Zbyt wyrobów państwowego przemysłu drobnego.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 5 czerwca 1953 r.
w sprawie zbytu wyrobów państwowego przemysłu drobnego.

Na podstawie art. 1 i 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. Nr 44, poz. 301) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy wyrobów przedsiębiorstw państwowych, nad którymi zwierzchni nadzór sprawuje Minister Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
§  2.
1.
Wyroby państwowego przemysłu drobnego dzieli się na dwie grupy:
1)
grupę I, obejmującą wyroby zamieszczone na liście ustalonej według nomenklatury planów produkcyjnych przez Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, które sprzedawane być powinny przez przedsiębiorstwa produkcyjne wskazanym na liście jednostkom uspołecznionym;
2)
grupę II, obejmującą inne wyroby.
2.
Ustalenie lub zmiana listy wyrobów grupy I następować powinny w takim czasie, aby przedsiębiorstwa produkcyjne i ich odbiorcy mogli w ustalonych terminach uzgodnić i opracować projekty planów rocznych. W uzasadnionych przypadkach wprowadzenie zmian do listy może nastąpić także w toku wykonywania planów okresowych.
§  3.
Wyroby grupy I mogą być zbywane wyłącznie jednostkom uspołecznionym wskazanym na liście albo odbiorcom wskazanym przez te jednostki. Wyroby przeznaczone na zaspokojenie potrzeb miejscowych (na terenie województwa) powinny być sprzedawane w zasadzie w tranzycie organizowanym lub rozliczanym zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 24 grudnia 1951 r. w sprawie obrotów tranzytowych (Biuletyn PKPG z 1952 r. Nr 3, poz. 17).
§  4.
1.
Wyroby grupy II zbywane być powinny przede wszystkim na zaspokojenie potrzeb miejscowych ludności województwa:
1)
placówkom hurtowym i detalicznym handlu uspołecznionego;
2)
państwowym przedsiębiorstwom przemysłowym;
3)
innym odbiorcom określonym przez Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
2.
Sprzedaż prowadzona być powinna zgodnie z zatwierdzonymi przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) terenowymi planami obrotu towarowego lub planami zaopatrzenia odbiorców i dokonywana, o ile to możliwe, bezpośrednio na rzecz odbiorców, wskazanych w ust. 1.
§  5.
1.
Powstałe po zaspokojeniu potrzeb miejscowych nadwyżki wyrobów grupy II powinny być zaoferowane właściwym centralom handlowym, centralnym zarządom lub innym odbiorcom wskazanym przez te centrale i centralne zarządy bądź przez Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
2.
W razie odmowy przyjęcia przez jednostki, o których mowa w ust. 1, oferowanych nadwyżek nadwyżki mogą być zbywane jednostkom wskazanym w § 4, działającym na terenie innych województw. Brak odpowiedzi na ofertę w ciągu 14 dni od daty jej wysłania uważa się za odmowę przyjęcia oferty.
§  6.
1.
Sklepy wzorcowe wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego mogą zaopatrywać się bezpośrednio w przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego danego województwa zarówno w wyroby grupy I jak i grupy II w ilościach wynikających z zatwierdzonych przez Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła planów zakupu i sprzedaży.
2.
Na terenach, na których państwowy przemysł terenowy nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięty, sklepy wzorcowe wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego mogą za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła zaopatrywać się wyjątkowo również w przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego innych województw.
§  7.
Wszystkie wyroby przemysłu drobnego powinny być oznaczane w sposób przewidziany w obowiązujących przepisach.
§  8.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia w zakresie uregulowanym zarządzeniem tracą moc wszystkie przepisy dotyczące zbytu towarów przez przedsiębiorstwa, nad którymi zwierzchni nadzór sprawuje Minister Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-57.724

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zbyt wyrobów państwowego przemysłu drobnego.
Data aktu: 05/06/1953
Data ogłoszenia: 16/06/1953
Data wejścia w życie: 16/06/1953