Powołanie Naczelnego Architekta Warszawy.

UCHWAŁA NR 552
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1951 r.
o powołaniu Naczelnego Architekta Warszawy.

Na podstawie art. 23 i 24 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:
§  1.
Przy Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie powołuje się Naczelnego Architekta Warszawy.
§  2.
Naczelny Architekt Warszawy jako organ Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie nadaje kierunek pracom urbanistycznym i architektonicznym wykonywanym przez organa i przedsiębiorstwa podległe Prezydium Rady Narodowej oraz zatwierdza bądź opiniuje wszelkie projekty architektoniczne i budowlane przewidziane do realizacji na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego.
§  3.
W szczególności do obowiązków Naczelnego Architekta Warszawy należy:
1)
kierowanie pracami nad opracowaniem planu generalnego oraz projektów planów urbanistycznych dla m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego;
2)
wybór terenów dla budownictwa i przedstawianie decyzji lokalizacyjnych do zatwierdzenia właściwym organom państwowym;
3)
kierowanie opracowaniem wytycznych urbanistyczno-architektonicznych oraz danych wyjściowych dla projektowania budynków i urządzeń komunalnych na przydzielonych terenach, jak również danych programowych dla danego terenu, wynikających z planu generalnego;
4)
opiniowanie dla właściwych organów zwierzchnich wszelkich projektów urbanistycznych, architektonicznych i budowlanych stosownie do przepisów o zatwierdzeniu takich projektów dla obszaru m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego, bądź zatwierdzanie tych projektów, o ile obowiązujące przepisy przekazują to do jego właściwości;
5)
współdziałanie z Komisją Planowania Gospodarczego przy Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie w dziedzinie sporządzania planów gospodarczych i inwestycyjnych, kontroli ich wykonania i sprawozdawczości jak również opracowań lokalizacyjnych;
6)
inicjowanie i koordynowanie projektowania i realizacji głównych założeń miejskich;
7)
inicjowanie badania i informowania opinii społecznej i fachowej w sprawach projektów, zamierzeń i realizacji budownictwa w Warszawie i Warszawskim Zespole Miejskim;
8)
współdziałanie w pracach badawczych i kronikarskich nad historią dawnej Warszawy i historią współczesnego budownictwa Warszawy oraz inicjowanie tych prac;
9)
referowanie spraw na posiedzeniach Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy.
§  4. 1
Dla wykonania swych zadań Naczelny Architekt Warszawy ma prawo:
1)
wstępu na wszystkie roboty budowlane, wykonywane na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego;
2)
wstępu do pracowni wszystkich biur i organizacji wykonujących projekty urbanistyczne, architektoniczne i budowlane dla m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego niezależnie od ich podległości resortowej i zaznajamianie się z tymi projektami;
3)
wstrzymywania za pośrednictwem właściwych organów Prezydium Rady Narodowej wszelkich robót budowlanych, wykonywanych samowolnie bądź niezgodnie z zatwierdzonymi projektami, zawiadamiając o tym równocześnie właściwe ministerstwo inwestujące i wykonujące daną budowę;
4)
zgłaszania wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej lub dyscyplinarnej osób odpowiedzialnych za wykonywanie robót budowlanych samowolnie lub niezgodnie z zatwierdzonymi projektami.
§  5. 2
§  6. 3
Naczelny Architekt Warszawy jest w swej działalności podporządkowany Radzie Narodowej w m. st. Warszawie i jej Prezydium oraz Komitetowi do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  7. 4
Organizację wewnętrzną aparatu pracy Naczelnego Architekta Warszawy określa Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie na wniosek Naczelnego Architekta Warszawy.
§  8. 5
Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie może powołać na wniosek Naczelnego Architekta Warszawy architektów dzielnicowych, działających na obszarze dzielnic w imieniu Naczelnego Architekta, oraz określić zakres ich obowiązków i uprawnień w ramach przepisów §§ 3 i 4.
§  9.
1.
Do czasu wydania nowych przepisów o zatwierdzaniu projektów architektonicznych i budowlanych na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego zobowiązuje się wszelkie władze, urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe, dokonujące inwestycji budowlanych na tym obszarze do przedkładania projektów, które w myśl dotychczas obowiązujących przepisów nie wymagają zatwierdzenia przez Prezydium Rady Narodowej Naczelnemu Architektowi Warszawy dla wyrażenia zgody imieniem Prezydium Rady Narodowej.
2.
Jeżeli projekt w myśl obowiązujących przepisów podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Rządu bądź Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy, należy przedstawić go Naczelnemu Architektowi do opinii.
3.
Wykonywanie inwestycji budowlanych z naruszeniem przepisu ust. 1 traktowane będzie jako budownictwo samowolne (§ 4 pkt 3).
§  10.
1.
Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy ustali w terminie do dnia 31 grudnia 1951 r. po wysłuchaniu opinii Konserwatora m. st. Warszawy imienny wykaz budynków zabytkowych i zespołów zabytkowych na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego.
2.
Przepisy o ochronie zabytków architektonicznych stosowane będą na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego wyłącznie do budynków objętych tym wykazem.
3.
Zmiany w wykazie mogą być dokonywane jedynie w trybie przewidzianym w ust. 1.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 4 zmieniony przez § 2 lit. a) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
2 § 5 skreślony przez § 2 lit. b) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
3 § 6 zmieniony przez § 2 lit. c) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
4 § 7 zmieniony przez § 2 lit. d) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
5 § 8 zmieniony przez § 2 lit. e) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024