Upoważnienie Centrali Sprzętu Lekarsko-Sanitarnego "Centrosprzęt" do skupu w trybie bezprzetargowym sprzętu lekarsko-sanitarnego od osób, nie wymienionych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 10 kwietnia 1951 r.
w sprawie upoważnienia Centrali Sprzętu Lekarsko-Sanitarnego "Centrosprzęt" do skupu w trybie bezprzetargowym sprzętu lekarsko-sanitarnego od osób, nie wymienionych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

Na podstawie §§ 12 i 52 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) zarządza się, co następuje:
§  1.
Upoważnia się do dnia 31 grudnia 1951 r. Centrale Sprzętu Lekarsko-Sanitarnego "Centrosprzęt", zwaną dalej "Centrosprzętem", do skupu w trybie bezprzetargowym sprzętu lekarsko-sanitarnego do wysokości 15.000 zł z tytułu jednej transakcji od osób nie wymienionych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) bez potrzeby uzyskiwania stwierdzenia odmowy przyjęcia zamówienia przez jednostki do tego uprawnione.
§  2.
1.
W celu wykonania zadań, wymienionych w § 1, dyrektor "Centrosprzętu" powołuje komisje szacunkowe, zwane dalej w skrócie "komisjami".
2.
Komisje mogą być powoływane jednorazowo dla określonego skupu lub jako organa stałe.
§  3.
1.
W skład komisji wchodzą:
a)
przewodniczący wyznaczony przez dyrektora "Centrosprzętu" oraz jako członkowie:
b)
delegat prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej, Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi (wydział zdrowia);
c)
rzeczoznawca delegowany przez najbliższą akademię medyczną lub szpital wojewódzki;
d)
sekretarz-protokolant wyznaczony przez dyrektora "Centrosprzętu", a także
e)
zaproszeni przez przewodniczącego przedstawiciele Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia lub innych zainteresowanych organizacji zawodowych lub społecznych.
2.
Ministerstwo Zdrowia oraz organa kontroli wewnętrznej mogą delegować do komisji swych przedstawicieli w celu sprawowania nadzoru.
3.
Osoby, wymienione w ust. 1 lit. d) i ust. 2, nie biorą udziału w głosowaniu.
4.
Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący z polecenia dyrektora "Centrosprzętu" w miarę napływających ofert w miejscowości przez niego wskazanej. Posiedzenie komisji może być zwołane dla rozpatrzenia nawet jednej oferty, jeżeli żądana cena oferowanego przedmiotu przekracza 3.000 zł. W przypadkach, w których przedmiot oferty nie może być dostarczony na posiedzenie komisji (§ 6 ust. 1 lit. c), posiedzenie komisji może być zwołane dopiero po dokonaniu przez rzeczoznawcę (ust. 1 lit. c) oględzin oferowanego przedmiotu i po złożeniu przez niego opinii na piśmie co do przydatności i stopnia zużycia oferowanego przedmiotu.
5.
Z przebiegu posiedzenia komisji powinien być sporządzony protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji.
6.
Wynagrodzenie przewodniczącego i członków komisji za udział w posiedzeniach wypłaca się na zasadach przewidzianych w uchwale Nr 36 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie trybu powoływania komisji resortowych i wynagradzania za udział w posiedzeniach (Monitor Polski Nr A-9, poz. 134), przy czym wynagrodzenie członka komisji określa się w wysokości równej diecie dziennej, przewidzianej przy podróżach służbowych pracowników państwowych.
7.
Zamiejscowi członkowie komisji otrzymują ponadto zwrot kosztów przejazdu i należności za noclegi według norm ustalonych dla pracowników państwowych przy podróżach służbowych.
§  4.
1.
Do zadań komisji należy rozpatrywanie ofert bez względu na wysokość żądanej ceny za oferowane przedmioty, oględziny oferowanych przedmiotów z zastrzeżeniem postanowień § 3 ust. 4 oraz orzekanie o ich przydatności i stopniu zużycia jak również określanie cen za te przedmioty.
2.
Orzeczenia komisji są dla dyrektora "Centrosprzętu" wiążące z wyjątkiem przypadku, gdy określona przez komisję cena przekracza cenę żądaną.
§  5.
Podstawę do określania ceny stanowią ceny zbytu przemysłu państwowego na takie same przedmioty lub na przedmioty o zbliżonych cechach technicznych, zmniejszone o stopień zużycia, wyrażony w procentach w odniesieniu do każdego przedmiotu i ustalony przez komisję. Orzeczenie komisji powinno być szczegółowo uzasadnione w protokole.
§  6.
1.
Oferta powinna zawierać:
a)
oznaczenie osoby i adresu oferenta oraz datę sporządzenia oferty;
b)
dokładne określenie oferowanego przedmiotu, ceny jednostkowej i sumy ogólnej, jak również okresu czasu, przez który oferta wiąże oferenta;
c)
oświadczenie, że oferent przedstawi oferowany przedmiot na posiedzenie komisji w terminie określonym przez dyrektora "Centrosprzętu" lub że przedmiot ze względu na jego rodzaj nie może być dostarczony i jest do obejrzenia w określonym miejscu i terminie.
2.
Oferta powinna być własnoręcznie podpisana przez oferenta lub jego upoważnionego zastępcę.
§  7.
Wszystkie materiały związane z rozpatrywaniem ofert przewodniczący komisji przekazuje niezwłocznie wraz z protokołem z posiedzenia komisji dyrektorowi "Centrosprzętu" w celu wydania decyzji.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-38.462

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Upoważnienie Centrali Sprzętu Lekarsko-Sanitarnego "Centrosprzęt" do skupu w trybie bezprzetargowym sprzętu lekarsko-sanitarnego od osób, nie wymienionych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.
Data aktu: 10/04/1951
Data ogłoszenia: 11/05/1951
Data wejścia w życie: 11/05/1951