Zmiana stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 grudnia 1951 r.
w sprawie zmiany stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.

Na podstawie §§ 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 180) oraz na podstawie pkt 2 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zasad finansowania kapitalnych remontów przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym (Biuletyn PKPG Nr 10, poz. 129) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostki gospodarcze, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, począwszy od dnia 1 stycznia 1952 r. dokonywać będą amortyzacji pojazdów samochodowych według zasad ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
1.
Podstawę do obliczenia odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w § 1, stanowi ilość przebytych (przejechanych) przez pojazdy samochodowe kilometrów.
2. 1
Jednostki gospodarcze, w których usługi transportowe stanowią funkcje pomocnicze w stosunku do ich działalności podstawowej, mogą za zezwoleniem właściwego ministra obliczać odpisy amortyzacyjne od pojazdów samochodowych w wysokości stawek procentowych, stosowanych do obliczania odpisów umorzeniowych.
3. 2
Wysokość stawek amortyzacyjnych z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 2, określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
1.
Za podstawę do odprowadzania miesięcznych rat amortyzacyjnych należy przyjąć średni planowany przebieg pojazdów samochodowych.
2.
Różnice wynikłe pomiędzy planowanymi a rzeczywistymi przebiegami pojazdów samochodowych powinny być rozliczane na zasadach ogólnych.
§  4.
1.
Odpisy amortyzacyjne obliczane zgodnie z postanowieniem §§ 2 i 3 ust. 1 dzieli się na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty:
1)
w przedsiębiorstwach transportowych oraz w działających według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego zakładach (bazach) transportowych innych przedsiębiorstw - stosownie do tabeli stanowiącej załącznik Nr 1 do zarządzenia, w sposób określony w § 5;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - według stosunku procentowego określonego w zarządzeniu Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 17 lipca 1951 r. w sprawie podziału amortyzacji w przedsiębiorstwach działających według zasad rozrachunku gospodarczego na 1952 r. (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1052).
2.
Właściwi ministrowie mogą w przypadkach gospodarczo uzasadnionych zarządzić, aby podległe im przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonywały podziału odpisów amortyzacyjnych na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty według zasad ustalonych w ust. 1 pkt 1.
§  5.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 na podstawie ilości posiadanych pojazdów samochodowych i planowanego ich przebiegu ustalą łączną wysokość amortyzacji rocznej, łączną wysokość odpisów na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty oraz stosunek procentowy tych części do łącznej wysokości amortyzacji rocznej.
2.
Ustalenie stosunku procentowego, o którym mowa w ust. 1, następuje na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.
3.
Stosunek procentowy części amortyzacji przeznaczonej na inwestycje i na kapitalne remonty do łącznej wysokości amortyzacji rocznej stanowi stały procent podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty, obowiązujący przez cały rok bez względu na zmiany w parku samochodowym i ilości kilometrów przebytych (przejechanych) przez poszczególne samochody w ciągu roku.
§  6.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu należy przyjąć przy opracowywaniu szczegółowych planów na 1952 r.
§  7.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Równocześnie tracą moc obowiązującą §§ 1 i 2 oraz załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 1951 r. w sprawie nowych stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr A-40, poz. 506).
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA STAWEK AMORTYZACYJNYCH

