Instrukcja Nr 7 w sprawie zakresu spraw objętych terenowymi planami gospodarczymi oraz tryb składania projektów tych planów.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 1950 r.
INSTRUKCJA Nr 7 w sprawie zakresu spraw objętych terenowymi planami gospodarczymi oraz trybu składania projektów tych planów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej z dnia 20 marca 1950 r. (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Planowanie terenowe pobudzając inicjatywę i zwiększając aktywny udział mas pracujących w budowie socjalizmu ma przede wszystkim na celu:
1)
wszechstronny rozwój gospodarczy poszczególnych obszarów kraju w oparciu o maksymalne wykorzystanie miejscowych zasobów surowca i gleby oraz właściwe użytkowanie siły roboczej,
2)
prawidłowe rozmieszczenie sił wytwórczych i urządzeń socjalnych, kulturalnych i komunalnych dla stworzenia jak najbardziej korzystnych warunków przebudowy społecznej oraz wyrównania istniejących dysproporcji w rozwoju poszczególnych terenów,
3)
stałe podnoszenie poziomu materialnego i kulturalnego ludności pracującej przez właściwą organizację produkcji i dystrybucji przedmiotów spożycia oraz jak najpełniejsze zaspokajanie potrzeb kulturalnych i socjalnych.
§  2.
1.
Terenowe plany gospodarcze określają w ramach narodowego planu gospodarczego zadania przedsiębiorstw, zakładów i instytucji w zakresie właściwości rad narodowych.
2.
Terenowe plany gospodarcze powinny być sporządzone jako plany wieloletnie, roczne i kwartalne dla obszaru województw i m.st. Warszawy i m. Łodzi (wojewódzkie plany gospodarcze) oraz dla obszaru powiatów i miast wydzielonych (powiatowe i miejskie plany gospodarcze).
§  3.
Zgodnie z § 8 ust. 2 i 5 uchwały Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. (Instrukcja Nr 6) zakres opiniowania narodowych planów gospodarczych oraz zakres opracowywania bilansów terenowych określą zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  4. 1
1.
Planami terenowymi w zakresie przemysłu drobnego, podległego Ministerstwu Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, zostanie objęty: przemysł państwowy podległy wojewódzkim zarządom przemysłu terenowego oraz powiatowym i miejskim radom narodowym, terenowy przemysł materiałów budowlanych, spółdzielnie pracy zrzeszone w Związku Spółdzielni Pracy, Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego, Centrali Spółdzielni Inwalidów i Centrali Rzemieślniczej - centrali spółdzielczo-państwowej oraz zakłady własne wymienionych central. Ponadto planami terenowymi w zakresie przemysłu drobnego powinny zostać objęte zakłady przemysłowe Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", Związku Spółdzielni Spożywców, Miejskiego Handlu Detalicznego i Centrali Ogrodniczej.
2.
Plany terenowe w zakresie przemysłu obejmą w szczególności produkcję według ilości, asortymentu i wartości, wskaźniki techniczno-ekonomiczne, zaopatrzenie, wydajność pracy, zatrudnienie, plan zbytu, koszty własne, plan finansowy oraz plan inwestycyjny oraz usługi nieprzemysłowe, wykonywane przez jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1.
3.
Plany terenowe w zakresie przemysłu winny również objąć planowe zaopatrzenie rzemiosła, chałupnictwa oraz przemysłu prywatnego, szacunek wartości ich produkcji oraz zbyt w zakresie zakupu przez przemysł i handel uspołeczniony.
§  5.
1.
Planami terenowymi w zakresie rolnictwa zostaną objęte:
a)
spółdzielnie produkcyjne,
b) 2
inne gospodarstwa uspołecznione z wyjątkiem gospodarstw wymienionych w § 6,
c)
państwowe ośrodki maszynowe,
d)
spółdzielcze ośrodki maszynowe.
2.
Plany terenowe w zakresie rolnictwa poza elementami planu jednostek wymienionych w ust. 1 winny obejmować zadania w zakresie planowego oddziaływania na gospodarstwa indywidualne.
3.
Plany terenowe z wyjątkiem wymienionych w pkt 1a, c winny określać całokształt zadań w zakresie rolnictwa wraz z planem inwestycyjnym, a w szczególności zadania w zakresie:
