Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Oświaty.

UCHWAŁA Nr 462
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 czerwca 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Oświaty.

§  1.
Ministerstwu Oświaty nadaje się tymczasowy statut organizacyjny w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Oświaty.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA OŚWIATY

§ 1.
Ministerstwo Oświaty składa się z następujących komórek organizacyjnych:

Gabinetu Ministra,

Departamentu Kadr i Zatrudnienia,

Departamentu Administracyjno-Finansowego,

Departamentu Planowania,

Departamentu Inwestycji,

Departamentu Przedszkoli,

Departamentu Szkolnictwa Ogólnokształcącego,

Departamentu Oświaty Dorosłych,

Departamentu Opieki nad Dzieckiem,

Departamentu Wychowania Pozaszkolnego,

Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Kadr,

Departamentu Wychowania Fizycznego i Sportu,

Departamentu Kontroli,

Samodzielnego Wydziału Oceny Książek Szkolnych,

Samodzielnego Wydziału Bibliotek Szkolnych i Pedagogicznych,

Zarządu Przemysłu Szkolnego.

§  2.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Samodzielnego Referatu Skarg i Zażaleń,

Kancelarii Tajnej,

Biblioteki Ministerstwa.

§  3.
Departament Kadr i Zatrudnienia składa się z:

Wydziału Zatrudnienia i Płac,

Wydziału Kadr,

Wydziału Socjalnego,

Wydziału Planowego Zatrudniania Absolwentów,

Samodzielnego Referatu Ewidencji,

Samodzielnego Referatu Dyscyplinarnego.

§  4.
Departament Administracyjno-Finansowy składa się z:

Wydziału Administracyjnego,

Wydziału Finansowego,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Zaopatrzenia,

Kancelarii Głównej.

§  5.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planu i Budżetu Szkolnictwa Ogólnokształcącego,

Wydziału Planu i Budżetu Szkolnictwa Wyższego i Zawodowego,

Wydziału Planu i Budżetu Urządzeń Socjalnych i Kulturalnych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

§  6.
Departament Inwestycji składa się z:

Wydziału Studiów i Norm,

Wydziału Planowania Inwestycyjnego,

Wydziału Wykonawstwa Inwestycji,

Wydziału Remontów i Wyposażenia.

§  7.
Departament Przedszkoli składa się z:

Wydziału Administracji Przedszkoli,

Wydziału Nadzoru Pedagogicznego.

§  8.
Departament Szkolnictwa Ogólnokształcącego składa się z:

Wydziału Sieci Szkolnictwa,

Wydziału Szkolnictwa Podstawowego,

Wydziału Szkolnictwa Licealnego,

Wydziału Szkolnictwa Specjalnego,

Wydziału Szkół z Niepolskim Językiem Nauczania,

Wydziału Internatów i Stypendiów,

Samodzielnego Referatu Prac Dydaktyczno-Programowych.

§  9.
Departament Oświaty Dorosłych składa się z:

Wydziału Szkolnictwa dla Pracujących,

Wydziału Kursów Masowych,

Wydziału Kształcenia Korespondencyjnego i Samokształcenia,

Wydziału Początkowego Nauczania.

§  10.
Departament Opieki nad Dzieckiem składa się z:

Wydziału Koordynacji i Nadzoru,

Wydziału Domów Dziecka,

Wydziału Wczasów,

Wydziału Opieki Częściowej.

§  11.
Departament Wychowania Pozaszkolnego składa się z:

Wydziału Młodzieżowego,

Wydziału Prac Pozalekcyjnych i Pozaszkolnych,

Wydziału Placówek Pozaszkolnych.

§  12.
Departament Kształcenia i Doskonalenia Kadr składa się z:

Wydziału Kształcenia Wychowawczyń Przedszkoli,

Wydziału Kształcenia Nauczycieli Szkół Podstawowych,

Wydziału Kształcenia Nauczycieli Szkół Licealnych,

Wydziału Doskonalenia Kadr Pedagogicznych.

§  13.
Departament Wychowania Fizycznego i Sportu składa się z:

Wydziału Wychowania Fizycznego,

Wydziału Szkoleniowego,

Wydziału Sportu,

Wydziału Higieny Szkolnej.

§  14.
W skład departamentów wchodzą sekretariaty departamentów, które obejmują następujące sprawy:
a)
sporządzanie ogólnych planów prac i sprawozdań z działalności departamentu,
b)
kontrola załatwiania spraw terminowych departamentu,
c)
ewidencjonowanie zarządzeń normatywnych, prowadzenie zbioru wydawnictw urzędowych, przyjmowanie i rozdział poczty,
d)
zaopatrzenie wydziałów (samodzielnych referatów) departamentu w potrzebny sprzęt, urządzenia i materiały biurowe,
e)
sprawy finansowo-budżetowe i wnioski inwestycyjne,
f)
sprawy osobowe departamentu,
g)
sprawy obsługi kancelaryjnej (rejestratury departamentu),
h)
załatwianie spraw doraźnych, zleconych przez dyrektora departamentu.
§  15.
Szczegółowy podział czynności między departamenty, wydziały i samodzielne referaty ustala Minister Oświaty.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-53.781

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Oświaty.
Data aktu: 04/06/1952
Data ogłoszenia: 23/06/1952
Data wejścia w życie: 23/06/1952