Tymczasowy statut organizacyjny Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej.

UCHWAŁA NR 209
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej.

Na podstawie art. 8 dekretu z dnia 24 kwietnia 1952 r. o Centralnym Urzędzie Gospodarki Materiałowej (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 143) uchwala się, co następuje:
§  1.
Nadaje się tymczasowy statut organizacyjny Centralnemu Urzędowi Gospodarki Materiałowej w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI MATERIAŁOWEJ

§ 1.
W skład Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej wchodzą:
a)
Gabinet Prezesa,

Departament Ekonomiki Zaopatrzenia,

Departament Gospodarki Materiałowej,

Samodzielny Wydział Budżetowo-Gospodarczy,

Samodzielny Wydział Personalny,

Zarząd do Spraw Paliw,

Zarząd do Spraw Stali,

Zarząd do Spraw Metali Nieżelaznych,

Zarząd do Spraw Kabli i Przewodów,

Zarząd do Spraw Drewna i Materiałów Budowlanych,

Zarząd do Spraw Narzędzi i Artykułów Technicznych,

Zarząd do Spraw Papieru;

b)
Państwowa Inspekcja Gospodarki Materiałowej.
§  2.
Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej podlega:

Centrala Odpadków Użytkowych.

§  3.
Gabinet Prezesa składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Kancelarii Tajnej.

§  4. 1
Departament Ekonomiki Zaopatrzenia składa się z:

Wydziału Techniki Planowania Materiałowego,

Wydziału Organizacji i Techniki Zaopatrzenia,

Wydziału Nadwyżek Materiałowych,

Wydziału Zaopatrzenia Przemysłu,

Wydziału Zaopatrzenia Budownictwa,

Wydziału Zaopatrzenia Innych Działów Gospodarki,

Wydziału Przemysłowych Surowców Wtórnych, Wydziału Opakowań

§  5.
Departament Gospodarki Materiałowej składa się z:

Wydziału Wewnątrzzakładowego Obrotu Materiałowego,

Wydziału Metod Normowania Zużycia,

Wydziału Metod Normowania Zapasów,

Wydziału Standaryzacji Magazynów,

Wydziału Norm Przechowywania i Ubytków Materiałów,

Wydziału Organizacji Gospodarki Magazynowej.

§  6.
Zarząd do Spraw Paliw składa się z:

Wydziału Gospodarki Paliwami,

Wydziału Węgla Kamiennego,

Wydziału Koksu,

Wydziału Węgla Brunatnego, Torfu i Innych,

Wydziału Paliw Płynnych,

Wydziału Gospodarki Urządzeniami Cieplnymi.

§  7.
Zarząd do Spraw Stali składa się z:

Wydziału Gospodarki Stalą,

Wydziału Surowców Hutniczych,

Wydziału Stali I,

Wydziału Stall II.

§  8.
Zarząd do Spraw Metali Nieżelaznych składa się z:

Wydziału Gospodarki Metalami Nieżelaznymi,

Wydziału Surowców Nieżelaznych,

Wydziału Metali Nieżelaznych I,

Wydziału Metali Nieżelaznych II.

§  9.
Zarząd do Spraw Kabli i Przewodów składa się z:

Wydziału Gospodarki Kablami,

Wydziału Kabli Silnoprądowych,

Wydziału Kabli Słaboprądowych,

Wydziału Przewodów Gołych.

§  10.
Zarząd do Spraw Drewna i Materiałów Budowlanych składa się z:

Wydziału Gospodarki Drewnem i Materiałami Budowlanymi,

Wydziału Drewna,

Wydziału Materiałów Wiążących,

Wydziału Materiałów Ceramicznych.

§  11.
Zarząd do Spraw Narzędzi i Artykułów Technicznych składa się z:

Wydziału Gospodarki Narzędziami i Artykułami Technicznymi,

Wydziału Narzędzi do Obróbki Mechanicznej,

Wydziału Narzędzi Ściernych,

Wydziału Materiałów Ściernych i Azbestowych,

Wydziału Materiałów Różnych.

§  12.
Zarząd do Spraw Papieru składa się z:

Wydziału Gospodarki Papierem,

Wydziału Surowców Papierniczych,

Wydziału Papieru I,

Wydziału Papieru II,

Wydziału Papieru III,

Wydziału Papieru IV.

§  13.
Państwowa Inspekcja Gospodarki Materiałowej składa się z:

Działu Planowania i Organizacji Kontroli,

Działu Analizy Kontroli,

Inspektorów.

Organami terenowymi Państwowej Inspekcji Gospodarki Materiałowej są delegatury okręgowe.

§  14.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy departamenty, samodzielne wydziały i wydziały ustali Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej.
§  15.
W skład departamentów i zarządów, wymienionych w §§ 4-12, oraz Państwowej Inspekcji Gospodarki Materiałowej wchodzą sekretariaty, które obejmują następujące sprawy:
1)
zestawienie planów prac i ogólna sprawozdawczość z działalności,
2)
ewidencja zarządzeń normatywnych i utrzymywania zbiorów wydawnictw urzędowych,
3)
sprawy osobowe i gospodarcze,
4)
sprawy kancelaryjne.
1 Załącznik § 4 zmieniony przez § 5 uchwały nr 521 z dnia 1 lipca 1952 r. w sprawie struktury organizacyjnej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej. (M.P.52.A-62.936) z dniem 21 lipca 1952 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-38.550

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej.
Data aktu: 24/04/1952
Data ogłoszenia: 13/05/1952
Data wejścia w życie: 13/05/1952