Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

INSTRUKCJA
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 8 lipca 1954 r.
sprawie zakresu inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

§  1.
Instrukcja ustala zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego, zwanych dalej OZR.
§  2.
Organy Państwowej Inspekcji Handlowej dokonują inspekcji w OZR na podstawie:
1)
dekretu z dnia 21 września 1950 r. o Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 44, poz. 396),
2)
rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 36, poz. 253) oraz
3)
§ 15 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 28 września 1951 r. w sprawie zasad tworzenia oddziałów zaopatrzenia robotniczego oraz ich organizacji (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-87, poz. 1203, z 1952 r. Nr A-90, poz. 1407 oraz z 1953 r. Nr A-26, poz. 302, Nr A-71, poz. 859 i Nr A-94, poz. 1310).
§  3.
1.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej podlegają wszystkie oddziały zaopatrzenia robotniczego bez względu na resort, w którym się znajdują.
2.
Inspekcji w OZR podlegają placówki handlowe (sklepy i kioski), zakłady żywienia zbiorowego (stołówki, bufety, bary mleczne, prowadzone przez OZR), magazyny oraz zakłady produkcyjne, związane z placówkami handlowymi i żywienia zbiorowego.
3.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w zasadzie nie podlegają placówki usługowe i naprawcze oraz pomocnicze gospodarstwa rolne i ogrodnicze. W placówkach tych mogą być dokonywane inspekcje tylko wtedy, kiedy wyniki inspekcji placówek wymienionych w ust. 2 wskazują na konieczność uzyskania dodatkowych materiałów z placówek wymienionych w ust. 3.
§  4.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzają wyłącznie inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej wyznaczeni przez Głównego Inspektora na wniosek właściwego wojewódzkiego inspektora.
§  5.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzane są aż do odwołania wyłącznie na podstawie zlecenia inspekcji, podpisanego przez Głównego Inspektora lub jego zastępcę albo przez wojewódzkiego inspektora lub osobą zastępującą go. W placówkach OZR nie należy więc aż do odwołania przeprowadzać inspekcji bez zleceń, przewidzianych w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  6.
Inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej obowiązani są do:
1)
spowodowania włączenia się do inspekcji kontrolerów społecznych OZR,
2)
omówienia z kontrolerami społecznymi wyników inspekcji i sposobu pomocy z ich strony w dopilnowaniu wykonania wniosków poinspekcyjnych,
3)
udzielenia instruktażu i pomocy w uaktywnienia działalności kontrolerów społecznych OZR.
§  7.
Do zakresu działania inspektorów Państwowej Inspekcji Handlowej w placówkach OZR należy:
1)
w zakresie kontroli zaopatrzenia i sposobu rozprowadzania towarów:
a)
kontrolowanie, czy placówki handlowe i żywienia zbiorowego są należycie i terminowo zaopatrywane w surowce i artykuły pierwszej potrzeby,
b)
kontrolowanie sposobu rozprowadzania masy towarowej,
c)
kontrolowanie, czy transport towarów odbywa się zgodnie z przepisami sanitarnymi oraz czy podczas transportu towary nie ulegają obniżeniu jakości lub zniszczeniu;
2)
w zakresie zwalczania spekulacji i nadużyć w handlu:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary mają pełną wagę i miarę,
b)
kontrolowanie, czy nie pobiera się wyższych cen od ustalonych, czy nie sprzedaje się towarów niższego gatunku po cenach wyższego gatunku,
c)
kontrolowanie, czy umieszczone są na widocznym miejscu cenniki oraz czy uwidocznione są ceny na próbkach towarów,
d)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów deficytowych i atrakcyjnych odbywa się zgodnie z przepisami obowiązującymi placówki sieci zamkniętej,
e)
kontrolowanie, czy nie odmawia się sprzedaży towarów przeznaczonych do sprzedaży i czy nie ukrywa się ich przed kupującymi,
f)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów odbywa się w ilościach detalicznych oraz czy nie zachodzą wypadki samozaopatrywania się personelu wbrew przepisom,
g)
systematyczne sprawdzanie prawidłowości działania wag i odważników oraz innych przyrządów do mierzenia, jak również sprawdzanie terminowości ich cechowania,
h)
kontrolowanie w placówkach żywienia zbiorowego kalkulacji cen oraz kontrolowanie czy sporządzanie potraw odbywa się zgodnie z recepturami,
i)
zwalczanie wszelkich innych form spekulacji i nadużyć;
3)
w zakresie kontroli jakości:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary nie są zepsute lub uszkodzone oraz czy w razie otrzymania towarów niepełnowartościowych (z wadami produkcyjnymi) stosowane jest postępowanie reklamacyjne zgodnie z przepisami,
b)
kontrolowanie, czy towary i surowce są należycie przechowywane oraz czy są one przydatne do sprzedaży i produkcji,
c)
kontrolowanie, czy produkcja odbywa się z surowców przewidzianych recepturą i pełnowartościowych;
4)
w zakresie współpracy z organami sanitarnymi przy inspekcjonowaniu przestrzegania przepisów sanitarnych:
a)
kontrolowanie, czy personel placówek spożywczych, mięsnych i żywienia zbiorowego posiada karty okresowego badania lekarskiego oraz czy poddaje się okresowemu badaniu lekarskiemu,
b)
kontrolowanie higieny sporządzania potraw, czystości personelu oraz warunków sanitarnych urządzeń i pomieszczeń,
c)
kontrolowanie, czy przestrzegane są inne przepisy sanitarne;
5)
w zakresie innych czynności inspekcyjnych:
a)
kontrolowanie sprawności obsługi i stosunku personelu do kupujących i konsumentów,
b)
kontrolowanie, czy prowadzone są książki życzeń i zażaleń oraz czy, jak i w jakim czasie załatwiane są życzenia i zażalenia, zamieszczone w tych książkach,
c)
kontrolowanie, czy wykorzystywane są odpadki produkcyjne i pokonsumpcyjne w placówkach żywienia zbiorowego,
d)
kontrolowanie, czy godziny handlu i wydawania posiłków dostosowane są do potrzeb robotników i ich rodzin,
e)
kontrolowanie wykonywania zarządzeń Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Handlu Wewnętrznego w ramach zakresu inspekcji.
§  8.
Postępowanie inspekcyjne w placówkach OZR odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 2 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej, z tym że inspekcja powinna być przeprowadzana w miarę możności również w obecności przedstawiciela rady zakładowej.
§  9.
1.
Wnioski poinspekcyjne organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają kierownikowi OZR, a kopie wniosków przesyłają do wiadomości dyrektorowi administracyjno-finansowemu zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, oraz właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
2.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć powstałych z winy kierownictwa OZR organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do dyrektora zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, kopie zaś wniosków przesyłają właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
3.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć, których usunięcie przekracza kompetencje kierownika OZR i dyrektora zakładu pracy - organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do właściwego zarządu zaopatrzenia robotniczego.
4.
Dalsze postępowanie poinspekcyjne odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  10.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 lipca 1954 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.86.978

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.
Data aktu: 08/07/1954
Data ogłoszenia: 16/09/1954
Data wejścia w życie: 15/07/1954, 16/09/1954