Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.

UCHWAŁA Nr 955
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 listopada 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.

§  1.
Ministerstwu Przemysłu Lekkiego nadaje się tymczasowy statut organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała nr 840 Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1951 r. w sprawie statutu organizacyjnego Ministerstwa Przemysłu Lekkiego (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1496).
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Przemysłu Lekkiego.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA PRZEMYSŁU LEKKIEGO

§ 1.
W skład Ministerstwa Przemysłu Lekkiego wchodzą:

Departament Planowania,

Departament Organizacji,

Departament Kadr,

Departament Zatrudnienia i Płac,

Departament Księgowości,

Departament Finansowy,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Produkcji,

Departament Techniki,

Departament Mechaniczno-Energetyczny,

Departament Kontroli Technicznej,

Departament Wzornictwa Produkcji,

Departament Inwestycji,

Departament Zaopatrzenia,

Departament Zbytu i Transportu,

Wydział Współpracy Gospodarczej

oraz

Centralny Zarząd Przemysłu Bawełnianego - Północ,

Centralny Zarząd Przemysłu Bawełnianego - Południe,

Centralny Zarząd Przemysłu Wigoniowo-Odpadkowego,

Centralny Zarząd Przemysłu Wełnianego - Północ,

Centralny Zarząd Przemysłu Wełnianego - Południe,

Centralny Zarząd Przędzalń Czesankowych,

Centralny Zarząd Przemysłu Włókien Łykowych,

Centralny Zarząd Przemysłu Jedwabniczego,

Centralny Zarząd Przemysłu Tkanin Dekoracyjnych,

Centralny Zarząd Przemysłu Dziewiarskiego,

Centralny Zarząd Przemysłu Pończoszniczego,

Centralny Zarząd Przemysłu Roszarniczego,

Centralny Zarząd Przemysłu Filcowego,

Centralny Zarząd Przemysłu Tkanin Technicznych,

Centralny Zarząd Przemysłu Artykułów Technicznych,

Centralny Zarząd Przemysłu Odzieżowego,

Centralny Zarząd Przemysłu Konfekcji Technicznej,

Centralny Zarząd Przemysłu Guzikarsko-Galanteryjnego,

Centralny Zarząd Przemysłu Garbarskiego,

Centralny Zarząd Przemysłu Obuwniczego,

Centralny Zarząd Przemysłu Artykułów Skórzanych,

Centralny Zarząd Remontu Maszyn Przemysłu Włókienniczego i Odzieżowego,

Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Remontowo-Montażowych,

Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Remontowo-Budowlanych,

Centralny Zarząd Skupu Surowców Włókienniczych i Skórzanych,

Centralny Zarząd Szkolenia Zawodowego.

§  2.
Ministrowi Przemysłu Lekkiego podlegają bezpośrednio:

Instytut Włókiennictwa,

Instytut Wzornictwa Przemysłowego,

Instytut Przemysłu Skórzanego,

Instytut Przemysłu Włókien Łykowych,

Instytut Jedwabiu Naturalnego,

Laboratorium Kolorystyczne

oraz przedsiębiorstwa:

Biuro Projektowania Zakładów Włókienniczych,

Biuro Projektów Przemysłu Skórzanego,

Biuro Projektów Przemysłu Roszarniczego,

Centrala Zbytu Artykułów Technicznych.

§  3.
Przy Ministrze Przemysłu Lekkiego działa Rada Techniczna jako organ doradczy Ministra, złożony z członków stałych bądź niestałych, powoływanych w miarę potrzeby z listy imiennej zatwierdzonej przez Ministra Przemysłu Lekkiego.
§  4.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Wydziału Inspekcji,

Kancelarii Tajnej,

Biblioteki,

Archiwum Wzorów i Próbek.

§  5.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Metodologii i Planów Zbiorczych,

Wydziału Planowania Produkcji I,

Wydziału Planowania Produkcji II,

Wydziału Planowania Produkcji III,

Wydziału Planowania Produkcji IV,

Wydziału Planowania Kosztów Własnych i Cen,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

§  6.
Departament Organizacji posiada organizację bezwydziałową.
§  7.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Kadr Przemysłowych,

Wydziału Ewidencji.

§  8.
Departament Zatrudnienia i Płac składa się z:

Wydziału Zatrudnienia,

Wydziału Norm i Płac I,

Wydziału Norm i Płac II,

Wydziału Socjalnego,

Wydziału Zaopatrzenia Robotniczego.

§  9.
Departament Księgowości składa się z:

Wydziału Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Sprawozdawczości Finansowej,

Wydziału Rewizyjnego,

Wydziału Kosztów Własnych.

§  10.
Departament Finansowy składa się z:

Wydziału Finansowego I,

Wydziału Finansowego II,

Wydziału Finansowego III.

§  11.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Rachunkowego,

Wydziału Gospodarczego,

Kancelarii Głównej.

§  12.
Departament Produkcji składa się z:

Wydziału Kooperacji,

Głównego Dyspozytora,

w pozostałej części posiada organizację bezwydziałową.

§  13.
Departament Techniki składa się z:

Wydziału Prac Naukowo-Badawczych,

Wydziału Planu Technicznego,

Wydziału Normalizacji,

Wydziału Wynalazczości i Usprawnień,

w części dotyczącej technologii posiada organizację bezwydziałową.

§  14.
Departament Mechaniczno-Energetyczny składa się z:

Wydziału Remontów,

Wydziału Maszyn i Urządzeń,

Wydziału Energetycznego,

Głównego Inspektora Bezpieczeństwa Ruchu,

Głównego Inspektora Ochrony Przeciwpożarowej.

§  15.
Departament Kontroli Technicznej posiada organizację bezwydziałową.
§  16.
Departament Wzornictwa Produkcji posiada organizację bezwydziałową.
§  17.
Departament Inwestycji składa się z:

Wydziału Planowania Inwestycji,

Wydziału Dokumentacji Inwestycji,

Wydziału Wykonawstwa Inwestycji,

Wydziału Zaopatrzenia Inwestycji.

§  18.
Departament Zaopatrzenia składa się z:

Wydziału Planowania i Bilansów Zaopatrzenia,

Wydziału Zaopatrzenia I,

Wydziału Zaopatrzenia II,

Wydziału Gospodarki Materiałowej.

§  19.
Departament Zbytu i Transportu składa się z:

Wydziału Zbytu,

Wydziału Transportu.

§  20.
W skład departamentów wymienionych w §§ 5-19 wchodzą sekretariaty, które obejmują następujące sprawy:
a)
ewidencji aktów normatywnych i prowadzenia zbioru wydawnictw urzędowych,
b)
kontroli załatwiania spraw terminowych,
c)
obsługi kancelaryjnej departamentu,
d)
doraźne, zlecone przez dyrektora departamentu.
§  21.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy departamenty i wydziały ustali

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-12.169

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.
Data aktu: 17/11/1952
Data ogłoszenia: 11/02/1953
Data wejścia w życie: 11/02/1953