Organizacja oddziałów instalacyjnych w budowlanych przedsiębiorstwach powiatowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA BUDOWNICTWA MIAST I OSIEDLI
z dnia 13 sierpnia 1952 r.
w sprawie organizacji oddziałów instalacyjnych w budowlanych przedsiębiorstwach powiatowych.

§  1.
1.
Dla zabezpieczenia budowlanym przedsiębiorstwom powiatowym możności prawidłowego zorganizowania wykonawstwa robót instalacyjnych może być utworzony przy jednym z budowlanych przedsiębiorstw powiatowych w każdym województwie oddział instalacyjny obejmujący swą działalnością teren całego województwa.
2.
Oddział instalacyjny zostaje powołany przez wojewódzki zarząd budowlanych przedsiębiorstw powiatowych, w przypadku stwierdzonej celowości jego istnienia, w drodze wydania polecenia utworzenia oddziału budowlanemu przedsiębiorstwu powiatowemu, posiadającemu najlepsze warunki do prowadzenia robót instalacyjnych na terenie województwa.
3.
Polecenie utworzenia oddziału instalacyjnego powinno nastąpić po uprzednim zasięgnięciu opinii prezydium powiatowej rady narodowej, właściwej dla budowlanego przedsiębiorstwa powiatowego, przy którym tworzy się oddział instalacyjny.
4.
Oddział instalacyjny jest jednostką organizacyjną budowlanego przedsiębiorstwa powiatowego wyznaczonego przez wojewódzki zarząd budowlanych przedsiębiorstw powiatowych i działa na wewnętrznym ograniczonym rozrachunku gospodarczym, korzystając z następujących uprawnień:
1)
prowadzi samodzielnie pełną rachunkowość, sporządza pełny bilans i rachunek wyników,
2)
posiada samodzielny rachunek w banku finansującym jego działalność eksploatacyjną.
§  2.
Działalność oddziału instalacyjnego przy budowlanym przedsiębiorstwie powiatowym obejmuje wykonanie:
1)
robót wchodzących w zakres instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej,
2)
robót wchodzących w zakres instalacji centralnego ogrzewania i centralnej wody ciepłej,
3)
robót wchodzących w zakres instalacji elektrycznej,
4)
robót studniarsko-wiertniczych.
§  3.
Oddział instalacyjny zaspokaja potrzeby budowlanych przedsiębiorstw powiatowych danego województwa w charakterze podwykonawcy w zakresie ustalonym w § 2.
§  4.
Dla wykonywania swych zadań oddział instalacyjny posiada warsztaty i magazyn sprzętu, narzędzi i materiałów.
§  5.
Wszystkie materiały służące do robót instalacyjnych wymienionych w § 2 przejmie oddział instalacyjny odpłatnie od budowlanych przedsiębiorstw powiatowych danego województwa w miarę przejmowania lub uruchomiania robót.
§  6.
Koordynację pracy oddziału prowadzi wojewódzki zarząd budowlanych przedsiębiorstw powiatowych.
§  7.
1.
Na czele oddziału instalacyjnego stoi kierownik odpowiedzialny za całokształt działalności oddziału, który zarządza oddziałem przy pomocy podporządkowanych mu komórek organizacyjnych.
2.
Kierownik oddziału instalacyjnego podlega dyrektorowi budowlanego przedsiębiorstwa powiatowego, przy którym oddział jest utworzony.
§  8.
Kierownikowi oddziału instalacyjnego są podporządkowane bezpośrednio następujące komórki organizacyjne tego oddziału:
1)
samodzielny referent planowania,
2)
sekcja techniczna,
3)
sekcja finansowo-księgowa,
4)
samodzielny referent zaopatrzenia.
§  9.
Ilość etatów dla oddziału instalacyjnego ustala do wysokości 13 pracowników umysłowych Zarząd Budowlanych Przedsiębiorstw Powiatowych na zaopiniowany przez wojewódzki zarząd budowlanych przedsiębiorstw powiatowych wniosek budowlanego przedsiębiorstwa powiatowego, przy którym zostaje utworzony oddział.
§  10.
Do zakresu zadań poszczególnych komórek organizacyjnych oddziału instalacyjnego należą następujące czynności:
1.
Samodzielny referent planowania:
a)
