Nadanie statutu Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego.

UCHWAŁA NR 600
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1952 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) w brzmieniu nadanym art. 74 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) w związku z art. 41 ust. 2 tej ustawy Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Nadaje się Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego, działającemu na podstawie zarządzenia Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. w brzmieniu nadanym zarządzeniem Ministra Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 9 stycznia 1952 r. (Monitor Polski Nr A-27, poz. 379), statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Budownictwa Miast i Osiedli.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Budownictwa Mieszkaniowego, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Budownictwa Miast i Osiedli, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych, mających na celu postęp techniczny, organizacyjny i ekonomiczny w budownictwie mieszkaniowym, w nawiązaniu do zadań narodowych planów gospodarczych, a w szczególności:
1)
inwentaryzacja zasobów mieszkaniowych dla planowania i programowania budownictwa;
2)
programowanie i ekonomika zabudowy zespołów mieszkaniowych;
3)
programowanie i opracowywanie budowlanych standardów mieszkaniowych i standardów urządzeń osiedlowych;
4)
analiza projektów budynków mieszkalnych i ich zespołów wraz z budynkami usługowymi i urządzeniami osiedlowymi pod względem ekonomicznym, architektonicznym i konstrukcyjnym;
5)
typizacja projektów i opracowywanie projektów typowych;
6)
opracowywanie normatywów kosztorysowych;
7)
badanie kosztów i inne zagadnienia ekonomiczne budownictwa mieszkaniowego;
8)
opracowywanie wskaźników technicznych i techniczno-ekonomicznych dla budownictwa mieszkaniowego;
9)
opracowywanie wyników prac naukowo-badawczych w formie projektów, instrukcji, zaleceń i norm;
10)
publikowanie wyników prac Instytutu;
11)
popularyzacja zagadnień budownictwa mieszkaniowego.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków;
4)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
5)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności Instytutu.
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków, powoływanych na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu, Przewodniczącego, zastępcę i 11 członków powołuje Minister Budownictwa Miast i Osiedli, jednego członka – Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Budownictwa Miast i Osiedli.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora Instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa głosowania.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Minister może uchylić uchwały Rady w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu, określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności zaś załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna Instytutu jest następująca:
1)
dział planowania i dokumentacji naukowo-technicznej;
2)
dział programowania i projektowania budynków mieszkalnych i usługowych;
3)
dział badania kosztów budowy;
4)
dział statystyki i ekonomiki budownictwa mieszkaniowego;
5)
dział programowania i ekonomiki zespołów mieszkaniowych;
6)
dział budżetowo-gospodarczy;
7)
referat spraw personalnych.
2.
W skład Instytutu wchodzą:
1)
pracownia projektowa Instytutu Budownictwa Mieszkaniowego oraz
2)
pracownia normatywów kosztorysowych.
3.
Działy dzielą się na stanowiska pracy, jedno- lub wieloosobowe; w razie zastosowania podziału działów na sekcje niezbędne jest uzyskanie na ten podział zgody Ministra Budownictwa Miast i Osiedli, wyrażonej po porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i z Państwową Komisją Etatów.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  17.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Budownictwa Miast i Osiedli.
2.
Pracownia projektowa może być prowadzona według zasad rozrachunku gospodarczego.
3.
Pracownie normatywów kosztorysowych finansowane są ze środków specjalnych.
§  18.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Do wykonania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-66.1007

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Instytutowi Budownictwa Mieszkaniowego.
Data aktu: 17/07/1952
Data ogłoszenia: 08/08/1952
Data wejścia w życie: 08/08/1952