Warunki dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa na rok 1953.

UCHWAŁA NR 247
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 kwietnia 1953 r.
w sprawie warunków dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa na rok 1953.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Zmiany w ramach tytułów i pomiędzy tytułami w planie inwestycyjnym na 1953 rok.

§  1.
1.
Zwiększenie bądź ograniczenie limitu istniejącego tytułu w planie inwestycyjnym na 1953 rok, spowodowane bądź koniecznością zwiększenia lub ograniczenia jego rzeczowego zakresu, bądź niedokosztorysowaniem lub przekosztorysowaniem zakresu rzeczowego inwestycji wymaga:
1)
uchwały Prezydium Rządu, podjętej na wniosek właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego, zaopiniowany przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - jeżeli zmiana dotyczy inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej (załącznik nr 6 do uchwały nr 19 Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1953 r. o planie inwestycyjnym na rok 1953);
2) 1
uchwały właściwego działu Prezydium Rządu, podjętej na wniosek ministra lub kierownika urzędu centralnego, uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - jeżeli zmiana dotyczy pozostałych tytułów I grupy resortów należących do działu albo nadzorowanych przez wiceprezesa Rady Ministrów sprawującego kierownictwo tego działu; w pozostałych przypadkach uchwałę podejmuje Prezydium Rządu;
3)
decyzji właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego (z zastrzeżeniem przepisów § 3 ust. 1) - w zakresie tytułów inwestycyjnych II grupy planu centralnego;
4)
decyzji prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi), podjętej na wniosek właściwego wydziału prezydium, zaopiniowany przez wojewódzką komisję planowania gospodarczego (z zastrzeżeniem przepisów § 3 ust. 1 i 2) - w zakresie tytułów inwestycyjnych II grupy planu terenowego; jeżeli zmiana dotyczy dwu lub więcej wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej, wymaga ona uzgodnienia z zainteresowanymi ministrami przed podjęciem uchwały prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Niedopuszczalne jest dokonywanie zmian, powodujących przenoszenie limitów pomiędzy rozmaitymi planami wojewódzkimi, z planu centralnego do terenowych i odwrotnie, z wyjątkiem zmian formalnych.
§  2.
1.
Inwestor bezpośredni w porozumieniu z właściwym oddziałem banku finansującego inwestycje może dokonywać przesunięć między składnikami w ramach swego tytułu inwestycyjnego. Przesunięcia te nie mogą:
1)
powodować łącznie przekroczenia o więcej niż 5% początkowego limitu robót budowlano-montażowych w tytule;
2)
zmniejszać podstawowych obiektów produkcyjnych lub usługowych na korzyść obiektów pomocniczych.
2.
Włączanie w ramach limitu tytułu nowych składników do tytułów I i II grupy (w szczególności obiektów budowlanych) lub ich skreślanie oraz zmniejszanie limitów przeznaczonych na realizację podstawowych obiektów produkcyjnych lub usługowych na korzyść obiektów pomocniczych wymaga decyzji inwestora centralnego.
§  3.
1.
Wydanie decyzji, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2-4 oraz w § 2 ust. 2, wymaga uzyskania uprzednio zgody Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, jeżeli zmiana w tytule lub między tytułami powoduje zwiększenie początkowego limitu robót budowlano-montażowych:
1)
o więcej niż 10% - jeżeli początkowy limit robót budowlano-montażowych w tytule lub w tytułach zmienianych nie przekracza 5 milionów złotych;
2)
o więcej niż 5% - jeżeli początkowy limit robót budowlano-montażowych w tytule lub w tytułach zmienianych przekracza 5 milionów złotych.
2.
Ustala się następujące specjalne zasady dokonywania zmian w niektórych działach gospodarki narodowej:
1)
zmiana zasadniczych kierunków i przeznaczeń zakładów inwestycyjnych w rolnictwie wymaga decyzji inwestora centralnego;
2)
zmiana zasadniczych kierunków i przeznaczeń nakładów inwestycyjnych w gospodarce komunalnej wymaga decyzji inwestora centralnego;
3)
Centralny Zarząd Budowy Miast i Osiedli "ZOR" może bez zmiany planu oddawania inwestycji do użytku wprowadzać nowe obiekty mieszkalne w zamian za obiekty skreślone w ramach tego samego tytułu lub pomiędzy tytułami w ramach tej samej miejscowości.
3.
Inwestor centralny może przekazać inwestorom naczelnym niektóre z posiadanych uprawnień (§ 1 ust. 1 pkt 3, § 2 ust. 2, § 3 ust. 2).
§  4.
1.
Zmiany przeprowadzane na podstawie §§ 1, 2 i 3 nie mogą powodować zmniejszenia efektów rzeczowych lub opóźnienia terminów w planach oddawania inwestycji do użytku.
2. 2
Zmiany efektów rzeczowych oraz zmiany terminów w planie oddawania inwestycji do użytku wymagają:
1)
co do inwestycji I grupy szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej (załącznik nr 6 do uchwały nr 19 Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1953 r.) - uchwały Prezydium Rządu, podjętej na wniosek właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
co do pozostałych inwestycji I grupy - uchwały właściwego działu Prezydium Rządu lub Prezydium Rządu, stosownie do zasad i w trybie określonym w § 1 ust. 1 pkt 2;
3)
co do inwestycji II grupy - decyzji właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego.
§  5.
Właściwy minister lub kierownik urzędu centralnego może przenosić z rezerwy resortowej limity do właściwych tytułów I lub II grupy z zastrzeżeniem §§ 1, 2, 3 i 6.

