A. W prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.I. Podział organizacyjny.
§ 1.
Wydział Handlu (znak H) dzieli się na oddziały, referaty i grupy spraw, jak niżej:
1)
Oddział Ogólno-Administracyjny:
a)
referat ogólny,
b)
referat administracji handlu i lokali,
c)
referat budżetowo-finansowy,
d)
grupa spraw skarg i zażaleń;
2)
Oddział Kadr i Szkolenia:
a)
grupa spraw kadr,
b)
grupa spraw szkolenia;
3)
Oddział Planowania:
a)
referat planów zbiorczych oraz sprawozdawczości i statystyki,
b)
referat planowania obrotu artykułami spożywczymi,
c)
referat planowania obrotu artykułami przemysłowymi,
d)
referat planowania przetwórstwa i żywienia zbiorowego,
e)
referat planowania inwestycji i sieci handlowej;
4)
Oddział Inwestycji:
a)
referat planów inwestycyjnych,
b)
referat dokumentacji technicznej;
5)
Oddział Cen:
a)
grupa spraw statystyki i analizy cen i kosztów,
b)
grupa spraw cen maksymalnych i marż zarobkowych,
c)
grupa spraw cen spółdzielczych i usług;
6)
Oddział Artykułów Spożywczych:
a)
referat organizacji i techniki obrotu hurtowego i detalicznego,
b)
referat przetworów zbożowych, pieczywa oraz ziemniaków, warzyw i owoców,
c)
referat mięsa, drobiu, ryb, mleka i jaj,
d)
referat artykułów przemysłowo-spożywczych i kolonialnych,
e)
referat produkcji spożywczej,
f)
referat kontroli piekarń;
7)
Oddział Żywienia Zbiorowego:
a)
referat organizacji żywienia zbiorowego,
b)
referat produkcji i zaopatrzenia,
c)
referat inspekcji, instruktażu i koordynacji;
8)
Oddział Artykułów Przemysłowych:
a)
referat organizacji i techniki obrotu hurtowego i detalicznego,
b)
referat artykułów włókienniczych, odzieży i obuwia,
c)
referat artykułów gospodarstwa domowego,
d)
referat galanterii i towarów masowych;
9)
Oddział Produkcji:
a)
referat zaopatrzenia i skupu,
b)
referat rzeźni i zakładów utylizacyjnych;
10)
Oddział Rozdzielnictwa Bonowego:
a)
referat uprawnień,
b)
referat inspekcji wewnętrznej.
II. Podział czynności.
Oddział Ogólno-Administracyjny obejmuje sprawy: kancelarii wydziału, okresowych planów pracy i sprawozdań wydziału, skarg i zażaleń ludności, administracji handlu, wyposażenia technicznego i zaopatrzenia materiałowego aparatu handlu, organizacji hal i targowisk, lokali handlowych, przekazywania maszyn, środków transportowych i innych urządzeń między jednostkami handlu, sporządzania preliminarza budżetowego wydziału, budżetu hal, targowisk, rzeźni i innych miejskich przedsiębiorstw nadzorowanych przez wydział, opiniowania i wnioskowania w sprawach planów finansowo-gospodarczych, działalności finansowej przedsiębiorstw będących na budżecie terenowym, planowania i organizacji transportu.
a)
Referat ogólny
–
prowadzi kancelarię wydziału,
–
sporządza okresowe plany pracy i sprawozdania,
–
analizuje i opiniuje plany przewozowe terenowych jednostek handlowych oraz nadzoruje ich realizację,
–
koordynuje współpracę terenowych przewozów taborem jednostek handlowych,
–
interweniuje w sprawach zapotrzebowań terenowych jednostek handlowych na środki przewozu publicznego,
–
organizuje akcje specjalne w zakresie transportu towarowego,
–
opiniuje bądź załatwia wnioski dotyczące transportu,
–
nadzoruje gospodarkę taborem i urządzeniami transportowymi terenowych jednostek handlowych,
–
kontroluje dotrzymywanie przez terenowe jednostki handlowe terminów sprawozdawczości eksploatacyjnej,
–
nadzoruje przestrzeganie przez terenowe jednostki handlowe przepisów obowiązujących w zakresie eksploatacji środków transportowych,
–
opracowuje i przedkłada władzom wnioski w sprawie usprawnienia działalności transportu w terenowych jednostkach handlowych,
–
nadzoruje przedsiębiorstwa handlowe w zakresie wyposażenia technicznego i zaopatrzenia materiałowego,
–
nadzoruje zaopatrzenie w sprzęt i urządzenia techniczne hal i targowisk oraz kieruje ich działalnością,
–
wnioskuje w porozumieniu z przedmiotowymi oddziałami w sprawie przekazywania maszyn, środków transportowych i innych urządzeń majątku trwałego terenowych jednostek handlu,
–
załatwia inne sprawy zlecone przez kierownika wydziału.