sporządza plany produkcyjno-finansowe roczne, kwartalne i miesięczne na podstawie planów poszczególnych budowlanych przedsiębiorstw powiatowych oraz prowadzi sprawozdawczość z ich wykonania,
b)
przeprowadza analizę działalności oddziału na podstawie sprawozdawczości z wykonania planu i operatywnych wyników pracy poszczególnych komórek organizacyjnych ze specjalnym uwzględnieniem zagadnienia kosztów własnych oraz zgłasza wypływające z analizy wnioski,
c)
przygotowuje umowy na podstawie zleceń otrzymanych od budowlanych przedsiębiorstw powiatowych oraz prowadzi rejestr faktur wystawionych za roboty wykonane przez oddział.
2.
Sekcja techniczna:
a)
prowadzi roboty wchodzące w zakres zadań oddziału, koordynując prace poszczególnych grup wykonawczych pomiędzy sobą oraz z ogólnym postępem robót na budowach,
b)
w ramach obowiązujących harmonogramów określa zadania dla kierowników robót,
c)
opracowuje kosztorysy na wykonanie robót, a następnie na podstawie materiałów dostarczonych przez kierowników robót i własnych obmiarów sporządza rachunki i przygotowuje odbiór robót,
d)
zarządza warsztatami,
e)
czuwa nad właściwym stosowaniem norm pracy, tj. organizuje narady wytwórcze, pobudza inicjatywę współzawodnictwa i racjonalizatorstwa, czuwa nad bezpieczeństwem pracy i zabezpieczeniem majątku w myśl instrukcji przeciwpożarowej.
3.
Sekcja finansowo-księgowa:
a)
prowadzi kasę i likwidaturę finansową,
b)
prowadzi księgowość finansową i materiałową oraz sprawozdawczość i analizę finansowo-księgową,
c)
sprawuje opiekę nad całością majątku i środków materiałowych oraz nadzór nad prawidłowością ich użytkowania, przeprowadza kontrolę wydatków i dochodów,
d)
rejestruje koszty i w porozumieniu z samodzielnym referentem planowania przeprowadza kalkulację kosztów własnych dla celów analitycznych,
e)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej,
f)
przygotowuje materiały do opracowania planów finansowych,
g)
załatwia wszelkie sprawy związane z finansowaniem działalności oddziału, wykonywuje kwartalne plany kredytowe i prowadzi dotyczącą ich sprawozdawczość,
h)
prowadzi sprawy związane z ubezpieczeniem majątku.
4.
Samodzielny referent zaopatrzenia:
a)
w porozumieniu z sekcją techniczną ustala potrzeby oddziału w zakresie zaopatrzenia w materiały, sprzęt i narzędzia oraz w zakresie wyposażenia w urządzenia magazynowe, magazyny i place składowe,
b)
w porozumieniu z sekcją techniczną opracowuje plany zaopatrzenia budów w oparciu o obowiązujące harmonogramy robót,
c)
realizuje zaopatrzenie oraz prowadzi ewidencję zapasów magazynowych,
d)
nadzoruje gospodarkę magazynową i ponosi za nią odpowiedzialność,
e)
sporządza sprawozdania ze swej działalności.
5.
Wszelkie inne czynności operatywne i administracyjno-gospodarcze wynikające z działalności oddziału instalacyjnego (np. sprawy personalne, inwestycje, zawieranie umów itp.) wykonuje dla oddziału macierzyste budowlane przedsiębiorstwo powiatowe. Koszty związane z wykonywaniem wyżej wspomnianych czynności przez budowlane przedsiębiorstwo powiatowe obciążają w drodze rozliczenia oddział instalacyjny.
§  11.
Ramowy schemat organizacyjny oddziału instalacyjnego przedstawia w formie graficznej załącznik do niniejszej instrukcji.
§  12.
Instrukcja obowiązuje z mocą od dnia 9 sierpnia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY SCHEMAT ORGANIZACYJNY ODDZIAŁU INSTALACYJNEGO W BUDOWLANYM PRZEDSIĘBIORSTWIE POWIATOWYM

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-75.1203

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Organizacja oddziałów instalacyjnych w budowlanych przedsiębiorstwach powiatowych.
Data aktu: 13/08/1952
Data ogłoszenia: 08/09/1952
Data wejścia w życie: 09/08/1952