Zasady i tryb zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym z Centralą Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU DROBNEGO I RZEMIOSŁA
z dnia 16 maja 1952 r.
w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym z Centralą Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych.

Na podstawie § 17 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Udzielanie zamówień na wykonanie wszelkich robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym Centrali Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych następuje wyłącznie na zasadach i w trybie określonym niniejszym zarządzeniem, z uwzględnieniem wymagań ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 63, poz. 494) i przepisów na jej podstawie wydanych, a w szczególności: zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrów: Finansów, Gospodarki Komunalnej, Górnictwa, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Rolnego i Spożywczego, Handlu Wewnętrznego, Rolnictwa i Reform Rolnych, Żeglugi, Leśnictwa, Komunikacji, Zdrowia oraz Budownictwa z dnia 31 sierpnia 1950 r. w sprawie udzielania zamówień centralom prywatnego przemysłu oraz w sprawie stwierdzania odmowy przyjęcia zamówienia przez osoby, o których mowa w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Monitor Polski z 1950 r. Nr A-112, poz. 1414 i z 1951 r. Nr A-47, poz. 634).
2.
Centrala wymieniona w ust. 1, zwana dalej "wykonawcą", wykonuje udzielone jej zamówienia przez przedsiębiorstwa zrzeszone w Ogólnopolskim Zrzeszeniu Prywatnego Przemysłu Budowlanego i Instalacyjnego, zwane dalej "bezpośrednim wykonawcą".
§  2.
1.
Udzielanie zamówień na roboty budowlano-montażowe następuje w formie pisemnych umów według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia. Wzór ten będzie miał zastosowanie z odpowiednimi zmianami również w przypadkach, gdy wykonawca będzie występował w charakterze podwykonawcy.
2.
Strony mogą zamieszczać w zawieranych umowach postanowienia odmienne od ustalonych we wzorze umowy i warunkach umownych za zgodą władzy nadrzędnej zamawiającego.
§  3.
1.
W związku z zawieraniem umowy według załączonego wzoru zamawiający ma obowiązek dostarczenia wykonawcy następującej dokumentacji technicznej:
1)
prawidłowo opracowanego i zatwierdzonego projektu wstępnego wraz z kosztorysami określającymi zakres robót powierzonych wykonawcy;
2)
ogólnych wytycznych organizacji budowy z objaśnieniami i generalnym planem budowy;
3)
wyciągu z tytułu inwestycyjnego;
4)
planu finansowania według kwartałów;
5)
projektu technicznego wraz z kosztorysem szczegółowym, zaktualizowanym po dzień zawarcia umowy z generaliami (kosztami ogólnymi) dla nie uspołecznionego przemysłu budowlanego;
6)
rysunków roboczych;
7)
terminów dostawy na płac budowy przedmiotów, urządzeń, narzędzi, maszyn itp. wyposażenia technicznego, które na podstawie porozumienia z wykonawcą bezpośrednim dostarczyć ma zamawiający;
8)
warunków szczególnych wynikających z porozumienia stron.
2.
Wyciąg z tytułu inwestycyjnego (ust. 1 pkt 3) powinien obejmować zestawienie wszystkich obiektów budowy objętych umową, zawierające koszty obiektów po obniżce wynikającej z wykonania nałożonych na zamawiającego obowiązków wygospodarowania oszczędności w etapach projektowania i realizacji oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów. W przypadku gdy w chwili sporządzenia wyciągu nałożony na zamawiającego obowiązek wygospodarowania oszczędności w etapie projektowania nie został jeszcze wykonany, w wyciągu tym należy przyjąć, że całość tego zadania jak również oszczędność etapu realizacji obciąża równomiernie wszystkie obiekty.
3.
Plan finansowania (ust. 1 pkt 4) powinien określać planowaną sumę faktur przejściowych i końcowych, które zostaną przedstawione zamawiającemu do zapłaty w poszczególnych kwartałach i w odniesieniu do poszczególnych obiektów oraz terminy i wysokość rat spłaty udzielonej zaliczki bezpośredniemu wykonawcy.
4.
Do czasu ustalenia generalii (tabeli kosztów ogólnych) przez właściwe władze generalia te będą ustalone przez zamawiającego w porozumieniu z bezpośrednim wykonawcą na podstawie generalii dla państwowego przemysłu budowlanego z uwzględnieniem różnicy obciążeń nie uspołecznionego przemysłu świadczeniami społecznymi, podatkowymi itd., wynikającej z obowiązujących przepisów i zatwierdzonej przez władzę nadzorczą zamawiającego. Różnica powyższa ustalona zostanie na zasadach sporządzania tabel kosztów ogólnych (generalii).
5.
Dokumentacja techniczna wymieniona w ust. 1 pkt 1, 3, 4, 7 i 8 powinna być dostarczona przy podpisaniu umowy. Pozostała dokumentacja może być dostarczona w terminie późniejszym, określonym w umowie.
§  4.
Umowy powinny być zawarte przed rozpoczęciem kwartału kalendarzowego, w którym ma nastąpić rozpoczęcie robót.
§  5.