a)
produkcji roślinnej,
b)
produkcji zwierzęcej,
c)
mechanizacji robót rolnych,
d)
elektryfikacji wsi,
e)
prac wodno-melioracyjnych, o zasięgu nie przekraczającym terenu województwa,
f)
produkcji i oceny nasion kwalifikowanych,
g) 3
(skreślona),
h)
kontraktacji,
i)
ochrony roślin i stacji doświadczalnych,
j)
służby weterynaryjnej.
4.
Plany terenowe państwowych ośrodków maszynowych i spółdzielni produkcyjnych obejmować winny zakres wymieniony w ust. 3 z wyjątkiem planów inwestycyjnych.
5. 4
(skreślony).
§  6. 5
1.
Plany terenowe w zakresie rolnictwa nie obejmują państwowych gospodarstw rolnych, gospodarstw należących do rolniczych instytutów naukowych oraz gospodarstw specjalnych podległych poszczególnym resortom. Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami określi szczegółowo, które gospodarstwa rolne podległe resortom nie wchodzą w zakres planu terenowego
2.
Zatwierdzane centralnie projekty planów Państwowych Gospodarstw Rolnych podlegają opiniowaniu W.K.P.G., które koordynują i zestawiają całość planu rolnictwa na terenie województwa.
3.
W zakresie bilansu ziemi, likwidacji odłogów i ochrony roślin opinia W.K.P.G. jest dla Ministerstwa Państwowych Gospodarstw Rolnych wiążąca.
§  7. 6
W zakresie leśnictwa planami terenowymi winny być objęte lasy niepaństwowe oraz lasy państwowe pod zarządem rad narodowych. Plan terenowy w tym zakresie winien ustalać wielkość wyrębu, wskaźniki eksploatacyjne, wskaźniki zalesień bieżących oraz inwestycje.
§  8.
1. 7
W zakresie budownictwa plany terenowe powinny zawierać plany:
a)
powiatowych przedsiębiorstw budowlanych,
b)
miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i miejskich przedsiębiorstw drogowych, rozbiórkowo-porządkowych, wodociągowo-kanalizacyjnych i instalacyjnych,
c)
zespołów budownictwa przemysłowego drobnej wytwórczości,
d)
budowlanych spółdzielni pracy,
e)
lokalnych biur projektowych.
2.
Plany terenowe w zakresie budownictwa winny zawierać wskaźniki gospodarcze planów produkcyjno-finansowych przedsiębiorstw wymienionych w ust. 1 oraz plan inwestycyjny.
§  9.
1.
W zakresie dróg kołowych planami terenowymi należy objąć:
a)
budowę i przebudowę publicznych dróg kołowych o znaczeniu lokalnym (drogi powiatowe i gminne),
b)
utrzymanie dróg powiatowych i gminnych.
2. 8
W zakresie transportu samochodowego planami terenowymi należy objąć przedsiębiorstwa transportu samochodowego obsługi lokalnej wraz z warsztatami i stacjami obsługi technicznej (z wyjątkiem miejskiej komunikacji samochodowej § 11).
3. 9
W zakresie łączności - planami terenowymi należy objąć rozbudowę i obsługę sieci pocztowej i telekomunikacyjnej w znaczeniu lokalnym, a w szczególności sieć listonoszy wiejskich oraz telefonizację wsi.
§  10. 10
1.
W zakresie obrotu towarowego planami terenowymi należy objąć:
a)
cały handel detaliczny, z wyjątkiem handlu prowadzonego przez przedsiębiorstwa wymienione w ust. 2,
b)
hale targowe,
c)
skup,
d) 11
żywienie zbiorowe - z wyjątkiem żywienia zbiorowego prowadzonego w wagonach restauracyjnych i bufetach wagonowych oraz zakładach gastronomicznych Centralnego Zarządu Przedsiębiorstw Usługowych "Orbis".
2.
Z trybu planowania terenowego wyłącza się handel detaliczny prowadzony przez Powszechne Domy Towarowe, Centralę Techniczną, Wojskową Centralę Handlową, Centralę Produktów Naftowych, przedsiębiorstwo państwowe Dzieła Sztuki i Antyki "Desa", konsumy Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, Centralny Zarząd Hurtu Spożywczego w zakresie eksportu wewnętrznego, Centralę Zwalczania Szkodników Zbożowo-Mącznych, Centralę Zaopatrzenia Szkół "Cezas", Morską Centralę Zaopatrzenia, Robotniczą Spółdzielnię Wydawniczą "Prasa", Państwowe Przedsiębiorstwo Kolportażu "Ruch" oraz sklepy wzorcowe następujących centralnych zarządów, zarządów i central handlowych:

Centrali Handlowej Ceramiki,

Centrali Jubilerskiej,

Centrali Handlowej Przemysłu Papierniczego,

Centrali Handlowej Przemysłu Skórzanego,

Centrali Tekstylnej,

Centrali Handlowej Przemysłu Elektrotechnicznego,} połączonych obecnie w Centralny Zarząd Zbytu Przemysłu Maszynowego,

Centrali Handlowej Przemysłu Metalowego,

Zarządu Przemysłu Kosmetycznego,

Zarządu Przemysłu Zielarskiego,

Zarządu Przemysłu Muzycznego,

Centrali Sprzętu Lekarskiego i Sanitarnego "Centrosprzęt",

Państwowej Centrali Drzewnej "Paged",

Państwowego Przedsiębiorstwa Filatelistycznego,

Centrali Sprzętu Samochodowego "Motozbyt",

Centralnego Zarządu Zbytu Przemysłu Chemicznego,

Centralnego Zarządu Przemysłu Mleczarskiego,

Centralnego Zarządu Handlu Artykułami Kolonialnymi i Delikatesami.

3.
Zatwierdzane centralnie projekty planów jednostek organizacyjnych wyłączonych z trybu planowania terenowego oraz projekty planów hurtu obsługującego handel detaliczny, wymieniony w ust. 1, podlegają opiniowaniu przez wojewódzkie komisje planowania gospodarczego, które koordynują i zestawiają całość planu obrotu towarowego na terenie województwa. Projekty planów Wojskowej Centrali Handlowej, konsumów Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego i Centrali Produktów Naftowych nie podlegają opiniowaniu przez wojewódzkie komisje planowania gospodarczego.
§  11.
1. 12
W zakresie urządzeń socjalnych i kulturalnych planami terenowymi powinna być objęta cała działalność Państwa i organizacji społecznych w zakresie oświaty, kultury, ochrony zdrowia, kultury fizycznej, pomocy społecznej - z wyjątkiem szkolnictwa wyższego, instytutów naukowych, szkolenia zawodowego podległego Centralnemu Urzędowi Szkolenia Zawodowego lub bezpośrednio ministerstwom (poza zakładami kształcenia nauczycieli, szkołami artystycznymi oraz szkoleniem zawodowym prowadzonym przez Ministerstwo Zdrowia), bibliotek przy wyższych zakładach naukowych i innych bibliotek o charakterze centralnym, zakładów lecznictwa podległych bezpośrednio Ministerstwu Zdrowia i innym resortom, wczasów pracowniczych i uzdrowisk, zagadnień kultury fizycznej związanych z imprezami i akcjami o znaczeniu ogólnopaństwowym, eksploatacji filmów, radia (poza radiofonizacją przewodową), archiwów, muzeów i zabytków (poza regionalnymi), prasy i wydawnictw oraz planowanej centralnie działalności przedsiębiorstw państwowych z zakresu kultury.
2.
Plany terenowe w zakresie urządzeń socjalnych i kulturalnych winny zawierać wszystkie elementy planu usług oraz planu inwestycyjnego, a w szczególności dane w zakresie sieci zakładów względnie punktów obsługi (z podziałem na miasto i wieś), ilości usług, zatrudnienia, zaopatrzenia oraz dla jednostek objętych budżetem terenowym elementów finansowych tego budżetu.
§  12.
1.
W zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej plany terenowe winny obejmować plany przedsiębiorstw, zakładów i urządzeń komunalnych, a w szczególności: wodociągów i kanalizacji, komunikacji miejskiej, ulic i mostów, terenów zielonych, melioracji, ochrony przeciwpożarowej, zakładów oczyszczania miasta, łaźni, pralni, hoteli i domów noclegowych w zakresie właściwości rad narodowych, oświetlenia ulic i placów, doprowadzenia energii elektrycznej i gazu dla celów konsumpcyjnych, budownictwo oraz eksploatację budynków i lokali mieszkalnych w zakresie właściwości rad narodowych.
2.
Zakres planu terenowego w zakresie gospodarki komunalnej winien objąć w szczególności wskaźniki: plan produkcji i usług, techniczno-ekonomiczne, zaopatrzenia, zatrudnienia, kosztów własnych, finansów oraz inwestycji.
3.
Plany terenowe w zakresie gospodarki mieszkaniowej winny w szczególności zawierać ustalenia w zakresie: kapitalnych remontów, kosztów eksploatacyjnych i wyników finansowych, zatrudnienia oraz inwestycji.
§  13.
1.
Na podstawie wytycznych Rady Ministrów w sprawie opracowania Narodowego Planu Gospodarczego - Ministerstwa i inne równorzędne centralne jednostki planujące opracowują w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego szczegółowe wytyczne dla zadań objętych terenowymi planami gospodarczymi. Wytyczne te winny określać rozwój poszczególnych działów gospodarki, na obszarze każdego z województw.
2. 13
Wytyczne, o których mowa w ust. 1, Ministerstwa (równorzędne jednostki centralnie planujące) przesyłają do właściwych terytorialnie Wojewódzkich Komisji Planowania Gospodarczego (W.K.P.G.) i wydziałom prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  14.
1.
W.K.P.G. w porozumieniu z właściwymi wydziałami Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych (W.R.N.) ustalają ramowe zadania dla jednostek organizacyjnych w zakresie poszczególnych działów gospodarki narodowej na szczeblu powiatowym (miast wydzielonych), a w braku takich jednostek bezpośrednio dla poszczególnych przedsiębiorstw i zakładów.

