Zasady sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 grudnia 1953 r.
w sprawie zasad sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 oraz z 1951 r. Nr 25, poz. 185) w związku z uchwałą nr 196 Prezydium Rządu z dnia 22 marca 1952 r. w sprawie programu prac statystyczno-sprawozdawczych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-28, poz. 410 oraz z 1953 r. Nr A-62 poz. 758) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy sporządzaniu sprawozdań banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego należy stosować zasady ustalone w instrukcji, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD SPRAWOZDAWCZOŚCI BANKÓW FINANSUJĄCYCH INWESTYCJE W ZAKRESIE FINANSOWANIA I KONTROLI INWESTYCJI ORAZ DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW WYKONAWSTWA INWESTYCYJNEGO

Rozdział 1.

Zakres sprawozdawczości banków finansujących inwestycje z finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

§  1.
1.
Instrukcja niniejsza dotyczy sprawozdawczości z działalności banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz z działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.
2.
Instrukcja niniejsza nie obejmuje:
1)
sprawozdawczości o wydatkach budżetowych, uregulowanej zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 grudnia 1951 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 oraz z 1953 r. Nr A-21, poz. 273);
2)
sprawozdawczości z realizacji planu inwestycyjnego spółdzielni produkcyjnych i ich członków;
3)
sprawozdawczości jednorazowej;
4)
sprawozdawczości z rozliczeń planu inwestycyjnego roku ubiegłego.
§  2.
Do sporządzania sprawozdawczości obowiązane są:
1)
Bank Inwestycyjny i Bank Rolny - w zakresie finansowanych i kontrolowanych przez te banki inwestycji, jak również działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
2)
Narodowy Bank Polski - w zakresie finansowanych przez ten bank inwestycji nie scentralizowanych limitowych.

Rozdział  2.

Rodzaje i przedmiot sprawozdań.

§  3.
1.
Bank Inwestycyjny i Bank Rolny składają następujące rodzaje sprawozdań:
1)
miesięczne;
2)
kwartalne;
3)
roczne.
2.
Narodowy Bank Polski składa miesięczne sprawozdanie z finansowania inwestycji nie scentralizowanych limitowych finansowanych przez niego przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Sprawozdawczość miesięczna obejmuje:
1)
bilans brutto banku;
2)
sprawozdanie z wykonania planu finansowo-kredytowego banku i rozliczeń banku z budżetem;
3)
zestawienie należności i zobowiązań inkasowych oraz kredytów obrotowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
4)
zestawienie zobowiązań inkasowych inwestorów;
5)
sprawozdanie z wykonania planu bankowych kredytów inwestycyjnych dla gospodarki nie uspołecznionej.

Zasady sprawozdawczości miesięcznej Narodowego Banku Polskiego reguluje § 7.

