Ogłoszenie statutu Państwowego Instytutu Matematycznego.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 sierpnia 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Państwowego Instytutu Matematycznego.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 1951 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Instytutowi Matematycznemu (Dz. U. R. P. Nr 47, poz. 345) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU MATEMATYCZNEGO

§ 1.
Państwowy Instytut Matematyczny, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 listopada 1948 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Matematycznego (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 443) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
3.
Instytut może za zgodą Ministra Szkół Wyższych i Nauki posiadać oddziały i placówki w innych miejscowościach.
§  3.
Instytut jest placówką naukowo-badawczą, obejmującą swą działalnością całokształt badań w zakresie matematyki i jej zastosowań.
§  4.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych według ustalonego planu opartego na wytycznych Narodowego Planu Gospodarczego;
2)
współpraca i utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą, wykorzystywanie zagranicznych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz krajów demokracji ludowej;
3)
opracowywanie na żądanie władz i urzędów oraz na wniosek placówek naukowo-badawczych i przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej zagadnień z zakresu matematyki i jej zastosowań a także wyrażanie opinii w tych sprawach;
4)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych związanych z działalnością Instytutu w zakresie matematyki i jej zastosowań;
5)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów oraz przeprowadzanie ankiet;
6)
prowadzenie biblioteki i ośrodka dokumentacji z zakresu matematyki;
7)
popularyzacja wyników przeprowadzonych badań i współdziałanie w ich stosowaniu;
8)
opracowywanie i redagowanie publikacji naukowych i popularyzatorskich, podręczników, czasopism, biuletynów, sprawozdań, instrukcji, druków itp. oraz współpraca w tej dziedzinie z zainteresowanymi instytucjami;
9)
organizowanie zebrań, zjazdów i konferencji naukowych, wykładów, kursów, odczytów itp.;
10)
szkolenie i doskonalenie kadr naukowych;
11)
prowadzenie innych prac zleconych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w zakresie działalności Instytutu.
§  5.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415), który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy 2 zastępców powoływanych i odwoływanych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
§  6.
Do zakresu działania dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
ustalanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki planu pracy i projektów budżetów oraz sprawozdań z ich wykonania;
3)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych przewidzianych w § 4 pkt 9 statutu.
§  7.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  8.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz członków, powoływanych na okres lat 3 spośród osób, posiadających znaczny dorobek naukowy w zakresie matematyki lub jej zastosowań.
2.
Przewodniczącego, zastępcę, oraz członków Rady Naukowej powołuje i odwołuje Minister Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Liczba członków Rady Naukowej nie może przekraczać łącznie z przewodniczącym 30 osób.
4.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Prezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  9.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
opiniowanie planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków oraz sprawozdań z działalności Instytutu;
2)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
3)
omawianie zagadnień naukowych mających zasadnicze znaczenie dla pracy Instytutu;
4)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu;
5)
uchwalanie regulaminu swych prac, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki;
6)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej przynajmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku, przewidzianego w ust. 2, przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej:
1)
na żądanie Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
2)
na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków,
3)
na żądanie dyrektora Instytutu.
§  11.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  12.
Przewodniczący i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według norm, ustalonych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  13.
Udział w Radzie Naukowej nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy zawartej z Instytutem.
§  14.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów i pracowni naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze oraz komórek ogólno-administracyjnych.
2.
Organizację wewnętrzną Instytutu zatwierdza w ramach budżetu i etatów Minister Szkół Wyższych i Nauki na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez Radę Naukową. Podziału na zespoły w obrębie pracowni dokonuje dyrektor Instytutu.
3.
Dyrektor Instytutu może dla całego Instytutu, jak i dla poszczególnych jego komórek, wydać szczegółowe regulaminy pracy. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  15.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.
§  16.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
§  17.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, zastępca dyrektora i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnik działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Szkół Wyższych i Nauki ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i z napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024