b)
Referat administracji handlu i lokali
–
nadzoruje działalność władz I instancji w zakresie administracji handlu,
–
nadzoruje zrzeszenia gospodarcze handlu,
–
udziela uprawnień (zezwoleń, koncesji) na prowadzenie detalicznych przedsiębiorstw handlowych lub wykonywanie czynności handlowych z wyjątkiem młynów, piekarń i zakładów gastronomicznych,
–
ustala godziny handlu w przedsiębiorstwach uspołecznionych i prywatnych,
–
opiniuje sprawy lokali przeznaczonych dla potrzeb handlu i administracji handlowej,
–
współdziała w zabezpieczeniu dla handlu odpowiednich pomieszczeń.
c)
Referat budżetowo-finansowy
–
sporządza preliminarze budżetowe wydziału handlu,
–
sprawuje nadzór nad właściwym i terminowym wykonaniem planów finansowych hal, targowisk, rzeźni oraz przeprowadzą kontrolę ich dochodów, opiniuje i wnioskuje w sprawach planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw będących na budżecie terenowym,
–
opracowuje zarządzenia pokontrolne na podstawie przeprowadzonej przez organa wydziałów finansowych kontroli oraz usuwa niedociągnięcia w drodze nadzoru,
–
załatwia sprawy ubezpieczeń,
–
kontroluje sporządzanie planu finansowego.
d)
Grupa spraw skarg i zażaleń
–
załatwia skargi i zażalenia ludności,
–
prowadzi ewidencję skarg i zażaleń,
–
śledzi notatki prasowe.
§ 3.
Oddział Kadr i Szkolenia obejmuje sprawy: osobowe pracowników wydziałów prezydiów miejskich i powiatowych rad narodowych podległych placówek organizacyjnych oraz szkolenia zawodowego w zakresie działania wydziału.
a)
Grupa spraw kadr
–
wnioskuje w sprawach przyjmowania i mianowania, zwalniania i awansowania pracowników wydziału handlu,
–
prowadzi ewidencję stanu osobowego, ruchu służbowego i uposażeń pracowników wydziału handlu.
–
kontroluje właściwe wykorzystanie kadr, ocenia prace kadr w podległych jednostkach organizacyjnych,
–
tworzy rezerwy kadrowe.
b)
Grupa spraw szkolenia
–
inicjuje, organizuje i prowadzi ideologiczne i zawodowe szkolenie pracowników wydziałów handlu na szczeblu województwa i powiatu,
–
opiniuje i kontroluje wykonanie planów szkolenia zawodowego terenowych jednostek handlu,
–
udziela pomocy terenowym jednostkom handlu w organizowaniu szkół, ośrodków, kursów i praktyk oraz współpracuje z władzami szkolnymi w tym zakresie,
–
opiniuje i wysuwa wnioski w sprawie sieci szkolnictwa handlowego,
–
nadzoruje organizowanie szkolnictwa praktycznego w zakładach pracy,
–
czuwa nad wykorzystaniem urządzeń technicznych zakładów pracy niezbędnych dla szkół i kursów.
§ 4.
Oddział Planowania obejmuje sprawy: kontroli i instruktażu nad sporządzaniem planów przez podległe komórki planowania, wytycznych w zakresie planowania obrotu artykułami przemysłowymi i spożywczymi, skupu artykułów będących w gestii Ministerstwa Handlu Wewnętrznego, inwestycji sieci handlowej, przetwórstwa, żywienia zbiorowego, zatrudnienia i kosztów, zbierania projektów planów odcinkowych oraz przekazywania zainteresowanym jednostkom planów zatwierdzonych przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego, kontroli i analizy planów i wnioskowania.
a)
Referat planów zbiorczych oraz sprawozdawczości i statystyki
–
organizuje instruktaż dla komórek planowania wydziałów handlu prezydiów powiatowych i miejskich rad narodowych,
–
organizuje instruktaż dla służb planowania organizacji handlowych i przedsiębiorstw planujących terenowo,
–
prowadzi kontrolę technicznego sposobu sporządzania planów przez jednostki wymienione w punktach poprzednich,
–
organizuje instruktaż dla pracowników oddziału planowania oraz oddziałów branżowych wydziału handlu w porozumieniu z oddziałami kadr i szkolenia,
–
opracowuje harmonogramy pracy nad sporządzeniem planu w ramach wydziału handlu i w podległych jednostkach,
–
interpretuje i wyjaśnia obowiązujące instrukcje dotyczące planowania,
–
ustala wzory pomocniczych i analitycznych formularzy do planu i analizy planu,
–
czuwa nad przebiegiem prac planistycznych pod kątem ich terminowości oraz formalnej zgodności z obowiązującymi instrukcjami,
–
wnioskuje do wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego, prezydium wojewódzkiej rady narodowej i Ministerstwa Handlu Wewnętrznego (Departament Planowania) ewentualne zmiany i usprawnienia trybu i metodologii planowania,
–
przejmuje od Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego wytyczne do planów rocznych, kwartalnych i miesięcznych, przekazuje je do rozpracowania referatom branżowym i funkcjonalnym oddziału planowania,
–
koordynuje szczegółowe wytyczne rozpracowane przez referaty branżowe i funkcjonalne oddziału planowania, uzgadnia je z innymi zainteresowanymi oddziałami wydziału handlu, ewentualnie z innymi wydziałami prezydium, przedkłada je do zatwierdzenia wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego i prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
