Określenie regulaminu komisji kwalifikacyjnych do spraw indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 4 października 1954 r.
w sprawie określenia regulaminu komisji kwalifikacyjnych do spraw indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.

Na podstawie § 27 uchwały nr 270 Prezydium Rządu z dnia 8 maja 1954 r. w sprawie pomocy Państwa dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego (Monitor Polski Nr A-59, poz. 793) zarządza się, co następuje:
§  1.
Tryb powoływania i odwoływania członków komisji kwalifikacyjnych do spraw indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, ich wewnętrzny ustrój i tryb postępowania określają regulaminy stanowiące załączniki nr 1 i nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REGULAMIN KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ DO SPRAW INDYWIDUALNEGO BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO POWSZECHNEGO

1.
Komisja kwalifikacyjna do spraw indywidualnego budownictwa mieszkaniowego powszechnego przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi), zwana w dalszym ciągu "komisją", kwalifikuje osoby, które będą uprawnione do korzystania z pomocy Państwa w ramach indywidualnego budownictwa mieszkaniowego powszechnego, oraz decyduje o przyznaniu pożyczek w ramach limitów ustalonych na to budownictwo.
2.
Komisja, o której mowa w ust. 1, składa się z:
1)
2 członków powołanych przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi),
2)
1 członka z właściwego oddziału terenowego Banku Inwestycyjnego, delegowanego przez dyrektora oddziału działającego na terenie siedziby prezydium wojewódzkiej rady narodowej, oraz
3)
2 członków delegowanych przez wojewódzką radę związków zawodowych.
3.
Funkcje przewodniczącego komisji pełni jeden z członków powołanych przez prezydium rady narodowej (ust. 2 pkt 1) wyznaczony w tym celu przez prezydium.
4.
Powołanie członków komisji następuje przez doręczenie pisma powołującego bądź delegującego. Odwołanie członków komisji następuje w tym samym trybie.
5.
Okres trwania kadencji członków komisji trwa 2 lata.
6.
Prezydium rady narodowej może utworzyć w razie konieczności dwa lub kilka kompletów orzekających komisji. W tych przypadkach następuje dodatkowe powołanie odpowiedniej liczby członków przez instytucje wymienione w ust. 2 z zachowaniem stosunku określonego w tym przepisie. Przewodniczącego kompletu wyznacza spośród członków powołanych przez prezydium przewodniczący komisji.
7.
Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji.
8.
W razie nieobecności przewodniczącego zastępuje go drugi z członków komisji powołanych przez prezydium rady narodowej.
9.
Posiedzenia komisji są niejawne. Wnioski referuje przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek komisji.
10.
Orzeczenia komisji zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w razie równości decyduje głos przewodniczącego. Do ważności orzeczeń wymagana jest obecność przynajmniej trzech członków komisji, w tym jednego powołanego przez prezydium rady narodowej, a drugiego delegowanego przez wojewódzką radę związków zawodowych.
11.
Komisja wydaje orzeczenie po szczegółowym rozpatrzeniu wniosków kandydatów i opinii prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty, dzielnicowych) rad narodowych. Przed wydaniem orzeczenia komisja może żądać wyjaśnień od wnioskodawcy, urzędów i instytucji. W razie potrzeby komisja może wezwać wnioskodawcę na posiedzenie celem złożenia dodatkowych wyjaśnień.
12.
Z przebiegu posiedzenia należy sporządzić protokół, który między innymi powinien zawierać ewentualne zastrzeżenia członków komisji co do orzeczenia. Protokół podpisują przewodniczący i sekretarz, wyznaczony przez wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium rady narodowej.
13.
Orzeczenie powinno zawierać:
1)
wymienienie komisji,
2)
imiona i nazwiska przewodniczącego i członków komisji,
3)
datę wydania orzeczenia,
4)
imię i nazwisko wnioskodawcy,
5)
ustalenie, czy wnioskodawcę zakwalifikowano do korzystania z pomocy Państwa w ramach indywidualnego budownictwa mieszkaniowego,
6)
w przypadku gdy wniosek dotyczy pożyczki - wysokość przyznanego kredytu, terminy spłaty, jak również warunki kredytu, a w szczególności warunki terminowego rozpoczęcia i zakończenia robót budowlanych oraz postawienia z chwilą zakończenia robót zajmowanego dotychczas przez wnioskodawcę mieszkania do dyspozycji właściwemu organowi dysponującemu i zamieszkania w wybudowanym domu.

Orzeczenie podpisują przewodniczący i członkowie komisji.

