Ogłoszenie statutu Instytutu Matki i Dziecka.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 marca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Matki i Dziecka.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Matki i Dziecka (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 123) ogłasza się w załączeniu statut Instytutu Matki i Dziecka.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU MATKI I DZIECKA

§ 1.
1.
Instytut Matki i Dziecka, zwany w dalszych postanowieniach "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Matki i Dziecka (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 123) oraz na podstawie niniejszego statutu.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe oraz placówki pomocnicze (zakłady lecznicze, pracownie, żłobki itp.) także w innych miejscowościach.
3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia.
§  2.
1.
Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe w zakresie rozwoju biologicznego dziecka oraz ochrony zdrowia matki i dziecka, a ponadto koordynuje prace naukowe innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia na tym odcinku.
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
opracowywanie centralnego planu badań naukowych w zakresie biologicznego rozwoju dziecka oraz ochrony zdrowia matki i dziecka;
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu, a prowadzonych przez placówki naukowe podległe poszczególnym ministrom - w zakresie zleconym przez tych ministrów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia;
3)
badanie zagadnień biologicznych, klinicznych i społecznych związanych z rozwojem dziecka, zarówno fizycznym jak i psychicznym, metodologia tych badań, jak również opracowywanie i naukowa ocena w tym zakresie metod pielęgnowania dziecka oraz rozpoznawania, leczenia i zapobiegania jego chorobom;
4)
badanie zagadnień macierzyństwa związanych z rozwojem biologicznym dziecka, metodologia tych badań oraz opracowywanie i naukowa ocena w tym zakresie metod rozpoznawania, leczenia i zapobiegania chorobom matki;
5)
ustalanie zasad praktycznego stosowania metod, o których mowa w pkt 3 i 4, przy realizacji aktualnych potrzeb służby zdrowia;
6)
projektowanie nowych i ocena istniejących urządzeń dla potrzeb zakładów sprawujących opiekę nad matką i dzieckiem;
7)
opracowywanie na podstawie wyników badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy zakładów określonych w pkt 6 oraz metod pracy w tych zakładach;
8)
współdziałanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy i pomocniczego personelu lekarskiego, zatrudnionego przy pielęgnowaniu dziecka oraz leczeniu i zapobieganiu chorobom matki i dziecka;
9)
przygotowywanie kadr naukowych;
10)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowo-badawczym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw, będących przedmiotem działalności Instytutu;
11)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych;
12)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia wiążące się z zakresem działania Instytutu.
§  3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze i zapobiegawcze, a ponadto zbiera potrzebne dla realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i od innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania podległym akademiom medycznym, placówkom lub zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.
3.
W przypadku, gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania innych placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.
4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają: Minister Zdrowia oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
§  4.
1.
Instytut opracowuje roczne i wieloletnie centralne plany i przedstawia je Ministrowi do zatwierdzenia.
2.
Instytut składa Ministrowi Zdrowia sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe w sposób i w terminach ustalonych przez Ministra Zdrowia.
§  5.
Organami Instytutu są: Dyrektor i Rada Naukowa.
§  6.
1.
Na czele Instytutu stoi Dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415).
2.
Dyrektor kieruje działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
3.
W szczególności do zadań Dyrektora należy:
1)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych;
3)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych i placówek pomocniczych;
4)
przedkładanie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów i sprawozdań określonych w § 4;
5)
przedkładanie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady;
6)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia uchwał Rady w sprawach wymienionych w § 9 pkt 3 i 4;
7)
wykonywanie uchwał Rady;
8)
organizowanie zakładów leczniczych i zapobiegawczych (§ 3 ust. 1).
§  7.
Zastępcą Dyrektora w zakresie spraw naukowych Instytutu jest wicedyrektor do spraw naukowych, powoływany w trybie art. 109 ust. 3 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego, a w zakresie spraw administracyjnych - wicedyrektor administracyjny powołany przez Ministra Zdrowia. Wicedyrektor do spraw naukowych jest równocześnie kierownikiem jednego z działów naukowych Instytutu i zastępuje Dyrektora w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków. Wicedyrektor administracyjny jest równocześnie kierownikiem działu administracyjnego.
§  8.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i wybitni fachowcy powołani przez Ministra Zdrowia;
2)
Dyrektor Instytutu, kierownicy działów i dyrektorzy oddziałów terenowych;
3)
inni powołani przez Ministra Zdrowia pracownicy Instytutu, wyróżniający się praktyczną lub teoretyczną znajomością zagadnień wchodzących do zakresu działania Instytutu;
4)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów: Zdrowia, Szkół Wyższych i Nauki oraz Oświaty.
3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Naukowej mogą być zapraszani przez jej przewodniczącego znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.
4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.
5.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona na okres kadencji przewodniczącego i jego zastępcę. Wybór tych osób wymaga zatwierdzenia Ministra Zdrowia.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu;
2)
rozpatrywanie i opiniowanie planu centralnego prac naukowo-badawczych i ocena jego wykonania;
3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
4)
uchwalanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów Instytutu, oddziałów terenowych i placówek pomocniczych (pracowni, zakładów leczniczych) oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych;
5)
opiniowanie projektów budżetów Instytutu;
6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska samodzielnych pracowników naukowych;
7)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy tryb prac Rady określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.
§  11.
Członkowie Rady i rzeczoznawcy pobierają wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  12.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły badawcze, sekretariatu naukowego oraz działu administracyjnego. Zakres spraw wchodzących do poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na wniosek Rady Naukowej.
2.
Na czele sekretariatu naukowego oraz działów stoją kierownicy, na czele oddziałów terenowych - dyrektorzy. Kierownicy działów oraz dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają Dyrektorowi.
3.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.
§  13.
Instytut jest jednostką budżetową i prowadzi rachunkowość oraz sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Finansów.
§  14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor, wicedyrektor i ustanowieni pełnomocnicy. Wicedyrektor i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania wicedyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić Dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  15.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.
§  16.
Instytut ma prawo używania pieczęci urzędowej z godłem państwowym pośrodku oraz napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024