–
przekazuje zatwierdzone wytyczne wydziałom handlu prezydiów powiatowych rad narodowych, organizacjom handlowym i przedsiębiorstwom oraz zainteresowanym referatom oddziału planowania oraz innym oddziałom wydziału handlu,
–
zbiera nadsyłane przez podległe jednostki projekty planów i przekazuje je referatom branżowym i oddziałom branżowym do przepracowania,
–
zbiera od referatów branżowych oddziału planowania opracowane przez nie odcinkowe projekty planów, koordynuje je, opracowuje zbiorczy plan detalu i przekazuje go wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego i prezydium wojewódzkiej rady narodowej do zatwierdzenia. Zatwierdzone plany roczne i kwartalno-miesięczne przekazuje do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego,
–
zbiera i koordynuje z planem kwartalnym rozdzielniki miesięczne (tygodniowe) opracowane przez oddziały branżowe we współpracy z referatami branżowymi oddziału planowania,
–
przekazuje podległym jednostkom zatwierdzone zadania planowe,
–
wnioskuje w sprawie zakresu, trybu i form sprawozdawczości operatywnej,
–
gromadzi materiały statystyczne i sprawozdawcze z wykonania planów, przekazuje dane kierownictwu wydziału, zainteresowanym referatom i oddziałom,
–
sporządza zbiorcze zestawienia statystyczne i przekazuje je władzom zwierzchnim,
–
sporządza zbiorczą analizę materiału sprawozdawczego i statystycznego na podstawie wycinkowych analiz referatów i oddziałów branżowych.
b)
Referat planowania obrotu artykułami spożywczymi
–
opracowuje szczegółowe wytyczne do planu w zakresie podziału masy towarowej na powiaty i kierunki rozchodu we współpracy z oddziałem artykułów spożywczych,
–
analizuje zapotrzebowanie terenu i opracowuje wraz z oddziałem artykułów spożywczych zgłoszenia zapotrzebowania,
–
analizuje projekty planu spływu masy towarowej, stawia wnioski o ich ewentualną korektę,
–
dokonuje przy współpracy z oddziałem artykułów spożywczych podziału planu spływu masy towarowej w artykułach spożywczych na powiaty i kierunki rozchodu,
–
opracowuje wytyczne oraz analizuje i przyjmuje plany skupu artykułów rolnych i odpadków użytkowych będących w gestii Ministerstwa Handlu Wewnętrznego,
–
ustala ilość i asortyment produkcji uzupełniającej oraz masę na zaopatrzenie tej produkcji,
–
bierze udział w opracowywaniu rozdzielników miesięcznych przez oddział artykułów spożywczych i czuwa nad ich zgodnością z założeniami planów kwartalnych i miesięcznych,
–
analizuje wykonywanie planu,
–
wnioskuje w sprawie ewentualnych zmian planu w czasie jego wykonywania.
c)
Referat planowania obrotu artykułami przemysłowymi
–
załatwia sprawy jak wyżej pod lit. b) w zakresie obrotu artykułami przemysłowymi.
d)
Referat planowania przetwórstwa i żywienia zbiorowego
–
w porozumieniu z referatem planowania obrotu artykułami spożywczymi i oddziałem artykułów spożywczych opracowuje wytyczne do planów produkcji uzupełniającej przetwórstwo spożywcze nie wchodzące do przemysłu kluczowego z wyłączeniem ponadto wszelkiego przetwórstwa mięsnego,
–
analizuje projekty planów, koryguje je i przyjmuje,
–
analizuje przebieg wykonania planów produkcji uzupełniającej,
–
wnioskuje w sprawie ewentualnych zmian planów w czasie jej wykonywania,
–
w porozumieniu z referatem planowania obrotu artykułami spożywczymi, oddziałem artykułów spożywczych i oddziałem żywienia zbiorowego opracowuje wytyczne do planów żywienia zbiorowego,
–
bada i ustala zapotrzebowanie żywienia zbiorowego i przy współpracy z referatem planowania obrotu artykułami spożywczymi i oddziałem artykułów spożywczych ustala źródła pokrycia zapotrzebowania,
–
bada i ustala lokalizację obrotów i produkcji zakładów żywienia zbiorowego,
–
analizuje, koryguje i przyjmuje projekty planów żywienia zbiorowego,
–
analizuje przebieg wykonania planów,
–
wnioskuje w sprawie zmian planów w czasie ich wykonania.
c)
Referat planowania inwestycji i sieci handlowej
–
opracowuje wskaźniki ekonomiczno-techniczne w zakresie terenowego planu inwestycyjnego oraz rozwoju sieci handlowej,
–
współpracuje z oddziałami inwestycji, artykułów spożywczych i przemysłowych oraz żywienia zbiorowego przy ustalaniu programu inwestycyjnego sieci handlowej,
–
analizuje plan inwestycyjny opracowany przez oddział inwestycji,
–
sporządza wojewódzkie plany sieci handlu z uwzględnieniem prawidłowej lokalizacji i rozmieszczenia na terenie powiatów, miast (szczególnie dzielnice robotnicze i nowo wznoszone osiedla) i wsi,
–
czuwa nad wykonaniem planu inwestycyjnego oraz rozwoju sieci,
–
wnioskuje zmiany planów sieci i inwestycji w czasie ich wykonywania.
