Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Sprawiedliwości.

UCHWAŁA NR 154
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 marca 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości.

§  1.
Ministerstwu Sprawiedliwości nadaje się tymczasowy statut organizacyjny w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Sprawiedliwości.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI

§ 1.
W skład Ministerstwa Sprawiedliwości wchodzą:
1.
Gabinet Ministra,

Departament Nadzoru Sądowego,

Departament Ustawodawczy,

Departament Kadr,

Departament Szkolenia,

Departament Organizacyjno-Administracyjny,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Samodzielny Wydział Sądownictwa dla Nieletnich,

Samodzielny Wydział Adwokatury,

Samodzielny Wydział Kontroli,

2.
Instytut Ekspertyz Sądowych.
§  2.
Gabinet Ministra dzieli się na:

Wydział Prezydialny,

Wydział Obrotu Prawnego z Zagranicą,

Samodzielny Referat Bibliotek,

Kancelarię Tajną.

§  3.
Departament Nadzoru Sądowego dzieli się na:

Wydział Postępowania Sądowego,

Wydział Nadzoru Terenowego,

Wydział Orzecznictwa Karnego,

Wydział Orzecznictwa Cywilnego,

Samodzielny Referat Sądów Ubezpieczeń Społecznych.

§  4.
Departament Ustawodawczy dzieli się na:

Wydział Prawa Karnego,

Wydział Prawa Cywilnego,

Wydział Badań Praktyki Sądów,

Samodzielny Referat Prawa Państwowego i Administracyjnego,

Samodzielny Referat Popularyzacji Prawa.

§  5.
Departament Kadr dzieli się na:

Wydział Osobowy Sędziów i Notariuszy,

Wydział Osobowy Pracowników Administracyjnych.

§  6.
Departament Szkolenia - bezwydziałowy.
§  7.
Departament Organizacyjno-Administracyjny dzieli się na:

Wydział Organizacji,

Wydział Administracyjny,

Wydział Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydział Notariatu,

Samodzielny Referat Rejestru Skazanych.

§  8.
Departament Budżetowo-Gospodarczy dzieli się na:

Wydział Budżetowo-Rachunkowy,

Wydział Gospodarczy,

Samodzielny Referat Socjalny,

Samodzielny Referat Inwestycyjny,

Samodzielny Referat Ochrony Gmachów,

Kancelarię Główną.

§  9.
W skład departamentów wymienionych w §§ 3 do 8 wchodzą sekretariaty, obejmujące następujące sprawy:
a)
sporządzanie planów prac i sprawozdań z działalności departamentu,
b)
kontrola terminowości załatwiania spraw departamentu,
c)
prowadzenie sekretariatu departamentu, przyjmowanie i rozdział poczty,
d)
sprawy osobowe pracowników departamentu,
e)
zaopatrywanie departamentu w potrzebne materiały biurowe,
f)
załatwianie spraw doraźnych, usługowych, zleconych przez dyrektora departamentu.
§  10.
Szczegółowy podział czynności między departamenty, samodzielne wydziały, wydziały, samodzielne referaty i referaty ustali Minister Sprawiedliwości.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-26.347

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Sprawiedliwości.
Data aktu: 15/03/1952
Data ogłoszenia: 28/03/1952
Data wejścia w życie: 28/03/1952