14.
Po wydaniu orzeczenia, które jest ostateczne, komisja przekazuje akta sprawy prezydium właściwej powiatowej (miejskiej w mieście stanowiącym powiat, dzielnicowej) rady narodowej, która zawiadamia wnioskodawcę o zapadłym orzeczeniu. Odpis orzeczenia przyznającego pożyczkę komisja przesyła oddziałowi Banku Inwestycyjnego, właściwemu ze względu na miejsce zamierzonej budowy.
15.
Za udział w posiedzeniu przewodniczący i członkowie komisji otrzymują wynagrodzenie przewidziana w § 5 ust. 1, 2 i 4 uchwały nr 38 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagrodzenia za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-30, poz. 442). Sekretarzowi technicznemu komisji może być przyznany ryczałt miesięczny w wysokości od 150 do 300 zł w zależności od ilości wniosków rozpatrywanych przez komisję.
16.
Czynności kancelaryjne związane z działalnością komisji wykonuje wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

REGULAMIN KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ DO SPRAW INDYWIDUALNEGO BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO PRZYZAKŁADOWEGO

1.
Komisja kwalifikacyjna do spraw indywidualnego budownictwa mieszkaniowego przyzakładowego przy zakładzie pracy, prowadzącym akcję przyzakładowego budownictwa mieszkaniowego, zwana w dalszym ciągu "komisją", kwalifikuje osoby, które będą uprawnione do korzystania z pomocy Państwa w ramach indywidualnego budownictwa mieszkaniowego przyzakładowego, oraz decyduje o przyznaniu pożyczek w ramach ustalonych limitów na to budownictwo.
2.
Komisja, o której mowa w ust. 1, składa się z:
1)
2 członków powołanych przez dyrekcją zakładu pracy,
2)
1 członka z właściwego oddziału terenowego Banku Inwestycyjnego, delegowanego przez dyrektora oddziału działającego na terenie siedziby prezydium wojewódzkiej rady narodowej, oraz
3)
2 członków delegowanych przez radę zakładową bądź radę miejscową.
3.
Funkcje przewodniczącego komisji pełni jeden z członków powołanych przez dyrekcję zakładu pracy (ust. 2 pkt 1) wyznaczony w tym celu przez dyrekcję.
4.
Powołanie członków komisji następuje przez doręczenie pisma powołującego bądź delegującego. Odwołanie członków komisji następuje w tym samym trybie.
5.
Okres trwania kadencji członków komisji trwa 2 lata.
6.
Dyrekcja zakładu pracy może utworzyć w razie konieczności dwa lub kilka kompletów orzekających komisji, w tych przypadkach następuje dodatkowe powołanie odpowiedniej liczby członków komisji przez instytucje wymienione w ust. 2 z zachowaniem stosunku określonego w tym przepisie. Przewodniczącego kompletu wyznacza spośród członków powołanych przez dyrekcję przewodniczący komisji.
7.
Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji.
8.
W razie nieobecności przewodniczącego zastępuje go drugi z członków komisji powołanych przez dyrekcję zakładu pracy.
9.
Posiedzenia komisji są niejawne. Wnioski referuje przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek komisji.
10.
Orzeczenia komisji zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w razie równości decyduje głos przewodniczącego. Do ważności orzeczeń wymagana jest obecność przynajmniej trzech członków komisji, w tym jednego powołanego przez dyrekcję zakładu pracy, a drugiego delegowanego przez radę zakładową bądź radą miejscową.
11.
Komisja wydaje orzeczenie po szczegółowym rozpatrzeniu wniosków kandydatów i opinii rady zakładowej bądź rady miejscowej. Przed wydaniem orzeczenia komisja powinna zażądać od prezydium właściwej rady narodowej danych dotyczących stanu majątkowego wnioskodawcy i jego warunków mieszkaniowych. Ponadto komisja może żądać wyjaśnień od wnioskodawcy, urzędów i instytucji. W razie potrzeby komisja może wezwać wnioskodawcę na posiedzenie celem złożenia dodatkowych wyjaśnień.
12.
Z przebiegu posiedzenia należy sporządzić protokół, który między innymi powinien zawierać ewentualne zastrzeżenia członków komisji co do orzeczenia. Protokół podpisują przewodniczący i protokolant, wyznaczony przez dyrekcję zakładu pracy.
13.
Orzeczenie powinno zawierać:
1)
wymienienie komisji,
2)
imiona i nazwiska przewodniczącego i członków komisji,
3)
datę wydania orzeczenia,
4)
imię i nazwisko wnioskodawcy,
5)
ustalenie, czy wnioskodawcę zakwalifikowano do korzystania z pomocy Państwa w ramach indywidualnego budownictwa mieszkaniowego,
6)
w przypadku gdy wniosek dotyczy pożyczki - wysokość przyznanego kredytu, terminy spłaty, jak również warunki kredytu, a w szczególności warunki terminowego rozpoczęcia i zakończenia robót budowlanych oraz postawienia z chwilą zakończenia robót zajmowanego dotychczas przez wnioskodawcę mieszkania do dyspozycji właściwemu organowi dysponującemu i zamieszkania w wybudowanym domu.

Orzeczenie podpisują przewodniczący i członkowie komisji.

14.
Po wydaniu orzeczenia, które jest ostateczne, komisja przekazuje akta sprawy dyrekcji zakładu pracy, która zawiadamia wnioskodawcę o zapadłym orzeczeniu. Odpis orzeczenia przyznającego pożyczkę komisja przesyła oddziałowi Banku Inwestycyjnego, właściwemu ze względu na miejsce zamierzonej budowy.
15.
Sprawę wynagrodzenia za udział w posiedzeniach dla przewodniczącego i członków komisji oraz protokolanta uregulują właściwi ministrowie we własnym zakresie.
16.
Czynności kancelaryjne związane z działalnością komisji wykonuje administracja zakładu pracy.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.96.1096

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Określenie regulaminu komisji kwalifikacyjnych do spraw indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.
Data aktu: 04/10/1954
Data ogłoszenia: 13/10/1954
Data wejścia w życie: 13/10/1954