§ 5.
Oddział Inwestycji obejmuje sprawy: programu inwestycyjnego, dokumentacji technicznej, zaopatrzenia materiałowego i rozdzielnictwa, kontroli ulokowania zleceń, nadzoru robót inwestycyjnych, kapitalnych remontów, sprawozdawczości.
a)
Referat planów inwestycyjnych
–
opracowuje roczne i wieloletnie plany inwestycyjne,
–
opracowuje ogólne wytyczne planów inwestycyjnych,
–
opracowuje plany oddawania do użytku inwestycji,
–
bada opracowania planów inwestorów podległych pod kątem widzenia zgodności z ogólnymi założeniami danej dziedziny, koordynuje te plany z innymi częściami planu finansowo-gospodarczego oraz zestawia je w plan zbiorczy,
–
współpracuje z bankami finansującymi inwestycje,
–
czuwa nad zachowaniem dyscypliny inwestycyjnej w zakresie finansowym i rzeczowym,
–
wnioskuje dokonanie zmian limitowych i virement środków inwestycyjnych w oparciu o obowiązujące zarządzenia,
–
wnioskuje zmiany w budżetach terenowych,
–
wnioskuje dokonanie zmian w planach oddawania inwestycji do użytku,
–
sporządza plan zaopatrzenia w materiały, urządzenia, maszyny i sprzęt,
–
rozdziela przydzielone materiały,
–
analizuje zużycie materiałów inwestycyjnych,
b)
Referat dokumentacji technicznej
–
analizuje dokumentację sporządzoną przez podległych inwestorów,
–
opracowuje plan dokumentacji technicznej i czuwa nad jego wykonaniem,
–
bada dokumentację techniczną składaną przez inwestorów podległych (kierowaną do komisji ocen projektów inwestycyjnych wojewódzkiej rady narodowej) pod względem zgodności jej z wymaganiami stawianymi w zarządzeniach i instrukcjach o trybie sporządzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej,
–
przedstawia do akceptacji komisji ocen projektów inwestycyjnych prezydium wojewódzkiej rady narodowej dokumentację techniczną i współpracuje z komisją ocen projektów inwestycyjnych we wszystkich sprawach dokumentacji technicznej,
–
opracowuje na bazie przyznanych limitów programu planu inwestycyjnego plany rozdziału robót,
–
kontroluje ulokowanie zleceń wykonawstwa,
–
opracowuje plany wykonawstwa,
–
sporządza i analizuje harmonogramy,
–
sporządza zbiorczą sprawozdawczość z wykonania inwestycji,
–
nadzoruje roboty inwestycyjne,
–
sprawdza legalność i zgodność wykonywanych robót z planem inwestycyjnym oraz przestrzeganie przepisów w zakresie dyscypliny inwestycyjnej,
–
kontroluje zgodność wykonywanych robót z harmonogramami,
–
sporządza plany kapitalnych remontów i nadzoruje ich wykonanie,
–
czuwa nad zaopatrzeniem materiałowym kapitalnych remontów,
–
sporządza sprawozdawczość z wykonania planów kapitalnych remontów,
–
sporządza sprawozdania awaryjne,
–
podejmuje środki zaradcze przeciw powstawaniu awarii.
§ 6.
Oddział cen obejmuje sprawy: cen artykułów produkcji rolnej i przemysłowej, analizy kształtowania się cen oraz sprawozdawczości, ustalania cen wyrobów spółdzielczych, prywatnych i państwowego przemysłu terenowego oraz gastronomicznych i niektórych usług.
a)
Grupa spraw statystyki i analizy cen i kosztów
–
analizuje ceny artykułów produkcji rolnej i ich pochodnych, wyrobów gastronomicznych i piekarniczych, produktów zwierzęcych i ich pochodnych,
–
analizuje ceny artykułów produkcji przemysłowej,
–
bada i analizuje zjawiska wpływające na kształtowanie się cen i kosztów (popyt, podaż, sezonowość, transport itp.),
–
opracowuje sprawozdania z badania i analizy cen.
b)
Grupa spraw cen maksymalnych i marż zarobkowych
–
opracowuje projekty cen maksymalnych i marż zarobkowych na artykuły pierwszej potrzeby,
–
zatwierdza kalkulację dostaw, robót i usług,
–
ustala ceny i marże na artykuły powszechnego użytku przeznaczone na zaopatrzenie rynku miejscowego,
–
współpracuje z komisjami kalkulacyjno-cennikowymi.
c)
Grupa spraw cen spółdzielczych i usług
–
opracowuje projekty cen wyrobów spółdzielczych i wynagrodzeń za usługi w handlu.
§ 7.
