Szczegółowy tryb postępowania przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym niż wymienione w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA
z dnia 17 marca 1950 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym niż wymienione w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych. *

Na podstawie § 52, § 57 ust. 2 i § 53 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Skarbu co do § 10, co następuje:
§  1.
1.
Paragrafy, powołane w niniejszym zarządzeniu z dodaniem wyrazu "rozporządzenia", oznaczają paragrafy powołanego na wstępie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73), a paragrafy bez bliższego określenia i bez dodania wyrazu "rozporządzenia" - paragrafy niniejszego zarządzenia.
2.
Przez użyty w zarządzeniu wyraz "zaproszenie" należy rozumieć zaproszenie do złożenia oferty.
§  2.
W przypadku udzielania zamówień w trybie bezprzetargowym na podstawie § 18 rozporządzenia osobom nie wymienionym w § 8 rozporządzenia stosuje się przepisy §§ 48-51 rozporządzenia oraz przepisy niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Zaproszenia zamawiający powinien wysłać do wszystkich znanych mu osób, które mogą podjąć się wykonania zamówienia i dają rękojmię należytego jego wykonania.
2.
W przypadkach, przewidzianych w § 49 ust. 2 rozporządzenia zaproszenie może być wysłane do mniejszej ilości osób, co najmniej jednak do dwóch.
§  4.
1.
W zaproszeniu przedmiot i warunki wykonania zamówienia powinny być określone w ten sposób, by nie budziły wątpliwości i nie utrudniały złożenia oferty.
2.
Zamówienie na roboty budowlane powinno być oparte na kosztorysie urzędowym.
§  5.
1.
W zaproszeniu należy wskazać przedmiot, żądany termin, miejsce oraz warunki wykonania zamówienia, a ponadto termin złożenia oferty, okres, przez który oferta ma wiązać oferenta, a w razie, gdy zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, termin przybycia oferenta w celu bezpośredniego porozumienia się.
2.
Okres, przez który oferta ma wiązać oferenta, powinien wynosić 4 tygodnie; w razie, gdy zachodzi konieczność natychmiastowego (§ 18 pkt a) i b) rozporządzenia) lub terminowego wykonania zamówienia okres ten odpowiednio skraca się.
3.
Zamawiający w zaproszeniu może umieścić wzmiankę, iż oferent może podać w ofercie okres jej ważności krótszy niż określony przez zamawiającego.
4.
Do zaproszenia może być załączony wzór oferty.
§  6.
1.
Zaproszenie wysyła się listem poleconym.
2.
W razie, gdy zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, zaproszenie doręcza się bezpośrednio za pokwitowaniem.
§  7.
Po upływie terminu złożenia ofert zamawiający według swego uznania wzywa wybranego oferenta lub oferentów do bezpośredniego porozumienia się, wyznaczając w tym celu termin, jeżeli nie uczynił tego w zaproszeniu (§ 5 ust. 1).
§  8.
1.
Przeprowadzając pertraktacje z wybranymi oferentami lub oferentem zamawiający powinni dążyć do uzyskania jak najkorzystniejszych warunków wykonania zamówienia.
2.
W razie, gdyby w wyniku pertraktacji z oferentem, warunki oferty uległy zmianie, wzmiankę o tym należy umieścić na ofercie i zaopatrzyć ją podpisem stron.
§  9.
Decyzja zamawiającego o wybraniu oferenta, którego oferta nie jest najniższa, powinna być należycie umotywowana na piśmie.
§  10.
1.
Zamawiający może udzielać przyjmującemu zamówienie zaliczek w przypadkach usprawiedliwionych warunkami zamówienia w ogólnej wysokości nie przewyższającej 25% wartości zamówienia i tylko pod zabezpieczenie dostarczonych materiałów.
2.
Wypłaty za dokonane już świadczenia nie uważa się za zaliczki.
§  11.
Przepisów niniejszego zarządzenia nie stosuje się do zamówień, udzielanych na podstawie zarządzeń Ministra Budownictwa z dnia 2 czerwca 1949 r. (Monitor Polski Nr A-38, poz. 536, Nr A-91, poz. 1100 i z 1950 r. Nr A-10, poz. 103) i z dnia 12 sierpnia 1949 r. (Monitor Polski Nr A-57, poz. 780).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 1952 r. nin. zarządzenie traci moc w odniesieniu do jednostek organizacyjnych budownictwa przemysłowego, zgodnie z § 53 pkt 4 zarządzenia Ministra Budownictwa Przemysłowego z dnia 28 marca 1952 r. w sprawie udzielania zamówień na dostawy, roboty i usługi przez jednostki podległe Ministrowi Budownictwa Przemysłowego (M.P.52.A-63.969).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-33.391

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb postępowania przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym niż wymienione w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.
Data aktu: 17/03/1950
Data ogłoszenia: 31/03/1950
Data wejścia w życie: 31/03/1950