Zniesienie kontroli wewnętrznej oraz powołanie inspekcji resortowej i księgowych-rewidentów.

UCHWAŁA NR 1192
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 1952 r.
w sprawie zniesienia kontroli wewnętrznej oraz powołania inspekcji resortowej i księgowych-rewidentów. *

§  1.
Znosi się departamenty, biura, wydziały kontroli, główne inspektoraty oraz inspektoraty kontroli wewnętrznej (resortowej), działające na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1948 r.
§  2.
1.
Ministrowie powołają w ministerstwach, w ramach przyznanych etatów, inspektorów podległych bezpośrednio ministrowi jako inspekcję resortową.
2.
Zadaniem inspekcji resortowej jest doraźne sprawdzanie wykonania w resorcie uchwał Rządu oraz zarządzeń i instrukcji ministra, sprawdzanie w terenie otrzymanych przez ministra skarg i zażaleń ludności oraz sygnałów prasowych, jak również przeprowadzanie inspekcji w ramach zleconych przez ministra.
3.
Postanowienia ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do określonych przez Prezesa Rady Ministrów komisji i komitetów oraz centralnych urzędów, sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej.
§  3.
1.
W ministerstwach oraz komisjach, komitetach i urzędach centralnych sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej powołuje się księgowych-rewidentów.
2.
Księgowi-rewidenci (ust. 1) podlegają dyrektorowi departamentu księgowości (lub kierownikowi innej komórki organizacyjnej, do której zakresu działania wchodzą zagadnienia księgowości), a w centralnych zarządach i jednostkach organizacyjnych równorzędnych - głównemu księgowemu.
3.
Właściwy minister (kierownik komisji, komitetu, centralnego urzędu) może w ramach przyznanych etatów i zatwierdzonych planów zatrudnienia powołać księgowych-rewidentów również w jednostkach podległych organom, o których mowa w ust. 1 i 2, o ile wymaga tego wielkość tej jednostki oraz struktura organizacyjna danej gałęzi gospodarki lub administracji państwowej.
§  4.
Prezes Państwowej Komisji Etatów dokona zmian w zatwierdzonych planach etatów w związku ze zniesieniem kontroli wewnętrznej i powołaniem inspekcji resortowej oraz księgowych-rewidentów na wniosek właściwego ministra lub kierownika centralnego urzędu.
§  5.
Zadaniem resortowych księgowych-rewidentów (§ 3) jest wykonywanie rewizji księgowo-finansowej w podległych jednostkach organizacyjnych, a w szczególności:
1)
badanie legalności wszelkich operacji finansowych i gospodarczych;
2)
walka z nadużyciami i nielegalnym wydatkowaniem środków pieniężnych i materiałowych;
3)
badanie prawidłowości:
a)
prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości finansowej i budżetowej,
b)
opracowania dokumentacji rachunkowej, finansowej i budżetowej,
c)
księgowania,
d)
ewidencjonowania środków obrotowych i majątku trwałego.
§  6.
Każda podległa jednostka organizacyjna powinna być co najmniej raz w roku poddana szczegółowej dokumentalnej rewizji księgowo-finansowej przez księgowych-rewidentów jednostki nadrzędnej.
§  7.
Z wyników dokonanej rewizji finansowej sporządza się protokół. Protokół podpisują: księgowy-rewident, który prowadził rewizję, oraz kierownik i główny księgowy jednostki organizacyjnej, w której dokonano rewizji finansowej.
§  8.
Na podstawie wyników dokonanej rewizji finansowej organ nadrzędny nad jednostką zrewidowaną wydaje zarządzenie porewizyjne, przy czym obowiązany jest podjąć środki mające na celu usunięcie uchybień i niedociągnięć stwierdzonych w działalności tej jednostki organizacyjnej, a w przypadku stwierdzenia w toku rewizji nadużyć i innych przestępstw - spowodować pociągnięcie winnych do odpowiedzialności karnej.
§  9.
1.
Szczegółowy zakres i tryb działania księgowych-rewidentów ustali instrukcja Ministra Finansów, wydana w porozumieniu z Ministrem Kontroli Państwowej za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
2.
Minister Finansów za zgodą Prezesa Rady Ministrów ustali zasady współdziałania z księgowymi-rewidentami podległych mu organów kontroli i rewizji finansowej, działających na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej (Dz. U. Nr 8, poz. 61).
§  10.
Inspekcję resortową (§ 2) oraz księgowych-rewidentów (§ 3) w resortach Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego powołuje Minister Obrony Narodowej bądź Minister Bezpieczeństwa Publicznego, którzy ustalą etaty tych organów oraz określą w porozumieniu z Ministrem Kontroli Państwowej za zgodą Prezesa Rady Ministrów ich szczegółowy zakres i tryb działania.
§  11.
Terminy zniesienia organów kontroli wewnętrznej w poszczególnych resortach ustali Minister Kontroli Państwowej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, z tym że ostateczny termin zniesienia kontroli wewnętrznej powinien nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 1953 r.
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i wszystkim ministrom.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 30 czerwca 1959 r. nin. uchwała traci moc w części dotyczącej księgowych rewidentów i rewizji finansowo-księgowej, zgodnie z § 62 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 187 z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (M.P.59.58.278).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-106.1640

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zniesienie kontroli wewnętrznej oraz powołanie inspekcji resortowej i księgowych-rewidentów.
Data aktu: 09/12/1952
Data ogłoszenia: 30/12/1952
Data wejścia w życie: 30/12/1952