Oddział artykułów spożywczych obejmują sprawy: organizacji i techniki handlu i obsługi konsumenta, współpracy aparatu hurtu i detalu, produkcji zdecentralizowanej, nadzorowania wykonania miesięcznych planów obrotu młynów gospodarczych i piekarnictwa, przetwórstwa spożywczego nie wchodzącego do przemysłu kluczowego – z wyłączeniem ponadto wszelkiego przetwórstwa mięsnego oraz sprawy skupu i kontraktacji warzyw, owoców, ziemniaków wczesnych, miodu, wosku, kontroli piekarń pod względem wykonywania planów wypieku, przestrzegania receptur i toku produkcji, rozliczeń i premiowania.
a)
Referat organizacji i techniki obrotu hurtowego i detalicznego
–
koordynuje i nadzoruje współpracę jednostek aparatu hurtowego i detalicznego, w szczególności w zakresie przebiegu masy towarowej, sporządzania remanentów, rozmieszczania sieci detalicznej, warunków dostaw, obiegu opakowań, obsługi konsumenta itp.,
–
sporządza miesięczne rozdzielniki towarowe w oparciu o plany kwartalne oraz czuwa z oddziałem planowania nad wykonaniem rozdzielników miesięcznych oraz planów kwartalnych,
–
zbiera, analizuje i ustala zapotrzebowanie na pokrycie potrzeb konsumentów zbiorowych (szpitale, żłobki itp.),
–
składa oddziałowi planowania wnioski w przedmiocie szczegółowych wytycznych do planu obrotu artykułami spożywczymi,
–
sygnalizuje oddziałowi planowania konieczność zmiany planu na podstawie wniosków referatów branżowych,
–
analizuje wykonanie miesięcznych planów i spostrzeżonych zakłóceń na rynku i sygnalizuje je Ministerstwu Handlu Wewnętrznego,
–
sporządza sprawozdania z sytuacji rynkowej,
–
nadzoruje gospodarkę opakowaniami.
b)
Referat przetworów zbożowych, pieczywa oraz ziemniaków, warzyw i owoców
–
kieruje wykonaniem planu obrotu w odniesieniu do przetworów zbożowych, pieczywa, ziemniaków, warzyw i owoców,
–
analizuje przebieg masy towarowej i czuwa nad właściwym rozmieszczeniem towarów w sieci handlowej oraz nad ich jakością,
–
nadzoruje zapasy towarowe, znajdujące się w posiadaniu aparatu handlowego i stan remanentów,
–
kieruje gospodarką magazynową,
–
prowadzi obserwację i analizę rynku,
–
nadzoruje i kontroluje wykonanie umów planowych w zakresie swego działania,
–
kieruje wykonaniem planów zakupów ze źródeł zdecentralizowanych,
–
opracowuje odcinkowy plan skupu i kontraktacji warzyw i owoców, ziemniaków wczesnych, miodu i wosku,
–
wnioskuje w zakresie zasad, metod i form skupu oraz sieci skupu i jej wyposażenia,
–
kieruje bieżącym wykonaniem planów kontraktacji i skupu,
–
prowadzi operatywną sprawozdawczość z wykonania planów.
c)
Referat mięsa, drobiu, ryb, mleka i jaj
–
załatwia sprawy na szczeblu detalu jak pod lit b),
d)
Referat artykułów przemysłowo-spożywczych i kolonialnych
–
załatwia sprawy jak wyżej pod lit. b).
e)
Referat produkcji spożywczej
–
nadzoruje produkcję zdecentralizowaną zakładów spożywczych działających w resorcie handlu wewnętrznego,
–
nadzoruje przemysł piekarniany oraz pomocnicze przetwórstwo spożywcze nie objęte przemysłem kluczowym,
–
bada i ustala zapotrzebowanie masy towarowej na zaopatrzenie zakładów produkcji uzupełniającej,
–
przy współudziale oddziału planowania opracowuje plany produkcji uzupełniającej,
–
nadzoruje młyny gospodarcze i piekarnie uspołecznione i prywatne,
–
opiniuje wydawanie zezwoleń na prowadzenie młynów i piekarń oraz ustanawianie przymusowych zarządów państwowych nad tymi zakładami,
–
czuwa nad wykonaniem przepisów prawa przemysłowego i innych przepisów w zakresie młynów i piekarń, procesów technologicznych wypieku oraz przechowywania i sprzedaży gotowych wyrobów,
–
nadzoruje rozbudowę, przebudowe, remonty i modernizację młynów gospodarczych i piekarń,
–
czuwa nad wykonaniem planów produkcyjnych i technicznych,
–
współdziała w planowaniu sieci i nadzoru nad wykonaniem planu sieci,
–
współpracuje z referatem kontroli piekarń,
–
współpracuje z wojewódzką komisją funduszu remontów młynów gospodarczych i wykonuje z pracami tej komisji związane czynności biurowe,
–
ustala planowy przerób mąki w piekarniach,
–
analizuje przebieg masy towarowej i czuwa nad właściwym rozmieszczeniem towarów w sieci handlowej oraz nad ich jakością,
–
nadzoruje zapasy towarowe, znajdujące się w posiadaniu aparatu handlowego i stan remanentów,
–
kiereje gospodarką magazynową i czuwa nad właściwym przechowywaniem mąki w młynach gospodarczych i piekarniach,
–
prowadzi obserwacje i analizę rynku,
–
prowadzi sprawozdawczość operatywną z wykonania planów.
f)
Referat kontroli piekarń
–
przeprowadza kontrolę piekarń pod względem wykonywania planów wypieku, przestrzeganie receptur i toku produkcji, rozliczeń i premiowania oraz czuwania nad ilością, jakością i asortymentem produkcji.
