Szczegółowa organizacja komisji do spraw szkód górniczych.

ZARZĄDZENIE NR 290
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 15 grudnia 1954 r.
w sprawie szczegółowej organizacji komisji do spraw szkód górniczych.

Na podstawie § 17 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 1954 r. w sprawie komisji do spraw szkód górniczych (Dz. U. Nr 47, poz. 226) zarządza się, co następuje:
§  1.
Okręgową komisję do spraw szkód górniczych, zwaną dalej "okręgową komisją", stanowią:
1)
przewodniczący i zastępcy przewodniczącego komisji;
2)
członkowie komisji powołani stosownie do § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 1954 r. w sprawie komisji do spraw szkód górniczych (Dz. U. Nr 47, poz. 226).
§  2.
Organami pracy okręgowej komisji są sekretariaty komisji, w których skład wchodzą pracownicy referendarscy i administracyjni komisji, podlegający służbowo przewodniczącemu komisji. Przewodniczący komisji kieruje pracami sekretariatu.
§  3.
Okręgowa komisja oraz jej sekretariat wchodzą w skład prezydium wojewódzkiej rady narodowej, przy którym komisja została utworzona.
§  4.
Przewodniczącego i zastępców przewodniczącego okręgowej komisji powołuje i zwalnia Prezes Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego odwoławczej komisji do spraw szkód górniczych. Powołanie i zwolnienie przewodniczącego i zastępców przewodniczącego okręgowej komisji następuje po zasięgnięciu opinii prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
§  5.
Pracowników wchodzących w skład sekretariatu okręgowej komisji powołuje i zwalnia prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek przewodniczącego okręgowej komisji.
§  6.
Władzą naczelną przewodniczącego i zastępców przewodniczącego okręgowej komisji oraz pracowników sekretariatu komisji w rozumieniu uchwały Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. - Instrukcja nr 2 w sprawie składu, podziału pracy i trybu działania prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 654 z późniejszymi zmianami) jest Prezes Rady Ministrów.
§  7.
Sprawy budżetowe i administracyjno-gospodarcze okręgowej komisji i jej sekretariatu wykonuje wydział ogólno-gospodarczy prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  8.
Wydatki osobowe i rzeczowe okręgowej komisji i jej sekretariatu oraz wydatki związane z działalnością komisji są objęte budżetem wojewódzkiej rady narodowej, przy której prezydium okręgowa komisja została utworzona.
§  9.
1. 1
(uchylony).
2.
W innych przypadkach Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego odwoławczej komisji do spraw szkód górniczych wyznaczać będzie stałą siedzibę zespołów orzekających okręgowych komisji poza siedzibą prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
§  10.
1.
Odwoławczą komisję do spraw szkód górniczych, zwaną dalej "odwoławczą komisją", stanowią:
1)
przewodniczący i zastępcy przewodniczącego komisji;
2)
członkowie komisji powołani stosownie do § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 października 1954 r. w sprawie komisji do spraw szkód górniczych.
2.
Organem pracy odwoławczej komisji jest sekretariat komisji, w którego skład wchodzą pracownicy referendarscy i administracyjni komisji, podlegający służbowo przewodniczącemu komisji. Przewodniczący komisji kieruje pracami sekretariatu.
§  11.
1.
Odwoławcza komisja i jej sekretariat wchodzą w skład Urzędu Rady Ministrów.
2.
Siedzibą odwoławczej komisji i jej sekretariatu jest Stalinogród.
§  12.
Wydatki osobowe i rzeczowe odwoławczej komisji i jej sekretariatu oraz wydatki związane z działalnością odwoławczej komisji objęte są budżetem Urzędu Rady Ministrów.
§  13.
Sposób i tryb załatwiania spraw budżetowych oraz administracyjno-gospodarczych odwoławczej komisji i jej sekretariatu uregulowane zostaną w drodze zarządzenia Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 9 ust. 1 uchylony przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 1965 r. w sprawie utworzenia okręgowych komisji do spraw szkód górniczych przy Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach (Dz.U.65.54.335) z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.120.1692

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowa organizacja komisji do spraw szkód górniczych.
Data aktu: 15/12/1954
Data ogłoszenia: 24/12/1954
Data wejścia w życie: 24/12/1954