Sposób i tryb przeprowadzenia spisu inżynierów i techników.

INSTRUKCJA
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 sierpnia 1950 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzenia spisu inżynierów i techników.

§  1.
Artykuły powołane w niniejszym zarządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 18 lipca 1950 r. w sprawie rejestru inżynierów i techników (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 329).
§  2.
1.
Celem przeprowadzenia spisu osób, objętych art. 2 ust. 1 ustawy oraz zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1950 r. w sprawie spisu inżynierów i techników (Monitor Polski Nr A-93, poz. 1166), Naczelna Organizacja Techniczna powoła Głównego Pełnomocnika do spraw spisu inżynierów i techników, zwanego w dalszym ciągu Głównym Pełnomocnikiem.
2.
Główny Pełnomocnik powoła inspektorów wojewódzkich dla każdego województwa oraz m.st. Warszawy i m. Łodzi i okręgowych pełnomocników spisu.
§  3.
1.
Zadaniem wojewódzkiego inspektora spisu jest zorganizowanie, instruowanie i nadzorowanie pracy okręgowych pełnomocników spisu.
2.
Do okręgowych pełnomocników spisu należy zorganizowanie przeprowadzenia spisu w powierzonych im okręgach, wydawanie zaświadczeń zainteresowanym o dokonaniu obowiązku zgłoszenia się do spisu oraz opracowanie i przekazanie materiałów spisowych Głównemu Pełnomocnikowi dla spraw spisu inżynierów i techników.
§  4.
1.
Główny Pełnomocnik poda w drodze obwieszczeń do publicznej wiadomości treść ustawy z dnia 18 lipca 1950 r. w sprawie rejestru inżynierów i techników (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 329) i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1950 r. w sprawie spisu inżynierów i techników (Monitor Polski Nr A-93, poz. 1166) oraz siedziby okręgowych punktów spisu i tryb dopełnienia obowiązku przez osoby objęte art. 2.
2.
Obowiązek rozprowadzenia obwieszczeń ciąży na prezydiach właściwych miejskich i gminnych rad narodowych.
§  5.
Prezydia właściwych miejskich i gminnych rad narodowych zapewnią okręgowym pełnomocnikom spisu odpowiednie dla uruchomienia okręgowych punktów spisu pomieszczenia wraz z urządzeniami biurowymi na okres czasu od dnia 26 września 1950 r. do dnia 23 października 1950 r. włącznie.
§  6.
1.
Osoby, zatrudnione w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych oraz gospodarki uspołecznionej, powołane przez Naczelną Organizację Techniczną do pełnienia funkcji inspektorów wojewódzkich spisu i okręgowych pełnomocników spisu otrzymują zwolnienie od pracy na czas niezbędny do przeprowadzenia akcji spisowej:
1)
inspektorzy wojewódzcy spisu od dnia 31 sierpnia 1950 r. do dnia 25 października 1950 r. włącznie,
2)
okręgowi pełnomocnicy spisu od dnia 27 września 1950 r. do dnia 23 października 1950 r. włącznie.
2.
Osoby, powołane do pełnienia funkcji określonych w ust. 1, zachowują prawo do wynagrodzenia w stałym miejscu pracy, jak i do normalnych urlopów wypoczynkowych.
3.
Koszty podróży i świadczenia związane z delegacjami służbowymi (diety, koszty noclegów, dojazdy) obciążają Naczelną Organizację Techniczną.
§  7.
Okręgowy pełnomocnik spisu po sprawdzeniu należytego wypełnienia formularza spisowego wydaje zainteresowanym zaświadczenie o dopełnieniu obowiązku spisu.
§  8.
Osoby podlegające spisowi mają prawo do zwolnienia z pracy na czas niezbędny dla dopełnienia obowiązku spisu, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 uchwały Rady Ministrów z dnia 5 maja 1950 r. (Monitor Polski Nr A-51, poz. 584).
§  9.
Wszystkie osoby zatrudnione przy dokonywaniu spisu zobowiązane są do ścisłego przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej - pod odpowiedzialnością karną, przewidzianą dekretem z dnia 26 października 1949 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. R. P. Nr 55, poz. 437).
§  10.
Wszystkie zakłady pracy, instytucje i urzędy powinny - w odniesieniu do zatrudnionych przez nie osób - sprawdzić w terminie do dnia 1 listopada 1950 r., czy osoby objęte art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 1950 r. w sprawie rejestru inżynierów i techników dopełniły obowiązków wynikających z powołanej ustawy i z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1950 r. w sprawie spisu inżynierów i techników (Monitor Polski Nr A-93, poz. 1166).
§  11.
Wszystkie organa władzy państwowej zobowiązane są do udzielenia pomocy osobom powołanym do przeprowadzenia spisu.
§  12.
Instrukcja niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024