Zm.: Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

UCHWAŁA NR 909
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 października 1952 r.
o zmianie Instrukcji Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:
§  1.
W uchwale Rady Ministrów z dnia 10 czerwca1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych(Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
Wydział Oddział Zakres spraw
"16. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania i Koordynacji Sprawy programów, koordynacji i opracowania w oparciu o projekty wojewódzkich zarządów i innych jednostek szczebla wojewódzkiego, zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych, budżetów i planów finansowych oraz sprawy nadzoru nad funkcjonowaniem służb planowania i finansów, sprawozdawczości i statystyki w zakresie gospodarki komunalnej, a ponadto sprawy instruktażu i organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwach i jednostkach budżetowych.
2. Gospodarki Mieszkaniowej Sprawy ewidencji i inwentaryzacji istniejących zasobów powierzchni mieszkaniowej, nadzoru nad gospodarką budynkami mieszkalnymi, ustalania planu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych osiedli, sprawy budownictwa mieszkaniowego w zakresie właściwości resortu gospodarki komunalnej, sprawy wynikające z dekretu o najmie lokali, a w szczególności sprawy masowych remontów kapitalnych domów mieszkalnych, sprawy czynszów i świadczeń najemców, wpłat na F.G.M., nadzoru nad przymusowymi zrzeszeniami prywatnych właścicieli nieruchomości oraz sprawy związane z walką z grzybem domowym.
3. Kwaterunkowy Sprawy związane ze stosowaniem przepisów o publicznej gospodarce lokalami oraz obsługą Odwoławczej Komisji Lokalowej.
4. Ogólny Sprawy własnej rachunkowości wydziału, sprawy gospodarcze, techniczno-biurowe i sprawy nie należące do zakresu działania innych jednostek organizacyjnych wydziału - w tym sprawy kadr i szkolenia.

Uwaga:

W prezydiach wojewódzkich rad narodowych, w których nie zostaną utworzone wojewódzkie zarządy budynków mieszkalnych i terenów komunalnych, sprawy należące do zakresu działania tych zarządów załatwiać będą wydziały gospodarki komunalnej i mieszkaniowej - oddziały gospodarki mieszkaniowej.";

2)
w § 2 pkt 6 "Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej" w rubryce "Referaty" wyrazy: "3. Inwestycji" zastępuje się wyrazami: "3. Finansów";
3)
w § 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przepis ust. 1 nie dotyczy również organizacji wewnętrznej wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz kwaterunkowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, miast liczących ponad 100.000 mieszkańców oraz miast stanowiących powiaty miejskie.";

4)
w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi:

Wydział Oddział Zakres spraw
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania i Koordynacji Sprawy programów, koordynacji i opracowania w oparciu o projekty miejskich zarządów i innych jednostek szczebla miejskiego, zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych, budżetów i planów finansowych oraz sprawy nadzoru nad funkcjonowaniem służb planowania i finansów, sprawozdawczości i statystyki w zakresie gospodarki komunalnej, ponadto sprawy instruktażu i organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwach i jednostkach budżetowych.
2. Gospodarki Mieszkaniowej Sprawy ewidencji i inwentaryzacji istniejących zasobów powierzchni mieszkaniowej, nadzoru nad gospodarką budynkami mieszkalnymi, ustalania planu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, sprawy budownictwa mieszkaniowego w zakresie właściwości resortu gospodarki komunalnej, sprawy wynikające z dekretu o najmie lokali, a w szczególności sprawy masowych remontów kapitalnych domów mieszkalnych, sprawy czynszów i świadczeń najemców, wpłat na F.G.M., nadzoru nad przymusowymi zrzeszeniami prywatnych właścicieli nieruchomości oraz sprawy związane z walką z grzybem domowym.
3. Ogólny Sprawy własnej rachunkowości wydziału, sprawy gospodarcze, techniczno-biurowe i sprawy nie należące do zakresu działania innych jednostek organizacyjnych wydziału - w tym sprawy kadr i szkolenia.";
5)
w § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów kwaterunkowych Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz miast liczących ponad100.000 mieszkańców:

