Dokonywanie sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 maja 1953 r.
w sprawie dokonywania sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.

W Dzienniku Ustaw Nr 9 pod poz. 27 ogłoszony został w dniu 7 lutego 1953 r. dekret z dnia 28 stycznia 1953 r. o zmianie przepisów o postępowaniu podatkowym, nazwany w dalszym ciągu okólnika "nowelą".
W celu prawidłowego wykonania przepisów tej noweli wyjaśnia się w myśl art. 2 ust. 3 pkt 1 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506), co następuje:

I.

1.
W art. 157 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506) zostały dodane nowelą nowe ustępy 3-7. W myśl art. 157 ust. 3 tegoż dekretu w brzmieniu ustalonym nowelą płatnicy podatku od wynagrodzeń, będący organami władzy lub administracji państwowej, instytucją lub zakładem państwowym albo podmiotem gospodarki uspołecznionej, są uprawnieni sami (bez potrzeby zwracania się do organu finansowego) do sprostowania niesłusznego (nienależnego lub w nadmiernej kwocie) pobrania tego podatku. Ust. 4 powołanego artykułu stanowi, że dokonywanie przez płatnika sprostowania podatku od wynagrodzeń następuje na wniosek podatnika (pracownika lub osoby, której wypłacono wynagrodzenie podlegające przepisom podatku od wynagrodzeń) złożony w terminie nie przekraczającym jednego roku od daty pobrania podatku. Wnioski złożone po upływie tego terminu nie podlegają rozpatrzeniu.
2.
Celem noweli jest przyśpieszenie terminu zwrotu niesłusznie pobranego podatku oraz odciążenie i usprawnienie pracy w organach finansowych.
3.
O sprostowaniu obliczenia podatku od wynagrodzeń bądź o nieuwzględnieniu wniosku podatnika płatnik wydaje decyzję według wzoru ustalonego zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 maja 1953 r. (Monitor Polski Nr A-61, poz. 747).

II.

1.
Podczas przeprowadzanych u płatników kontroli podatku od wynagrodzeń organy finansowe powinny sprawdzać, czy wnioski podatników o sprostowanie są załatwiane przez płatnika w ciągu 7 dni od złożenia przez niego wniosku o sprostowanie podatku oraz czy podania podatników o rozpatrzenie sprawy przez organ finansowy są właściwym organom finansowym przedkładane w tymże terminie. W razie stwierdzonych uchybień należy płatników odpowiednio poinstruować.
2.
Organy finansowe obowiązane są rozpatrzyć podanie i wydać decyzję w myśl art. 157 ust. 2 powołanego dekretu w terminie 7 dni od daty wpływu podania do organu finansowego. W przypadku gdy wydanie w tym terminie decyzji jest niemożliwe z uwagi np. na konieczność przeprowadzania dochodzeń u płatnika, organ finansowy obowiązany jest w powyższym terminie zawiadomić o tym zarówno podatnika jak i płatnika i dokonać najśpieszniej dodatkowych dochodzeń w celu możliwie szybkiego załatwienia sprawy.

III.

Nowela weszła w życie z dniem 7 lutego 1953 r., a zatem sprawy, które wpłynęły do organów finansowych przed tą datą i nie zostały załatwione, powinny być załatwione według zasad ustalonych w noweli. W związku z powyższym prezydia rad narodowych (wydziały finansowe) powinny bezzwłocznie przekazać zalegające jeszcze podania dotyczące sprostowania podatku od wynagrodzeń właściwym płatnikom tego podatku celem załatwienia zgodnie z zasadami noweli. Jeżeli po zbadaniu sprawy płatnicy stwierdzą, że wniosek podatnika jest słuszny, należy dokonać zwrotu nadpłaconego podatku; zwrot podatku nie może dotyczyć okresu dłuższego niż rok wstecz od dnia wniesienia podania do organu finansowego (data wpływu).

IV.

