Nadanie statutu Geodezyjnemu Instytutowi Naukowo-Badawczemu.

ZARZĄDZENIE Nr 54
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 marca 1952 r.
w sprawie nadania statutu Geodezyjnemu Instytutowi Naukowo-Badawczemu.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P, Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia Nr 53 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 marca 1952 r. w sprawie dostosowania organizacji Geodezyjnego Instytutu Naukowo-Badawczego do przepisów tej ustawy (Monitor Polski Nr A-26, poz. 348) nadaje się temu instytutowi statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Równocześnie traci moc zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 1945 r. o organizacji Geodezyjnego Instytutu Naukowo-Badawczego (Monitor Polski Nr 42, poz. 106).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT GEODEZYJNEGO INSTYTUTU NAUKOWO-BADAWCZEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Geodezyjny Instytut Naukowo-Badawczy, zwany dalej "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Nr 53 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 marca 1952 r. w sprawie dostosowania organizacji Geodezyjnego Instytutu Naukowo-Badawczego do przepisów tej ustawy (Monitor Polski Nr A-27, poz. 368).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Prezes Rady Ministrów przez Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem instytutu jest organizowanie i wykonywanie prac naukowo-badawczych w zakresie geodezji dla potrzeb gospodarki narodowej oraz naukowe racjonalizowanie i unowocześnianie metod wykonawstwa. W szczególności do zadań instytutu należy:
1)
prowadzenie prac naukowo-badawczych, motyczących geodezyjnych pomiarów podstawowych, fotogrametrii, kartografii, astronomii praktycznej, pomiarów szczegółowych, specjalnych, podstawowej sieci grawimetrycznej oraz sieci magnetycznej;
2)
prowadzenie pomiarów z dziedziny astronomii praktycznej, specjalnych pomiarów badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej, podstawowych pomiarów grawimetrycznych i magnetycznych oraz ich aktualizacja;
3)
dążenie do stałego postępu w wykonywaniu pomiarów geodezyjnych i geofizycznych oraz udzielanie pomocy naukowo-technicznej instytucjom, przodującym praktykom i racjonalizatorom w zakresie geodezji;
4)
popularyzowanie wyników przeprowadzonych badań i współdziałanie w ich wykorzystaniu;
5)
opracowywanie i redagowanie publikacji naukowych, wchodzących w zakres prac instytutu, oraz współpraca w tej dziedzinie z zainteresowanymi instytucjami;
6)
utrzymywanie łączności z odpowiednimi organizacjami i instytucjami w kraju i za granicą i wykorzystywanie ich doświadczeń;
7)
branie udziału w reprezentowaniu Polski w międzynarodowych organizacjach geodezyjno-geofizycznych;
8)
organizowanie konferencji i zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, wystaw itp;
9)
współdziałanie z zakładami szkół wyższych i innymi, instytucjami w pracach naukowo-badawczych oraz w przygotowaniu i doskonaleniu nowego typu kadr naukowych.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy 2 zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedkładanie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów przez Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju do zatwierdzenia planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu, za zgodą Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju, zakładów badawczych i doświadczalnych oraz pracowni;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów przez Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz co najmniej 9 członków, powoływanych na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień, wchodzących w zakres działania instytutu. Przewodniczącego, jego zastępcę oraz członków Rady Naukowej powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca. oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciąga roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Prezesa Rady Ministrów;
2)
na żądanie Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju;
3)
na żądanie dyrektora instytutu;
4)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca, baz prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Prezes Rady Ministrów w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu, zgłoszony za pośrednictwem Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu, określone w § 6 statutu. Komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna instytutu jest następująca:

Starszy Planista,

Sekcja Budżetowo-Gospodarcza,

Działowy Ośrodek Dokumentacji Naukowo-Technicznej i Biblioteka,

Zakład Geodezji,

Zakład Geofizyki,

Zakład Fotogrametrii,

Zakład Astronomii,

Zakład Pomiarów Odkształceń,

Zakład Kartografii,

Dział Organizacji Pracy i Analizy Procesu Geod.

2.
Instytut prowadzi zakłady naukowo-badawcze i doświadczalne, pracownie pomocnicze oraz zespoły dla prac terenowych.
§  17.
Prezes Głównego Urzędu Pomiarów Kraju na wniosek dyrektora instytutu zaopiniowany przez Radę Naukową określi:
1)
organizację i zakres działania sekretariatu naukowego i poszczególnych działów;
2)
organizację i zakres działania zakładów i pracowni;
3)
zakres korzystania poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych instytutu z obserwatoriów, pola doświadczalnego, pracowni, warsztatów, instrumentów i środków transportowych.
4)
regulaminy pracy poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych.
§  18.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej instytutu mogą być przeprowadzane wyłącznie za zgodą Prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  19.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Prezydium Rady Ministrów.
§  20.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych instytutu ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach, gospodarczo uzasadnionych, Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju, może zezwolić na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
3.
Czynności prawne, sprzeczne z przepisami niniejszego paragrafu, są nieważne.
§  21.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępca i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Prezes Rady Ministrów, na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju, ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  22.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  23.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.

Rozdział  V.

Likwidacja instytutu.

§  24.
Likwidację instytutu zarządza Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-27.368

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Geodezyjnemu Instytutowi Naukowo-Badawczemu.
Data aktu: 10/03/1952
Data ogłoszenia: 31/03/1952
Data wejścia w życie: 31/03/1952