Dokumentacja kosztorysowa dla dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 kwietnia 1954 r.
w sprawie dokumentacji kosztorysowej dla dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-mootażowe.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26, poz. 190) i § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz w związku z § 40 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1954 r. w sprawie zasad finansowania przez banki specjalne inwestycji scentralizowanych (Monitor Polski Nr A-18, poz. 324) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Banki specjalne, w przypadku nieprzedłożenia przez inwestorów kosztorysów, kosztorysów częściowych lub wykazów uzgodnionych między inwestorem a wykonawcą cen jednostkowych, powinny wezwać inwestorów bezpośrednich do złożenia tych dokumentów w terminie ustalonym przez bank. W razie niemożności dotrzymania ustalonego terminu inwestor zobowiązany jest przesłać bankowi w ciągu dni 14 od dnia wezwania banku oświadczenie określające termin, w którym dokumenty te zostaną złożone. W oświadczeniu tym inwestor powinien podać przyczyny niemożności dotrzymania terminu poprzednio ustalonego przez bank. Termin ustalony przez bank nie może w odniesieniu do obiektów rozpoczynanych lub kontynuowanych w III kwartale 1954 r. wykraczać poza dzień 31 lipca 1954 r.
2.
O niezłożeniu w terminie ustalonym przez bank dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w ust. 1, bank powiadamia ministra (kierownika urzędu centralnego) nadzorującego inwestora, składając równocześnie wniosek o ukaranie winnych naruszenia dyscypliny inwestycyjnej w myśl uchwały nr 27 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie dyscypliny w zakresie działalności inwestycyjnej objętej planami inwestycyjnymi, począwszy od planu inwestycyjnego na rok 1951 (Monitor Polski Nr A-8, poz. 124).
3.
Odpis orzeczenia o ukaraniu winnych ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) prześlą Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrowi Finansów, Ministrowi Kontroli Państwowej i centrali właściwego banku specjalnego w terminie 2 miesięcy od daty otrzymania wniosku banku, wymienionego w ust. 2.
§  2.
1. 2
Banki specjalne finansują roboty budowlano-montażowe wykonane do dnia 31 lipca 1954 r. mimo braku kosztorysów, kosztorysów częściowych lub wykazów uzgodnionych cen jednostkowych w granicach limitu przewidzianego we właściwym składniku tytułu inwestycyjnego na roboty budowlano-montażowe.
2.
Banki specjalne nie zaliczają kar za zwłokę za okres do dnia 15 kwietnia 1954 r. z tytułu żądań zapłaty, dotyczących faktur nie pokrytych z powodu braku dokumentacji kosztorysowej.
3.
Faktury za roboty budowlano-montażowe wykonane po dniu 1 stycznia 1954 r., zwrócone przez banki specjalne z powodu braku dokumentacji kosztorysowej, mogą być złożone przy żądaniach zapłaty ponownie do inkasa.
§  3. 3
1.
Roboty budowlano-montażowe wykonywane po dniu 31 lipca 1954 r. mogą być rozliczane wyłącznie na warunkach, ustalonych w § 40 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1954 r. w sprawie zasad finansowania przez banki specjalne inwestycji scentralizowanych (Monitor Polski Nr A-18, poz. 324).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy robót, dla których zgodnie z uchwałą nr 415 Prezydium Rządu z dnia 7 lipca 1954 r. w sprawie wprowadzenia w 1954 r. prawidłowych podstaw rozliczeń w budownictwie (Monitor Polski Nr A-64, poz. 832) uzyskano zezwolenie właściwego ministra lub właściwego wiceprezesa Rady Ministrów na rozliczanie robót na podstawie umownych kosztorysów uproszczonych (tabel scalonych elementów budowy).
§  4. 4
1.
W przypadku braku w dniu 31 lipca 1954 r. kosztorysów, kosztorysów częściowych, wykazów uzgodnionych cen jednostkowych lub zezwoleń, o których mowa w § 3 ust. 2, przedsiębiorstwa budowlano-montażowe są obowiązane w dniu tym przerwać roboty przy obiektach, dla których brak tych dokumentów, ograniczając się do wykonania robót zabezpieczających. Jeżeli w powyższym terminie brak będzie omawianych dokumentów dla wszystkich obiektów wykonywanych na danym placu budowy, przedsiębiorstwa budowlano-montażowe są obowiązane przystąpić do likwidacji placu budowy na koszt inwestora.
2.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie w przypadku gdy inwestor w terminie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w § 3 ust. 2, nie dostarczy wykonawcy kosztorysu, kosztorysu częściowego lub wykazu uzgodnionych cen jednostkowych.
§  5.
1.
Banki specjalne przyjmują umowy o wykonanie robót budowlano-montażowych do finansowania

mimo braku kosztorysów, kosztorysów częściowych lub wykazów uzgodnionych cen jednostkowych dla całości programu rzeczowego, objętego umową, pod warunkiem złożenia tych dokumentów dla obiektów już realizowanych i ustalenia w umowie terminów dostarczenia tych dokumentów dla obiektów rozpoczynanych w terminach późniejszych, przed rozpoczęciem robót na tych obiektach.

2.
W odniesieniu do obiektów wykonywanych w I półroczu 1954 r. banki specjalne przyjmują umowy do finansowania również wówczas, gdy dla tych obiektów brak dokumentów, o których mowa w ust. 1, przed rozpoczęciem na nich robót.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 lipca 1954 r. (M.P.54.A-69.865) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 1954 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 lipca 1954 r. (M.P.54.A-69.865) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 1954 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 zarządzenia z dnia 10 lipca 1954 r. (M.P.54.A-69.865) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 1954 r.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 i 4 zarządzenia z dnia 10 lipca 1954 r. (M.P.54.A-69.865) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 1954 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-34.490

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dokumentacja kosztorysowa dla dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe.
Data aktu: 08/04/1954
Data ogłoszenia: 20/04/1954
Data wejścia w życie: 20/04/1954