Zasady i tryb odbioru przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 22 października 1952 r.
w sprawie zasad i trybu odbioru przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.

Na podstawie §§ 61 i 66 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. z 1949 r. Nr 12, poz. 73, Nr 58, poz. 448 i z 1952 r. Nr 19, poz. 116) oraz w związku z § 18 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych, objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53 i Nr A-20, poz. 246), zarządza się, co następuje:
§ 1. Odbiór robót budowlano-montażowych, objętych planem inwestycyjnym, przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego odbywa się komisyjnie.

§ 2. 1. Członków komisji odbiorczej wyznacza zamawiający.

2.
W skład komisji odbiorczej wchodzi:
1)
dwóch przedstawicieli służby inwestycyjnej zamawiającego, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego,
2)
jeden przedstawiciel użytkownika.

3. W przypadku gdy użytkownikiem jest zamawiający, trzecim członkiem komisji jest przedstawiciel służby administracyjnej zamawiającego.

§ 3. 1. Jeżeli służba inwestycyjna zamawiającego nie posiada odpowiednich fachowców dla dokonania odbioru robót, zamawiający obowiązany jest zwrócić się do inwestora wyższego szczebla z wnioskiem o wydelegowanie swych przedstawicieli jako członków komisji.

2.
W przypadkach uzasadnionych zamawiający może zwrócić się do władzy nadrzędnej z wnioskiem o zwiększenie składu osobowego komisji przez wydelegowanie swego przedstawiciela.

§ 4. Członkowie komisji odbiorczej wykonują prace związane z odbiorem w godzinach służbowych i nie pobierają za nie osobnego wynagrodzenia.

§ 5. Członkami komisji odbiorczej nie mogą. być osoby, które z jakiegokolwiek powodu mogłyby być zainteresowane w przyjęciu robót.

§ 6. Odbiór robót przeprowadza się jako:

1)
odbiór częściowy,
2)
odbiór ostateczny obiektu.

§ 7. 1. Odbiór częściowy powinien być dokonany w terminie 10-dniowym od zakończenia poszczególnych części obiektu (elementów scalonych),

2.
Odbiór częściowy powinien być dokonany niezwłocznie:
1)
przy robotach zanikających lub ulegających zakryciu,
2)
w przypadku dłuższej przerwy w budowie,
3)
w przypadku zmiany wykonawcy,
4)
w każdym przypadku, w którym zachodzi potrzeba stwierdzenia stanu robót.

§ 8. 1. W protokole odbioru częściowego należy stwierdzić:

1)
datę i miejsce odbioru,
2)
imienny skład komisji odbiorczej,
3)
stanowiska członków komisji odbiorczej,
4)
powołanie decyzji zamawiającego, ustalającej członków komisji odbiorczej,
5)
powołanie umowy, z wykonania której dokonuje się odbioru,
6)
określenie przedmiotu odbioru,
7)
zgodność robót z projektem, kosztorysem i umową,
8)
prawidłowość wykonania robót pod względem technicznym (jakość robót i użytych materiałów),
9)
ilość wykonanych robót,
10)
wartość kosztorysową i rzeczywistą wykonanych robót,
11)
ewentualne usterki i braki oraz termin ich usunięcia,
12)
ewentualne zastrzeżenia lub sprzeciwy przegłosowanych członków komisji odbiorczej lub organów kontroli wewnętrznej,
13)
ewentualne sprzeciwy wykonawcy,
14)
decyzję komisji odbiorczej w przedmiocie przyjęcia lub odrzucenia robót.
2.
Protokół odbioru ostatecznego poza danymi określonymi w ust. 1 powinien zawierać:
1)
stwierdzenie przydatności odbieranego obiektu do zadań, dla których został zbudowany,
2)
stwierdzenie, czy obiekt został zbudowany ekonomicznie,
3)
stwierdzenie, czy zostały usunięte usterki i braki uwidocznione w protokołach odbioru częściowego.
3.
Protokół odbioru zostaje sporządzony w czasie odbioru lub bezpośrednio po jego zakończeniu i podpisany przez wszystkich członków komisji, osobę sporządzającą protokół oraz wykonawcę, jeśli ten ostatni uczestniczył przy odbiorze.
4.
W razie odmowy podpisania protokołu przez wykonawcę komisja odbiorcza czyni o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
5.
Protokół zostaje sporządzony w trzech jednobrzmiących egzemplarzach na prawach oryginału, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje. W miarę potrzeby można sporządzać wierzytelne odpisy protokołu.

