Zmiana tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi.

UCHWAŁA NR 147
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 marca 1952 r.
w sprawie zmiany tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi.

§  1.
W załączniku do uchwały Nr 345 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1951 r. w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi (Monitor Polski Nr A-43, poz. 549) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 skreśla się wyrazy "Departament Szkolnictwa", po wyrazach "Departament Eksploatacji" wstawia się wyrazy "Departament Produkcji", a po wyrazach "Departament Administracyjno-Gospodarczy oraz" wstawia się wyrazy:

"Zarząd Polityczno-Wychowawczy,

Zarząd Szkolenia Zawodowego";

2)
skreśla się § 7;
3)
dotychczasowe §§ 8 i 9 otrzymują kolejną numerację 7 i 8;
4)
w § 8 skreśla się wyrazy "Samodzielnego Referatu Radiotechniki";
5)
wstawia się § 9 w brzmieniu:

"§ 9. Departament Produkcji składa się z:

Wydziału Głównego Mechanika,

Wydziału Głównego Energetyka,

Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu,

Wydziału Technologii Produkcji,

Wydziału Kooperacji Produkcji,

Głównego Inspektora Przeciwpożarowego";

6)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. Departament Techniki składa się z:

Wydziału Normalizacji,

Wydziału Dozoru Technicznego i Ekspertyz,

Wydziału Mechanizacji,

Wydziału Radiotechniki i Radionawigacji,

Wydziału Kontroli Technicznej,

Wydziału Prac Naukowo-Badawczych i Racjonalizacji";

7)
w § 11 po wyrazach "Gospodarki Materiałowej" wstawia się wyrazy "Wydziału Zaopatrzenia Robotniczego";
8)
po § 13 wstawia się nowe §§ 14 i 15 w brzmieniu:

"§ 14. Zarząd Polityczno-Wychowawczy składa się z:

Wydziału Organizacji i Inspekcji,

Wydziału Propagandy i Szkolenia".

§ 15. Zarząd Szkolenia Zawodowego składa się z:

Wydziału Programów i Planowania,

Wydziału Rekrutacji i Opieki nad Absolwentami,

Wydziału Kursów Zawodowych i Szkolenia Korespondencyjnego,

Wydziału Szkół,

Wydziału Budżetowo-Gospodarczego";

9)
dotychczasowe §§ 14 i 15 otrzymują kolejną numerację 16 i 17.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Żeglugi.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1952 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-25.311

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi.
Data aktu: 08/03/1952
Data ogłoszenia: 27/03/1952
Data wejścia w życie: 27/03/1952, 01/01/1952