Tryb powoływania komisji resortowych i wynagrodzenie za udział w posiedzeniach.

UCHWAŁA NR 38
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 stycznia 1954 r.
w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagrodzenia za udział w posiedzeniach.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Komisje w urzędach i instytucjach państwowych, zwane dalej "komisjami resortowymi", powoływane być mogą tylko w trybie i według zasad określonych w niniejszej uchwale i wyłącznie w ramach ustalonych na ten cel kredytów budżetowych.
§  2.
Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą komisji:
1)
przewidzianych w przepisach ustaw i dekretów;
2)
powoływanych rozporządzeniami i uchwałami Rady Ministrów, uchwałami Prezydium Rządu oraz zarządzeniami Prezesa Rady Ministrów;
3)
powoływanych przez rady narodowe w trybie uchwały Rady Państwa z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie tymczasowych wytycznych dla powoływania i działalności komisji rad narodowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 652).
§  3.
1.
Komisję resortową powołuje właściwy minister w drodze zarządzenia, określając jej skład i zakres działania.
2.
Komisje resortowe powołuje się tylko przy określonej jednostce lub komórce organizacyjnej resortu.
§  4.
Za udział w pracach komisji resortowej nie przysługuje osobne wynagrodzenie. W przypadkach wyjątkowych uzasadnionych szczególnymi okolicznościami, minister, który powołał komisję, może przyznać wynagrodzenie za udział w pracach komisji, z zachowaniem przepisów § 5.
§  5.
1.
Wynagrodzenie za udział w pracach komisji resortowej może być przyznane tylko za posiedzenia odbyte poza godzinami służbowymi.
2.
Wysokość wynagrodzenia za udział w posiedzeniu lub posiedzeniach tej samej komisji resortowej w ciągu doby nie może przekraczać kwoty 19 zł.
3.
W przypadkach gdy w komisji resortowej biorą udział specjaliści o wysokich kwalifikacjach lub gdy przemawia za tym doniosłość zadań komisji, dopuszczalne jest za zgodą ministra, który powołał komisję, wynagrodzenie wyższe, nie przekraczające jednakże kwoty 38 zł za udział w jednym posiedzeniu, bądź też wynagrodzenie ryczałtowe za całość prac komisji.
4.
Przewodniczącemu komisji resortowej przyznaje się wynagrodzenie w wysokości 150% wynagrodzenia członka komisji.
5.
Sekretarzowi komisji resortowej, będącemu jej członkiem, poza wynagrodzeniem za udział w posiedzeniu nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Ograniczenie to nie dotyczy komisji międzyresortowych. Sekretarzowi komisji, który nie jest członkiem komisji (sekretarzowi technicznemu), może być przyznane w razie potrzeby wynagrodzenie przewidziane w ust. 3.
6.
Zamiejscowi członkowie komisji resortowej otrzymują, niezależnie od wynagrodzenia za posiedzenie, zwrot kosztów przejazdu oraz diety i należności za noclegi według norm ustalonych dla pracowników państwowych przy podróżach służbowych. Koszty odpowiednich wypłat ponoszą jednostki, których członek komisji jest pracownikiem.
§  6.
1.
Tryb powoływania komisji w przedsiębiorstwach państwowych i spółdzielczych ustala Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2.
Tryb powoływania komisji w Polskim Komitecie Normalizacyjnym oraz zasady wynagradzania członków tych komisji ustala Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  7.
1.
Ministerstwa prowadzą Centralną ewidencję wszystkich komisji, powołanych w resorcie na podstawie niniejszej uchwały, których członkowie pobierają wynagrodzenie za udział w posiedzeniach.
2.
Ministrowie składają Prezesowi Rady Ministrów lub właściwym resortowo wiceprezesom Rady Ministrów w terminie do dnia 31 marca każdego roku wykazy komisji wymienionych w ust. 1. Odpisy tych wykazów ministrowie przesyłają ponadto Prezesowi Państwowej Komisji Etatów.
3.
Wzór ewidencji i wykazu ustali Szef Urzędu Rady Ministrów.
§  8.
Obsługa biurowa komisji resortowej należy do jednostki (komórki) organizacyjnej, przy której została powołana.
§  9.
Uprawnienia i obowiązki, wynikające z niniejszej uchwały dla ministrów, odnoszą się odpowiednio do kierowników urzędów centralnych, jak również z wyłączeniem przepisów § 7 - do prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
§  10.
Przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio do komisji międzyresortowych, powoływanych przez wiceprezesów Rady Ministrów i Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  11.
Traci moc uchwała nr 36 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagradzania za udział w posiedzeniach (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-9, poz. 134 i Nr A-42, poz. 523 oraz z 1953 r. Nr A-4, poz. 42).
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz wszystkim ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-30.442

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tryb powoływania komisji resortowych i wynagrodzenie za udział w posiedzeniach.
Data aktu: 30/01/1954
Data ogłoszenia: 02/04/1954
Data wejścia w życie: 02/04/1954