Utworzenie Biura do Spraw Papieru.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 28 czerwca 1950 r.
o utworzeniu Biura do Spraw Papieru.

§  1.
Powołuje się przy Prezesie Rady Ministrów Biuro do Spraw Papieru, zwane w dalszym ciągu "Biurem".
§  2.
Biuru powierza się:
a)
wydawanie zarządzeń i poleceń oraz sprawowanie kontroli w zakresie racjonalnego zużywania wytworów oraz przetworów papierniczych w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych,
b)
współpracę z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego w ustalaniu planu produkcji przemysłu papierniczego i rozdziału tej produkcji w stosunku do potrzeb zaopatrzenia i spożycia oraz celowości zużycia surowców i wytworów.
§  3.
Do zakresu działania Biura w szczególności należy:
a)
sporządzanie globalnych planów zaopatrzenia w zakresie zużycia papieru do druku,
b)
zatwierdzanie gatunków, klas i gramatur papieru przeznaczonego na określone cele,
c)
analizowanie ilości i jakości planowanego zużycia papieru dla innych potrzeb produkcyjnych i spożycia,
d)
opiniowanie wobec Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wszystkich planów przetwórstwa papierniczego w odniesieniu do celowości wykonania,
e)
zatwierdzanie globalnych zapotrzebowań Ministerstw i Urzędów Centralnych na papiery przeznaczone do bezpośredniego użytku biurowego,
f)
rozdział papieru przeznaczonego na wydawnictwa prasowe, książki i wszelkie inne druki.
§  4.
Dyrektora Biura powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. Dyrektor Biura (lub jego zastępca) bierze udział w posiedzeniach Centralnej Komisji Wydawniczej w sprawach dotyczących gospodarki papierem.
§  5.
Dla opracowywania poszczególnych zagadnień wynikających z niniejszej uchwały Dyrektor Biura może powoływać oddzielnie Komisje (Zespoły) spośród specjalistów z zakresu odnośnych tematów i przedstawicieli zainteresowanych resortów i urzędów.
§  6.
Szczegółowe zasady organizacji i działalności Biura ustali Prezes Rady Ministrów.
§  7.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały ulegają likwidacji komisje i organy działające w zakresie rozdziału papierem na wydawnictwa czasopism, książki i wszelkie inne druki. Etaty osobowe tych Komisji i organów przejmuje Biuro do Spraw Papieru.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-78.912

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Utworzenie Biura do Spraw Papieru.
Data aktu: 28/06/1950
Data ogłoszenia: 08/07/1950
Data wejścia w życie: 08/07/1950