§ 8.
Oddział żywienia zbiorowego obejmuje sprawy: produkcji, obsługi konsumentów, planowania sieci i jej lokalizacji oraz wyposażenia zakładów żywienia zbiorowego w sprzęt i urządzenia techniczne, nadzoru nad wykonaniem nakazów planu żywienia zbiorowego, sprawozdawczości operatywnej i kontroli receptur w zakładach żywienia zbiorowego i zatwierdzania receptur regionalnych, uprawnień na prowadzenie zakładów gastronomicznych.
a)
Referat organizacji żywienia zbiorowego
–
prowadzi ewidencję zakładów żywienia zbiorowego (otwartych, zamkniętych),
–
nadzoruje właściwe wykorzystanie dotacji stołówkowych,
–
sprawuje nadzór i nadaje kierunek działalności gospodarczej aparatu żywienia zbiorowego w ramach zatwierdzonych planów oraz w oparciu o wytyczne władz nadrzędnych,
–
nadzoruje wykonanie planu żywienia zbiorowego oraz sygnalizuje oddziałowi planowania o konieczności zmiany planu,
–
wnioskuje do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i poszczególnych central o zmiany wskaźników kosztów,
–
ustala wytyczne dla lokalizacji sieci zakładów otwartych i zamkniętych w ramach ogólnych wytycznych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego oraz zatwierdza ustaloną przez podległe jednostki lokalizację,
–
opiniuje wnioski zainteresowanych oddziałów w sprawie potrzeb inwestycyjnych,
–
współdziała z oddziałem cen przy opracowywaniu cenników gastronomicznych,
–
prowadzi sprawozdawczość w zakresie żywienia zbiorowego.
–
udziela uprawnień na prowadzenie zakładów gastronomicznych.
b)
Referat produkcji i zaopatrzenia
–
zatwierdza projekty receptur regionalnych,
–
sporządza plany produkcji i wyposażenia zakładów w urządzenia techniczne i sprzęt,
–
nadzoruje realizację planów dostaw surowca i wyposażenia technicznego dla zakładów żywienia zbiorowego,
–
czuwa nad przestrzeganiem zasad higieny, estetyki i bezpieczeństwa pracy w zakładach żywienia zbiorowego, współpracuje na tym odcinku z zainteresowanymi władzami,
–
współdziała z oddziałami inwestycji i planowania przy opracowywaniu planów zaopatrzenia technicznego i remontów oraz kontroluje realizację tych planów,
–
reguluje sprawy produkcji w zakładach żywienia zbiorowego i czuwa nad właściwą strukturą produkcji (asortyment potraw) w ramach obowiązujących wytycznych,
–
czuwa nad stosowaniem ustalonych zasad i norm specjalizacji i mechanizacji produkcji,
–
współdziała z oddziałem planowania w opracowywaniu wytycznych do planu zaopatrzenia materiałowego i materiałów pomocniczych jednostek organizacyjnych żywienia zbiorowego,
–
kieruje zaopatrzeniem jednostek organizacyjnych żywienia zbiorowego dla wydzielenia i zabezpieczenia puli materiałowej i materiałów pomocniczych dla tychże jednostek organizacyjnych,
–
kieruje prawidłowym przebiegiem zaopatrzenia ze źródeł zdecentralizowanych,
–
prowadzi działalność w zakresie gospodarki odpadkami zgodnie z obowiązującymi w tej sprawie zarządzeniami,
–
sporządza rejonizację sieci gospodarstw pomocniczych,
–
współdziała z referatem organizacji w zakresie nadzoru nad działalnością gospodarstw pomocniczych,
–
przeprowadza inspekcję w przedsiębiorstwach żywienia zbiorowego w zakresie stosowania obowiązujących recept surowcowych,
–
kontroluje gotową wytwórczość pod względem wagi, przydatności dla zdrowia, higieny, estetyki, walorów smakowych itp.
c)
Referat inspekcji, instruktażu i koordynacji
–
czuwa nad właściwą organizacją pracy w przedsiębiorstwach i zakładach żywienia zbiorowego oraz sprawnej obsługi konsumentów,
–
wydaje zarządzenia w celu usprawnienia działalności placówek żywienia zbiorowego,
–
współdziała z referatem organizacji żywienia zbiorowego przy zatwierdzaniu planów sieci i lokalizacji zakładów otwartych i zamkniętych, jak również gospodarstw pomocniczych,
–
koordynuje tematykę i harmonogramy inspekcji wszystkich organów powołanych do inspekcjonowania przedsiębiorstw żywienia zbiorowego,
–
koordynuje zarządzenia poinspekcyjne dla poszczególnych przedsiębiorstw wydawane przez wszystkie organa powołane do inspekcjonowania i nadzoruje wykonanie tych zarządzeń,
–
udziela instruktażu i wyjaśnień ekspozyturom central branżowych żywienia zbiorowego,
–
współdziała w rozwoju współzawodnictwa i racjonalizatorstwa,
–
współdziała w organizacji szkolenia zawodowego i właściwego doboru kadr do szkolenia.