II.

Włączenie nowego lub skreślenie istniejącego tytułu z planu inwestycyjnego.

§  6.
Włączenie do spisu tytułów inwestycyjnych nowego tytułu bądź skreślenie z wymienionego spisu istniejącego tytułu wymaga:
1)
w odniesieniu do inwestycji I grupy - decyzji Prezydium Rządu, podjętej na wniosek właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego, uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
w odniesieniu do inwestycji II grupy - decyzji właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego, podjętej w uzgodnieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego; w odniesieniu do inwestycji planowanych terenowo włączenie tytułu lub jego skreślenie wymaga uprzedniej zgody prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
§  7.
1.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek właściwych ministrów lub kierowników urzędów centralnych może:
1)
włączyć do spisów tytułów I i II grupy oraz do planów oddania do użytku inwestycji I i II grupy inwestycje ze środków własnych inwestorów pod warunkiem uprzedniego stwierdzenia ich realności pod względem materiałowym, wykonawczym i finansowym;
2)
włączyć do spisów tytułów I i II grupy inwestycje spółdzielczości, po stwierdzeniu ich realności pod względem materiałowym i wykonawczym, przydzielając odpowiednie limity z rezerwy w środkach zwrotnych planu inwestycyjnego.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego włącza na wniosek inwestora centralnego do spisów tytułów inwestycyjnych I i II grupy inwestycje finansowane ze środków własnych Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy, po stwierdzeniu ich realności pod względem materiałowym i wykonawczym.

III.

Zmiany w planie budownictwa.

§  8.
1.
Roczne zadania produkcyjne przedsiębiorstw budowlano-montażowych ustalone w Narodowym Planie Gospodarczym obejmują:
1)
program produkcji, tj. przyjęte we właściwym trybie zlecenia i podzlecenia na roboty budowlano-montażowe;
2)
rezerwę zadań produkcyjnych, przewidzianą dla umożliwienia przyjęcia i wykonania ewentualnych dalszych zleceń otrzymanych w ciągu roku.
2.
Zmiany programu produkcji powinny być w zasadzie dokonywane w granicach rocznych zadań produkcyjnych. W przypadku gdy w wyniku przyjęcia nowych lub powiększenia zakresu dotychczasowych zleceń lub podzleceń ogólna wartość rocznego programu produkcji ministerstwa (centralnego zarządu, przedsiębiorstwa) przekroczy wartość rocznych zadań produkcyjnych wynikających z Narodowego Planu Gospodarczego, nadwyżkę uważa się za dodatkowe zadanie produkcyjne ministerstwa (centralnego zarządu, przedsiębiorstwa).
3.
Zmiany programu produkcji oraz ewentualnie wynikające z nich dodatkowe zadania produkcyjne należy ujmować w zasadzie tylko w planach kwartalno-miesięcznych.
§  9.
1.
Wszelkie zmiany w planie inwestycyjnym powodujące zwiększenie programów produkcji przedsiębiorstw budowlano-montażowych wymagają uprzedniej zgody organów określonych w ust. 2.
2.
Do wyrażenia zgody na włączenie do programu generalnego (bezpośredniego) wykonawstwa i programu produkcji nowych lub na zwiększenie zakresu dotychczasowych zleceń i podzleceń z planu inwestycyjnego, jak i spoza planu inwestycyjnego są właściwe następujące organy:
1)
dyrektor przedsiębiorstwa (zjednoczenia) budowlano-montażowego - w przypadku gdy zwiększenie programu produkcji przedsiębiorstwa nie przekracza 5% rocznych oraz kwartalno-miesięcznych zadań produkcyjnych;
2)
dyrektor właściwego centralnego zarządu (w zakresie terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych - dyrektor wojewódzkiego zarządu przedsiębiorstw w porozumieniu z wojewódzką komisją planowania gospodarczego) - w przypadku gdy zwiększenie programu produkcji centralnego zarządu nie przekracza 5% rocznych oraz kwartalno-miesięcznych zadań produkcyjnych;
3)
właściwy minister - gdy zwiększenie programu produkcji ministerstwa nie przekracza 5% rocznych oraz kwartalno-miesięcznych zadań produkcyjnych;
4)
Prezes Rady Ministrów lub właściwy wiceprezes Rady Ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - gdy zwiększenie programu produkcji ministerstwa nie przekracza 10% rocznych zadań.
3.
Zwiększenie programu produkcji ministerstwa przekraczające 10% rocznych zadań produkcyjnych ministerstwa ustalonych w Narodowym Planie Gospodarczym wymaga uchwały Prezydium Rządu.
4.
W przypadku gdy organ właściwy (ust. 2 pkt 1 i 2) odmówi wyrażenia zgody na zwiększenie programu produkcji, inwestor może zwrócić się o wyrażenie zgody do organu bezpośrednio nadrzędnego, a w przypadku ust. 2 pkt 3 - do resortowego wiceprezesa Rady Ministrów.
5.
Organ wyrażający zgodę na zwiększenie programu produkcji budowlano-montażowej powinien wziąć pod uwagę realne możliwości wykonania robót w zakresie i terminach przewidzianych we wniosku inwestora. Odmowa wyrażenia zgody powinna być uzasadniona na piśmie.