§ 9. Odbiór ostateczny powinien nastąpić w terminie 10 dni od daty zakończenia robót, stwierdzonej wpisem do dziennika budowy.

§ 10. Odbiór ostateczny w oparciu o odbiory częściowe stanowi podstawę do likwidacji rozrachunku z wykonawcą w zakresie odbieranego obiektu.

§ 11. Komisja odbiorcza przyjmuje według swej najlepszej wiedzy zaofiarowane do odbioru roboty i ponosi pełną odpowiedzialność za ich odbiór.

§ 12. 1. Uchwały komisji odbiorczej zapadają w drodze głosowania zwykłą większością głosów.

2.
W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
3.
Przegłosowani członkowie komisji mają prawo do zamieszczenia swego sprzeciwu w protokole.
4.
Sprzeciw nie ma wpływu na dalszy przebieg odbioru, lecz o jego zgłoszeniu należy niezwłocznie zawiadomić organy kontroli wewnętrznej.

§ 13. 1. Zamawiający obowiązany jest zawiadomić na 7 dni naprzód odnośne organy nadzoru budowlanego oraz właściwe organy kontroli wewnętrznej o terminie odbioru wszelkich robót.

2.
Organy kontroli wewnętrznej oraz organy nadzoru budowlanego mają prawo delegować do odbioru swych przedstawicieli.
3.
Zamawiający obowiązany jest zawiadomić co najmniej na 7 dni naprzód Najwyższą Izbę Kontroli o terminie odbioru robót:
1)
gdy wykonawcą robót jest przedsiębiorstwo państwowe, a wartość kosztorysowa robót przekracza zł 1.500.000,
2)
gdy wykonawcą robót jest inna jednostka, a wartość kosztorysowa robót przekracza zł 150.000.

§ 14. 1. Zamawiający obowiązany jest zawiadomić wykonawcę o terminie odbioru ostatecznego robót przynajmniej na 4 dni naprzód.

2.
Co do odbiorów częściowych zamawiający po otrzymaniu od wykonawcy zawiadomienia o przygotowaniu robót do odbioru obowiązany jest zawiadomić wykonawcę o odbiorze w terminie określonym w ust. 1.
3.
Wykonawca ma prawo do uczestniczenia we wszystkich czynnościach odbiorczych oraz do zgłaszania sprzeciwów od decyzji komisji odbiorczej.
4.
Nie zgłoszenie sprzeciwu do protokołu odbioru lub też na piśmie w ciągu trzech dni od daty podania do wiadomości decyzji komisji odbiorczej uważa się za zgodę wykonawcy na wyniki odbioru.

§ 15. 1. W przypadku wniesienia pisemnego sprzeciwu przez wykonawcę zamawiający przesyła akta odbioru wraz ze sprzeciwem inwestorowi wyższego szczebla. Inwestor wyższego szczebla wyznacza nową komisję odbiorczą w innym składzie osobowym.

2.
Uchwała komisji odbiorczej, o której mowa w ust. 1, jest ostateczna.

§ 16. 1. W razie potrzeby zamawiający ma prawo zlecić przeprowadzenie ekspertyz technicznych.

2.
Jeżeli wynik ekspertyz nie stwierdzi wadliwości wykonania zakwestionowanej roboty, koszt ekspertyz obciąża w całości zamawiającego. W innych przypadkach koszt ekspertyz oraz koszt ekspertyzy stwierdzającej usunięcie usterek obciąża wykonawcę.