2.
Bilans brutto sporządzają banki według aktualnie obowiązującego układu, ustalonego odrębnymi przepisami.
3.
Sprawozdanie z wykonania planu finansowo-kredytowego i rozliczeń z budżetem jest sprawozdaniem cyfrowym, sporządzanym w układzie ustalonym odrębnymi przepisami. Do sprawozdania cyfrowego za ostatni miesiąc każdego kwartału banki dołączają część opisową, zawierającą omówienie następujących zagadnień w skali kwartału:
1)
rozwoju akcji kredytowania przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
2)
kształtowania się rozliczeń banku z budżetem z tytułu dotacji budżetowej;
3)
oceny realizacji rzeczowej planu inwestycyjnego na tle realizacji finansowej;
4)
wykonania planu funduszów własnych i innych środków obrotowych banku.
4.
Zestawienie należności i zobowiązań inkasowych oraz kredytów obrotowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego powinno zawierać następujące dane z rozbiciem na resorty i urzędy centralne:
1)
należności inkasowe przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego z wyszczególnieniem stanu należności zewidencjonowanych w portfelu "B" i "C";
2)
zobowiązania inkasowe przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego z wyszczególnieniem stanu zobowiązań zewidencjonowanych w kartotece nr 2;
3)
zadłużenie przedsiębiorstw z tytułu poszczególnych kredytów obrotowych;
4)
stan rachunków rozliczeniowych.
5.
Zestawienie zobowiązań inkasowych inwestorów sporządzają banki odrębnie dla inwestorów:
1)
planu centralnego;
2)
planów terenowych;
3)
spółdzielczości (zbiorczo dla obu planów centralnego i terenowego).
6.
Zestawienia zobowiązań inkasowych inwestorów, sporządzane z rozbiciem na inwestorów centralnych (ministerstwa i urzędy centralne), powinny zawierać:
1)
zobowiązania inkasowe inwestorów;
2)
faktury zdyskwalifikowane i nie pokryte z podziałem stosowanym w ewidencji banku.
7.
Sprawozdanie z wykonania planu bankowych kredytów inwestycyjnych dla gospodarki nie uspołecznionej powinno zawierać dane o obrotach i stanach na kontach kredytów z wyodrębnieniem gotówkowych wypłat i spłat kredytów.
§  5.
1.
Sprawozdawczość kwartalna obejmuje:
1)
sprawozdanie z finansowania inwestycji spółdzielczości;
2)
zestawienie akumulacji, wypłat i stanu na rachunkach amortyzacji scentralizowanej.
2.
Sprawozdanie z finansowania inwestycji spółdzielczości sporządzają banki z rozbiciem na centrale spółdzielcze i spółdzielnie nie zrzeszone. Sprawozdania te powinny zawierać dane o:
1)
środkach na finansowanie inwestycji limitowych scentralizowanych spółdzielni;
2)
wypłatach na inwestycje scentralizowane limitowe spółdzielni z wyodrębnieniem wysokości udzielonych kredytów bankowych.
3.
Zestawienie akumulacji, wypłat i stanu na rachunkach amortyzacji scentralizowanej sporządzają banki odrębnie dla inwestycji planu centralnego i odrębnie dla inwestycji planów terenowych. Zestawienie to powinno zawierać następujące dane z rozbiciem na inwestorów centralnych w zakresie planu centralnego oraz na poszczególne województwa w zakresie planów terenowych:
1)
planowaną amortyzację scentralizowaną;
2)
wpłaty amortyzacji scentralizowanej;
3)
przelewy amortyzacji scentralizowanej na rachunki indywidualne;
4)
przelewy do budżetu nadwyżek amortyzacji scentralizowanej.
§  6.
1.
Sprawozdawczość roczna posiada charakter statystyczno-opisowy i powinna być sporządzona z rozbiciem na poszczególne resorty:
1)
w zakresie planu centralnego;
2)
w zakresie planów terenowych;
3)
w zakresie spółdzielczości z omówieniem działalności inwestycyjnej w pionie poszczególnych central spółdzielczych.
2.
Sprawozdawczość, o której mowa w ust. 1, banki sporządzają w oparciu o:
1)
sprawozdawczość finansową i rzeczową inwestorów z działalności inwestycyjnej;
2)
sprawozdawczość rzeczową i finansową przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
3)
wyniki bankowej kontroli oraz
4)
inne materiały będące w dyspozycji banków.
3.
W zakresie poszczególnych ministerstw i urzędów centralnych oraz central spółdzielczych objętych sprawozdawczością, o której mowa w ust. 1, przedmiotem rocznej sprawozdawczości banków powinny być następujące zagadnienia:
1)
ocena rocznych planów sfinansowania inwestycji z punktu widzenia ich realności oraz mobilizującego charakteru w zakresie kształtowania się środków obrotowych budów i akumulacji środków sfinansowania inwestycji; ponadto należy poddać analizie:
a)
akumulację scentralizowanej amortyzacji indywidualnej, środków własnych oraz redystrybucję amortyzacji scentralizowanej w porównaniu z planami sfinansowania inwestycji,
b)
przebieg rozprowadzania środków na sfinansowanie inwestycji oraz dokonywania zmian w planach sfinansowania inwestycji;
2)
omówienie przebiegu realizacji rzeczowej planu inwestycyjnego i planu oddawania inwestycji do użytku, a w szczególności takich zagadnień jak:
a)
prawidłowości planowania rzeczowego,
b)
jakości, terminowości sporządzania i kompletności dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
c)
dyscypliny umownej,
d)
koncentracji nakładów na obiektach objętych planem oddawania inwestycji do użytku,
e)
współpracy inwestorów, biur projektowych, przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego oraz banków finansujących inwestycje w zakresie realizacji zaplanowanych nakładów inwestycyjnych;
3)
omówienie przebiegu realizacji finansowej planu inwestycyjnego, a w szczególności:
a)
analizy terminowości i prawidłowości rozliczeń,
b)
zgodności rozliczeń przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego z rzeczywistym postępem robót inwestycyjnych,
c)
terminowości refundacji środków obrotowych przy inwestycjach wykonywanych systemem gospodarczym,
d)
rozwoju wskaźnika realizacji finansowej,
e)
porównania realizacji rzeczowej i finansowej planu inwestycyjnego;
4)
ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw i innych jednostek wykonawstwa inwestycyjnego, a w szczególności:
a)
gospodarki materiałowej,
b)
zatrudnienia i funduszu płac,
c)
gospodarki sprzętem (maszyny i urządzenia transportowe),
d)
wykonania planowanej obniżki kosztów,
e)
wykonania planu akumulacji,
f)
stanu kredytów i rozwoju akcji kredytowej,
g)
dyscypliny finansowej,
h)
organizacji placów budów oraz koordynacji prac podwykonawców,
i)
przestrzegania harmonogramów robót;
5)
ocena dyscypliny inwestycyjnej, a w szczególności:
a)
inwestycji pozaplanowych i ponadplanowych,
b)
wyników interwencji podejmowanych przez banki w przypadkach naruszenia tej dyscypliny.
4.
Do opisowego sprawozdania rocznego powinny być dołączone tablice cyfrowo-statystyczne, ilustrujące ważniejsze zagadnienia omówione w sprawozdaniu.
§  7.
Miesięczne sprawozdania Narodowego Banku Polskiego z finansowania inwestycji nie scentralizowanych limitowych finansowanych przez ten bank przedsiębiorstw powinny zawierać w kwotach globalnych dane o stanach kont:
1)
środków budżetu centralnego na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym rozliczających się z budżetem centralnym;
2)
środków budżetów terenowych na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym, rozliczających się z budżetami terenowymi;
3)
wypłat na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym, rozliczających się z budżetem centralnym;
4)
wypłat na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym, rozliczających się z budżetami terenowymi.
§  8.
Wzory sprawozdań, o których mowa w §§ 4-6, opracują Bank Inwestycyjny i Bank Rolny. Wzór sprawozdania wymienionego w § 7 opracuje Narodowy Banie Polski. Wzory te podlegają zatwierdzeniu przez Ministerstwo Finansów.

