Przechowywanie i kwalifikowanie do zniszczenia akt, ksiąg i innych dokumentów likwidowanych oraz zlikwidowanych przedsiębiorstw bankowych i instytucji kredytu długoterminowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 kwietnia 1952 r.
w sprawie przechowywania i kwalifikowania do zniszczenia akt, ksiąg i innych dokumentów likwidowanych oraz zlikwidowanych przedsiębiorstw bankowych i instytucji kredytu długoterminowego.

Na podstawie art. 35 pkt 4 dekretu z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych przedsiębiorstw bankowych (Dz. U. R. P. z 1948 r. Nr 52, poz. 410 oraz z 1951 r. Nr 31, poz. 240) oraz art. 35 ust. 3 dekretu z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych instytucji kredytu długoterminowego (Dz. U. R. P. z 1948 r. Nr 52, poz. 411 oraz z 1951 r. Nr 31, poz. 241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytucje kredytowe, posiadające w pomieszczeniach pozostających w ich dyspozycji składnice akt likwidowanych oraz zlikwidowanych przedsiębiorstw bankowych i instytucji kredytu długoterminowego, przystąpią bezzwłocznie do uporządkowania tych składnic według podanych niżej zasad.
§  2.
Akta, księgi i inne dokumenty, niezbędne do prowadzenia likwidacji w trybie powołanych wyżej dekretów, oraz akta, księgi i inne dokumenty z okresu od daty postawienia danej jednostki w stan likwidacji, łącznie z materiałami związanymi z ustaleniem podatku od wzbogacenia wojennego, powinny być w stanie uporządkowanym postawione do dyspozycji Banku Gospodarstwa Krajowego z wyłączeniem akt, ksiąg i innych dokumentów dotyczących Pocztowej Kasy Oszczędności w likwidacji, które przejmuje na przechowanie Powszechna Kasa Oszczędności.
§  3.
Akta, księgi i inne dokumenty, nie objęte § 2, należy podzielić na dwie kategorie: A i B.
1.
Kategoria A obejmuje akta i inne dokumenty własne jednostki likwidowanej bądź zlikwidowanej, a mianowicie:
a)
statuty,
b)
protokoły i uchwały władz statutowych,
c)
wyciągi z rejestru handlowego,
d)
zasadnicze dokumenty, dotyczące nieruchomości własnych instytucji,
e)
ostatnio aktualne księgi emisyjne (listów zastawnych, obligacji, akcji),
f)
sprawozdania i bilanse roczne wraz z załącznikami,
g)
akta dotyczące stosunków finansowych z zagranicą,
h)
okólniki i zarządzenia wewnętrzne,
i)
dokumenty dotyczące zabezpieczeń udzielonych a zlikwidowanych kredytów wszelkiego rodzaju,
j)
akta personalne,

które po uporządkowaniu powinny być przekazane do właściwego terenowo archiwum państwowego.

2.
Kategoria B obejmuje wszelkie pozostałe akta, księgi i inne dokumenty, nie wymienione w ust. 1, z przeznaczeniem ich na makulaturę.
§  4.
1.
Selekcji akt, ksiąg i innych dokumentów według wytycznych, podanych w §§ 2 i 3, dokonywają instytucje kredytowe, wymienione w § 1, przez komisje składające się z 3 osób. W skład komisji wchodzą: wyznaczeni przez kierownika placówki terenowej instytucji wymienionych w § 1 dwaj przedstawiciele tejże placówki, z których jeden jako przewodniczący komisji, oraz 1 przedstawiciel właściwej dla instytucji wymienionych w § 1 Rady Miejscowej Związku Zawodowego Pracowników Finansowych R. P.
2.
Po przeprowadzeniu selekcji i spełnieniu wymagań dekretu z dnia 29 marca 1951 r. o archiwach państwowych (Dz. U. R. P. Nr 19, poz. 149) co do kontroli selekcji i uzyskaniu zezwolenia właściwej władzy archiwalnej, placówki terenowe instytucji kredytowych, wymienionych w § 1, powinny:
a)
niezwłocznie odprowadzić makulaturę do Centrali Odpadków Użytkowych, a należność uzyskaną ze sprzedaży makulatury odprowadzić do Centrali Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie,
b)
z pozostałymi aktami, księgami i innymi dokumentami postąpić zgodnie z przepisami §§ 2 i 3 ust. 1.
§  5.
1.
Koszty związane z przeprowadzeniem selekcji akt archiwalnych, sporządzeniem wykazów akt przeznaczonych do archiwum państwowego oraz transportem pokryte będą w pierwszym rzędzie:
a)
z należności uzyskanych ze sprzedaży makulatury,
b)
z wpływów uzyskanych z realizacji aktywów likwidowanych bądź zlikwidowanych jednostek.
2.
Rozliczenie kosztów przeprowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego.
§  6.
Ogólne kierownictwo i nadzór nad wykonaniem niniejszego zarządzenia powierza się Bankowi Gospodarstwa Krajowego,
§  7.
Terminy zniszczenia akt, ksiąg i innych dokumentów przejętych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i Powszechną Kasę Oszczędności, bądź przekazania z nich akt i dokumentów kategorii "A" do archiwum państwowego zostaną ustalone w oddzielnym zarządzaniu Ministra Finansów.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-41.586

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przechowywanie i kwalifikowanie do zniszczenia akt, ksiąg i innych dokumentów likwidowanych oraz zlikwidowanych przedsiębiorstw bankowych i instytucji kredytu długoterminowego.
Data aktu: 17/04/1952
Data ogłoszenia: 20/05/1952
Data wejścia w życie: 20/05/1952