Instrukcja Nr 9 w sprawie trybu układania projektów budżetów rad narodowych.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 czerwca 1950 r.
INSTRUKCJA Nr 9 w sprawie trybu układania projektów budżetów rad narodowych.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Projekty budżetów terenowych, układane przez prezydia rad narodowych, dzielą się na:
a)
projekty jednostkowe poszczególnych rad narodowych,
b)
budżety zbiorcze.

Projekty budżetów zbiorczych układane są na szczeblu powiatu i województwa. Projekt zbiorczego budżetu powiatowego obejmuje projekt jednostkowego budżetu powiatu i projekty budżetów gmin wiejskich oraz miast nie stanowiących powiatów. Projekt zbiorczego budżetu wojewódzkiego obejmuje projekt jednostkowego budżetu województwa, projekty zbiorczych budżetów powiatowych oraz projekty budżetów miast stanowiących powiaty.

§  2.
Prezydia rad narodowych poprzez swe organa finansowe (wydziały i referaty finansowe):
a)
układają na podstawie zgłoszeń poszczególnych wydziałów projekt jednostkowego budżetu rady narodowej jak również projekt budżetu zbiorczego,
b)
uzgadniają preliminarze wydatków i dochodów z narodowym planem gospodarczym przy udziale terenowych komisji planowania gospodarczego,
c)
nadzorują czynności układania budżetów przez prezydia rad narodowych niższego stopnia,
d)
czuwają nad zgodnością preliminarzy z limitami.
§  3.
1.
Opracowany przez prezydium rady narodowej projekt budżetu powinien być zaopiniowany przez komisję budżetowo-finansową i zatwierdzony przez radę narodową.
2.
W wyjątkowych przypadkach, gdy rada narodowa nie może powziąć uchwały w terminie ustalonym w nocie budżetowej, można ograniczyć się do opinii komisji budżetowo-finansowej.
§  4.
1.
Prezydia rad narodowych niższego stopnia przedkładają projekty budżetów w terminach, określonych w zarządzeniu Ministra Finansów (nocie budżetowej), prezydiom rad narodowych wyższego stopnia do rozpatrzenia i włączenia ich do budżetów zbiorczych.
2.
Projekty zbiorczych budżetów wojewódzkich oraz budżetów m.st. Warszawy i m. Łodzi prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych m.st. Warszawy i m. Łodzi przesyłają Ministerstwu Finansów do rozpatrzenia i włączenia ich do projektu Budżetu Państwa.
§  5.
Przy rozpatrywaniu złożonych projektów budżetów prezydia rad narodowych wyższego stopnia, w razie stwierdzonych uchybień, postępują stosownie do postanowień art. 31 ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej.
§  6.
1.
W ramach limitów, ustalonych przez Radę Ministrów dla Budżetu Państwa na 1951 r., prezydia wojewódzkich rad narodowych dokonają podziału tych limitów na potrzeby jednostkowych budżetów województwa, budżetów powiatowych rad narodowych oraz budżetów miast stanowiących powiatu. Prezydia powiatowych rad narodowych podzielą przyznane im limity między jednostkowy budżet powiatu oraz budżety miast nie stanowiących powiatów i budżety gmin wiejskich.
2.
Prezydia rad narodowych w oparciu o limity, ustalone zgodnie z ust. 1, dostosują do nich projekty swych budżetów i skontrolują w tym zakresie projekty budżetów rad narodowych niższego stopnia.
§  7.
Zarządzenie Ministra Finansów (nota budżetowa) ustali terminy dla dokonania poszczególnych czynności, związanych z układaniem budżetów terenowych, układ tych budżetów oraz szczegółowe zasady ich opracowania, które w 1951 roku uwzględnią w szczególności następujące założenia:
a)
finansowanie akcji socjalnej odbywa się w trybie bezpośredniego dotowania z budżetu urządzeń akcji socjalnej,
b)
znosi się rozliczanie między instytucjami objętymi budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu opłat za korzystanie ze społecznych zakładów służby zdrowia,
c)
budżety terenowe obejmują gospodarkę mieszkaniową w zakresie nieruchomości będących w zarządzie b. organów samorządu terytorialnego, administrowanych przez Zakład Osiedli Robotniczych (administracja osiedli), jak również nieruchomości mieszkalnych administrowanych przez władze państwowe z wyjątkiem będących w zarządzie Prezydium Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego,
d)
budżety terenowe obejmują całość wpływów na Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej z danego terenu,
e)
budżety terenowe otrzymują procentowy udział we wpływach brutto Państwowego Funduszu Ziemi w wysokości określonej w ustawie skarbowej,
f)
z dniem 1 stycznia 1951 r. znosi się Fundusz Pracy jako odrębną jednostkę budżetową. Konieczne wydatki na akcję produktywizacji niezatrudnionych oraz akcję robót interwencyjnych pokryte będą w roku 1951 z budżetu centralnego.
§  8.
Zobowiązuje się właściwych Ministrów do przedłożenia Radzie Ministrów do dnia 1 października 1950 r. projektów zmian odpowiednich aktów ustawodawczych w celu dostosowania ich do postanowień niniejszej uchwały, jak również - do dokonania w tym terminie niezbędnych zmian w innych obowiązujących przepisach.
§  9.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów, a w zakresie postanowień § 8 - również właściwym Ministrom.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-77.890

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Instrukcja Nr 9 w sprawie trybu układania projektów budżetów rad narodowych.
Data aktu: 21/06/1950
Data ogłoszenia: 04/07/1950
Data wejścia w życie: 04/07/1950