Tryb, forma i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych przez miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 14 lipca 1954 r.
w sprawie trybu, formy i terminów sporządzania faktur przejściowych i końcowych przez miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych.

Na podstawie § 4 i § 5 ust. 2 uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie niniejsze dotyczy miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i robót specjalnych podległych Centralnemu Zarządowi Miejskich Przedsiębiorstw Remontowo-Budowlanych.
§  2.
Przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych wystawiają faktury przejściowe dwa razy w miesiącu w następujących terminach:
1)
za roboty wykonane w pierwszej połowie miesiąca kalendarzowego - do dnia 23 bieżącego mieniąca;
2)
za roboty wykonane w drugiej połowie miesiąca kalendarzowego - do dnia 8 następnego miesiąca.
§  3.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych za wykonane roboty budowlano-montażowe są protokoły stanu robót (załącznik nr 1 do zarządzenia) ustalające procentowo wartość wykonanych robót od początku budowy w oparciu o tabelę scalonych elementów budowy, opracowane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych.
§  4.
Protokoły stanu robót należy sporządzać w okresach półmiesięcznych w ciągu 3 dni po upływie 15 i ostatniego dnia każdego miesiąca. Szczegółowe terminy sporządzania protokołu stanu robót ustala kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z przedstawicielem inwestora oraz kierownikami robót podwykonawców.
§  5.
1.
Protokół stanu robót sporządza oddzielnie generalny wykonawca i oddzielnie podwykonawca.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę sporządza się w 5 egzemplarzach, z których dwa otrzymuje inwestor, jeden stanowi załącznik do faktury i żądania zapłaty generalnego wykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku generalnego wykonawcy.
3.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę sporządza się w 8 egzemplarzach, z których 5 otrzymuje generalny wykonawca, jeden stanowi załącznik do faktury i żądania zapłaty podwykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku podwykonawcy.
§  6.
1.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę podpisują przedstawiciele generalnego wykonawcy i inwestora.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę podpisują przedstawiciele podwykonawcy, generalnego wykonawcy i inwestora. Protokół stanu robót podwykonawcy stanowi podstawę do rozliczeń pomiędzy podwykonawcą a generalnym wykonawcą, jak również pomiędzy generalnym wykonawcą a inwestorem.
3.
Protokół stanu robót powinien być sporządzony w obecności przedstawiciela inwestora; w przypadku niestawienia się przedstawiciela inwestora w ustalonym terminie protokół stanu robót może być sporządzony bez udziału przedstawiciela inwestora z dokonaniem odpowiedniej wzmianki w protokole. Ustalenia zawarte w takim protokole są wiążące i stanowią podstawę do wystawiania faktur.
§  7.
Faktury przejściowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia oddzielnie na każdą budowę (obiekt).
§  8.
Faktury przejściowe wystawiane przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  9.
Faktury przejściowe mogą być wystawiane do wysokości 95% sumy umownego kosztorysu.
§  10.
W rozliczeniach fakturami przejściowymi obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
w dniu wystawienia faktury przejściowej wykonawca przesyła zamawiającemu (którym jest dla podwykonawcy generalny wykonawca, a dla generalnego wykonawcy inwestor) oryginał i kopię faktury dołączając jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych własnymi siłami; jeśli wystawiającym jest generalny wykonawca, należy również dołączyć po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców;
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawiania faktur wykonawca (generalny wykonawca lub podwykonawca) wysyła do banku finansującego jego działalność operacyjną żądanie zapłaty, do którego dołącza dwie kopie faktury przejściowej oraz 1 egzemplarz protokołu stanu robót, a jeśli wystawcą żądania zapłaty jest generalny wykonawca - również jeden egzemplarz protokołu stanu robót podwykonawców.
§  11.