Wykonawca obowiązany jest wyjaśnić z zamawiającym wszystkie okoliczności niezbędne do zawarcia umowy i przesłać mu podpisany jednostronnie projekt umowy najpóźniej na 28 dni przed upływem terminu do zawarcia umowy w czterech egzemplarzach.
§  6.
1.
Zamawiający obowiązany jest projekt umowy podpisać i zwrócić w ciągu siedmiu dni wykonawcy dwa egzemplarze umowy. Jeżeli zamawiający nie zgadza się na niektóre postanowienia projektu umowy, obowiązany jest pomimo to projekt umowy podpisać, zaznaczając, że zgłasza zastrzeżenia. Postanowienia i zmiany, które zamawiający zamierza wprowadzić do umowy, ujmuje w protokole rozbieżności, który przesyła wykonawcy łącznie z umową. O sporządzeniu protokołu rozbieżności zamawiający umieszcza wzmiankę w tekście umowy. Umowa wiąże strony w zakresie osiągniętego porozumienia.
2.
Jeżeli wykonawca przyjmuje wszystkie lub niektóre poprawki do umowy, wynikające z protokołu rozbieżności, zawiadamia o tym pisemnie w ciągu siedmiu dni zamawiającego. O wysłaniu zawiadomienia wykonawca zamieszcza wzmiankę na umowie. Protokół rozbieżności wraz z zawiadomieniem wykonawcy ma charakter porozumienia dodatkowego do umowy. Porozumienie w sprawie dalszych rozbieżności w treści umowy może nastąpić na podstawie dalszego porozumienia pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, ujętego w formie protokołu.
3.
W braku porozumienia co do wszystkich warunków umowy wykonawca obowiązany jest podjąć za pośrednictwem Ministerstwa Przemysłu Drobnego i Rzemiosła (Departament Inwestycji i Budownictwa) próby uzgodnienia rozbieżności. W razie niemożności uzgodnienia rozbieżności wykonawca obowiązany jest na siedem dni przed upływem terminu do zawarcia umowy zgłosić wniosek do Państwowej Komisji Arbitrażowej o rozstrzygnięcie sporu (spór przedumowny), zawiadamiając jednocześnie o tym zamawiającego. Jeżeli zamawiający nie otrzyma od wykonawcy zawiadomienia o skierowaniu sprawy do Państwowej Komisji Arbitrażowej na cztery dni przed upływem terminu do zawarcia umowy, sam składa wniosek do Państwowej Komisji Arbitrażowej przed upływem terminu do zawarcia umowy.
§  7.
Strony mogą odstąpić od umowy tylko za zezwoleniem Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła oraz właściwego ministra, któremu podlega zamawiający. W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w tym przedmiocie do udzielenia zezwolenia uprawniony jest Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
1.
Co do korzystania w trakcie wykonywania robót z urządzeń znajdujących się na placu budowy (terenie robót), jak również co do warunków specjalnych, dotyczących szczególnych warunków robót lub szczególnego przedmiotu robót, strony zawrą odrębne porozumienia, które stanowić będą części składowe umowy.
2.
Porozumienia, o których mowa w ust. 1, nie mogą być sprzeczne z zasadami wyrażonymi w niniejszymi zarządzeniu i innych obowiązujących przepisach, w zawartej umowie oraz w warunkach umownych.
§  9.
1.
Cześć składową umowy stanowią "Tymczasowe warunki umowne określające prawa i obowiązki zamawiającego i wykonawcy robót budownictwa inwestycyjnego", stanowiące załącznik Nr 7 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53) ze zmianami wynikającymi z treści niniejszego zarządzenia oraz wzoru umowy.
2.
Wykonanie robót przez wykonawcę następować będzie z zasady przy użyciu materiałów dostarczonych przez zamawiającego. Przekazanie przydziału na zakup materiałów nie jest równoznaczne z dostarczeniem materiałów. Zamawiający dostarczy materiały na miejsce budowy, o ile z umowy nie wynika, że obowiązek ten ciąży na wykonawcy.
3.
Wykonawca może być zobowiązany do zwózki materiałów na budowę za dodatkowym wynagrodzeniem, z doliczeniem kosztów ogólnych obciążających zamawiającego.
4.
Ilość, jakość i termin dostawy materiałów powinny być ustalone w wykazie dołączonym do umowy, uzgodnionym pomiędzy zamawiającym a wykonawcą bezpośrednim.
5.
W przypadku opłacania przez wykonawcę materiałów przydzielonych zamawiającemu wykonawca ma prawo policzyć pełne generalia materiałowe przy uwzględnieniu wartości samych materiałów.
6.
Władzą zwierzchnią dla wykonawcy jest - w rozumieniu warunków umownych - Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła (Departament Inwestycji i Budownictwa).
§  10.
1.
W razie potrzeby na wykonanie zamówienia mogą być udzielone zaliczki w ogólnej wysokości do 15% wartości umowy.
2.
Za zgodą władzy naczelnej zamawiającego może być udzielona wykonawcy zaliczka do wysokości 25% wartości umowy.
3.
Udzielona zaliczka spłacana będzie z przejściowych rachunków przez potrącanie z tych rachunków kwot co najmniej w takiej samej procentowej wysokości, w jakiej została udzielona. Ostatnia rata zaliczki potrącana będzie z ostatniego rachunku przejściowego.
4.
Zaliczka nie może być udzielona w przypadku, gdy roboty wykonywane są przy użyciu podstawowych materiałów należących do zamawiającego.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