IV.

Zmiany formalne i porządkowe w planie inwestycyjnym.

§  10.
1.
Do zmian o charakterze formalnym i porządkowym w planie inwestycyjnym zalicza się:
1)
przenoszenie poszczególnych tytułów inwestycyjnych z planu jednego inwestora do planu innego inwestora, dokonywane na podstawie decyzji właściwej władzy o zmianie organizacji aparatu gospodarczego;
2)
przenoszenie - jeśli chodzi o inwestycje w zakresie energetyki, urządzeń radiofonicznych i telefonicznych, kanalizacyjnych, wodno-melioracyjnych i kolejowych oraz mieszkań zastępczych - poszczególnych tytułów (lub ich składników) z planu jednego inwestora do planu innego inwestora, na podstawie obowiązujących zasad zaliczania inwestycji do majątku trwałego;
3)
dokonywanie zmian numeru tytułu lub nazwy inwestora bądź też jego siedziby (o ile to nie powoduje zmiany miejsca wykonywania inwestycji);
4)
przenoszenie limitów z tytułu zawierającego nakłady na zakup centralny na tytuł właściwego inwestora bezpośredniego, któremu zostało przydzielone dobro inwestycyjne, nabyte w ramach zakupu centralnego - lub odwrotnie;
5)
przenoszenie limitów z tytułów zbiorczych na właściwe tytuły (np. z tytułów na dokumentację inwestycyjną lat przyszłych, wykup gruntów i innych).
2.
Do przeprowadzenia zmian formalnych w planie inwestycyjnym jest uprawniony:
1)
właściwy inwestor naczelny - jeżeli zmiany dotyczą wyłącznie jego zakresu działania;
2)
właściwy minister lub kierownik urzędu centralnego - jeżeli zmiany dotyczą wyłącznie podległych mu inwestorów naczelnych;
3)
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - jeżeli zmiany dotyczą więcej niż jednego resortu.
3.
Zmiany lokalizacji ogólnej mają charakter zmian rzeczowych i mogą być dokonywane jedynie przez Prezydium Rządu w odniesieniu do tytułów I grupy i właściwego ministra lub kierownika urzędu centralnego - w zakresie inwestycji II grupy.
§  11.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do wydania zarządzenia ustalającego zasady i tryb dokonywania zmian w planach pokrycia finansowego inwestycji w oparciu o zasady niniejszej uchwały.
§  12.
Uchyla się § 7 uchwały nr 19 Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1953 r. o planie inwestycyjnym na rok 1953.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 20 marca 1953 r.
1 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 802 z dnia 10 października 1953 r. (M.P.53.A-96.1337) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 października 1953 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 802 z dnia 10 października 1953 r. (M.P.53.A-96.1337) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 października 1953 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024