1.
Po ukończeniu robót określonych obiektów przewidzianych w umowie wykonawca sporządza fakturę końcową.
2.
Faktury końcowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia w oparciu o tabelę scalonych elementów, która stanowi integralną część tej faktury.
3.
Faktura końcowa sporządzona jest w 5 egzemplarzach. Ze sporządzonych 5 egzemplarzy faktury końcowej wykonawca przesyła zamawiającemu oryginał i kopię wraz z załącznikami wymienionymi w § 14.
4.
Faktura końcowa powinna być sporządzona w ciągu 6 tygodni od dnia zakończenia robót, a jeżeli dotyczy budowy lub remontów budynków mieszkalnych - w ciągu 4 tygodni.
5.
W przypadku upływu terminu na sporządzenia faktury końcowej zamawiający - po uprzednim zawiadomieniu o tym nadrzędnych władz wykonawcy - jest uprawniony do sporządzania faktur na koszt wykonawcy.
§  12.
Faktura końcowa powinna być zestawiona na podstawie kosztorysu umownego i kosztorysów dodatkowych obejmujących ilość wykonanych robót, dostaw i usług.
§  13.
Forma faktury końcowej powinna odpowiadać formie zestawienia końcowego w kosztorysie umownym oraz w kosztorysach dodatkowych i powinna dawać podstawę do analitycznej oceny wartości scalonych elementów robót poszczególnych obiektów.
§  14.
Równocześnie z fakturą końcową wykonawca obowiązany jest zwrócić zamawiającemu w jednym egzemplarzu:
1)
otrzymaną dokumentację techniczną;
2)
dziennik budowy i księgę obmiarów;
3)
wykaz dokonanych odchyleń od umowy bądź dokumentacji technicznej z uzasadnieniem;
4)
wykaz ekspertyz i aktów stwierdzających wyniki prób materiałów i konstrukcji, jeśli zaistniałe warunki spowodowały konieczność ich wykonania.
§  15.
Różnice kosztów budowy, wynikające z zarządzonych zmian cen kosztorysowych w okresie wykonania obiektu w stosunku do przyjętych w kosztorysie umownym, będą regulowane przez zastosowanie w fakturach mnożników przeliczeniowych.
§  16.
Faktura końcowa sprawdzona przez zamawiającego z uwzględnieniem wyników odbioru ostatecznego i uzgodnienia z wykonawcą staje się fakturą ostateczną.
§  17.
Faktura ostateczna stanowi podstawę do całkowitego rozliczenia pomiędzy zamawiającym i wykonawcą.
§  18.
W przypadku przerwania robót wykonawca wystawia fakturę końcową na zasadach określonych w § 11 obejmującą faktycznie wykonany zakres robót. Ponadto wykonawca sporządza obliczenie nie objętych kosztorysem kosztów dodatkowych poniesionych w związku z przerwaniem robót i przedstawia żądania ich zapłaty bezpośrednio zamawiającemu.
§  19.
1.
Wszystkie faktury, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, opiewające na kwotę powyżej 900 zł regulowane będą w trybie inkasa bankowego, przy czym faktury podwykonawcy pokrywane będą ze środków obrotowych wykonawcy.
2.
Żądanie zapłaty może obejmować kilka faktur na mniejsze kwoty; ogólna suma żądania zapłaty nie może być niższa od kwoty 900 zł.
3.
Faktury na kwoty do 900 zł włącznie powinny być regulowane bankowymi poleceniami przelewu lub przekazami pocztowymi.
§  20.
Za roboty budowlane i montażowe wykonane w ramach jednego miesiąca kalendarzowego, których wartość kosztorysowa nie przekracza 20.000 zł, mogą być wystawiane faktury wykonawców do dnia 8 następnego miesiąca z zaniechaniem zaliczkowych żądań zapłaty za roboty wykonane w pierwszej połowie miesiąca.
§  21.
Traci moc zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 12 sierpnia 1952 r. w sprawie tymczasowych zasad fakturowania w miejskich przedsiębiorstwach remontowo-budowlanych i robót specjalnych, nadzorowanych przez wojewódzkie (miejskie) zarządy miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i robót specjalnych.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

Protokół stanu robót na dzień ................. 195 .. r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

Faktura przejściowa nr ..../195 .. r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

Faktura końcowa

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.101.1273

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb, forma i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych przez miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych.
Data aktu: 14/07/1954
Data ogłoszenia: 28/10/1954
Data wejścia w życie: 28/10/1954