§ 9.
Oddział artykułów przemysłowych obejmują sprawy: techniki handlu, obsługi konsumentów, współpracy aparatu hurtu i detalu, produkcji zdecentralizowanej, nadzorowania wykonania miesięcznych planów obrotu.
a)
Referat organizacji i techniki obrotu hurtowego i detalicznego
–
nadzoruje współpracę jednostek aparatu hurtowego i detalicznego w szczególności w zakresie przebiegu masy towarowej, sporządzania remanentów, rozmieszczania sieci detalicznej, warunków dostaw, obiegu opakowań, obsługi konsumentów itp.,
–
składa oddziałowi planowania (referat planów zbiorczych) wnioski w przedmiocie szczegółowych wytycznych do planu obrotu artykułami przemysłowymi,
–
koordynuje złożone przez referaty branżowe wnioski i przekazuje zbiorcze zestawienia wniosków oddziałowi planowania,
–
sygnalizuje oddziałowi planowania konieczność zmiany planu na podstawie wniosków referatów branżowych,
–
analizuje wykonanie miesięcznych planów i spostrzeżonych zakłóceń na rynku i sygnalizuje o tym Ministerstwu Handlu Wewnętrznego,
–
sporządza sprawozdania z sytuacji rynkowej.
b)
Referat artykułów włókienniczych, odzieży i obuwia
–
kieruje wykonaniem nakazu planu obrotu w odniesieniu do artykułów włókienniczych, odzieży, obuwia i skóry,
–
analizuje przebieg masy towarowej i czuwa nad właściwym rozmieszczeniem towarów w sieci handlowej i nad jakością towarów,
–
nadzoruje zapasy towarowe znajdujące się w posiadaniu aparatu handlowego i stan remanentów,
–
kieruje gospodarką magazynową,
–
prowadzi obserwację i analizę rynku oraz sprawozdawczość operatywną z wykonania planów,
–
nadzoruje zbyt artykułów produkowanych przez miejscową wytwórczość oraz aktywizuje zdecentralizowaną wytwórczość dla pokrycia niedoborów towarowych,
–
nadzoruje i kontroluje wykonanie umów planowych w zakresie swego działania.
c)
Referat artykułów gospodarstwa domowego
–
załatwia sprawy jak wyżej pod lit. b).
d)
Referat galanterii i towarów masowych załatwia sprawy jak wyżej pod lit. b).
§ 10.
Oddział produkcji obejmuje sprawy: przetwórstwa mięsa, zaopatrzenia rzeźni i zakładów utylizacyjnych, nie podległych przemysłowi kluczowemu, oraz rzeźni Centralnego Zarządu Przemysłu Mięsnego i zakładów utylizacyjnych znajdujących się w gestii Centralnego Zarządu Przetwórstwa Odpadków Zwierzęcych i Roślinnych, skupu trzody bekonowej, mleka, ryb, drobiu i jaj.
a)
Referat zaopatrzenia i skupu
–
bada stan zaopatrzenia materiałowego zakładów przemysłowych,
–
nadzoruje zużycie i stan materiałów zaopatrzeniowych według ustalonych norm zużycia i zapasów,
–
opiniuje i wnioskuje w zakresie norm zużycia zapasów,
–
wnioskuje w zakresie normalizacji opakowań i obiegu opakowań,
–
załatwia sprawy zaopatrzenia rzeźni i zakładów utylizacyjnych,
–
nadzoruje i bada stan zaopatrzenia surowcowego zakładów przemysłowych,
–
nadzoruje zużycie i jakość surowców według ustalonych norm,
–
opiniuje i wnioskuje w zakresie norm zużycia i zapasów surowców,
–
opracowuje w odniesieniu do trzody bekonowej, mleka, jaj i drobiu odcinkowe plany skupu,
–
opracowuje i przekazuje oddziałowi planowania wnioski do projektów planów skupu oraz sprawozdawczości sporządzonych przez terenowe jednostki handlu,
–
kieruje bieżącym wykonaniem nakazów skupu,
–
prowadzi sprawozdawczość i statystykę z wykonania nakazów planów skupu.
b)
Referat rzeźni i zakładów utylizacyjnych
–
współdziała z oddziałem planowania w planowaniu sieci i rozbudowy rzeźni i zakładów utylizacyjnych oraz transportu chłodniczego,
–
nadzoruje i wnioskuje w zakresie działalności chłodni i transportu chłodniczego,
–
bada stan i stopień wykorzystania maszyn i urządzeń chłodniczych,
–
opiniuje w przedmiocie przerzutów maszyn i urządzeń,
–
prowadzi paszportyzację i ewidencję maszyn i urządzeń chłodniczych,
–
bada stopień i sposób wykorzystania odpadów i produktów ubocznych,
–
wnioskuje w zakresie przerobu i sposobów wykorzystania odpadów i produktów ubocznych.