§ 17. 1. W przypadkach przewidzianych w § 16 rzeczoznawców powołuje zamawiający na wniosek przewodniczącego komisji odbiorczej.

2.
Na powołanie rzeczoznawców potrzebna jest zgoda inwestora naczelnego.
3.
Przewodniczący komisji ustala z rzeczoznawcą ilość godzin potrzebnych do wykonania ekspertyzy, termin jej wykonania oraz wysokość wynagrodzenia na podstawie obowiązujących przepisów.

§ 18. Na żądanie zamawiającego wykonawca obowiązany jest do bezpłatnego dostarczenia pomocy koniecznej przy przeprowadzeniu obmiarów oraz badań jakości robót.

§ 19. 1. W przypadku gdy wady lub usterki stwierdzone przy odbiorze są istotne i czynią inwestycję nieprzydatną do celów, dla jakich została wykonana, lub gdy robota została wykonana niezgodnie z dokumentacją, zamawiający ma prawo odmówić przyjęcia robót.

2.
W przypadku przewidzianym w ust. 1 zamawiający może wyznaczyć wykonawcy nowy termin odbioru, w którym wszystkie wady i usterki powinny być usunięte (§ 21).
3.
Zamawiający powinien przyjąć roboty wykonane niezgodnie z projektem, o ile przyjęcie takiej roboty jest usprawiedliwione technicznie i gospodarczo. Należy wówczas przeprowadzić odpowiednią obniżkę umówionych kosztów robót, o ile wartość wykonanych robót jest mniejsza od określonej w kosztorysie zgodnym z projektem.

§ 20. 1. W przypadkach stwierdzenia usterek lub braków w robotach odbierający sporządzi w obecności przedstawiciela wykonawcy wykaz i wycenę usterek i braków stanowiące załącznik do protokołu odbioru oraz ustali termin ich usunięcia.

2.
Przy odbiorze ostatecznym budynku, którego części były oddawane do użytkowania w różnych terminach, należy ustalić, czy wyszczególnione w protokole usterki powstały z winy wykonawcy czy też na skutek użytkowania.
3.
W razie niemożności ustalenia przyczyny powstania usterki przyjmuje się, że powstała ona z winy wykonawcy w przypadku dokonywania odbioru ostatecznego przed upływem roku od chwili oddania do użytku oraz że usterki powstały z winy użytkownika, jeżeli odbioru dokonuje się po upływie roku od chwili oddania budowy do użytku.

§ 21. 1. Zgodnie z warunkami umowy wykonawca, niezależnie od poniesienia innych skutków przewidzianych w umowie, obowiązany jest do usunięcia usterek i braków na własny koszt w terminie ustalonym przez odbierającego w protokole odbioru.

2.
W przypadku nie usunięcia usterek przez wykonawcę w wyznaczonym terminie zamawiający usunie je na koszt wykonawcy.

§ 22. 1. Na zabezpieczenie należytego i terminowego usunięcia usterek zamawiający ma prawo do zatrzymania stosownej kwoty z należności przypadającej wykonawcy.

2.
Prawo to nie przysługuje w stosunku do przedsiębiorstw wymienionych w § 8 powołanego we wstępie rozporządzenia.

§ 23. Koszty związane z odbiorem robót obciążające inwestora pokrywane są z kredytów inwestycyjnych.

§ 24. 1. W przypadku przekazania obiektu zamawiającemu lub użytkownikowi przed dokonaniem odbioru ostatecznego należy sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy i użytkownika.

2.
W protokole, o którym mowa w ust. 1, należy szczegółowo podać stan wszystkich elementów budowy w chwili przejmowania ich przez użytkownika.

§ 25. Wszelkie roboty nie odebrane do dnia wejścia w życie zarządzenia powinny być odbierane zgodnie z niniejszym zarządzeniem.

§ 26. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-93.1440

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb odbioru przez jednostki podległe Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym.
Data aktu: 22/10/1952
Data ogłoszenia: 11/11/1952
Data wejścia w życie: 11/11/1952