UMOWA

pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą robót budowlano-montażowych.

W dniu .......... 195... r. w ..........

pomiędzy ..........

..........

zwanym dalej "Zamawiającym", reprezentowanym przez ..........

działającego (ych) na podstawie ..........

.......... z jednej strony a Centralą Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych sp. z o. o. w Warszawie, Al. Jerozolimskie 101, zarej. w Sądzie Powiatowym dla Dzielnicy Warszawa-Śródmieście w Warszawie, Wydział Rejestru Handlowego Nr Rej. R. H. B. L. XXXIX-13393, zwaną dalej "Wykonawcą" i reprezentowaną przez ..........

działającego (ych) na podstawie .......... z drugiej strony, zawarta została umowa treści następującej:

§ 1.
1.
Zamawiający powierza, a Wykonawca przyjmuje do wykonania następujące roboty: ..........

.......... szczegółowo opisane w załączonych do umowy spisach robót zgodnie z załączoną do mniejszej umowy dokumentacją techniczną, objęte tytułem inwestycyjnym na rok 195.. Część ... Dział ... Rozdział ... Nr tytułu ....

2.
Opisane wyżej roboty wykonane zostaną przez przedsiębiorstwo .......... zwane dalej "Bezpośrednim Wykonawcą", z prawem dla Wykonawcy zmiany bezpośredniego wykonawcy z ważnych przyczyn za zgodą Zamawiającego.
§  2.
1.
Wykonawca zobowiązuje się poprzez Bezpośredniego Wykonawcę wykonać wszystkie określone w umowie i w załącznikach do niej roboty i oddać je w zakończonej formie i w zgodności z zatwierdzoną w przepisany sposób dokumentacją techniczną * w terminie do dnia ..........

*) w ciągu .......... dni roboczych.

2.
Ustalone w paragrafie niniejszym terminy ulegną odpowiedniemu przedłużeniu w przypadku nieotrzymania przez Bezpośredniego Wykonawcę dokumentacji technicznej, materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania robót bądź z powodów siły wyższej lub innych przeszkód nie zawinionych przez Bezpośredniego Wykonawcę albo na skutek zaistniałych innych przyczyn określonych w warunkach szczególnych.
§  3.
1. * Koszt robót będących przedmiotem umowy ustala się na sumę zł ..........

na podstawie zaktualizowanego na dzień zawarcia umowy kosztorysu, stanowiącego załącznik .......... do umowy.

*) Tymczasowy koszt robót będących przedmiotem umowy ustalony na podstawie kosztorysu stanowiącego załącznik Nr ... do umowy wynosi zł ..........

Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć zaktualizowany kosztorys szczegółowy w terminie do dnia ..........

