Powołanie Naczelnego Architekta Warszawy.

UCHWAŁA NR 552
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1951 r.
o powołaniu Naczelnego Architekta Warszawy.

Na podstawie art. 23 i 24 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:
§  1.
Przy Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie powołuje się Naczelnego Architekta Warszawy.
§  2.
Naczelny Architekt Warszawy jako organ Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie nadaje kierunek pracom urbanistycznym i architektonicznym wykonywanym przez organa i przedsiębiorstwa podległe Prezydium Rady Narodowej oraz zatwierdza bądź opiniuje wszelkie projekty architektoniczne i budowlane przewidziane do realizacji na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego.
§  3.
W szczególności do obowiązków Naczelnego Architekta Warszawy należy:
1)
kierowanie pracami nad opracowaniem planu generalnego oraz projektów planów urbanistycznych dla m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego;
2)
wybór terenów dla budownictwa i przedstawianie decyzji lokalizacyjnych do zatwierdzenia właściwym organom państwowym;
3)
kierowanie opracowaniem wytycznych urbanistyczno-architektonicznych oraz danych wyjściowych dla projektowania budynków i urządzeń komunalnych na przydzielonych terenach, jak również danych programowych dla danego terenu, wynikających z planu generalnego;
4)
opiniowanie dla właściwych organów zwierzchnich wszelkich projektów urbanistycznych, architektonicznych i budowlanych stosownie do przepisów o zatwierdzeniu takich projektów dla obszaru m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego, bądź zatwierdzanie tych projektów, o ile obowiązujące przepisy przekazują to do jego właściwości;
5)
współdziałanie z Komisją Planowania Gospodarczego przy Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie w dziedzinie sporządzania planów gospodarczych i inwestycyjnych, kontroli ich wykonania i sprawozdawczości jak również opracowań lokalizacyjnych;
6)
inicjowanie i koordynowanie projektowania i realizacji głównych założeń miejskich;
7)
inicjowanie badania i informowania opinii społecznej i fachowej w sprawach projektów, zamierzeń i realizacji budownictwa w Warszawie i Warszawskim Zespole Miejskim;
8)
współdziałanie w pracach badawczych i kronikarskich nad historią dawnej Warszawy i historią współczesnego budownictwa Warszawy oraz inicjowanie tych prac;
9)
referowanie spraw na posiedzeniach Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy.
§  4. 1
Dla wykonania swych zadań Naczelny Architekt Warszawy ma prawo:
1)
wstępu na wszystkie roboty budowlane, wykonywane na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego;
2)
wstępu do pracowni wszystkich biur i organizacji wykonujących projekty urbanistyczne, architektoniczne i budowlane dla m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego niezależnie od ich podległości resortowej i zaznajamianie się z tymi projektami;
3)
wstrzymywania za pośrednictwem właściwych organów Prezydium Rady Narodowej wszelkich robót budowlanych, wykonywanych samowolnie bądź niezgodnie z zatwierdzonymi projektami, zawiadamiając o tym równocześnie właściwe ministerstwo inwestujące i wykonujące daną budowę;
4)
zgłaszania wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej lub dyscyplinarnej osób odpowiedzialnych za wykonywanie robót budowlanych samowolnie lub niezgodnie z zatwierdzonymi projektami.
§  5. 2
§  6. 3
Naczelny Architekt Warszawy jest w swej działalności podporządkowany Radzie Narodowej w m. st. Warszawie i jej Prezydium oraz Komitetowi do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  7. 4
Organizację wewnętrzną aparatu pracy Naczelnego Architekta Warszawy określa Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie na wniosek Naczelnego Architekta Warszawy.
§  8. 5
Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie może powołać na wniosek Naczelnego Architekta Warszawy architektów dzielnicowych, działających na obszarze dzielnic w imieniu Naczelnego Architekta, oraz określić zakres ich obowiązków i uprawnień w ramach przepisów §§ 3 i 4.
§  9.
1.
Do czasu wydania nowych przepisów o zatwierdzaniu projektów architektonicznych i budowlanych na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego zobowiązuje się wszelkie władze, urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe, dokonujące inwestycji budowlanych na tym obszarze do przedkładania projektów, które w myśl dotychczas obowiązujących przepisów nie wymagają zatwierdzenia przez Prezydium Rady Narodowej Naczelnemu Architektowi Warszawy dla wyrażenia zgody imieniem Prezydium Rady Narodowej.
2.
Jeżeli projekt w myśl obowiązujących przepisów podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Rządu bądź Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy, należy przedstawić go Naczelnemu Architektowi do opinii.
3.
Wykonywanie inwestycji budowlanych z naruszeniem przepisu ust. 1 traktowane będzie jako budownictwo samowolne (§ 4 pkt 3).
§  10.
1.
Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy ustali w terminie do dnia 31 grudnia 1951 r. po wysłuchaniu opinii Konserwatora m. st. Warszawy imienny wykaz budynków zabytkowych i zespołów zabytkowych na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego.
2.
Przepisy o ochronie zabytków architektonicznych stosowane będą na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego wyłącznie do budynków objętych tym wykazem.
3.
Zmiany w wykazie mogą być dokonywane jedynie w trybie przewidzianym w ust. 1.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 4 zmieniony przez § 2 lit. a) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
2 § 5 skreślony przez § 2 lit. b) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
3 § 6 zmieniony przez § 2 lit. c) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
4 § 7 zmieniony przez § 2 lit. d) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
5 § 8 zmieniony przez § 2 lit. e) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-76.1049

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Powołanie Naczelnego Architekta Warszawy.
Data aktu: 01/08/1951
Data ogłoszenia: 29/08/1951
Data wejścia w życie: 29/08/1951