Rozdział  III.

Obieg i terminy sprawozdań.

§  9.
Szczegółowy obieg i terminy sprawozdań ustala załącznik do niniejszej instrukcji.

Rozdział  IV.

Przepisy końcowe.

§  10.
W zakresie uregulowanym niniejszą instrukcją upoważnia się banki finansujące inwestycje do wydawania instrukcji szczegółowych. Instrukcje te podlegają zatwierdzeniu przez Ministerstwo Finansów.
§  11.
Sporządzanie przez banki finansujące inwestycje sprawozdań nie objętych niniejszą instrukcją wymaga każdorazowego zatwierdzenia Ministerstwa Finansów.

Załącznik do instrukcji w sprawie zasad sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

Obieg I Terminy Sporządzania Sprawozdań

Lp. Nazwa sprawozdania Okres sprawozdawczy Ilość egzemplarzy Odbiorcy sprawozdań Termin wysłania
1 2 3 4 5 6
1 Bilans brutto banku miesiąc 1 Minister Finansów 12 dnia po miesiącu sprawozdawczym
4 Podsekretarze Stanu w Ministerstwie Finansów
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji
1 Ministerstwo Kontroli Państwowej
2 Sprawozdanie z wykonania planu finansowo-kredytowego banku Za I i II miesiąc kwartału
miesiąc 1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 20 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
Za III miesiąc kwartału
1 Minister Finansów 25 dnia po miesiącu sprawozdawczym
4 Podsekretarze Stanu w Ministerstwie Finansów, ponadto wszyscy odbiorcy sprawozdań za I i II miesiąc kwartału
3 Zestawienie należności i zobowiązań inkasowych oraz kredytów obrotowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego (według stanu na ultimo miesiąca) miesiąc 2 Ministerstwo Finansów - Deparlament Finansów Budownictwa i Inwestycji 15 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
4 Zestawienie zobowiązań inkasowych inwestorów (według stanu na ultimo miesiąca) miesiąc 2 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 15 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
5 Sprawozdanie z wykonania planu bankowych kredytów dla gospodarki nie uspołecznionej miesiąc 1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 20 dnia po miesiącu sprawozda w czy m
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
6 Sprawozdanie z finansowania inwestycji nie scentralizowanych limitowych (dotyczy wyłącznie Narodowego Banku Polskiego) miesiąc 1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 8 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
7 Sprawozdanie z finansowania inwestycji spółdzielczości kwartał 1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa 30 dnia po kwartale sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji
1 Centralny Związek Spółdzielczy
8 Zestawienie akumulacji, wypłat i stanu na rachunkach amortyzacji scentralizowanej miesiąc 2 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 15 dnia po kwartale sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
9 Opisowe sprawozdanie roczne rok termin i rozdzielnik ustali odrębnym zarządzeniem Minister Finansów.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-117.1521

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.
Data aktu: 21/12/1953
Data ogłoszenia: 31/12/1953
Data wejścia w życie: 01/01/1954