*) Tymczasowy koszt robót będących przedmiotem umowy, ustalony na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy uwidocznionym w załączniku do niniejszej umowy, wynosi zł ..........

Ostateczny ogólny koszt robót ustalony zostanie na podstawie dostarczonego przez Zamawiającego uzgodnionego między stronami kosztorysu, który stanowić będzie załącznik do niniejszej umowy w miejsce poprzedniego kosztorysu szacunkowego, przy czym ogólny koszt robót określony szacunkowo zostanie odpowiednio zmieniony, a różnice zostaną rozliczone w fakturach przejściowych poczynając od pierwszej faktury po dacie wniesienia kosztorysu do umowy bądź po uzgodnieniu kosztorysu przez Zamawiającego i Bezpośredniego Wykonawcę.

2.
Zaktualizowany kosztorys, o którym mowa w ust. 1, zostanie ustalony z uwzględnieniem generalii, określonych w § 3 ust. 4 zarządzenia Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła z dnia 16 maja 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym przez Centralę Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych (Monitor Polski Nr A-45, poz. 637).
3.
Rachunki przejściowe będą przedstawiane Zamawiającemu i bankowi finansującemu inwestycje bezpośrednio przez Bezpośredniego Wykonawcę, rachunek zaś ostateczny - wyłącznie przez Wykonawcę.
4.
Wszystkie rachunki wystawiać będzie na swoich formularzach Bezpośredni Wykonawca.
5.
Z każdego rachunku Zamawiający dokona następujących potrąceń:
1)
1% - tytułem prowizji wykonawczej, którą przeleje na konto Wykonawcy Nr .......... w Banku ..........;
2)
0,7% - tytułem składki na rzecz Ogólnopolskiego Zrzeszenia Prywatnego Przemysłu Budowlanego i Instalacyjnego, które przeleje na konto Wykonawcy, jak wyżej w pkt 1;
3)
..... % - tytułem kaucji gwarancyjnej, nie obejmującej kosztów urządzenia placu budowy, na zabezpieczenie usunięcia usterek w okresie gwarancyjnym, które przeleje na rachunek depozytowy Bezpośredniego Wykonawcy Nr .......... w Banku ..........;
4)
ewentualnie innych potrąceń z tytułu np. udzielonych zaliczek, należności za materiały, za dokonane zastępczo dostawy i innych szczegółowo ustalonych w warunkach szczególnych.
6.
Resztę należności z tytułu rachunków przejściowych, po dokonaniu powyższych potrąceń, Zamawiający przeleje na konto Bezpośredniego Wykonawcy Nr .......... w Banku ..........
7.
Zamawiający zwolni kaucję gwarancyjną na wniosek Wykonawcy lub w innych przypadkach ustalonych w warunkach szczególnych.
8.
Należność przypadającą do zapłaty z tytułu ostatecznego rachunku Zamawiający w całości przeleje na konto Wykonawcy Nr .......... w Banku ..........
9.
Zamawiający, celem zgodnego księgowania, zobowiązuje się bieżąco przesyłać Wykonawcy każdorazowo przedkładane mu do zapłaty przez Bezpośredniego Wykonawcę rachunki, po uprzednim zaopatrzeniu ich w adnotację o sposobie rozliczenia, tj. po uwidocznieniu wszelkich potrąceń, jak również sumy wypłaconej Bezpośredniemu Wykonawcy.
10.
Obieg dokumentów i korespondencji w sprawach dokumentacji technicznej, finansowej i prawnej, zaopatrzenia materiałowego itp. odbywać się będzie bezpośrednio między Zamawiającym a Bezpośrednim Wykonawcą, przy czym Zamawiający będzie przesyłał Wykonawcy w sprawach ważnych odpisy swojej korespondencji z Bezpośrednim Wykonawcą.
11.
Z rachunków przejściowych i ostatecznych nie będą potrącane kwoty oszczędności etapu realizacji.
§  4.
1.
Wykonawca otrzymuje w ciągu 7 dni od daty podpisania umowy zaliczkę w wysokości zł .........., tj. .....% wartości umowy określonej w § 3 ust. 1.
2.
Zaliczka wypłacona będzie wprost Bezpośredniemu Wykonawcy i spłacana będzie przez potrącenie z rachunków przejściowych kwot co najmniej w takiej samej procentowej wysokości, w jakiej została udzielona. Ostatnie potrącenie dokonane będzie z ostatniego rachunku przejściowego.
§  5.
Przy wykonywaniu niniejszej umowy obowiązują następujące załączniki:
1)
prawidłowo opracowany i zatwierdzony projekt wstępny wraz z kosztorysami, określającymi zakres robót powierzonych Wykonawcy *
2)
ogólne wytyczne organizacji budowy z objaśnieniami, generalnym planem budowy oraz spisem robót;
3)
wyciąg z tytułu inwestycyjnego, obejmujący zestawienie wszystkich obiektów budowy, objętych umową, zawierające koszty obiektów, ustalone na zasadach wymienionych w § 3 ust. 1 i 2 niniejszej umowy, oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia budowy tych obiektów;
4)
plan sfinansowania wg kwartałów;
5)
projekt techniczny wraz z kosztorysem szczegółowym i analizą cen ustalonych na zasadach wymienionych w § 3 ust. 1 i 2 niniejszej umowy oraz ze specyfikacją materiałową i warunkami technicznymi;
6)
rysunki robocze;
7)
terminy dostawy na plac budowy przedmiotów wyposażenia technicznego, urządzeń, maszyn itp., które zgodnie z obowiązującymi przepisami lub na podstawie porozumienia z Bezpośrednim Wykonawcą dostarczyć ma Zamawiający;
8)
warunki szczególne wynikające z porozumienia stron;
9)
tabela kosztów ogólnych, sporządzona na zasadach wymienionych w § 3 ust. 2 niniejszej umowy;
10)
stwierdzenie odmowy przyjęcia roboty przez przedsiębiorstwa uspołecznione ze wskazaniem Centrali jako tej, której może być udzielone zamówienie;
11)
..........
12)
..........
§  6.
Wykonawca stwierdza, że otrzymał od Zamawiającego pełną * następującą *) dokumentację techniczną, a mianowicie wymieniona w § 5 pkt ..........

*) Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć Bezpośredniemu Wykonawcy brakującą dokumentację techniczną w następujących terminach:

1)
wymienioną w § 5 pkt ..... do dnia ..........
2)
wymienioną w § 5 pkt ..... do dnia ..........
3)
wymienioną w § 5 pkt ..... do dnia ..........
§  7.
Zamawiający zobowiązuje się przekazać plac budowy (teren robót) Bezpośredniemu Wykonawcy w terminie do dnia .......... 19.. r.
§  8.
Wykonawca zobowiązuje się przeprowadzić wszystkie określone w § 1 roboty w ścisłej zgodności z załączonym do umowy zestawieniem (§ 5 pkt 3) i we wskazanych w nim początkowych i końcowych terminach ich wykonania.
§  9.
Część składową umowy stanowią:
1)
znane stronom obowiązujące "Tymczasowe warunki umowne" ze zmianami wynikającymi z treści niniejszej umowy i załączników do niej;
2)
P. N. B.-1 obowiązujące w odniesieniu do stanów faktycznych nie uregulowanych niniejszą umową i jej załącznikami;
3)
warunki szczególne;
4)
..........
5)
..........
§  10.
1.
Wszystkie warunki umowy obowiązują strony bez wezwań i stawiania w zwłoce.
2.
Spory między stronami mogące wyniknąć w związku z niniejszą umową rozstrzygnięte będą w myśl przepisów o państwowym arbitrażu gospodarczym.
3.
Okres gwarancyjny wynosi ..........
4.
Okres gwarancyjny liczy się od dnia jakościowego bądź ilościowego i jakościowego odbioru robót przez Zamawiającego lub od dnia faktycznego użytkowania obiektu przez użytkownika, stwierdzonego w dzienniku budowy.
5.
Zmiany umowy mogą nastąpić wyłącznie na piśmie.
6.
Strony mogą odstąpić od umowy tylko za zezwoleniem Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła oraz właściwego ministra, któremu podlega Zamawiający. W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w tym przedmiocie do udzielenia zezwolenia uprawniony jest Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  11.
Umowę niniejszą sporządzono w 4 jednobrzmiących egzemplarzach, z których otrzymują po jednym egzemplarzu: Zamawiający, Wykonawca, Bezpośredni Wykonawca oraz bank finansujący inwestycje.

Podpis Zamawiającego: Podpis Wykonawcy:

*) Niepotrzebne skreślić.
*) Niepotrzebne skreślić.
**) Wymaganie to nie obowiązuje w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami.
*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-45.637

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym z Centralą Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych.
Data aktu: 16/05/1952
Data ogłoszenia: 30/05/1952
Data wejścia w życie: 01/01/1952, 30/05/1952