§ 11.
Oddział rozdzielnictwa bonowego obejmuje sprawy: rozdzielnictwa bonowego na terenie województwa, koordynowania i nadzorowania pracy referatów rozdzielnictwa bonowego w wydziałach handlu prezydiów powiatowych rad narodowych i miast wydzielonych, kontroli wykonania zarządzeń i instrukcji wydanych w zakresie rozdzielnictwa bonowego, sprawdzania w zakładach prac prawidłowości wydawania bonów mięsno-tłuszczowych, rozprowadzania bonów i innych druków na poszczególne powiaty i miasta wydzielone, opracowywania dla podległych referatów szczegółowych wytycznych i instrukcji uwzględniających warunki terenowe, interpretacji obowiązujących zarządzeń w sprawie rozdzielnictwa bonowego, zbierania materiałów sprawozdawczych z poszczególnych powiatów i miast wydzielonych z rozdziału bonów, sporządzania zbiorczego sprawozdania z terenu województwa i przysłania go do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego, zbierania materiałów dotyczących rozliczeń z rozprowadzonych bonów z powiatów i miast wydzielonych oraz przesłania do Ministerstwa zbiorczego rozliczenia, inne sprawy z zakresu rozdzielnictwa bonowego zlecone przez Ministerstwo.
a)
Referat uprawnień
–
opracowuje dla podległych referatów szczegółowe wytyczne i instrukcje w sprawie uprawnień do zaopatrzenia bonowego (na podstawie wytycznych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego) z uwzględnieniem warunków terenowych, bieżąco je instruuje i informuje o zmianach uprawnień,
–
interpretuje obowiązujące zarządzenia w sprawie uprawnień do zaopatrzenia bonowego, terminów i trybu rozdzielnictwa bonów,
–
załatwia wnioski stron i rozstrzyga w II instancji odwołania w sprawach rozdzielnictwa bonowego,
–
zaopatruje zakłady pracy w instrukcje i zarządzenia oraz informuje je o zmianach,
–
zbiera i analizuje materiały dotyczące zapotrzebowań na bony i druki wyliczalne, ustala ogólne zapotrzebowanie dla województwa,
–
przejmuje i magazynuje druki rozdzielnictwa bonowego,
–
prowadzi ścisłą ewidencję kartotekową przychodu i rozchodu bonów oraz druków wyliczalnych,
–
rozprowadza bony i inne druki na poszczególne powiaty i miasta wydzielone,
–
dopilnowuje terminowości i prawidłowości rozliczeń z bonów,
–
przyjmuje z terenu województwa rozliczenia z wydanych bonów,
–
sporządza zbiorcze sprawozdania rozliczeniowe z wydanych bonów w województwie,
–
zbiera i kontroluje materiały sprawozdawcze z powiatów i miast wydzielonych z rozliczeń bonów, sporządza zbiorcze sprawozdania i przesyła je do Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.
b)
Referat inspekcji wewnętrznej
–
kontroluje wykonanie zarządzeń i instrukcji w zakresie rozdzielnictwa bonowego oraz przestrzeganie terminów i trybu rozdzielnictwa,
–
sprawdza w zakładach pracy znajomość zarządzeń i instrukcji oraz prawidłowość pobierania bonów,
–
instruuje terenowe władze w zakresie uprawnień do zaopatrzenia bonowego, rozdzielnictwa i rozliczeń z bonów,
–
inicjuje zmiany i usprawnienia w systemie rozdzielnictwa bonowego,
–
przeprowadza inspekcje zlecone i stawia wnioski o przeprowadzenie dochodzeń.
§ 12.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w miarę istotnej potrzeby zamiast grup spraw wprowadzić referaty z tym zastrzeżeniem, że komórka ta wymaga faktycznej 3, 4-osobowej obsady.
B. W prezydiach powiatowych i miejskich (miast stanowiących powiaty) rad narodowych.
§ 13.
Wydział handlu dzieli się na referaty:
1)
ogólno-administracyjny,
2)
planowania,
3)
artykułów spożywczych i przemysłowych i załatwia sprawy organizacji, planowania, cen, inwestycji, artykułów spożywczych i rolnych w zakresie kompetencji resortu handlu wewnętrznego, żywienia zbiorowego, artykułów przemysłowych, produkcji, przetwórstwa mięsnego, rzeźni, zakładów utylizacyjnych, piekarnictwa, skupu warzyw i owoców oraz rozdzielnictwa bonowego.
Uwaga: Referaty tworzy się, jeżeli w wydziale jest co najmniej pięciu pracowników. W miastach stanowiących powiaty referat artykułów spożywczych i przemysłowych może być rozdzielony na referat artykułów spożywczych i referat artykułów przemysłowych.
W wydziałach działają również referaty rozdzielnictwa bonowego utworzone zarządzeniem Nr 304 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 21 listopada 1951 r.
Przepisy końcowe.
§ 14.
Traci moc instrukcja Nr 5 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 7 grudnia 1950 r. w sprawie tymczasowego podziału funkcji w wydziałach i referatach handlu prezydiów rad narodowych.
§ 15.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 19 lipca 1952 r.