Rozliczenie materiałów budowlanych, dostarczonych drobnym wykonawcom inwestycyjnych robót budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 października 1952 r.
w sprawie rozliczenia materiałów budowlanych, dostarczonych drobnym wykonawcom inwestycyjnych robót budowlano-montażowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jako drobnych wykonawców robót budowlano-montażowych, objętych niniejszym zarządzeniem, należy rozumieć wszelkich wykonawców zewnętrznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw państwowych, a w szczególności:
a)
budowlane spółdzielnie pracy,
b)
szkoły przysposobienia przemysłowego,
c)
Centralę Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych oraz zrzeszone w niej przedsiębiorstwa,
d)
indywidualnych rzemieślników.
2.
Przez wykonawców zewnętrznych należy rozumieć jednostki nie powiązane organizacyjnie z inwestorem (zamawiającym).
3.
Ilość, jakość i terminy dostaw materiałów powinny być ustalone w uzgodnionym między inwestorem a wykonawcą wykazie, dołączonym do umowy o wykonanie robót budowlano-montażowych.
§  2.
1.
Z każdego rachunku przejściowego, wystawionego przez wykonawcę w oparciu o kosztorys szczegółowy, wykonawca obowiązany jest potrącać kwotę odpowiadającą wartości dostarczonych przez inwestora materiałów zużytych przy wykonaniu robót, objętych danym rachunkiem według obowiązujących norm zużycia.
2.
Przy wystawianiu przez uprawnione do tego spółdzielnie pracy uproszczonych rachunków przejściowych, opartych na tabeli scalonych elementów, potrącana przez inwestora z rachunku kwota z tytułu należności za materiały odpowiadać winna procentowej, w stosunku do ogólnego kosztu robót, wartości materiałów budowlanych, ustalonej w umowie o wykonanie robót budowlano-montażowych.
3.
Podstawą do ostatecznego rozliczenia z materiałów budowlanych dostarczonych drobnym wykonawcom jest faktyczne zużycie materiałów budowlanych, które nie może przekroczyć ilości wynikających z wielkości wykonanych robót oraz ilości zużycia materiałów ustalonych normami wydanymi przez Polski Komitet Normalizacyjny i obowiązującymi przepisami w zakresie oszczędności materiałów.
4.
Zużycie większe, niż przewidziane normami Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, powinno być udokumentowane należycie przez wykonawcę i sprawdzone przez organ nadzoru technicznego z ramienia inwestora. W przypadkach tych należy sporządzić dwustronny protokół i dołączyć go do aktu rozliczeniowego.
§  3.
1.
Inwestor powinien zgłosić do upłynnienia najbliższej komórce upłynnienia remanentów pozostałości materiałów reglamentowanych, jeżeli nie zamierza ich w najbliższym okresie zużyć do innych robót.
2.
Odpadki materiałów inwestor zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien przekazać do właściwych punktów central, zajmujących się zbiorem odpadków.
3.
Zasady określone w ust. 1 należy stosować do pozostałości materiałów budowlanych niereglamentowanych, przy czym inwestor może je przekazać odpłatnie innym instytucjom bądź osobom.
§  4.
1.
Przekazywanie pozostałości materiałów powinno się odbywać na placu budowy po dokonaniu rozliczenia, nie później niż w ciągu 2 tygodni od daty sprawdzenia rachunku końcowego.
2.
Do czasu protokolarnego przekazania wykonanych robót zarówno inwestor, jak i wykonawca w zależności od tego, u którego z nich ostatnio były magazynowane materiały, obowiązani są do należytego magazynowania i przechowywania pozostałości z tych materiałów.
3.
W akcie rozliczeniowym należy każdorazowo podawać sposób rozdysponowania pozostałości materiałów budowlanych.
§  5.
1.
Należność za przekazane odpłatnie przez inwestora materiały powinna być obliczona według kosztu własnego, tj. łącznie z kosztami transportu przekazywanych materiałów na plac budowy.
2.
Należności za przekazane odpłatnie materiały, o ile były one zapłacone przez inwestora bezpośrednio ze środków inwestycyjnych, traktowane są jako środki obrotowe budowy.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-89.1384

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczenie materiałów budowlanych, dostarczonych drobnym wykonawcom inwestycyjnych robót budowlano-montażowych.
Data aktu: 06/10/1952
Data ogłoszenia: 24/10/1952
Data wejścia w życie: 24/10/1952