Wydział Oddział Zakres spraw
Kwaterunkowy 1. Polityki Kwaterunkowej Sprawy kontroli stanu zagęszczenia w lokalach mieszkalnych, zabezpieczania lokali, rejestracji lokali zastrzeżonych, przekwaterowań z domów zagrożonych, przeznaczonych do rozbiórki oraz przeznaczonych na cele publiczne, sprawy wykonywania orzeczeń kwaterunkowych, współpraca z administracją budynków mieszkalnych i komitetami blokowymi, ewidencja domów przydzielonych instytucjom na mieszkania pracownicze oraz kontrola stanu zagęszczenia w tych mieszkaniach.
2. Przydziałów Sprawy przydziałów lokali mieszkalnych i użytkowych, prowadzenia rejestru wniosków i rejestru lokali zwalnianych, prowadzenia kartoteki, przyjmowania odwołań od orzeczeń Wydziału Kwaterunkowego, wydawania zaświadczeń.
3. Ogólny Sprawy prowadzenia kancelarii i archiwum wydziału, sprawy osobowe, finansowo-gospodarcze wydziału oraz prowadzenie sprawozdawczości i statystyki z prac wydziału.";
6)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów rad narodowych miast liczących ponad100.000 mieszkańców:

Wydział Oddział Zakres spraw
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania Sprawy programów i koordynacji planów, nadzór nad wykonaniem i analiza wyników wykonania planów, statystyka i sprawozdawczość w zakresie gospodarki komunalnej.
2. Inwestycji Sprawy planu inwestycyjnego, dokumentacji technicznej, planowania wykonawstwa robót inwestycyjnych, planowania zaopatrzenia inwestycyjnego w zakresie gospodarki komunalnej.
3. Finansów Sprawy opracowania w zakresie działania wydziału budżetu i opiniowania planów finansowych przedsiębiorstw komunalnych, sprawy kredytów, kontrola rachunkowości i kasowości przedsiębiorstw komunalnych oraz sprawy rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej własnej i podległych jednostek budżetowych.
4. Gospodarki Mieszkaniowej Sprawy ewidencji i inwentaryzacji istniejących zasobów powierzchni mieszkaniowej, nadzoru nad gospodarką budynkami mieszkalnymi, ustalania planu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, sprawy budownictwa mieszkaniowego w zakresie resortu gospodarki komunalnej, sprawy wynikające z dekretu o najmie lokali, a w szczególności sprawy masowych remontów kapitalnych domów mieszkalnych, sprawy czynszów i świadczeń najemców, wpłat na F.G.M., nadzoru nad przymusowymi zrzeszeniami prywatnych właścicieli nieruchomości oraz sprawy związane z walką z grzybem domowym.
5. Urządzeń Komunalnych Opracowywanie planów, realizacja zadań planowych i sprawozdawczość dotycząca dróg, ulic, placów, mostów, wiaduktów i innych obiektów służących dla celów komunikacji oraz budowy i utrzymania parków, zieleńców, ogrodów działkowych i otwartych terenów sportowych w zakresie właściwości gospodarki komunalnej, a nadto sprawy grobownictwa.
5. Kadr i Szkolenia Sprawy osobowe pracowników podległych komórek organizacyjnych oraz sprawy szkolenia w zakresie działalności wydziału.
7. Samodzielny Referat Administracyjno-Gospodarczy Sprawy gospodarcze, techniczno-biurowe oraz wszelkie inne sprawy z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej nie należące do zakresu działania innych jednostek organizacyjnych wydziału.";
7)
§ 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14. Ustala się następującą organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie:

Wydział Referaty
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej 1. Planowania
2. Finansów
3. Gospodarki Mieszkaniowej
4. Kwaterunkowy
5. Urządzeń Komunalnych
6. Ogólny
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów i Ministrowi Gospodarki Komunalnej.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-92.1422

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 10/10/1952
Data ogłoszenia: 08/11/1952
Data wejścia w życie: 08/11/1952