1.
W przypadku gdy na skutek odmownej lub częściowo odmownej decyzji płatnika organ finansowy na wniesione podanie uwzględni wniosek podatnika:
1)
w całości - odpis wydanej decyzji przesyła płatnikowi bezzwłocznie nie wyczekując upływu dwutygodniowego terminu do wniesienia odwołania,
2)
tylko częściowo lub załatwi odmownie - przesyła odpis wydanej decyzji płatnikowi dopiero po upływie terminu do wniesienia odwołania.
2.
Na podstawie odpisu otrzymanej decyzji płatnik dokonuje zgodnie z § 2 powołanego w ust. 3 zarządzenia zwrotu podatku w trybie art. 157 ust. 5 dekretu o postępowaniu podatkowym oraz odnotowuje w odpowiedniej pozycji i rubryce ewidencji datę i liczbę decyzji organu finansowego, kwotę podatku do zwrotu oraz datę zwrotu podatku lub załatwienie odmowne.
3.
Organy finansowe wydają decyzje według wzoru podanego w załączniku. Urzędowego nakładu druku dla tych decyzji nie przewiduje się.

ZAŁĄCZNIK 

.....................................................

......................................................

(nazwa organu finansowego)

Ob. ............................................................

w ........................................................

Prezydium ............................... Rady Narodowej w .................................... Wydział (Oddział) Finansowy, po rozpatrzeniu podania Obywatela z dnia ...................... 195 ..... r. o uchylenie decyzji z dnia ......................, wydanej przez .............................. jako płatnika podatku od wynagrodzeń, załatwiającej odmownie (całkowicie, częściowo) wniosek Obywatela z dnia .............................. 195 ......... r. o sprostowanie dokonanego niesłusznie pobrania podatku od wynagrodzeń za czas .......................... postanawia, na zasadzie art. 157 ust. 2 dekretu o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506 i z 1953 r. Nr 9, poz. 27):

1) *
podanie załatwić odmownie,
2)
*) uznać zarzuty podniesione w podaniu za całkowicie (częściowo) uzasadnione, uchylić decyzję płatnika w całości lub w części nie uwzględniającej wniosku Obywatela i sprostować dokonane przez płatnika niesłuszne pobranie podatku w kwocie ........... zł ........... gr .... na kwotę zł ............... gr ...............

Odpis decyzji niniejszej zostanie przesłany płatnikowi w razie niewniesienia przez Obywatela odwołania od niniejszej decyzji - celem dokonania - w trybie art. 157 ust. 5 powołanego dekretu - zwrotu kwoty ................. zł ................... gr ........, stanowiącej różnicę między kwotą pobranego (nadpłaconego) podatku a kwotą należnego (zwróconego) przez płatnika podatku.

Uzasadnienie .........................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Stosownie do przepisu art. 157 ust. 2 powołanego dekretu służy Obywatelowi prawo wniesienia odwołania od niniejszej decyzji do Prezydium .................... Rady Narodowej w ........................... Wydział Finansowy w ciągu dwóch tygodni od doręczenia decyzji.

M.P.

..........................................

(podpis)

...........................................................

(nazwa organu finansowego)

............................, dnia ...... 195 ... r.

.........................................................

(płatnik)

.........................................................

(adres)

Przesyła się odpis decyzji celem dokonania zwrotu .............. zł .... gr w trybie art. 157 ust. 5 dekretu o postępowaniu podatkowym.

..........................................

(podpis)

Stempel

Dowód doręczenia dla podatnika/płatnika

Potwierdzam odbiór decyzji (odpisu) z dnia .............................. 195 ..... r. na podanie (Ob. ...................................) o uchylenie decyzji płatnika podatku od wynagrodzeń ......................., załatwiającej odmownie wniosek o sprostowanie dokonanego niesłusznie pobrania podatku.

............................, dnia ...... 195 ... r.

.........................................................

(podpis osoby otrzymującej pismo)

Doręczył ..........................................

*) niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024