dla pojazdów samochodowych od 1000 km przebiegu.
Lp. Rodzaje pojazdów Stawka amortyzacyjna od przebiegu 1000 km - w zł Podział stawki amortyzacyjnej Uwagi
na inwestycje na kapitalne remonty
1 2 3 4 5 6
A. Stary tabor *) Dla Forda V 8 cylindrowego stawkę figurującą w rubryce 5 podwyższa się o 15%
1 Osobowe z demobilu, U. L. dostaw UNRRA 310 30 280
2 J. w. ciężarowe o nośności do 5 t włącznie z ZIS i GAZ AA*) 360 30 330
3 J. w. ciężarowe o nośności powyżej 5 t 450 50 400
4 J. w. autobusy w komunikacji międzymiastowej 530 50 480
5 J. w. autobusy w komunikacji miejskiej 550 50 500
B. Nowy tabor - osobowe
6 BMW - 340 325 115 210
7 Chevrolet De Lux 345 175 170
8 Chevrolet Fleetmaster 315 145 170
9 Citroen 15 355 125 230
10 Citroen 11-L 355 125 230
11 Fiat l100/c-4 osobowe 390 120 270
12 Fiat 1100/N-6 osobowe 390 120 270
13 GAZ - 67 B 260 90 170
14 GAZ - M-20 (Pobieda) 235 85 150
15 Simca 8 420 150 270
16 Skoda 1101 i 1102 - osobowe 370 120 250
17 Skoda 1101 - sanitarka**) 400 150 250 **) Dla wszystkich innych samochodów sanitarnych z wyjątkiem "Skoda" stawka podwyższona o 15%
18 Tatra 87 (8 cyl.) 305 115 190
19 Tattraplan 295 125 170
20 Różne z silnikiem od 4 l pojemności poza wymienionymi w poz. 6-19 niniejszej tabeli z wyłączeniem poz. 1 330 140 190
21 J. w. z silnikiem od 1,51 do 4 l pojemności włącznie 255 85 170
22 J. w. z silnikiem do 1,5 l pojemności wyłącznie 265 95 170
C. Nowy tabor - ciężarowe
23 GAZ 51 (2,5 t) 250 110 140
24 Fiat - 666 N7 430 200 230
25 Fiat - 626 NL 440 190 250
26 JAZ - 200 (7 t) 505 275 230
27 Panhard Novic - 35 640 360 280
28 Praga RND 590 240 350
29 Renault R-2060 (1 t) 370 145 225
30 Renault R-2161 (2,5 t) 405 175 230
31 Renault AHG-2 (furgon) 315 115 200
32 Skoda 1101 - Furgon 255 85 170
33 Skoda 706 475 205 270
34 S.P.A. - A 10000 570 300 270
35 Star - 20 455 275 180
36 Tatra - 111 580 310 270
37 ZIS - 150 (4 t) 390 220 170
38 ZIS - 585 (wywrotka) 520 290 230
39 Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 2 (wozy z silnikiem niskoprężnym do 3,5 t nośności włącznie) 525 275 250
40 Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 3 z silnikiem Diesla, w tym ciągniki samochodowe jak również ciągniki siodłowe bez naczepów do 3,5 t nośności 440 190 250
41 J w. o nośności od 3,5 t 545 275 270
42 Samochody ciężarowe z wyjątkiem wywrotek, których charakter pracy został uwzględniony przy ustalaniu stawek, znajdujące się w posiadaniu Ministerstwa Leśnictwa, Państwowych Gospodarstw Rolnych, Przeds. Robót Poszukiwawczych i Geologicznych, przedsiębiorstw przemysłu naftowego i torfowego, Centrali Rybnej, Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz wszystkich przedsiębiorstw budowlanych o 15% wyższa od podanych w poz. 23-38
D. Nowy tabor - autobusy
43 Skoda 706 RO 670 370 300 Dla autobusów komunikacji miejskiej stawka podwyższona o 10%
44 Mayag TR5 965 540 425
45 Chausson 720 420 300
46 Fiat 666 RN 670 370 300
47 Leyland OPS 480 270 210
48 Leyland LOPS 490 270 220
49 Różne nie wymienione w poz. 43-48 z wyłączeniem wymienionych w poz. 4 i 5 670 370 300
Przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 15% sumy figurującej w rubryce 3. *) Tę część samochodu, która stanowi trwale umieszczone urządzenie lub maszynę należy amortyzować wg ogólnie obowiązujących - przepisów (np. urządzenie wozu strażackiego, ambulatorium, bufetu itp.)
50 Samochody specjalne (np. ambulatorium, bufet)*) Dla samochodów - dźwigów przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 30% sumy figurującej w rubryce 3.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

FORMULARZ

dla obliczenia podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty.
Lp. Rodzaje pojazdów Planowany przebieg Wysokość amortyzacji rocznej Podział rocznej kwoty amortyzacji Uwagi
na inwestycje na kapitalne remonty
1 2 3 4 5 6 7
Razem

Zestawienie:

1.
Łączna wysokość amortyzacji rocznej ("Razem" z rubr. 4) ..........
2.
Stosunek procentowy do łącznej wysokości amortyzacji rocznej (rubr. 4):
a)
części przezn. na inwestycje (rubr. 5) ..........
b)
części przezn. na kap. remonty (rubr. 6) ..........
1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.
2 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-2.36

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.
Data aktu: 06/12/1951
Data ogłoszenia: 15/01/1952
Data wejścia w życie: 15/01/1952