Skład i tryb postępowania komisji powołanych do wydawania opinii co do przyczyn rozwiązania stosunku pracy.

ZARZĄDZENIE NR 157
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lipca 1952 r.
w sprawie składu i trybu postępowania komisji powołanych do wydawania opinii co do przyczyn rozwiązania stosunku pracy.

Na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie mieszkań służbowych i zakładowych (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisję, przewidzianą w § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie mieszkań służbowych i zakładowych (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 196), zwaną w dalszym ciągu "komisją", powołuje kierownik właściwej władzy naczelnej.
§  2.
Właściwą władzą naczelną zakładu pracy jest:
1)
dla władz (urzędów) centralnych podległych Prezesowi Rady Ministrów, prezydiów rad narodowych oraz dla organizacji społecznych i politycznych - Prezes Rady Ministrów;
2)
dla Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
3)
dla innych władz, urzędów, zakładów i instytucji państwowych, przedsiębiorstw państwowych i pozostających pod zarządem lub nadzorem państwowym, central spółdzielczo-państwowych oraz dla spółek, w których Skarb Państwa lub przedsiębiorstwa państwowe posiadają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego spółki - minister sprawujący nad nimi zwierzchni nadzór;
4)
dla związków zawodowych - przewodniczący Centralnej Rady Związków Zawodowych;
5)
dla Centralnego Związku Spółdzielczego, central spółdzielni i spółdzielni - prezes Centralnego Związku Spółdzielczego.
§  3.
W skład komisji wchodzą:
1)
przedstawiciel komórki zatrudnienia władzy naczelnej jako przewodniczący i
2)
przedstawiciel komórki prawnej władzy naczelnej - wyznaczeni przez kierownika władzy naczelnej oraz
3)
przedstawiciel zarządu głównego właściwego związku zawodowego.
§  4.
Powołanie komisji następuje na dany rok kalendarzowy. Przy większej ilości podległych zakładów pracy kierownik władzy naczelnej może powołać dwa lub więcej kompletów komisji.
§  5.
Władza naczelna po otrzymaniu odwołania pracownika od decyzji zakładu pracy wzywającej go w związku z rozwiązaniem umowy o pracę do opróżnienia mieszkania służbowego (zakładowego), bez wskazania mieszkania zastępczego, skierowuje odwołanie do komisji, celem wydania opinii, czy zachodzą warunki rozwiązania stosunku pracy przewidziane w § 6 ust. 1 pkt 1 - 4 powołanego w § 1 rozporządzenia.
§  6.
Komisja przed wydaniem opinii obowiązana jest dać możność złożenia wyjaśnień i wskazania dowodów zarówno wnoszącemu odwołanie pracownikowi jak i zakładowi pracy.
§  7.
Dla wyjaśnienia sprawy komisja może przeprowadzić dochodzenia drogą zbadania dokumentów, świadków i biegłych i ewentualnie wyznaczyć w tym celu rozprawę ustną.
§  8.
O terminie rozprawy należy zawiadomić pisemnie zarówno wnoszącego odwołanie jak i zakład pracy w takim czasie, by mieli oni możność wzięcia udziału w rozprawie.
§  9.
Po wyjaśnieniu sprawy komisja na posiedzeniu, w którym mogą brać udział tylko członkowie kompletu, odbywa naradę i ustala swoją opinię. Przebieg narad i głosowania jest tajny. Opinia komisji zapada większością głosów.
§  10.
Opinię powziętą przez komisję podpisują wszyscy członkowie kompletu bez względu na sposób ich głosowania. Opinia komisji (§ 5) powinna zawierać uzasadnienie zajętego przez komisję stanowiska.
§  11.
Obsługa biurowa komisji należy do komórki kadr władzy naczelnej.
§  12.
Do postępowania komisji w zakresie postępowania wyjaśniającego mają poza tym zastosowanie przepisy o postępowaniu administracyjnym.
§  13.
Opinię komisji przedkłada przewodniczący kierownikowi władzy naczelnej.
§  14.
Za udział w posiedzeniach odbytych przez komisję poza godzinami urzędowymi otrzymują członkowie jej wynagrodzenie w wysokości maksymalnej diety dziennej, przewidzianej przy podróżach służbowych pracowników państwowych,
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-58.891

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Skład i tryb postępowania komisji powołanych do wydawania opinii co do przyczyn rozwiązania stosunku pracy.
Data aktu: 03/07/1952
Data ogłoszenia: 09/07/1952
Data wejścia w życie: 09/07/1952