Zadania te są przekazywane przez właściwe wydziały Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej do podległych im jednostek dla opracowania szczegółowych projektów planów.

§  15.
Właściwe wydziały Prezydiów W.R.N. opracowują w porozumieniu z W.K.P.G. na podstawie projektów planów podległych im jednostek - projekty planów dla poszczególnych działów gospodarki, po czym przekazują je do W.K.P.G.
§  16.
W.K.P.G. koordynują projekty planów, opracowane przez poszczególne wydziały Prezydiów W.R.N., opracowują projekt wojewódzkiego planu gospodarczego i przedstawiają go do zatwierdzenia Prezydium W.R.N.
§  17.
Po zatwierdzeniu projektu planu przez Prezydium W.R.N. - W.K.P.G. przekazuje całość projektu planu do P.K.P.G., poszczególne zaś odcinki do właściwych ministerstw.
§  18.
Przepisy §§ 14, 15, 16 i 17 stosuje się odpowiednio do Powiatowych Komisji Planowania Gospodarczego z tą zmianą, że Powiatowa Komisja Planowania Gospodarczego przekazuje całość projektu planu do W.K.P.G., poszczególne zaś odcinki do właściwych wydziałów Prezydium W.R.N.
§  19. 14
1.
Po uchwaleniu narodowego planu gospodarczego Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego ustala przy udziale właściwych ministerstw podstawowe zadania (liczby kontrolne), wynikające z narodowego planu gospodarczego dla poszczególnych województw; na ich podstawie prezydia wojewódzkich rad narodowych opracowują ostatecznie wojewódzkie plany gospodarcze i przedstawiają je do uchwalenia wojewódzkiej radzie narodowej.
2.
Szczegółowy tryb i terminarz opracowania terenowych planów gospodarczych, zakres i sposób sporządzania powiatowych planów gospodarczych, jak również tryb zatwierdzania planów wykonawczych dla poszczególnych jednostek terenowych określa Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w drodze zarządzeń.

PREZES RADY MINISTRÓW Józef Cyrankiewicz

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
2 § 5 ust. 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
3 § 5 ust. 3 lit. g) skreślona przez § 1 pkt 4 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
4 § 5 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 i 7 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
6 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
7 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
8 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 uchwały nr 84 z dnia 20 lutego 1952 r. (M.P.52.A-20.244) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 marca 1952 r.
9 § 9 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 10 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
10 § 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 11 i 12 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 445 z dnia 24 maja 1952 r. (M.P.52.A-51.686) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 czerwca 1952 r.

11 § 10 ust. 1 lit. d) zmieniona przez § 1 uchwały nr 917 z dnia 3 listopada 1952 r. (M.P.52.A-97.1485) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 listopada 1952 r.
12 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
13 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 14 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.
14 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 15 uchwały nr 510 z dnia 18 lipca 1951 r. (M.P.51.A-66.864) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1951 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024