Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 1950 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.

§  1.
Ministerstwu Przemysłu Rolnego i Spożywczego nadaje się tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązującą uchwała Rady Ministrów z dnia 18 marca 1949 r. w sprawie tymczasowej organizacji Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego (Monitor Polski Nr A-19, poz. 279), zmieniona uchwałą Rady Ministrów z dnia 21 września 1949 r. (Monitor Polski Nr A-70, poz. 888).
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY

Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego
§ 1. 1
Ministerstwo Przemysłu Rolnego i Spożywczego składa się z:

Gabinetu Ministra,

Departamentu Planowania,

Departamentu Kontroli,

Departamentu Inwestycji,

Departamentu Organizacyjno-Prawnego,

Departamentu Produkcji i Techniki,

Departamentu Finansowego,

Departamentu Koordynacji Zbytu,

Departamentu Kadr,

Departamentu Szkolenia Zawodowego,

Departamentu Zatrudnienia i Płac,

Departamentu Zaopatrzenia,

Departamentu Kontraktacji,

Departamentu Budżetowo-Gospodarczego.

Ponadto Ministrowi Przemysłu Rolnego i Spożywczego podlega Główny Instytut Przemysłu Rolnego i Spożywczego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Cukrowniczego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Tłuszczowego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Piwowarsko-Słodowniczego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Owocowo-Warzywnego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Spirytusowego,

Centralnego Zarządu Gorzelń Rolniczych,

Centralnego Zarządu Przemysłu Tytoniowego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Cukierniczego,

Zarządu Przemysłu Kawowego i Środków Odżywczych,

Zarządu Przemysłu Ziemniaczanego,

Zarządu Przemysłu Drożdżowego,

Zarządu Przemysłu Kosmetycznego,

Zarządu Przemysłu Zielarskiego

§  2.
Gabinet Ministra składa się z:

Sekretariatu Ministra,

Sekretariatu Wiceministrów,

Zespołów radców i rzeczoznawców Ministra,

Samodzielnego Referatu Prasowego,

Biblioteki,

Kancelarii Specjalnej.

§  3.
Departament Planowania składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planów Wieloletnich,

Wydziału Koordynacji Planów,

Wydziału Planowania Produkcji,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

§  4.
Departament Kontroli składa się z:

Sekretariatu,

Zespołów inspektorów i referentów kontroli.

§  5.
Departament Inwestycji składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Inwestycji,

Wydziału Zaopatrzenia Inwestycyjnego,

Wydziału Dokumentacji Technicznej,

Wydziału Planowania Wykonawstwa inwestycyjnego,

Samodzielnego Referatu Sprawozdawczości Inwestycyjnej,

Samodzielnego Referatu Inspekcji Inwestycyjnej.

§  6.
Departament Organizacyjno-Prawny składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Organizacyjnego,

Wydziału Prawnego,

Wydziału Administracyjnego.

§  7.
Departament Produkcji i Techniki składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Organizacji Produkcji i Planów Technicznych,

Wydziału Techniki Ruchu,

Wydziału Kontroli Technicznej,

Wydziału Technologicznego,

Wydziału Usprawnień i Wynalazczości,

Samodzielnego Referatu Współpracy Przemysłowej,

Samodzielnego Referatu Ochrony Przeciwpożarowej,

Samodzielnego Referatu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

§  8.
Departament Finansowy składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania Przedsiębiorstw,

Wydziału Bilansów i Rachunkowości,

Wydziału Kosztów i Cen,

Wydziału Budżetów Administracyjnych,

Samodzielnego Referatu Ubezpieczeń.

§  9.
Departament Koordynacji Zbytu składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Zbytu,

Wydziału Analizy Cen i Organizacji Zbytu.

Wydziału I Zbytu (cukier, wyroby cukiernicze, środki odżywcze, zioła, przetwory ziemniaczane),

Wydziału II Zbytu (wyrobu tłuszczowe, kosmetyczne, fermentacyjne),

Wydziału III Zbytu (wyroby spirytusowe i tytoniowe),

Wydziału Eksportu.

§  10.
Departament Kadr składa się z:

Sekretariatu

Wydziału Osobowego,

Wydziału Kadr,

Wydziału Ewidencji Osobowej.

§  11.
Departament Szkolenia Zawodowego składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania i Statystyki Szkolnictwa,

Wydziału Szkół i Kursów,

Wydziału Młodzieżowego,

Wydziału Finansowo-Gospodarczego Szkolnictwa,

Samodzielnego Referatu Kadr Szkolenia.

§  12.
Departament Zatrudnienia i Płac składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Norm Pracy,

Wydziału Zatrudnienia,

Wydziału Płac,

Wydziału Socjalnego.

§  13.
Departament Zaopatrzenia składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Zaopatrzenia,

Wydziału Organizacji i Inspekcji Zaopatrzenia,

Wydziału Realizacji Zaopatrzenia,

Wydziału Transportu,

Samodzielnego Referatu Importu.

§  14. 2
Departament Kontraktacji składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Kontraktacji,

Wydziału Ekonomiki Rolnej,

Wydziału Surowców Rolnych,

Wydziału Gospodarstw Rolnych.

§  15. 3
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Ogólnego,

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Gospodarczego.

§  16.
Sekretariaty obejmują następujące sprawy:
a)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu (biura),
b)
sprawy osobowe departamentu (biura),
c)
sprawy budżetowo-gospodarcze,
d)
ewidencja zarządzeń normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
e)
sprawy kancelaryjne.
§  17.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy departamenty (biura), wydziały, samodzielne referaty i referaty ustali Minister Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 394 z dnia 26 maja 1951 r. (M.P.51.A-51.678) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 czerwca 1951 r.
2 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 394 z dnia 26 maja 1951 r. (M.P.51.A-51.678) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 czerwca 1951 r.
3 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 394 z dnia 26 maja 1951 r. (M.P.51.A-51.678) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 czerwca 1951 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-71.817

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
Data aktu: 31/05/1950
Data ogłoszenia: 20/06/1950
Data wejścia w życie: 20/06/1950