane przez Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych "Termoizolacja" w Zabrzu roboty izolacyjne (ciepłochronne, zimnochronne, roboty konserwacyjne) są miesięczne faktury wystawiane według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia na zasadach określonych w § 8 powołanej na wstępie uchwały.
§  2.
1.
Podwykonawca wystawia miesięczną fakturę na generalnego wykonawcę w terminie 8 dni po odbiorze robót.
2.
Generalny wykonawca wystawia miesięczną fakturę na zamawiającego w terminie 10 dni po odbiorze robót.
3.
Faktury miesięczne wystawiane przez generalnego wykonawcę obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
4.
Fakturę należy wystawiać oddzielnie na każdy obiekt.
§  3.
Przy rozliczeniach podwykonawcy z generalnym wykonawcą obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
podwykonawca przesyła listem poleconym generalnemu wykonawcy oryginał miesięcznej faktury z dwiema kopiami i z dwoma egzemplarzami aktu zdawczo-odbiorczego (załącznik nr 2) w terminach ustalonych dla wystawiania miesięcznych faktur (§ 2 ust. 1 i 2),
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawiania miesięcznych faktur podwykonawca składa w banku finansującym jego działalność operacyjną żądanie zapłaty, do którego dołącza się dwie kopie miesięcznej faktury oraz dwa egzemplarze aktu zdawczo-odbiorczego.
§  4.
Przy rozliczeniach generalnego wykonawcy z zamawiającym obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
generalny wykonawca przesyła zamawiającemu listem poleconym lub doręcza za pokwitowaniem oryginał miesięcznej faktury z jedną kopią w terminach ustalonych dla wystawiania miesięcznych faktur (§ 2), dołączając do przesłanej faktury jeden odpis aktu zdawczo-odbiorczego,
2)
najpóźniej do następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawiania miesięcznych faktur generalny wykonawca składa w banku finansującym jego działalność operacyjną żądanie zapłaty, do którego dołącza dwie kopie miesięcznej faktury oraz jeden egzemplarz aktu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2.
§  5.
W § 1 zarządzenia Ministra Energetyki z dnia 22 kwietnia 1953 r. w sprawie trybu i terminów sporządzania faktur przejściowych i końcowych (Monitor Polski Nr A-42, poz. 508) dodaje się na końcu wyrazy "z wyjątkiem Przedsiębiorstwa Robót Termoizolacyjnych "Termoizolacja" w Zabrzu".
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1953 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

..........................

(nazwa przedsiębiorstwa)

Kredyt P. I. 195 .. r.

Część .... Dział ... Rozdział ....§...

Tytuł inwestycyjny nr ......... poz. .........

Umowa notyfikowana w Banku Inwestycyjnym Oddział .........................

Data rozpoczęcia budowy ............ 195 .. r.

Data rozpoczęcia obiektu ........... 195 .. r.

Data rozpoczęcia roboty ............ 195 .. r.

Budowa ......................

Obiekt ......................

Adres .......................

Inwestor ....................

Generalny wykonawca .........

Kosztorys na roboty .........

na zł .......................

MIESIĘCZNA FAKTURA Nr ....../.......

Dla zleceniodawcy ......................................

Na podstawie umowy nr ... z dnia ....... oraz zgodnie z załączonym aktem zdawczo-odbiorczym nr .... z dnia ..........

wykonano od dnia ......... do dnia ............ 195 .. r.

element obiektu ........................................

Lp. Asortyment robót izolacyjnych Pozycja kosztorysu lub cennika Jednostka i wykonana ilość według obmiaru Cena jednostkowa
Razem Ogółem (7+8) Koszty ogólne
materiały
robocizna materiały robocizna
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
x Razem x x x
x
I Ogółem (9+10) x x x
x x x x

II.

Wartość robót sprowadzona do poziomu cen roku bieżącego (I X wskaźnik przeliczeniowy zł .............

III.

Obniżka cen z tytułu oszczędności na etapie realizacji ....% zł ..............

IV.

Mniej 1% na rzecz generalnego wykonawcy zł ..........

V.

Razem należność do wypłaty (I- III, IV) zł ...........

słownie złotych ........................

Stwierdza się zgodność poszczególnych pozycji faktury z załączonym aktem zdawczo-odbiorczym, sporządzonym w oparciu o faktyczny obmiar i potwierdzonym przez inspektora nadzoru inwestycyjnego.

Należność prosimy przekazać na nasze konto nr .... w Banku Inwestycyjnym Oddział ..........

Oryginał faktury wraz z załącznikami wysłano płatnikowi listem poleconym dnia .................

Dnia ........... 195 .. r.

(pieczątka i podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

..................

(nazwa przedsiębiorstwa)

Dn. ............... 195 .. r.

AKT ZDAWCZO-ODBIORCZY Nr ....

dla zleceniodawcy ..........................

na roboty ..................................

wykonane przy obiekcie .....................

symbol obiektu ......... symbol elementu obiektu ........

w czasie od dnia ........... do dnia ...... 195 .. r.

Lp. Asortyment robót izolacyjnych Jednostka miary Ilość wykonanych jednostek Pozycja kosztorysu lub cennika
Uwagi
1 2 3 4. 5
6

Wykazane w rubrykach 2, 3 i 4 asortymenty robót izolacyjnych, jednostki miary i ilość wykonanych jednostek są zgodne z obmiarem, dokonanym w dn. ....... oraz z wpisem do księgi obmiaru robót. Jakości robót objętych aktem zdawczo-odbiorczym nie zakwestionowano.

...............

(inspektor nadzoru inwestycyjnego)

.................

(przedstawiciel generalnego wykonawcy)

.................

(przedstawiciel wykonawcy)

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-47.660

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb i terminy sporządzania faktur miesięcznych za roboty budowlano-montażowe przez Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych "Termoizolacja" w Zabrzu oraz forma tych faktur.
Data aktu: 08/02/1954
Data ogłoszenia: 20/05/1954
Data wejścia w życie: 20/05/1954, 01/07/1953