Stosowanie ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 29 marca 1951 r.
w sprawie stosowania ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami.

Na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 1951 r. w sprawie zakazu lub ograniczenia używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 29) oraz ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 108) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o rozporządzeniu, oznacza to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 1951 r. w sprawie zakazu lub ograniczenia używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr 4, poz. 29), a ilekroć w zarządzeniu jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, stosuje się to określenie także do Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  2.
Ograniczeń w niezarobkowym transporcie towarów, przewidzianych w § 9 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia, nie stosuje się do:
1)
transportu urządzeń trwale zbudowanych na samochodzie ciężarowym (naczepie lub przyczepie), jak np. ruchoma wystawa, sklep, warsztat, dźwig, ambulatorium, itp., służących celom nie związanym z usprawnieniem załadunku i rozładunku towarów;
2)
transportu wszelkiego rodzaju narzędzi pracy i materiałów roboczych, posiadającego charakter pogotowia roboczego i wykonywanego łącznie z transportem drużyny roboczej lub bez niej.
§  3.
1.
Transport towarów połączony ze skupem produktów gospodarstw rolnych albo dystrybucją artykułów przemysłowych, o ile miałby przekraczać odległość określoną w § 9 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia, może się odbywać stale lub okresowo w granicach określonych przez prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacyjny w porozumieniu z branżowo właściwym wydziałem) dla poszczególnej jednostki organizacyjnej, przeprowadzającej skup lub dystrybucję.
2.
Na wykonanie transportu, o którym mowa w ust. 1, prezydium wojewódzkiej rady narodowej wydaje jednostce organizacyjnej, przeprowadzającej skup albo dystrybucję, zaświadczenie ważne aż do odwołania, a jeżeli transport ma się odbywać okresowo - na okres czasu potrzebny do jego wykonania.
3.
Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, która przeprowadza skup albo dystrybucję, numery rejestracyjne samochodów (ciągników), którymi transport ma być wykonywany, oraz określenie objętych zezwoleniem towarów i nazwy powiatów, w których zasięgu zaświadczenie ma być ważne.
§  4.
1.
Poza przypadkami, przewidzianymi w § 3, można w poszczególnych przypadkach zarządzić niezarobkowy transport towarów samochodem ciężarowym na odległość ponad 50 km, określoną w § 9 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia, o ile zachodzi nagła, gospodarczo należycie uzasadniona konieczność wykonania takiego transportu.
2.
Osoba zarządzająca transport, o którym mowa w ust. 1, obowiązana jest sporządzić pisemne oświadczenie o konieczności jednorazowego wykonania takiego transportu; kopię tego oświadczenia obowiązana jest ona wręczyć kierowcy samochodu ciężarowego, który ma być w tym celu użyty, a oryginał oświadczenia - przesłać równocześnie do prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacyjny). Każdy taki transport powinien być zanotowany w kolejno numerowanym rejestrze wydanych oświadczeń, prowadzonym w danej jednostce organizacyjnej, a zawierającym rubryki odpowiadające treści tych oświadczeń (ust. 4).
3.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział komunikacyjny w porozumieniu z branżowo właściwym wydziałem) ocenia konieczność dokonanego transportu po zasięgnięciu w razie potrzeby dodatkowych wyjaśnień u władz przełożonych osoby, która go zarządziła. Jeżeli prezydium wojewódzkiej rady narodowej uzna, że zarządzony transport nie był konieczny, przesyła odpisy otrzymanego oświadczenia (ust. 2) wraz ze swoją opinią do organów kontroli wewnętrznej i finansowej, właściwych dla kontroli działalności osoby zarządzającej transport.
4.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej eksploatującej samochód użyty do danego transportu, jego numer rejestracyjny i ładowność, rodzaj i ciężar przewożonych towarów, określenie drogi i odległości transportu, datę transportu, powód jego zarządzenia oraz - o ile chodzi o urzędy i jednostki gospodarki uspołecznionej - nazwy i adresy organów kontroli, określonych w ust. 3.
§  5.
We wszystkich przypadkach wykonywania transportu pojazdami mechanicznymi na podstawie niniejszego zarządzenia kierowca pojazdu użytego do tego rodzaju transportu obowiązany jest posiadać przy sobie w czasie jazdy odpowiednie zaświadczenie (§ 3) lub oświadczenie (§ 4) i okazywać je na żądanie organom kontroli drogowej i inspekcji gospodarki samochodowej oraz inspektorom samochodowym Prezydium Rady Ministrów.
§  6.
Ulgi, objęte niniejszym zarządzeniem, nie mają zastosowania do pojazdów mechanicznych osób fizycznych i przedsiębiorstw nie uspołecznionych.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-29.378

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Stosowanie ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami.
Data aktu: 29/03/1951
Data ogłoszenia: 14/04/1951
Data wejścia w życie: 14/04/1951